Annons:
Etikettbarnlängtan
Läst 1125 ggr
Cireea
2019-11-04 13:19

Är det inte jobbigt?

Jag satt och funderade en del efter att ha kikat igenom lite trådar här på GiF. Det är många som skriver om sina försök att skaffa barn och jag ser många som går efter alla möjliga mätningar för att pricka in ägglossningen. 

Är det inte lite jobbigt att "jaga" ägglossningen? (i brist på bättre formulering)
Jag tänkte, blir det inte lite psykiskt påfrestande på något sätt?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
flocken
2019-11-04 13:26
#1

Vi körde inte med några ägglossning test osv. Utan vi hade sex när vi ville. Tror allt v funkar bättre utan stress o måsten.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Cireea
2019-11-04 13:32
#2

#1 Ja det är lite så jag tänkte också. 
Måste vara påfrestande och jobbigt att försöka pricka in ägglossning och sen känna att man måste lyckas få till sex när det sen väl blir ett positivt äl-test.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Svart ängel
2019-11-04 13:43
#3

Hade vi varit 25-30 hade vi förmodligen bara ”kört på”. Nu närmar vi oss 40 och kände att tiden rann iväg för oss då fertiliteten minskar kraftigt ju äldre man blir, därför har vi både tempat och i en kort period även kört med äl-tester för att ha koll på menscykeln och kunna veta när ägglossningen närmar sig. Har man dessutom redan barn så är det inte lika lätt att ligga varannan dag exempelvis då man är trött osv. Många känner säkert att det blir en stress eller press när man tempar och testar, men samtidigt så är det ju faktiskt bara en myt att ”om man bara slappnar av så händer det!” (Hur många gånger har man inte hört den gamla klyschan).

Sparven88
2019-11-04 15:12
#4

När jag och sambon bestämde oss för att försöka första gången, gjorde jag ALLT för att ta reda på när min ägglossning var. Och hade jag ägglossning så hade vi sex i enbart ett syfte Vi försökte i 3 månader, och tredje månaden kom inte min mens när den skulle. Jag blev så glad! Men otaliga test visade negativt, och en vecka sent kom min mens. Jag hade förmodligen stressat så, att kroppen blev lidande. Där och då bestämde jag att vi "bara kör". En månad senare plussade jag. Jag vet också att många försöker bra mycket längre än så, så jag vill inte trampa någon på tårna! Jag förstår de som vill "hålla koll", men för mig fungerade det inte alls.

Mara-Bell
2019-11-04 17:43
#5

Med första barnet ”körde vi bara på”, men då hade man ju all tid och ork i världen. Nu med andra barnet började jag tempa efter första månadens försök, mest för att få reda på hur mina cykler fungerade efter perioden med p-piller. Efter 4 misslyckade försök började jag med ägglossningstest, och andra försöket med ägglossningstest blev vi gravida 😊 Visst kändes det lite stressande med tempning och test, men för mig kändes det ännu stressigare utan, då jag inte visste om vi prickat in ägglossning eller inte. Vårt sexliv är inte lika aktivt som före första barnet, ibland orkar/hinner vi bara få till det två gånger under en cykel, ibland när andan faller på, ja då blir det ett par gånger i veckan. För mig var det viktigt att veta att vi åtminstone gjort ett riktigt försök varje cykel, och det blev oftast bara en eller Max två försök vid varje ägglossning. Jag insåg däremot att jag stressade upp mig själv mer genom att skriva och kommentera allt under cykeln, och därför valde jag att vara frånvarande här på sajten under senaste försöket. Är väl antagligen bara en tillfällighet, men just den gången blev jag gravid 😊 Andra kan säkert känna på annat sätt, men såhär kände jag när jag höll på med tempning och tester.

Upp till toppen
Annons: