Väntar barn

Vi som väntar barn år 2020 #2

2019-10-03 20:39 #0 av: mollyt

Här kan ni fortsätta. Den gamla tråden hittar ni här

Anmäl
2019-10-04 12:18 #1 av: Sava

Tack, mollyt!

Jag har börjat få ont i magen ibland, det oroar mig eftersom jag inte känner barnet så ofta eller tydligt. Jag längtar till RUL!

Anmäl
2019-10-04 14:25 #2 av: Diana The Celt

När har du RUL? :) min är på måndag och jag både ser fram emot det samtidigt som jag är orolig att nåt ska vara fel.
Men tänker positivt att allt var bra sist :) hmm jag hade magvärk då och då förra veckan men det har släppt helt nu? :/

Jag vet inte om jag inbillar mig men imorse tyckte jag nåt rörde sig.. aldrig varit gravid förr så vet inte riktigt vad jag kände xD

Anmäl
2019-10-04 19:27 #3 av: Sava

Jag har RUL om drygt en vecka, tiden går både långsamt och snabbt😍Det kanske är växtvärk, nu känns det bättre😊

Jag ääälskar när jag känner bebisen men det är fortfarande otydligt. Jag måste ligga helt still och koncentrera mig!

Anmäl
2019-10-06 11:32 #4 av: Katstad

Här har vi RUL om 9 dagar och igår kände jag den med säkerhet för första gången 😍 Även idag vid söndagsfrukosten så sambon smög dit sin hand och sp klämde vi ihop oss så fick han sig ett litet pet på ena fingret 🥰 Verkar som jag måste sitta/ligga ihopkrupen och blickstilla för att kunna känna det, liksom klämma ihop allting ordentligt 😅

Anmäl
2019-10-07 12:39 #5 av: Diana The Celt

Det blir en pojke!! :D en stor frisk bebis :D

Anmäl
2019-10-07 12:53 #6 av: Anonym

Jag gjorde ett ultraljud för några veckor sen, då ändrades bf från 31 mars till 8 april istället. Jag ska göra RUL 6 november, vi får se om jag blir flyttad igen :p
Jag mår rätt bra, inte lika mycket illamående denna gång tack och lov. Kommer att få gå på graviditetspenning snart då jobbet börjar bli tufft
/M.

Anmäl
2019-10-08 15:45 #7 av: Sava

#5, Åh, en stor liten pojke! Grattis:-D

#6, Oj, vad lång tid du flyttades fram:-oHar du ett fysiskt jobb?

Jag har börjat känna av sammandragningar, hoppas inte det blir värre som det blev blev med första barnet - då blev jag sjukskriven på grund av sammandragningarna!

Anmäl
2019-10-15 11:18 #8 av: Monicaq89

Har bf 2 mars och blir en pojk

Anmäl
2019-10-15 11:31 #9 av: Katstad

Alltså vad spännande med alla marsbarn 😭 Har RUL imorgon eftermiddag, kan knappt vänta!

Anmäl
2019-10-15 12:52 #10 av: Monicaq89

Lycka till imorgon.

Anmäl
2019-10-15 14:47 #11 av: Diana The Celt

Hoppas allt går bra Katstad :) Vill ni veta könet? 

Är nu inne i vecka 21 och nu sparkar han tydligt :P Går inte att ta miste om vad det är längre :P 
Vi har valt namn och det blir Alexander :) 
Är färdiga med renoveringen av hans rum och har skaffat in en hel del grejer nu känns jätteskönt att äntligen få kunna köpa in och göra dessa föräldraförberedelser :D 

Anmäl
2019-10-15 15:03 #12 av: Katstad

#11 Jag ska få veta imorgon men sambon vill inte. Han vill ha ett gender reveal party så det ska vi ha på lördag med släkten 🥰 Längtar också tills man kan tänka mer i planeringsbanorna

Anmäl
2019-10-15 18:32 #13 av: Sava

Vi hade RUL häromdagen. Barnmorskan skrev könet i ett kuvert som hon förseglade. Sen åkte vi till ett bageri och lät de titta i kuvertet och så ska de göra en tårta med rosa eller blå grädde inuti. Vi måste alltså skåra tårtan för att se vilken färg det är:-D Tårtfika på torsdag:-D

Anmäl
2019-10-16 17:15 #14 av: Katstad

Vår DOTTER med fötterna i pannan 🥰 Flyttad 2 dagar till 14 mars istället.

Anmäl
2019-10-16 17:18 #16 av: Katstad

Idag ville inte bilden följa med som den skulle 🤥

Anmäl
2019-10-17 20:31 #17 av: Diana The Celt

#16 Stort grattis! :D så gullig!! 

Jag vet inte hur det är med er alla men min aptit har sänkts sen förra veckan.. Får i mig 3 måltider om dagen men inget mer :/ Vet att man borde ha mellanmål som typ frukt och så men blir illamående om jag äter mer än det jag redan gör :/ 

Läste online att många upplever samma sak med aptiten.. skönt att det inte bara är jag men jag undrar just varför aptiten sänks :/ 

Anmäl
2019-10-18 09:17 #18 av: Snorhyveln

Jag gick in i vecka 23 igår och de känns som om magen blivit mindre/håller på o pyser bort senaste veckan? 🤔

De kanske är vanligt? Kommer inte ihåg hur de var sist.. jag känner ju bebben greja därinne men ändå.. nån mer?

Anmäl
2019-10-18 10:12 #19 av: Jennifer H

#17 Jag har haft samma problem som dig. I början och fram till v. 20 typ kunde jag inte ens äta tre måltider om dagen. Var aldrig hungrig och hade svårt att få i mig något när jag inte hade aptiten där. Nu är jag i v.27 och för bara någon vecka sedan kom min aptit från ingenstans. Nu kan jag äta hela tiden, blir sugen/hungrig efter bara någon timme sedan senaste måltiden. Vet dock inte varför det är så men är nog väldigt vanligt. 😊

Anmäl
2019-10-18 21:28 #20 av: Sava

Nu vet vi vad det är för en liten filur i magen😍Var på RUL, bad bm skriva en lapp med könet, gav kuvertet till ett konditori och bad om en vit prinsesstårta med antingen rosa innehåll om det är en flicka eller blått innehåll om det är pojke. Hämtade tårtan två dagar senare, samlade familjen och förklarade upplägget, skårade tårtan medan alla väntade spänt. Rosa! Den var rosa! Åh, dottern får verkligen sin lillasyster! Hon blev överlycklig. Jag får för mig att dubbelkolla lappen som bm skrivit. Där står det ”Pojke”. Eh. Okej... Gaaanska dåligt misstag av konditoriet! Dottern grät. Blev inte riktigt som vi tänkt oss. Hon sa ”Men den är ju rosa?” när vi förklarade att det faktiskt är en lillebror i magen. Väldigt rolig film att titta på men hjärtat brister lite när man ser besvikelsen i dotterns ansikte😭💔

Så vi får en liten pojke till! En flicka och två små killar😀❤️

Anmäl
2019-10-18 22:42 #21 av: jackiejohn

21# Så snopet, hade påtalat felet för bageriet faktiskt... Min äldsta dotter blev förvirrad deluxe när vi fick vår trea i augusti. Läkaren sa så sent som i v 30 tvärsäkert att det är en pojk i magen, pekade ut penis och pung, fanns ingen tvekan menade han på utan att det var en pojk men ut kom en tös 🤷🏻‍♀️ äldsta trodde jag hade fått två bebisar för var är lillebror om det där är lillasyster?! Men det sjönk in fort och hon är stolt storasyster till två lillasystrar 🤗

Anmäl
2019-10-19 06:37 #22 av: Sava

Jag hoppas att hon smälter det snart. Vi har börjar prata om ”lillebror” istället för ”bebisen” för att liksom pränta in det. Hade den där jäkla tårtan bara varit blå direkt så hade det ju inte varit något problem, då hade hon sett det. Är verkligen så besviken på bageriet för att de förstörde den här stunden för henne💔🎂

Anmäl
2019-10-20 16:13 #23 av: Guldko

Jag får väl hoppa in här jag med då. Har precis plussat med nr. två vilket inte var planerat (men inte direkt otippat då vi inte har skyddat oss), men såå välkommet.
Sonen föddes i maj i år och kommer alltså bara vara 13-14 mån äldre. Magkänslan säger att han kommer få en lillebror, men jag trodde sonen var en flicka fram till KUB så vad vet jag? 🤷‍♀️😄

Anmäl
2019-10-20 20:32 #24 av: Sava

Grattis! Vad roligt😀Vi har relativt tätt mellan de första två, 17 månader. Dottern är tre, sonen två och jag är i vecka 21😀

Anmäl
2019-10-20 22:47 #25 av: Mara-Bell

Då får jag äntligen hoppa in här 😊 fick gravid 1-2 på digitalt idag, på kvällsurin. Är någonstans mellan BIM -1 och -4. Har inga symtom alls, förutom att min man påpekade att mina bröst kändes fylligare än vanligt igår, och det kunde jag inte släppa, därav testet 🙈
Om allt går vägen kommer vår lilla nummer två födas ca 27 juni.
Vårt första barn är en envis och bestämd ”liten” dam, på ca 3,5 år.

Anmäl
2019-10-21 15:02 #26 av: Cocogirl

Hej hoppar in här såhär såg mina tester ut idag jag tolkar det possitivt. Skulle haft BIM igår! Testade med CB digital idag den visade "inte gravid" men jag har så ömma bröst o sen mens o var tvungen köpa ett annat test(apotekets) den på bilden och hade även testlagrets stickor hemma. Jag fick inte tolkat mina stickor ännu i andra tråden men jag tolkar det som possitiva!

Anmäl
2019-10-21 15:02 #27 av: Cocogirl

Anmäl
2019-10-21 19:51 #28 av: sofie87_

Det är väl dags för mig att hoppa in här också, plussade svagt 9/10 4 dagar innan mens. Första barnet och det ska bli så spännande alltihop men även lite läskigt såklart. En helt ny värld väntar... 😊

Anmäl
2019-10-21 20:00 #29 av: Sava

Grattis! Vad roligt att det kommer fler😀Spännande med första barnet!

Kan vi inte uppdatera oss om varandra lite? Typ bf, om det är första barnet eller inte, vilken vecka man är i...

Anmäl
2019-10-21 20:02 #30 av: Sava

Vi blev flyttade vid RUL, nytt bf är 9/3 (kommer bli igångsättning tidigare), det blir tredje barnet och fjärde graviditeten (första graviditeten slutade i missfall). Imorgon får jag in i vecka 21😍

Anmäl
2019-10-21 20:14 #31 av: Svart ängel

Jag törs nog också hoppa in här efter att ha plussat för snart 8 veckor sen. 😊 Är nu i vecka 11+4 och ska på inskrivning på onsdag. Vecka 9+3 gjorde vi privat ultraljud för att se så det verkligen fanns något därinne, då vi kämpat i nästan 1,5 år inklusive ett MA. Detta är mitt andra barn och min mans första. Vi har bara berättat för 2 stycken än, ingen inom familjen. Längtar så mycket till KUB så vi (peppar peppar) kan berätta nyheten sen!
Jag mår oförskämt bra, har knappt haft några symptom (precis som med första barnet). Däremot blir jag äcklad av vissa maträtter och brösten har växt, men inget illamående alls och inte varit speciellt trött. Magen börjar balla ur däremot, försöker dölja den med stora tröjor men det är inte lätt alltså 😂 Ska på middag med släkten till helgen och vet inte hur jag ska bära mig åt för att det inte ska synas.

Anmäl
2019-10-21 21:01 #32 av: vickiesssss

Hej, dags att byta från planerar barn till ska ha barn 🙈 En ägglossning och en trevlig natt som barnfria resulterade i detta.... Vi har haft sån sjuk tur att bli gravida. Förra gången likaså 😊 Tacksam!

Anmäl
2019-10-21 22:12 #33 av: Cocogirl

Jag är v 4+1 idag. Det ör mitt andra barn isf. Har en livlig kille på 4 år. Med första försökte vi ett är och blev gravida. O de na gången försökt sen februari blev gravid i maj men resultera i utomkveds/missfall men kroppen skötte det själv tack o lov. Och nu så fick jag pluss och är öööverlycklig o hoppas detta går vägen nu som det ska! Tycker att min lill kille förtjänar ett syskon❤ enligt appen så är jag beräknad 27 juni :)

Anmäl
2019-10-21 22:13 #34 av: Cocogirl

Ursäkta stavningen. Vill säga att vi försökte ett år med sonen och denna gången har vi försökt sen februari

Anmäl
2019-10-21 22:24 #35 av: Guldko

Enligt Preglife är jag i vecka 4+6 med bf 22 juni, men min mens har varit oregelbunden sen den kom igång så det är inte säkert att det stämmer.
Jag ser inte ett dugg fram emot att vara gravid, trots att min förra graviditet var väldigt lätt generellt sett. Både första och andra trimestern trivdes jag bra som gravid, det var mest slutet som var jobbig då jag blev så extremt svullen och fick havandeskapsförgiftning. Jag hoppas att den här känslan går över så att jag kan njuta av att vara gravid! 🙄😬

Anmäl
2019-10-21 23:53 #36 av: Jennifer H

Går in i vecka 28 på torsdag, nedräkningen på tvåsiffrigt har börjat. BF 22 januari.😍Första barnet och det väntas en liten grabb.🙈

Anmäl
2019-10-22 07:38 #37 av: Mara-Bell

Efter att ha uppdaterat apparna med min cykellängd på 32 dagar, så har BF ändrats till 1 Juli. Jag är i vecka 4 (3+5). Jag har känt mig väldigt trött i några dagar, men annars känner jag ingenting. Med dottern började jag må illa redan i slutet av vecka 3, och spydde sedan flera gånger per dag i 9 månader. Hoppas jag får må bättre den här graviditeten.

Anmäl
2019-10-22 11:03 #38 av: Cocogirl

Grattis till er alla för graviditeten. Jag är inne på 4+2 idag igår kväll hafe jag extremt ömma bröst o nu på morgonen är de kanppt ömma(bara svullna) testade igen med TL stickor en väldigt svag stegring och svagt streck undrar om inte jag är låghormonate hmm:/. Oroar mig för minsta lilla.

Anmäl
2019-10-22 11:38 #39 av: Svart ängel

#38 Vad är TL stickor? 😊

Anmäl
2019-10-22 13:57 #40 av: Diana The Celt

#19 Tack så mycket! :D Känner mig lite lugnare nu :) Aptiten har blivit pytte bättre men är fortfarande nedsatt.. Ska vänta och se om det blir annorlunda om ett par veckor :) 

Har gått in i vecka 22 och nu känner jag att magen växer! Istället för att folk tittar på min mage på ICA och undrar om jag fått i mig många bullar eller om jag är gravid så ser alla det nu :P 

Hur är det med er tjejer och foglossning? Håller på att dö redan faktiskt.. Min blir bara värre :/ Förutom det känns allt ok :) 

Anmäl
2019-10-22 13:59 #41 av: Diana The Celt

Grattis till pojken Sava! :D 

Men det där jäkla bageriet alltså.. det där var riktigt tråkigt :( 

Anmäl
2019-10-22 15:17 #42 av: Katstad

#40 Blir bara successivt värre här med. Har ett tungklassat arbete så är kämpigt. Igår låste sig ischias på allt med 🙄 Har en läkartid bokad nästa v för att samtala om allt och sjukgymnast ska ringa imorgon så vi kan utreda allt. Vill göra allt jag ksn för att kanske lindra detta dels innan det blir värre och dels innan det pratas om sjukskrivning

Anmäl
2019-10-22 17:42 #43 av: Sava

Åh, foglossning! Don’t get me starting alltså😂Det blir värre och värre, jag vet inte vad jag ska ta mig åt. Ibland på kvällarna kan jag knappt gå och ibland hugger det till helt plötsligt. Idag blev jag sittande på golvet i en konstig vinkel för jag inte kunde stödja på vänsterbenet eller ta mig upp😂

Anmäl
2019-10-22 20:18 #44 av: Cocogirl

#38 TL är testlagrets stickor

Anmäl
2019-10-22 21:11 #45 av: sofie87_

Första barnet för mig, är i vecka 6 och allt känns bra. Känner inget direkt förutom ömma bröst. 😊

Anmäl
2019-10-23 04:42 #46 av: cEDS

#40 haft foglossning sedan v 3+5. En av dem första tecknena faktiskt.🙄

V21 nu, tog 3 st RUL gör den lovliga krabaten att ligga så alla mått kunde tas. En väldigt aktiv pojke, som vi misstänkt.😊

Moderskapsintyg imorgon och en kropp som totalt gett upp nu. Mår så dåligt fysiskt och mentalt.😔

Anmäl
2019-10-23 11:14 #47 av: Sava

Hur går processen till... Jag tänker eventuellt gå hem tidigare än jag först planerat nämligen. Jag har bf 9/3 men det kommer bli igångsättning vecka 38. Jag räknar någon gång mellan 24/2 och 1/3. Om jag vill gå hem 9/1 då (för två månader innan kan man ju plocka föräldrapenning) måste jag ju skicka in föräldraledigt till jobbet två månader innan (eller är det tre?). Kan jag skicka in föräldraledigheten till jobbet innan jag fått moderskapsintyget? Jag måste ju ansöka senast den 9/11 eller 9/10 (beroende på om det är två eller tre månader, och om det tre månader innan så ör det ju redan för sent)🤔

Anmäl
2019-10-23 20:30 #48 av: Sava

Intensiv dag, fruktansvärd foglossning och dessutom sammandragningar nu ikväll. Och det slutar ju inte. Brukar funka att sitta eller ligga, då släpper det ofta efter en stund men det här bara fortsätter. Magen är stenhård och det känns som att jag inte kan slappna av, som att jag spänner magen så mycket jag bara kan men jag försöker verkligen slappna av i den!

Anmäl
2019-10-23 20:55 #49 av: Katstad

Ska få komma till sjukgymnast och få mitt bäcken undeesökt imorgon. Bm har redan pratat om 50% sjukskrivning. Jag vill bara sluta ha ont så jag kan fungera som en normal människa. Benen låser sig om vartannat och jag felbelastar allt just nu 🙄 Idag har bebis inte allt rört på sig som hon brukar. Knappa buffar nu ikväll, hon brukar annars leva rövare så fort jag sitter still 🤷‍♀️

Anmäl
2019-10-24 12:56 #50 av: Sava

Prova att dricka isvatten och sedan lägg dig stilla, det brukar funka för mig:-) Ibland tar jag även en varm dusch innan så det ska bli varmt och gott och sen kallt och obekvämt. Fick tipset från förlossningen när jag väntade vår första:-)

Anmäl
2019-10-24 13:02 #51 av: Katstad

#50 Dricker isvatten konstant i vanliga fall 😅 Men efter en skål glass, en varm dusch och en hundpromenad fick jag igen vid läggdags! Säkert 20 frivolter där jag fick med rörelserna på film utifrån 😍 Antar att hon bara hade en trött dag

Anmäl
2019-10-24 17:07 #52 av: Cocogirl

Tyvärr får jag hoppa av igen , missfall igår andra gången sen februari.😫

Anmäl
2019-10-24 17:35 #53 av: Svart ängel

#52 Så ledsamt! 🌺 Kram

Anmäl
2019-10-25 07:26 #54 av: Fia81

Anmäl
2019-10-25 11:13 #55 av: Diana The Celt

#52 :( ❤️ Är så ledsen att höra.

Börjar kännas mindre kul för varje dag nu för sen vecka 22 blir foglossningen värre hela tiden :/ tror jag med ska kontakta vårdcentral och sjukgymnast känns som jag kommer bli sängliggande snart om det inte blir bättre :/
Idag har jag känt av smärtan hela tiden och klockan är inte ens 12 :P

Jag tror att jag kände en sammandragning igår? Är jätteosäker på exakt vad det var men det var inte Alex :P kände det bara en gång i ca 2 sekunder och sen gick det över. Var lite obehagligt får se om det kommer igen nån gång snart

Anmäl
2019-10-28 17:04 #56 av: Mara-Bell

Ringde till barnmorskan idag, är i vecka 5 (4+4). Fick tid på onsdag eftermiddag 😊 hon pratade även om att skicka mig på datering, då jag haft väldigt oregelbundna cykler sen jag slutade med p-pillren i april. Är det någon här som vet vad datering innebär? Är det ett tidigt ultraljud? Eller är det något annat? Får väl reda på det på onsdag annars 😊
Annars mår jag fortfarande kanon, lite tröttare än vanligt, och lite svullna bröst. Men jag är tacksam för varje dag som går utan att illamåendet har smugit sig på. Men har förstått att det oftast kommer kring vecka 7, jag tillhörde väl undantaget förra gången, då det kom vecka 3-4 någon gång 🙈

Anmäl
2019-10-28 17:53 #57 av: Sava

Har pratat med barnmorskan idag och ska ringa sjukgymnast imorgon. Igår och idag har jag haft väldigt ont och jag känner att jag måste göra något åt det. Med två busungar här hemma och två hundar som måste rastas så kan jag inte bli sängliggande!

Anmäl
2019-10-30 19:37 #58 av: Mara-Bell

Då var första besöket hos barnmorskan avklarat, det så kallade ”hälsobesöket”. Har fått tid till läkare för datering (tidigt ultraljud) och planering av graviditet/förlossning, den 18 november. fick även tid för inskrivning 3 december. Att jag redan kommer diskutera kring förlossning beror på att dottern var stor när hon föddes, vägde 4,4 kg och var 55 cm lång. Jag förlorade nästan 2 liter blod under förlossningen då moderkakan inte ville släppa och livmodern var för trött för arbeta mer. Att det blev så för att jag troligen inte kommer behöva gå över tiden, utan bli igångsatt senast vecka 40, men vi får se vad läkaren säger.

Anmäl
2019-10-31 13:39 #59 av: Svart ängel

#58 Fullt förståeligt att du vill planera förlossningen redan nu! 🌺 Hoppas denna förlossning blir desto enklare för dig 🙏🏻
Gick in i vecka 14 idag. Imorgon är det dags för KUB! Vi är så nervösa. Antingen går allt bra och då kan vi äntligen berätta för alla, eller så går det mindre bra och det blir fler tester och då håller vi graviditeten fortsatt hemlig tillsvidare. Så less på att smyga, vill berätta för familjen. Sonen framförallt som kommer att bli jätteglad då han önskat sig småsyskon. Ser även fram emot att berätta för min mamma som kommer bli överlycklig.

Anmäl
2019-10-31 18:32 #60 av: Sava

Jag har bokat in besök hos sjukgymnast nästa vecka, jag kan inte gå på kvällarna längre. Jag har sådan foglossning att jag inte vet var jag ska ta vägen, jag kan inte stödja alls på ena benet och plötsligt hugger det till så jag blir alldeles orörlig. Det här funkar inte längre. Jag hoppas få några bra övningar eller något som kan underlätta!

Anmäl
2019-10-31 18:48 #61 av: Diana The Celt

#60 Samma för mig med :( Har vilat i soffan och sängen i 2 dagar nu efter att jag gjorde mitt största misstag och satte mig ner på golvet en stund i förrigår.. smärtan att försöka ta sig upp var för mycket :/ 

Har fortfarande ont men har använt en uppvärmd vetekudde som har hjälpt med den värsta smärtan :) 
Mitt högra ben har börjat låsa sig och man får liksom halta sig fram nästan :/ 

Vet någon ifall det brukar bli bättre eller sämre med tiden? :/ Det jag har lyckats hitta info om är att det blir oftast värre.. Kan faktiskt inte tänka mig att det kan göra mer ont än detta just nu :/ 

Anmäl
2019-10-31 20:42 #62 av: Mara-Bell

Låter inte alls roligt med den foglossningen ni har, hoppas verkligen att jag har mer tur än ni haft när det gäller det 😬 Efter vad jag hört så blir det väl oftast värre, min svägerska blev sjukskriven från vecka tolv pga foglossning, hon fick använda kryckor resten av graviditeten och kunde inte ta sig ur sängen på egen hand. Men för er skull så hoppas jag att ni hittar något som underlättar det åtminstone lite gran.

Anmäl
2019-10-31 22:07 #63 av: Katstad

#60 Jag var hos sjukgymnast förra veckan och fick en del övningar, vissa saker man inte alls tänker på som känns sjukt nyttigt att veta om! Upplever dock ingen större skillnad ännu då läkaren sjukskrev mig idag på 50% pga svår foglossning.

#61 Det behöver inte nödvändigtvis bli värre säger min läkare, bm och sjukgymnast. Det kan komma och gå lite men som i mitt fall med svår foglossning så vill de att jag ska passa på att vila för att inte riskera att förvärra det nu när jag har ett tungt arbete. I bästa fall stannar det som det är nu eller känns lättare med tiden när jag varvar ner ☺️

Anmäl
2019-11-01 06:31 #64 av: Sava

Det ska bli intressant att se vad som händer hos sjukgymnasten. Sen ska jag till bm ett par dagar senare. Om det nu hade varit aktuellt med sjukskrivning, är det bm eller en läkare som gör det? Helst vill jag jobba tiden ut, jag vill spara så mycket pengar vi bara kan så jag kan vara hemma längre tid med barnen sen när bebisen väl kommit❤️

Anmäl
2019-11-01 08:08 #65 av: Katstad

#64 det är läkare som sjukskriver dig. Jag hade också velat jobba tiden ut men insåg igår när läkaren faktiskt provocerade fram och visade mig hur ont jag egentligen har att jag mår bäst av att varva ner ett tag 🤷‍♀️ Det är ju alltid upp till en själv om man vill vara sjukskriven eller inte

Anmäl
2019-11-02 05:52 #66 av: cEDS

#64 Läkare sjukskriver. Din bm eller sjukgymnast bord ekunna skicka dig vidare till läkare. Själv har lälare/bm/sjukgymnast velat sjukskriva mig sedan v 10, är i v 23 imorgon, pga svår foglossning sen v 3+5. Även fått erbjudande att få Citodon. Van vid smärta pga sjukdom så kämpar på tills jag går på graviditets penning är tanken.😂

Anmäl
2019-11-04 13:37 #67 av: Sava

Hur tvättar ni barnkläderna? Jag tänkte tvätta allt vi redan har och sortera i högar så jag vet vad vi behöver komplettera med. Vad använder ni för tvättmedel? Jag gillar flytande tvättmedel men vågade inte köpa i affären då ”mitt” vanliga märke var slut... Någon som tvättar med ättika eller bikarbonat till barn?

Anmäl
2019-11-04 14:02 #68 av: Svart ängel

#Jag använder bara Tvättex parfymfria pulver. Det lämnar inga rester i kläderna och luktar ingenting. Använder absolut inget sköljmedel, slutade med det för flera flera år sedan.

Anmäl
2019-11-04 14:40 #69 av: Sava

Jag tycker om flytande tvättmedel eftersom det känns som att det inte kan bli något pulver kvar på kläderna. Men finns det något naturligt man kan ersätta tvättmedlet med?:-)

Anmäl
2019-11-04 14:47 #70 av: Ingetnamnfunkar

#67 tycker det här fungerar jättebra.

Anmäl
2019-11-04 15:50 #71 av: Mara-Bell

Herregud vad nojig man känner sig. Fanns en pytteliten droppe blod i trosorna för ett par timmar sedan, knappt 2 mm stor skulle jag tro. Men även det lilla blir man ju orolig av 🙈 har även haft lite obehag/spänningar i nedre delen av magen idag, men absolut inget som gör ont, känns inte ens som mensvärk. Bara det där lilla obehaget som i alla fall jag kopplar ihop med växtvärk.
Behövde bara skriva av mig lite, för att en så liten sak kan röra upp så många tankar i huvudet.

Anmäl
2019-11-04 16:16 #72 av: Diana The Celt

Jag kände själv att jag fick spänningar och ett plötsligt tryck i nedre mage/underlivsområdet och nu dagen efter kände jag alla symptom på urinvägsinfektion.. är på penicillin från och med idag men känner redan att det blivit lite bättre där nere :) trodde det var växtvärk eller foglossningen först..
är nu fortfarande sängliggande och min foglossning har blivit hanterbar av all vila :)

Nu har jag blivit mer redo att titta på förlossningsvideor på nätet och höra allas förlossningsberättelser :) börjar bli mindre orolig för förlossningen och har börjat längta efter att bebis kommer ut :)

Anmäl
2019-11-05 06:36 #73 av: Sava

#70, den låter bra! En sådan får det nog bli:-)

#72, usch, vad jobbigt men skönt ändå att det blivit hanterbart. Jag själv ska till sjukgymnasten imorgon och sedan bm på torsdag. Får se vad som händer, vore fantastiskt med några mirakulösa övningar som gör att jag kan gå på kvällarna! Inte lätt med två barn och två hundar att ta det lugnt när mannen jobbar. Det som måste göras det bara måste göras...

Anmäl
2019-11-05 16:25 #74 av: Hoppaspåbebis

Hej!

Tydligen väntar jag och sambon vårt andra barn till 2020 nu också!:D tog det här testet för någon timma sen, har ännu inte landat haha. Men är glad!! Senaste mensen den 1/10

Anmäl
2019-11-05 16:40 #75 av: Svart ängel

#74 Grattis, solklart plus! 🌺 Hur mår du?

Anmäl
2019-11-05 17:00 #76 av: Hoppaspåbebis

#75 Tack!💕 jag mår precis som vanligt skulle jag säga! Vi har varit oskyddade sen i april och sen dess har jag lyckats rubba min annars ganska regelbundna menscykel för att jag varit så sugen på bebis. När cykeln blev 40 dagar lång (vanligtvis typ 28-29 dagar) så bestämde jag mig för att sluta vara så uppslukad i bebistankar, det var nog i juli. Så nu när mensen var 3 dagar sen hade jag inga större förhoppningar utan köpte testet bara för att sluta hoppas den här månaden så mensen kunde komma nån gång. Så visade testet snabbt 2 streck och jag blev helt paff!
Vi går med en märklig men glad känsla här hemma nu! Vilken vecka är du i?:)

Anmäl
2019-11-05 17:38 #77 av: Svart ängel

Vilken lycka att det hände när du minst anade 😍👍🏼
Jag går in i vecka 15 på torsdag. Har precis berättat för familj och jobbet så nu känns det äntligen ”på riktigt”. Magen har börjat synas också vilket jag längtat efter! ☺️🤰🏻

Anmäl
2019-11-05 17:55 #78 av: Sava

Vad roligt! Grattis till er😀

Anmäl
2019-11-05 19:30 #79 av: Hoppaspåbebis

#77 åh vad mysigt!! Och att magen börjar synas lite mer, längtar till min börjar puta sen när jag kan vara säker på att det inte bara är typ uppblåsthet. Den har inte kommit för mig än, inte känsligheten för lukter och illamående heller. Nu är jag bara lite rädd för att vara lycklig för att jag vet att det kan gå snett med... men så var det förra gången också, ska inte dröja mig vid den känslan, försöka skugga undan den när den kommer bara.

#78 Tack!!💕

Vad använder ni för gravidappar ni som använder sådana?:)

Anmäl
2019-11-05 19:38 #80 av: Diana The Celt

Stort grattis Hoppaspåbebis! :D 

De jag har är Liberos app, Preggo, the baby app, baby på väg :) 
Har ni andra några andra bra gravid appar? 

Köpte precis in en massa gravidkläder och bh:ar då verkligen inget passar mig längre.. Inte ens mina oversize tröjor går på lätt längre :P
Hittade bra priser på HM & Zalando. Att de 2 hade gratis retur ifall något inte passar var det jag var främst ute efter :P 

Anmäl
2019-11-05 19:41 #81 av: Hoppaspåbebis

#80 Tack!!❤️

De apparna ska jag kolla in! Jag har Ovia pregnancy än så länge, den gillade jag förra gången! Vilken vecka är du i?:)

Och vad äter ni för extra vitaminer (om några)?

Anmäl
2019-11-05 19:44 #82 av: Diana The Celt

Är i vecka 24 :) eller 23+0 beroende på hur man räknar :P 

Jag tar multivitamintabletter från apoteket. Det har jag gjort sen jag fick reda på att jag var gravid de innehåller allt bra och folsyran som behövs :)
Eftersom jag blev såå illamående tidigt hade jag svårt för viss mat och då blev det multivitamin för mig :) 

Ska kolla upp Ovia! :) 

Anmäl
2019-11-05 21:25 #83 av: Mara-Bell

Jag använder främst appen Preglife, då jag gillar den bäst. Men har även laddat ner ett par andra för att jämföra lite 🙂
Själv gick jag in i vecka 7 (6+0) idag😊

Anmäl
2019-11-06 06:41 #84 av: Sava

Jag har Preglife och Preggers (älskar jämförelsen med frukter) men jag har min viktkurva i Preglife och tycker om informationen i båda apparna:-)

Idag blir det sjukgymnasten, snälla, ge mig några mirakelövningar! Jag vill inte ha foglossningsbälte eftersom det spänner över magen och jag har ganska mycket sammandragningar och må illa av det. Ser fram emot dagens besök! Och i morgon blir det bm! Det är mycket nu:-)

Jag är i vecka 24 (23+1) och magen är stor. Jag går som en gammal tant och vill inte gå upp mer i vikt nu. Men den där jädrans chokladen är ju svår att avstå...

Anmäl
2019-11-06 10:54 #85 av: Katstad

#84 Lycka till hos sjukgymnasten idag!
Igår var jag själv hos min sjukgymnast för att prova akupunktur, hoppas på bra resultat om några gånger! ☺️ Vi är i v 21+3

Har haft en livskris i 2 dagar nu (gravidedition ni vet 🙄). Vi har äntligen fått bostad i den staden vi egentligen vill bo i så nu måste vi försöka sälja våran nuvarande och jag stressar ihjäl mig över detta. Katastroftankar deluxe om att vi kommer stå med dubbla kostnader, gå bankrutt och så kommer bebis 6 veckor efter det 😅

Anmäl
2019-11-06 17:34 #86 av: Sava

Det kommer ordna sig! På ett eller annat sätt löser sig allt men jag förstår att det känns stressigt:-)

Jag har fått tid för akupunktur, har aldrig testat det. Ska bli intressant! Har även fått kryckor för att hjälpa mig stödja på benet och därmed lättare belasta rätt:-)

Anmäl
2019-11-07 12:01 #87 av: Sava

Läkarbesök inbokat, akupunktur inbokat, glukosbelastning inbokat, foglossning, smärtsamma sammandragningar som oroade barnmorskan... Det är bara problem😭

Anmäl
2019-11-07 17:46 #88 av: Mara-Bell

#87 Låter inte alls roligt 😔 får hoppas att sammandragningarna inte betyder att förlossningen kommer starta för tidigt 😕 vad sa barnmorskan om dem?

Anmäl
2019-11-07 20:55 #89 av: Sava

Hon tyckte att de var oroväckande och jag skulle söka direkt om jag känner att de blir mer ihållande innan jag fött tid för läkarbesöket...

Anmäl
2019-11-09 09:41 #90 av: Mara-Bell

Nu har illamåendet börjat komma, mår illa så fort jag inte äter med typ en timmes mellanrum, så och känner mig bakis när jag vaknar på morgonen 😔 inga spyor än, men vi får se hur det utvecklar sig veckorna framöver. Känns som om det lär bli större viktökning den här graviditet, ifall jag måste småäta hela tiden 😬 förra gick jag upp 10 kg, och hade gått ner 12 kg dagen efter förlossningen 🙈

Anmäl
2019-11-09 12:17 #91 av: Guldko

Jag är i vecka 7+4 enligt preglife och jag känner mig såå dålig. Jag har en konstant sjukdomskänsla utan att faktiskt vara sjuk. Vill mest bara sova hela tiden. 😴🙄

Anmäl
2019-11-09 17:59 #92 av: Mara-Bell

#91 Då är du precis en vecka längre än jag, och jag känner precis likadant 😔

Anmäl
2019-11-09 20:42 #93 av: sofie87_

Mår också illa i princip hela tiden, inte så pass att jag måste spy (än) men har ingen aptit och sambon får lida för jag är så tråkig med maten. Känns som om jag är småsjuk och sover mycket mer än vad jag brukar 🙈 förhoppningsvis kommer det sluta med något helt fantastiskt i slutändan vilket gör det värt det. 🙂

Anmäl
2019-11-09 21:13 #94 av: Guldko

#92 Det är ju så himla jobbigt, känner mig sådär bakisseg dygnet runt.. 😴

Jag har inget jätteillamående än men jag känner mig äcklad av det mesta. Sitter och trycker i mig Mariekex just nu vilket i alla fall slinker ner. 😅

Anmäl
2019-11-11 07:39 #95 av: Monicaq89

Hej alla. Jag har bf 2 mars men kommer få planerat snitt så lär bli lite tidigare. Imorgon går jag in i v 25 och mår förvånansvärt bra nästan som jag väntsr på att börja må dåligt.

Hur mår ni andra?

Anmäl
2019-11-11 22:01 #96 av: Sava

Har också bf 2/3-20❤️Ska också bli igångsatt, inte med snitt dock, som det ser ut nu i alla fall. Bebisen mår bra, jag lider😂Kan inte gå ordentligt, foglossning from hell och smärtsamma sammandragningar. Längtar efter läkarbesöket på torsdag! Ska bli intressant att se vad läkaren säger!

Anmäl
2019-11-12 06:13 #97 av: Mara-Bell

Jahopp, idag kom första spyan 🤢

Anmäl
2019-11-12 07:11 #98 av: Katstad

Bf 14 mars och jag mår okej! Har hjälpt att gå ner i tid på jobbet, är mer människa och foglossningen är inte lika fullt påtaglig längre. Ska på min andra akupunkturbehandling idag så vi hoppas på resultat 🙏

Anmäl
2019-11-12 14:42 #99 av: cEDS

Idag fick jag godkänt snitt och planerat datum! Efter att ha stridit om det enda sen 2 månader innan jag blev gravid, i över ett halvår, kan jag äntligen slappna av och se framemot graviditeten istället för att förneka den.😀

Anmäl
2019-11-12 15:08 #100 av: Svart ängel

#99 Grattis, va skönt! 🙏🏻

Anmäl
2019-11-12 17:17 #101 av: cEDS

#100 Tack! Sån lättnad att kunna börja känna glädje över det.😊

Anmäl
2019-11-12 18:19 #102 av: Monicaq89

99. Stort grattis. Fick du även datum nu? Jag har inte fått ännu men när har du bf

Anmäl
2019-11-12 18:32 #103 av: cEDS

#102 Fick datum och allt. 26/2 blir det ks.😊

Anmäl
2019-11-12 23:07 #104 av: Monicaq89

103 wow vad bra. Jag blev beviljad redan i v 18 men ännu itnr fått träffa läkare eller få datum. Lite segt men men. När har du bf då

Anmäl
2019-11-13 05:39 #105 av: cEDS

#104 Skönt för dig!😀 Jag ville ha beviljat innan vi började försöka. Har bf 7/3.

Anmäl
2019-11-13 07:50 #106 av: Monicaq89

105. Ja det var skönt att få de så tidigt. Vilket län tillhör du? Måste kännas underbart att få ditt snitt :)

Anmäl
2019-11-13 08:28 #107 av: cEDS

#106 Skåne län tillhör jag.
Verkligen, fanns som sagt inget annat alternativ för mig. Hade aldrig fött vaginalt.

Anmäl
2019-11-13 09:01 #108 av: Monicaq89

Var hos bm nu och skulle lyssna på hjärtat. Det lät lågt och försvann sen och hon sa jag vill höra bättre hjärtljud detta är för lågt samtidigt då som han sparkade massa. Hon tog på mer kräm och rörde runt dopplern och tillslut hörde vi bra hjärtljud. Han rörde sig hela tiden så var svår och fånga.

Anmäl
2019-11-15 22:28 #109 av: Mara-Bell

Känns illa, är i vecka 8 (7+3), och idag åkte gravidbyxorna fram 🙈

Anmäl
2019-11-17 18:22 #110 av: Elsevin

Hej på er! Är inte så aktiv på ifokus men tittar in då och då, så ber om ursäkt på förhand om jag är långsam på att svara. Jag plussade i onsdags och har nog inte riktigt landat i det än, det är så svårt att tro att det är sant och jag går bara runt och förväntar mig att börja blöda när som helst. Jag är i vecka 5 och vi blev gravida på andra försöket, det är nog därför jag känner att det inte "kan gå så här lätt".  Något jag har funderat på är om man kan välja vilken barnmorskemottagning man vill eller om man måste ta den som hör till läkarmottagningen man är listad hos? Jag bor nämligen i princip granne med en barnmorskemottagning och det vore så smidigt om det gick att skriva in sig hos dem men jag är listad på ett helt annat ställe dit jag måste åka buss/bil för att tag mig. Jag ska ringa dem och fråga imorgon men tänkte att någon här kanske visste :) Jag bor i Västmanland om det gör någon skillnad. 

Anmäl
2019-11-17 18:40 #111 av: Diana The Celt

Gick allt bra hos läkaren Sava? 

Hos oss har denna veckan varit lite tuff :/ Växtvärk som attans kring mage/vagina området, foglossningen blir bara värre har fått råd om bälte mot foglossning och kryckor för att avlasta höger ben, magen har växt som bara den dessa senaste 2 veckorna och det har blivit lite jobbigt att sova :P Hittar ingen sovställning som känns skön så köpte in en gravidkudde och det hjälper en del!

Går in i v 26 snart och har börjat känna av att snart kommer jag bli mamma för resten av mitt liv.. kan knappt tro det fast det har gått så långt då jag tidigare haft såå svårt att bli gravid.. försöker andas och tänka positivt hela tiden :P 
Förbereder mentalt genom att titta på förlossningsvideos på youtube och även videos hur man tar hand om spädbarn första tiden :P

Kan dock inte sluta tänka på att jag snart går in i tredje trimestern och känner redan att min mage är så jäkla stor jämfört med andras i samma vecka :P Hur stor kommer man inte vara då om 3 mån? O__O 

Anmäl
2019-11-17 19:57 #112 av: Sava

#111, vad gulligt att du frågar! Det gick bra, var en jättebra läkare som verkligen tog sig tid att prata, fråga och undersöka. Blev sjukskriven i tre veckor på 75 % och innan jag börjar fullt igen så blir det ett nytt läkarbesök för att se hur vi ska ta det vidare. Känns SÅ skönt. Jag använder kryckor men hemma klarar jag mig utan, vill inte använda dem inomhus när jag använt dem ute och i affärer och så. För min del är det vänsterbenet som ger vika men har börjat få extremt ont i ryggen också. Svullna fötter så jag sitter på en stol framför spisen och lagar maten, vill gråta för min onda fötter😂Det som känns oroligt är att det finns risk för prematur, jag har förvärkar och det är liiiite för tidigt för att bebisen skulle få komma redan! Därav sjukskrivningen!

Hur stor mage har du?🙈Jag tycker min är ganska liten ändå😂

Anmäl
2019-11-18 10:47 #113 av: Elsevin

#111 & #112
Hoppas era krämpor ger med sig och att ni slipper ha ont även om jag förstår att chansen kanske är liten 🙈❤

Fick inte gå till barnmorskemottagningen jag bor granne med men har i alla fall fått en tid hos de jag är listad hos om två veckor. Hon pratade om att jag kommer behöva besöka specialistmödravården eftersom jag haft en blodpropp i lungan tidigare, är det någon annan som har erfarenhet av det?

Anmäl
2019-11-18 16:44 #114 av: Mara-Bell

Lyckat besök hos läkaren idag. Det tidiga ultraljudet visade att jag räknat rätt, 7+6 idag. Och där fanns en liten plutt på 1,5 cm med ett fint tickande hjärta 😊 Vi bestämde även att jag ska få hinnsvepning från vecka 38, och att det blir bedömning för ev igångsättning vecka 40, ifall inget redan hänt då. Beräknad BF är 29 juni 😊

Anmäl
2019-11-19 17:21 #115 av: Diana The Celt

Hej tjejer! :) Måste berätta vad som hände igår.. världens mest dramatiska dag som slutade bra och tänkte dela mig ifall nån av er råkar ut för detta och att veta detta kanske lugnar er från för mycket panik ifall ni drabbas. 

Redan i förrigår var jag ängslig för jag kunde inte känna att han rörde sig längre.. försökte slappna av och tänka att det kommer nog snart han kanske sover extra mkt just nu men när jag vaknade upp igår morse och fortfarande inte kände nånting började jag få lätt panik.. vet att man måste kontakta vården ifall man slutar känna barnet röra sig/sparka.. ringde som en tok till 1177, min bm som jag aldrig fick tag på. Ringde sen trollhättans förlossning där hon tyckte att jag skulle avvakta tills min bm ringde tillbaka.. väntar och väntar och min bm ringer aldrig upp.. efter ytterligare flera timmar får jag till slut nog och ringer skövdes förlossning. Jag berättar hur det är att han nu inte rört sig på kanske 20 timmar hon säger att vi ska komma in direkt. 

Vi får träffa en sköterska först som mäter hjärtslagen och säger att det ser jättebra ut utifrån hjärtslag. Det låg på 160 som det ska göra i den vecka jag är i nu. Sen kommer läkaren in efter knappt 2 min och sätter igång ultraljudsmaskinen och säger på en gång att han ser bra ut, rör sig som han ska och att han ligger med huvudet nederst. Jag och min man blev sååå lättade samtidigt som vi blev förvirrade. Hur kan jag inte känna honom längre? 
Läkaren sa då att tydligen är det inte ovanligt att man kan sluta känna sin bebis efter vecka 24 och att de inte har någon förklaring på varför det är så.. Men Alex rörde sig, sparkade och allt inuti jag kunde bara av nån anledning inte känna av det längre :P Han vägde ca 776 gram, precis som han skulle och har växt bra sen sist. Allt såg normalt ut och utan anmärkning. 

Jag visste inte att detta kunde vara normalt?? Men tydligen så är detta inte så ovanligt att det kan hända en.. Är bara såå lättad och glad men samtidigt så förvirrad :P 

Anmäl
2019-11-19 20:47 #116 av: Mara-Bell

Nu har jag ett par datum att se fram emot. Inskrivning 10:e december och KUB 19:e december 😊
Fick lergigan comp utskrivet igår, och min bakiskänsla har blivit mycket bättre, men återkommer ca 5 timmar efter att jag tagit en tablett. Så tre tabletter om dagen med 5 timmars mellanrum ungefär. Känner mig nästan domen människa igen 😉

Anmäl
2019-11-20 10:04 #117 av: Devya

Jag får väl ta och hoppa in hit nu. Plussade imorse och borde nu vara i vecka 5+1. Trodde inte att jag skulle bli gravid i år men tydligen hände det ändå. Det känns så konstigt att vara gravid igen. 🙈

Anmäl
2019-11-20 10:54 #118 av: Elsevin

Åh vad roligt, stort grattis Devya!

Anmäl
2019-11-20 12:48 #119 av: Mara-Bell

#117 Grattis 😊

Anmäl
2019-11-20 14:05 #120 av: Jaguar_

Ja, jag har nått gravid vecka 32! Bara 65 dagar kvar till bebis! Första bebisen för mig. rummet har sina möbler och vi köper pö om pö in grejer som behövs, men känns som vi har långt kvar till att ha allt. Idag kom våran babysitter från Jollyroom. Ligger på Ica, men kunde inte hämta den på vägen hem då jag har foglossning och inte kan bära så mycket. Få vänta tills ikväll när min sambo kan hänga med. Cool Varit på två föreläsningar, nyfödd/anknytning och förlossning. Ska snart på föräldraträff och sedan den sista kursen i andning den 16 december... Sen är det bara att vänta och se när våran dotter tänker titta ut. Om det blir beräknat datum den 24 januari eller tidigare....eller senare. Vem vet! Alla tror dock på tidigare. Jag hoppas mest att det åtminstone bli i Januari!

Anmäl
2019-11-21 15:00 #121 av: Dobido95

Idag har jag plussat! Bf enligt app 28-30 juli. Tog sig på 8e försöket och vår lilla vaniljbulle är sååå efterlängtad ❤️

Tog först sticka imorse och grät och skakade hysterisk och ringde mamma. Tog digitalt nu för 30min sen för jag tror inte de är sant 😂😌

Anmäl
2019-11-22 11:22 #122 av: Nettan_81

Jag plussade i måndags och är i vecka 5 tror jag, men min mage har blivit kaos. Uppsvullen, gör ont, har blivit lös i magen, känner mig hungrig fast svårt och äta med ont i magen, någon som har tips på något man kan ta mot magen?

Anmäl
2019-11-22 16:02 #123 av: Monicaq89

Jag har fått datum för snitt t den 25 februari. Längtar

Anmäl
2019-11-22 16:17 #124 av: cEDS

#123 Grattis! Dagen innan mig, var blir det?😊

Anmäl
2019-11-24 12:09 #125 av: Monicaq89

124. Tack. Varberg

Anmäl
2019-11-25 18:46 #126 av: Katstad

Igår fick vi rycka in till förlossningen en sväng. Spontanblödning och hade knsppt känt vår lilla rackare på hela dagen. Allt var bara fint men visade sig att vi till 99,9% väntar en liten pojk och inte en liten tjej 😅 Minimalt med sömn inatt för att försöka ställa om huvudena till den nya infon vi fått 😅

Anmäl
2019-11-26 17:57 #127 av: Sava

Oj, vad jobbigt men så himla skönt att få bekräftat att det var bra! Haha, det måste ju varit en liten chock, men jag som har både dotter och son vet att det är heeelt fantastiskt med vilket som😂😍När äldsta skulle komma ville jag verkligen ha en flicka, jag tänkte att det liksom var högsta vinsten. Ut kom ju en dotter och jag var själaglad. När nummer två kom var det en pojke och han är helt ljuvlig, goa lilla rackarunge. Som att könet spelar någon roll - men jag hade ju inget att jämföra med🙈

Anmäl
2019-11-28 11:37 #128 av: Monicaq89

126. Vad skönt allt såg bra ut. Oj hehe en pojke. Tänk om ni fick reda på de på förlossningen istället hehe

Anmäl
2019-11-28 11:52 #129 av: Katstad

#127 #128 Ja, han är så välkommen så 😍 Vi blev kanske inte superförvånade för vi visste ju att denna risken fanns iom att vi bara fått till 75% en flicka, men det som kändes så lustigt var att ha fantiserat om en person som inte finns i 6 veckor 😅 Nu har allt lagt sig dock så det känns nästan bättre. Så skönt att verkligen veta 🥰

Anmäl
2019-11-28 12:17 #130 av: Sava

Jag är i vecka 27 nu, tiden bara springer iväg. Ska ju bli igångsatt så det är nog inte mer än 11 veckor kvar😀Känner mig mycket bättre nu när jag är sjukskriven på 75 %. Förvärkarna kommer inte alls lika ofta, ibland dröjer det både en och två dagar emellan så det känns jätteskönt! Foglossningen är också bättre när jag inte jobbar och behöver sitta på en och samma plats hela dagarna!

Lite konstigt att vara hemma själv bara, att inte ha barnen hemma när jag är hemma. Men jag passar på att vila, känns otroligt att jag har den möjligheten!

Anmäl
2019-11-28 14:19 #131 av: cEDS

Hel gravidietspenning beviljad, såå skönt.😎

Anmäl
2019-11-30 11:11 #132 av: Katstad

#130 #131 Vad skönt att det ordnar sig för er! Ska skicka in ansökan om gravpenning så fort jag ser att chefens intyg är inne.. tog mig 2 veckor och 3 avbokade möten innan hon satte sig och skrev intyget för hon trodde hon får behålla mig längre om hon vägrade.. känner mig lagom stressad över mitt jobb. Vet att jag behövs och vill kunna vara till lags men känner mycket "du måste" vibbar och kommentarer ifrån min chef. Har en ny läkartid för bedömning på måndag och klarar definitivt inte mer än de 50% jag jobbat i en månad nu. Ibland funderar jag på hur jag ska fixa 4 timmar på en dag ens. Har dessutom drabbats av många spontana blödningar den senaste veckan och otaliga samtal med barnmorskor🙄 Äsch, mitt huvud är kaos. Enda positiva är att vi fått vår bostad såld så flytten är fixad och klar inför nästa år 🥰

Anmäl
2019-11-30 11:43 #133 av: cEDS

#132 Så dumt av din chef. 🙄 Jag är i v 27 imorgon, under 17 veckors tid har läkare, bm och sjukgymnast velat sjukskriva mig på 100%, hoppas jag kan fortsätta kämpa på till 7/1.

Anmäl
2019-11-30 12:24 #134 av: Katstad

#133 Jaa känns lagom tråkigt att bli vänd ryggen när jag tyckte de tog mitt gravidbesked bra. Stressande att stå i skottlinjen större delen av tiden. Vi går in i den stressigaste månaden på hela året nu med, arbetstempot tredubblas minst och tungt och jävligt är det redan. Vill hemskt gärna kunna stå upp i slutet av graviditeten 🙄 De har velat sjukskriva mig med 100% men jag som trilskas och definitivt bara måste försöka. Dock börjar man ju fundera på vem man gör detta för när chefen håller på så

Anmäl
2019-11-30 20:59 #135 av: cEDS

#134 Jag bara också måste försöka. Hade fått under av att vara hemma 24/7 så länge.😂 Pga sjukdom räknar jag inte med att kunna gå runt dem sista veckorna direkt. Jag är glad så länge jag slipper läggas in på morfindropp och förlösas för tidigt.

Anmäl
2019-12-02 12:34 #136 av: Katstad

Idag rök jag på sjukskrivning på 100% till 22 december. Läkaren var bekymrad över de blödningar jag haft förra veckan och menade väl på att det förhoppningsvis inte behöver betyda något men att det lika gärna skulle kunna vara något vi missar och att bebis kommer tidigt 🤷‍♀️ Så nu ska jag väl i princip inte göra någonting i några veckor och hoppas på att blödningarna håller sig borta 😣

Anmäl
2019-12-02 16:23 #137 av: Devya

På fredag ska jag på min första check up hos gynekologen och får då även se hur det står till där inne. Jag kommer då att vara i vecka 7+4 enligt mina beräkningar så månne man inte se något då.

Lite knepigt har det varit med en ettåring hemma och då man mår illa jämt och bara vill sova. Ibland undrar jag hur jag ska orka. 🙈

Anmäl
2019-12-03 18:46 #138 av: Dobido95

Blir inte klok på de.. åkte in i lördes pga smärtor och blödning. Där gjorde vi vul och de såg misstänkt (tom) hinnsäck, var den satt var de osäkra på. Hcg var 4700 nattwn till söndagen. På måndagen vid 13 hade de höjt till 5700 och idag var de på 6662. De kollade även med vul idag och såg den misstänka (frf tomma) hinnsäcken i livmodern. De såg inte annat om att de skulle sitta på fel plats. Men jg kan ju intw vara i v 6+0 enligt dom idag. Är oregelbunden men från senaste mens så jag i 6+0. Äl kan ha varit senare samt fäst senare. Ska in och ta blodprov igen på fredag samt göra vul..

Anmäl
2019-12-06 13:12 #139 av: Sava

Sjukskriven på 75 % tiden ut. Hur funkar det då om jag vill gå hem tidigare, ska jag bara ta föräldraledigt på 25 % i en månad om jag vill gå hem en månad innan sjukskrivningen tar slut?

Anmäl
2019-12-10 10:21 #140 av: MarHai

Går in i v 23 idag. Det är en riktig vilding där inne som tycker om att sträcka på sig, ibland så känns det som h*n försöker trycka upp mina lungor genom halsen. 😅 och ibland så trycks det åt andra hållet, inte så bekvämt det heller 🙈

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin & Japansk kanin

Anmäl
2019-12-10 10:45 #141 av: Sava

Vecka 29😀Tiden går fort! Tack och lov😂För jag är så trött, jag har så ont, det är mycket besvär tyvärr så jag längtar till vecka 36-37 när vi ska på läkarbesök och ultraljud och besluta om när det blir igångsättning!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.