Annons:
Etikettplanerar-barn
Läst 984 ggr
Elsa
11/17/19, 9:34 AM

Tempning & ältest

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas det är okej att jag skriver ett eget inlägg, har några frågor. 😁 Försöker bli gravid men har insett att jag har sjukt kort menscykel. Typ 20-21 dagar. Har denna månad börja tempa och testa med stickor. Mellan 7-10 oktober hade jag mens. Började tempa då (fann äntligen min termometer då) och såhär har det sett ut: 10 nov 36.38 11 nov 36.26 12 nov 36.20 13 nov 36.22 14 nov 36.28 15 nov 36.55 16 nov 36.53 17 nov 36.57 Började testa med stickor den 9e men gav inga utslag förrän runt 11e. Visst verkar det som att jag hade ägglossning den 13 isch?


Annons:
Elsa
11/17/19, 9:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nytaget den 13e


Elsa
11/17/19, 9:36 AM
#2

Inget är ju lika starkt som kontrollstrecket men.. stegring har jag ju haft & sen att det är svagare.. hoppas verkligen jag haft ägglossning!


mollyt
11/17/19, 4:37 PM
#3

Nu var det flera år sedan jag tempade… men jag minns det inte som en specifik temp vid ägglossningen utan att mint emot successivt steg tills den pangbom sjönk när mensen kom. Så att mensen kom syntes på tempen men vill tro att jag inte kunde urskilja ägglossningen. Dina tester i bilden skulle jag säga är negativa allihop. Antingen hade du en väldigt kort stegring så att du missade den med testerna eller så blev nivån aldrig så hög denna cykel. Jag har hört någonstans att det räknas som 10 ägglossningar på ett år för en normallång cykel hos en ung fertil kvinna - alltså att det normalt inte blir en ägglossning varje cykel. Jag har dock inte någon källa på det på rak arm.

Ellen75
11/17/19, 9:15 PM
#4

Hej! Jag har tempat i två år samt gjort endel ÄL tester. Tempen stiger dagen efter ÄL med ca en halv grad och håller sig där efter hög till mensen kommer då den sjunker till dagen innan ÄL osv. ÄL-testerna ger utslag 1-2 dagar innan ägglossning då de reagerar på det sk LH hormonet som finns i kroppen precis innan. Som #3 säger så ser alla dina ÄL tester negativa ut då teststrecket ska va lika starkt eller starkare men kan va att du är låghormonare. Viktigare är att man får temp-ökning då det är det enda som kan bekräfta ÄL. Så summa summarum så tror jag du hade ÄL 14e förutsatt att du tempat rätt :) Läs gärna mer på t ex Natural cycles hemsida. De har mycket bra info :)

Ellen75
11/17/19, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bifogar hur en ÄL tempstegring ser ut för mig :)

Elsa
11/18/19, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack för svar! :) min temp var lägre idag igen, 36.21. Men tempade visserligen en timme innan tidigare dagar, men har för mig att jag läst att det kan diffa en timme och det är okej.. Men inget starkare på testen. Bara svagare. Fick precis ägglossningskladd (så som när jag blev gravid med dottern), så tänker om ägglossning är så pass mkt senare? Knepigt.. Men som sagt svagare idag än den 13e. Kastade testerna från innan 13e, iomed att det var svagare😅


Annons:
Ellen75
11/19/19, 12:23 AM
#7

Om jag vore du skulle jag strunta i testen och bara tempa eftersom det ju är det enda som faktiskt säger att du haft ÄL. Om du inte blir gravid och får mens så kan du även räkna baklänges ca 14-16 dagar när du borde haft ÄL. De flesta har ju två veckor mellan ÄL och mens men sen kan tiden innan ÄL skilja från person till person. Då vet du nästa månad vilka dagar som gäller förutsatt att cykeln är någorlunda regelbunden! ☺️

Elsa
11/26/19, 11:59 AM
#8

#7 tempning verkar inte funka för mig.. det visar helt olika varje dag, ingen riktig kurva alltså. Så skumt. :/ har kort menscykel så inväntar mens nu. Tack för tipsen:)


Upp till toppen
Annons: