Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 1293 ggr
Katstad
11/10/19, 8:03 PM

Fördela föräldradagar

Hej på er! Känner att jag behöver lite tips och inputs på hur man skulle kunna fördela föräldradagarna. Ni som kanske har varit med om det här förut eller har en plan redan på hur ni ska göra? ☺️ Egentligen har väl jag och min sambo pratat om att han har sina 90 dagar och jag tar i princip resten. Men hur kan jag/vi fördela de på allra smartast sätt? Ta ut lägstanivå på helgen? Läste någonstans att man kan ansöka om semester på helgdagar (som inte infaller på helg) för att spara sån sätt. Har trots allt full semester att kunna ta ut nästa år då bebis kommer i mars. Vad skulle fördelen kunna vara med det istället för att ta ut en "klumpsemester" och spara alla dagar på en gång mot att strö ut det? Hur har ni andra planerat och gjort helt enkelt? Känner mig supervilsen och vill kunna planera lite smått 💁‍♀️

Annons:
Susmus
11/11/19, 8:21 AM
#1

Kom ihåg att hela första året kan ni ta ut så lite eller mycket ni vill, utan att det påverkar SGI. Vi valde att ta ut minimum under 1:a året och sparade dagar på så sätt dagar. Levde på 1 lön. Man måste ta ut x antal högsta nivå dagar innan man kan plocka ut lägsta nivå dagar. Kommer inte ihåg hur många… Det är en djungel och svårt att veta hur man ska lägga upp det 😅

Sava
11/11/19, 10:06 PM
#2

Vi snålade också så gott vi kunde med dagarna första året, trots det lyckades vi spara ihop till bröllop! Så det går att få ihop det om man vill och kan minska sina utgifter😀 Blanda lägstanivådagarna med sjukpenningsdagarna när du får lov att ta av dem. Lägstanivådagarna ger ju inte så mycket pengar nämligen. Jag räknar som så här: Alla utgifter minus min mans lön och minus barnbidraget är lika med den summa jag behöver ta ut. I sex månader får jag dessutom föräldralön från jobbet så då blir det ännu mindre dagar att plocka😀

mollyt
11/13/19, 5:41 PM
#3

Jag har fått alla dagar utom mannens 90 för båda barnen, han har ett flexibelt jobb och jobbat deltid periodvis och på så vis varit hemma mycket ändå med oss. Första barnet var jag hemma 1,5år utan att ta ut dagar (nollade således min SGI) sen har jag varit tvungen att plocka 5dagar/vecka för min arbetsgivare. Andra barnet har jag valt att behålla den SGI jag har och kommer nu därför börja ta 5dagar/vecka från ettårsdagen. Äldsta barnet började förskola deltid nu vid 3,5år och jag hoppas kunna göra något liknande för yngsta barnet också att skjuta på starten. Så när han är 1,5+år så tänker jag börja jobba sådär 1-2 dagar i veckan där han får vara med mina föräldrar (pensionärer) istället för att kunna dra ut lite längre på förskoleintroduktion.

Katstad
11/13/19, 6:47 PM
#4

Åh, vet inte varför jag låser mig vid att detta är supersvårt 🙈 Läste precis att man måste åtminstone planerat eller ha plockat ut 180 högstadagar för att få planera in lägstadagarna. Fick ett tips ifrån en släkting att ta ut lägstadagarna på helgen och högsta på veckodagarna? Vi tänkte även lite smått här att en lämplig förskolestart kanske hade varit till hösten 2021 så vi måste ju få ihop något tills dess. Min sambo vill inte heller vara ledig 90 dagar på raken utan ta ut någon dag här och där. Ogillar skarpt tanken på att man kanske tar ut för lite så känns det som att man går på knäna, men det kanske känns ovesäntligt sen när liten kommer? Man kanske kommer in i ett ännu lönsammare tänkande automatiskt?

Livingthelife
11/14/19, 7:57 PM
#5

Vi eller jag sa att jag ville vara hemma 1 år med dottern. Tog alla mina sgi dagar och fick även ca 50 av maken. Har min lägsta kvar. I feb byts vi av och maken går hemma 4 månader med tösen :)

Upp till toppen
Annons: