Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 9230 ggr
mollyt
10/3/19, 8:39 PM

Vi som väntar barn år 2020 #2

Här kan ni fortsätta. Den gamla tråden hittar ni här

Annons:
Sava
10/4/19, 12:18 PM
#1

Tack, mollyt! Jag har börjat få ont i magen ibland, det oroar mig eftersom jag inte känner barnet så ofta eller tydligt. Jag längtar till RUL!

Diana The Celt
10/4/19, 2:25 PM
#2

När har du RUL? :) min är på måndag och jag både ser fram emot det samtidigt som jag är orolig att nåt ska vara fel. Men tänker positivt att allt var bra sist :) hmm jag hade magvärk då och då förra veckan men det har släppt helt nu? :/ Jag vet inte om jag inbillar mig men imorse tyckte jag nåt rörde sig.. aldrig varit gravid förr så vet inte riktigt vad jag kände xD

Sava
10/4/19, 7:27 PM
#3

Jag har RUL om drygt en vecka, tiden går både långsamt och snabbt😍Det kanske är växtvärk, nu känns det bättre😊 Jag ääälskar när jag känner bebisen men det är fortfarande otydligt. Jag måste ligga helt still och koncentrera mig!

Katstad
10/6/19, 11:32 AM
#4

Här har vi RUL om 9 dagar och igår kände jag den med säkerhet för första gången 😍 Även idag vid söndagsfrukosten så sambon smög dit sin hand och sp klämde vi ihop oss så fick han sig ett litet pet på ena fingret 🥰 Verkar som jag måste sitta/ligga ihopkrupen och blickstilla för att kunna känna det, liksom klämma ihop allting ordentligt 😅

Diana The Celt
10/7/19, 12:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det blir en pojke!! :D en stor frisk bebis :D

Anonym
Anonym
10/7/19, 12:53 PM
#6

Jag gjorde ett ultraljud för några veckor sen, då ändrades bf från 31 mars till 8 april istället. Jag ska göra RUL 6 november, vi får se om jag blir flyttad igen :p Jag mår rätt bra, inte lika mycket illamående denna gång tack och lov. Kommer att få gå på graviditetspenning snart då jobbet börjar bli tufft /M.

Annons:
Sava
10/8/19, 3:45 PM
#7

#5, Åh, en stor liten pojke! Grattis:-D #6, Oj, vad lång tid du flyttades fram:-oHar du ett fysiskt jobb? Jag har börjat känna av sammandragningar, hoppas inte det blir värre som det blev blev med första barnet - då blev jag sjukskriven på grund av sammandragningarna!

Monicaq89
10/15/19, 11:18 AM
#8

Har bf 2 mars och blir en pojk

Katstad
10/15/19, 11:31 AM
#9

Alltså vad spännande med alla marsbarn 😭 Har RUL imorgon eftermiddag, kan knappt vänta!

Monicaq89
10/15/19, 12:52 PM
#10

Lycka till imorgon.

Diana The Celt
10/15/19, 2:47 PM
#11

Hoppas allt går bra Katstad :) Vill ni veta könet? 

Är nu inne i vecka 21 och nu sparkar han tydligt :P Går inte att ta miste om vad det är längre :P 
Vi har valt namn och det blir Alexander :) 
Är färdiga med renoveringen av hans rum och har skaffat in en hel del grejer nu känns jätteskönt att äntligen få kunna köpa in och göra dessa föräldraförberedelser :D

Katstad
10/15/19, 3:03 PM
#12

#11 Jag ska få veta imorgon men sambon vill inte. Han vill ha ett gender reveal party så det ska vi ha på lördag med släkten 🥰 Längtar också tills man kan tänka mer i planeringsbanorna

Sava
10/15/19, 6:32 PM
#13

Vi hade RUL häromdagen. Barnmorskan skrev könet i ett kuvert som hon förseglade. Sen åkte vi till ett bageri och lät de titta i kuvertet och så ska de göra en tårta med rosa eller blå grädde inuti. Vi måste alltså skåra tårtan för att se vilken färg det är:-D Tårtfika på torsdag:-D

Annons:
Katstad
10/16/19, 5:15 PM
#14

Vår DOTTER med fötterna i pannan 🥰 Flyttad 2 dagar till 14 mars istället.

Denna kommentar har tagits bort.
Katstad
10/16/19, 5:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Idag ville inte bilden följa med som den skulle 🤥

Diana The Celt
10/17/19, 8:31 PM
#17

#16 Stort grattis! :D så gullig!! 

Jag vet inte hur det är med er alla men min aptit har sänkts sen förra veckan.. Får i mig 3 måltider om dagen men inget mer :/ Vet att man borde ha mellanmål som typ frukt och så men blir illamående om jag äter mer än det jag redan gör :/ 

Läste online att många upplever samma sak med aptiten.. skönt att det inte bara är jag men jag undrar just varför aptiten sänks :/

Snorhyveln
10/18/19, 9:17 AM
#18

Jag gick in i vecka 23 igår och de känns som om magen blivit mindre/håller på o pyser bort senaste veckan? 🤔 De kanske är vanligt? Kommer inte ihåg hur de var sist.. jag känner ju bebben greja därinne men ändå.. nån mer?

Jennifer H
10/18/19, 10:12 AM
#19

#17 Jag har haft samma problem som dig. I början och fram till v. 20 typ kunde jag inte ens äta tre måltider om dagen. Var aldrig hungrig och hade svårt att få i mig något när jag inte hade aptiten där. Nu är jag i v.27 och för bara någon vecka sedan kom min aptit från ingenstans. Nu kan jag äta hela tiden, blir sugen/hungrig efter bara någon timme sedan senaste måltiden. Vet dock inte varför det är så men är nog väldigt vanligt. 😊

Sava
10/18/19, 9:28 PM
#20

Nu vet vi vad det är för en liten filur i magen😍Var på RUL, bad bm skriva en lapp med könet, gav kuvertet till ett konditori och bad om en vit prinsesstårta med antingen rosa innehåll om det är en flicka eller blått innehåll om det är pojke. Hämtade tårtan två dagar senare, samlade familjen och förklarade upplägget, skårade tårtan medan alla väntade spänt. Rosa! Den var rosa! Åh, dottern får verkligen sin lillasyster! Hon blev överlycklig. Jag får för mig att dubbelkolla lappen som bm skrivit. Där står det ”Pojke”. Eh. Okej… Gaaanska dåligt misstag av konditoriet! Dottern grät. Blev inte riktigt som vi tänkt oss. Hon sa ”Men den är ju rosa?” när vi förklarade att det faktiskt är en lillebror i magen. Väldigt rolig film att titta på men hjärtat brister lite när man ser besvikelsen i dotterns ansikte😭💔 Så vi får en liten pojke till! En flicka och två små killar😀❤️

Annons:
jackiejohn
10/18/19, 10:42 PM
#21

21# Så snopet, hade påtalat felet för bageriet faktiskt… Min äldsta dotter blev förvirrad deluxe när vi fick vår trea i augusti. Läkaren sa så sent som i v 30 tvärsäkert att det är en pojk i magen, pekade ut penis och pung, fanns ingen tvekan menade han på utan att det var en pojk men ut kom en tös 🤷🏻‍♀️ äldsta trodde jag hade fått två bebisar för var är lillebror om det där är lillasyster?! Men det sjönk in fort och hon är stolt storasyster till två lillasystrar 🤗

Sava
10/19/19, 6:37 AM
#22

Jag hoppas att hon smälter det snart. Vi har börjar prata om ”lillebror” istället för ”bebisen” för att liksom pränta in det. Hade den där jäkla tårtan bara varit blå direkt så hade det ju inte varit något problem, då hade hon sett det. Är verkligen så besviken på bageriet för att de förstörde den här stunden för henne💔🎂

Guldko
10/20/19, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag får väl hoppa in här jag med då. Har precis plussat med nr. två vilket inte var planerat (men inte direkt otippat då vi inte har skyddat oss), men såå välkommet. Sonen föddes i maj i år och kommer alltså bara vara 13-14 mån äldre. Magkänslan säger att han kommer få en lillebror, men jag trodde sonen var en flicka fram till KUB så vad vet jag? 🤷‍♀️😄

Sava
10/20/19, 8:32 PM
#24

Grattis! Vad roligt😀Vi har relativt tätt mellan de första två, 17 månader. Dottern är tre, sonen två och jag är i vecka 21😀

Mara-Bell
10/20/19, 10:47 PM
#25

Då får jag äntligen hoppa in här 😊 fick gravid 1-2 på digitalt idag, på kvällsurin. Är någonstans mellan BIM -1 och -4. Har inga symtom alls, förutom att min man påpekade att mina bröst kändes fylligare än vanligt igår, och det kunde jag inte släppa, därav testet 🙈 Om allt går vägen kommer vår lilla nummer två födas ca 27 juni. Vårt första barn är en envis och bestämd ”liten” dam, på ca 3,5 år.

Cocogirl
10/21/19, 3:02 PM
#26

Hej hoppar in här såhär såg mina tester ut idag jag tolkar det possitivt. Skulle haft BIM igår! Testade med CB digital idag den visade "inte gravid" men jag har så ömma bröst o sen mens o var tvungen köpa ett annat test(apotekets) den på bilden och hade även testlagrets stickor hemma. Jag fick inte tolkat mina stickor ännu i andra tråden men jag tolkar det som possitiva!

Cocogirl
10/21/19, 3:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27
Annons:
sofie87_
10/21/19, 7:51 PM
#28

Det är väl dags för mig att hoppa in här också, plussade svagt 9/10 4 dagar innan mens. Första barnet och det ska bli så spännande alltihop men även lite läskigt såklart. En helt ny värld väntar… 😊

Sava
10/21/19, 8:00 PM
#29

Grattis! Vad roligt att det kommer fler😀Spännande med första barnet! Kan vi inte uppdatera oss om varandra lite? Typ bf, om det är första barnet eller inte, vilken vecka man är i…

Sava
10/21/19, 8:02 PM
#30

Vi blev flyttade vid RUL, nytt bf är 9/3 (kommer bli igångsättning tidigare), det blir tredje barnet och fjärde graviditeten (första graviditeten slutade i missfall). Imorgon får jag in i vecka 21😍

Svart ängel
10/21/19, 8:14 PM
#31

Jag törs nog också hoppa in här efter att ha plussat för snart 8 veckor sen. 😊 Är nu i vecka 11+4 och ska på inskrivning på onsdag. Vecka 9+3 gjorde vi privat ultraljud för att se så det verkligen fanns något därinne, då vi kämpat i nästan 1,5 år inklusive ett MA. Detta är mitt andra barn och min mans första. Vi har bara berättat för 2 stycken än, ingen inom familjen. Längtar så mycket till KUB så vi (peppar peppar) kan berätta nyheten sen! Jag mår oförskämt bra, har knappt haft några symptom (precis som med första barnet). Däremot blir jag äcklad av vissa maträtter och brösten har växt, men inget illamående alls och inte varit speciellt trött. Magen börjar balla ur däremot, försöker dölja den med stora tröjor men det är inte lätt alltså 😂 Ska på middag med släkten till helgen och vet inte hur jag ska bära mig åt för att det inte ska synas.

vickiesssss
10/21/19, 9:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Hej, dags att byta från planerar barn till ska ha barn 🙈 En ägglossning och en trevlig natt som barnfria resulterade i detta…. Vi har haft sån sjuk tur att bli gravida. Förra gången likaså 😊 Tacksam!

Cocogirl
10/21/19, 10:12 PM
#33

Jag är v 4+1 idag. Det ör mitt andra barn isf. Har en livlig kille på 4 år. Med första försökte vi ett är och blev gravida. O de na gången försökt sen februari blev gravid i maj men resultera i utomkveds/missfall men kroppen skötte det själv tack o lov. Och nu så fick jag pluss och är öööverlycklig o hoppas detta går vägen nu som det ska! Tycker att min lill kille förtjänar ett syskon❤ enligt appen så är jag beräknad 27 juni :)

Cocogirl
10/21/19, 10:13 PM
#34

Ursäkta stavningen. Vill säga att vi försökte ett år med sonen och denna gången har vi försökt sen februari

Annons:
Guldko
10/21/19, 10:24 PM
#35

Enligt Preglife är jag i vecka 4+6 med bf 22 juni, men min mens har varit oregelbunden sen den kom igång så det är inte säkert att det stämmer. Jag ser inte ett dugg fram emot att vara gravid, trots att min förra graviditet var väldigt lätt generellt sett. Både första och andra trimestern trivdes jag bra som gravid, det var mest slutet som var jobbig då jag blev så extremt svullen och fick havandeskapsförgiftning. Jag hoppas att den här känslan går över så att jag kan njuta av att vara gravid! 🙄😬

Jennifer H
10/21/19, 11:53 PM
#36

Går in i vecka 28 på torsdag, nedräkningen på tvåsiffrigt har börjat. BF 22 januari.😍Första barnet och det väntas en liten grabb.🙈

Mara-Bell
10/22/19, 7:38 AM
#37

Efter att ha uppdaterat apparna med min cykellängd på 32 dagar, så har BF ändrats till 1 Juli. Jag är i vecka 4 (3+5). Jag har känt mig väldigt trött i några dagar, men annars känner jag ingenting. Med dottern började jag må illa redan i slutet av vecka 3, och spydde sedan flera gånger per dag i 9 månader. Hoppas jag får må bättre den här graviditeten.

Cocogirl
10/22/19, 11:03 AM
#38

Grattis till er alla för graviditeten. Jag är inne på 4+2 idag igår kväll hafe jag extremt ömma bröst o nu på morgonen är de kanppt ömma(bara svullna) testade igen med TL stickor en väldigt svag stegring och svagt streck undrar om inte jag är låghormonate hmm:/. Oroar mig för minsta lilla.

Svart ängel
10/22/19, 11:38 AM
#39

#38 Vad är TL stickor? 😊

Diana The Celt
10/22/19, 1:57 PM
#40

#19 Tack så mycket! :D Känner mig lite lugnare nu :) Aptiten har blivit pytte bättre men är fortfarande nedsatt.. Ska vänta och se om det blir annorlunda om ett par veckor :) 

Har gått in i vecka 22 och nu känner jag att magen växer! Istället för att folk tittar på min mage på ICA och undrar om jag fått i mig många bullar eller om jag är gravid så ser alla det nu :P 

Hur är det med er tjejer och foglossning? Håller på att dö redan faktiskt.. Min blir bara värre :/ Förutom det känns allt ok :)

Diana The Celt
10/22/19, 1:59 PM
#41

Grattis till pojken Sava! :D 

Men det där jäkla bageriet alltså.. det där var riktigt tråkigt :(

Annons:
Katstad
10/22/19, 3:17 PM
#42

#40 Blir bara successivt värre här med. Har ett tungklassat arbete så är kämpigt. Igår låste sig ischias på allt med 🙄 Har en läkartid bokad nästa v för att samtala om allt och sjukgymnast ska ringa imorgon så vi kan utreda allt. Vill göra allt jag ksn för att kanske lindra detta dels innan det blir värre och dels innan det pratas om sjukskrivning

Sava
10/22/19, 5:42 PM
#43

Åh, foglossning! Don’t get me starting alltså😂Det blir värre och värre, jag vet inte vad jag ska ta mig åt. Ibland på kvällarna kan jag knappt gå och ibland hugger det till helt plötsligt. Idag blev jag sittande på golvet i en konstig vinkel för jag inte kunde stödja på vänsterbenet eller ta mig upp😂

Cocogirl
10/22/19, 8:18 PM
#44

#38 TL är testlagrets stickor

sofie87_
10/22/19, 9:11 PM
#45

Första barnet för mig, är i vecka 6 och allt känns bra. Känner inget direkt förutom ömma bröst. 😊

cEDS
10/23/19, 4:42 AM
#46

#40 haft foglossning sedan v 3+5. En av dem första tecknena faktiskt.🙄 V21 nu, tog 3 st RUL gör den lovliga krabaten att ligga så alla mått kunde tas. En väldigt aktiv pojke, som vi misstänkt.😊 Moderskapsintyg imorgon och en kropp som totalt gett upp nu. Mår så dåligt fysiskt och mentalt.😔

Sava
10/23/19, 11:14 AM
#47

Hur går processen till… Jag tänker eventuellt gå hem tidigare än jag först planerat nämligen. Jag har bf 9/3 men det kommer bli igångsättning vecka 38. Jag räknar någon gång mellan 24/2 och 1/3. Om jag vill gå hem 9/1 då (för två månader innan kan man ju plocka föräldrapenning) måste jag ju skicka in föräldraledigt till jobbet två månader innan (eller är det tre?). Kan jag skicka in föräldraledigheten till jobbet innan jag fått moderskapsintyget? Jag måste ju ansöka senast den 9/11 eller 9/10 (beroende på om det är två eller tre månader, och om det tre månader innan så ör det ju redan för sent)🤔

Sava
10/23/19, 8:30 PM
#48

Intensiv dag, fruktansvärd foglossning och dessutom sammandragningar nu ikväll. Och det slutar ju inte. Brukar funka att sitta eller ligga, då släpper det ofta efter en stund men det här bara fortsätter. Magen är stenhård och det känns som att jag inte kan slappna av, som att jag spänner magen så mycket jag bara kan men jag försöker verkligen slappna av i den!

Annons:
Katstad
10/23/19, 8:55 PM
#49

Ska få komma till sjukgymnast och få mitt bäcken undeesökt imorgon. Bm har redan pratat om 50% sjukskrivning. Jag vill bara sluta ha ont så jag kan fungera som en normal människa. Benen låser sig om vartannat och jag felbelastar allt just nu 🙄 Idag har bebis inte allt rört på sig som hon brukar. Knappa buffar nu ikväll, hon brukar annars leva rövare så fort jag sitter still 🤷‍♀️

Sava
10/24/19, 12:56 PM
#50

Prova att dricka isvatten och sedan lägg dig stilla, det brukar funka för mig:-) Ibland tar jag även en varm dusch innan så det ska bli varmt och gott och sen kallt och obekvämt. Fick tipset från förlossningen när jag väntade vår första:-)

Katstad
10/24/19, 1:02 PM
#51

#50 Dricker isvatten konstant i vanliga fall 😅 Men efter en skål glass, en varm dusch och en hundpromenad fick jag igen vid läggdags! Säkert 20 frivolter där jag fick med rörelserna på film utifrån 😍 Antar att hon bara hade en trött dag

Cocogirl
10/24/19, 5:07 PM
#52

Tyvärr får jag hoppa av igen , missfall igår andra gången sen februari.😫

Svart ängel
10/24/19, 5:35 PM
#53

#52 Så ledsamt! 🌺 Kram

Fia81
10/25/19, 7:26 AM
#54
Diana The Celt
10/25/19, 11:13 AM
#55

#52 :( ❤️ Är så ledsen att höra. Börjar kännas mindre kul för varje dag nu för sen vecka 22 blir foglossningen värre hela tiden :/ tror jag med ska kontakta vårdcentral och sjukgymnast känns som jag kommer bli sängliggande snart om det inte blir bättre :/ Idag har jag känt av smärtan hela tiden och klockan är inte ens 12 :P Jag tror att jag kände en sammandragning igår? Är jätteosäker på exakt vad det var men det var inte Alex :P kände det bara en gång i ca 2 sekunder och sen gick det över. Var lite obehagligt får se om det kommer igen nån gång snart

Annons:
Mara-Bell
10/28/19, 5:04 PM
#56

Ringde till barnmorskan idag, är i vecka 5 (4+4). Fick tid på onsdag eftermiddag 😊 hon pratade även om att skicka mig på datering, då jag haft väldigt oregelbundna cykler sen jag slutade med p-pillren i april. Är det någon här som vet vad datering innebär? Är det ett tidigt ultraljud? Eller är det något annat? Får väl reda på det på onsdag annars 😊 Annars mår jag fortfarande kanon, lite tröttare än vanligt, och lite svullna bröst. Men jag är tacksam för varje dag som går utan att illamåendet har smugit sig på. Men har förstått att det oftast kommer kring vecka 7, jag tillhörde väl undantaget förra gången, då det kom vecka 3-4 någon gång 🙈

Sava
10/28/19, 5:53 PM
#57

Har pratat med barnmorskan idag och ska ringa sjukgymnast imorgon. Igår och idag har jag haft väldigt ont och jag känner att jag måste göra något åt det. Med två busungar här hemma och två hundar som måste rastas så kan jag inte bli sängliggande!

Mara-Bell
10/30/19, 7:37 PM
#58

Då var första besöket hos barnmorskan avklarat, det så kallade ”hälsobesöket”. Har fått tid till läkare för datering (tidigt ultraljud) och planering av graviditet/förlossning, den 18 november. fick även tid för inskrivning 3 december. Att jag redan kommer diskutera kring förlossning beror på att dottern var stor när hon föddes, vägde 4,4 kg och var 55 cm lång. Jag förlorade nästan 2 liter blod under förlossningen då moderkakan inte ville släppa och livmodern var för trött för arbeta mer. Att det blev så för att jag troligen inte kommer behöva gå över tiden, utan bli igångsatt senast vecka 40, men vi får se vad läkaren säger.

Svart ängel
10/31/19, 1:39 PM
#59

#58 Fullt förståeligt att du vill planera förlossningen redan nu! 🌺 Hoppas denna förlossning blir desto enklare för dig 🙏🏻 Gick in i vecka 14 idag. Imorgon är det dags för KUB! Vi är så nervösa. Antingen går allt bra och då kan vi äntligen berätta för alla, eller så går det mindre bra och det blir fler tester och då håller vi graviditeten fortsatt hemlig tillsvidare. Så less på att smyga, vill berätta för familjen. Sonen framförallt som kommer att bli jätteglad då han önskat sig småsyskon. Ser även fram emot att berätta för min mamma som kommer bli överlycklig.

Sava
10/31/19, 6:32 PM
#60

Jag har bokat in besök hos sjukgymnast nästa vecka, jag kan inte gå på kvällarna längre. Jag har sådan foglossning att jag inte vet var jag ska ta vägen, jag kan inte stödja alls på ena benet och plötsligt hugger det till så jag blir alldeles orörlig. Det här funkar inte längre. Jag hoppas få några bra övningar eller något som kan underlätta!

Diana The Celt
10/31/19, 6:48 PM
#61

#60 Samma för mig med :( Har vilat i soffan och sängen i 2 dagar nu efter att jag gjorde mitt största misstag och satte mig ner på golvet en stund i förrigår.. smärtan att försöka ta sig upp var för mycket :/ 

Har fortfarande ont men har använt en uppvärmd vetekudde som har hjälpt med den värsta smärtan :) 
Mitt högra ben har börjat låsa sig och man får liksom halta sig fram nästan :/ 

Vet någon ifall det brukar bli bättre eller sämre med tiden? :/ Det jag har lyckats hitta info om är att det blir oftast värre.. Kan faktiskt inte tänka mig att det kan göra mer ont än detta just nu :/

Mara-Bell
10/31/19, 8:42 PM
#62

Låter inte alls roligt med den foglossningen ni har, hoppas verkligen att jag har mer tur än ni haft när det gäller det 😬 Efter vad jag hört så blir det väl oftast värre, min svägerska blev sjukskriven från vecka tolv pga foglossning, hon fick använda kryckor resten av graviditeten och kunde inte ta sig ur sängen på egen hand. Men för er skull så hoppas jag att ni hittar något som underlättar det åtminstone lite gran.

Annons:
Katstad
10/31/19, 10:07 PM
#63

#60 Jag var hos sjukgymnast förra veckan och fick en del övningar, vissa saker man inte alls tänker på som känns sjukt nyttigt att veta om! Upplever dock ingen större skillnad ännu då läkaren sjukskrev mig idag på 50% pga svår foglossning. #61 Det behöver inte nödvändigtvis bli värre säger min läkare, bm och sjukgymnast. Det kan komma och gå lite men som i mitt fall med svår foglossning så vill de att jag ska passa på att vila för att inte riskera att förvärra det nu när jag har ett tungt arbete. I bästa fall stannar det som det är nu eller känns lättare med tiden när jag varvar ner ☺️

Sava
11/1/19, 6:31 AM
#64

Det ska bli intressant att se vad som händer hos sjukgymnasten. Sen ska jag till bm ett par dagar senare. Om det nu hade varit aktuellt med sjukskrivning, är det bm eller en läkare som gör det? Helst vill jag jobba tiden ut, jag vill spara så mycket pengar vi bara kan så jag kan vara hemma längre tid med barnen sen när bebisen väl kommit❤️

Katstad
11/1/19, 8:08 AM
#65

#64 det är läkare som sjukskriver dig. Jag hade också velat jobba tiden ut men insåg igår när läkaren faktiskt provocerade fram och visade mig hur ont jag egentligen har att jag mår bäst av att varva ner ett tag 🤷‍♀️ Det är ju alltid upp till en själv om man vill vara sjukskriven eller inte

cEDS
11/2/19, 5:52 AM
#66

#64 Läkare sjukskriver. Din bm eller sjukgymnast bord ekunna skicka dig vidare till läkare. Själv har lälare/bm/sjukgymnast velat sjukskriva mig sedan v 10, är i v 23 imorgon, pga svår foglossning sen v 3+5. Även fått erbjudande att få Citodon. Van vid smärta pga sjukdom så kämpar på tills jag går på graviditets penning är tanken.😂

Sava
11/4/19, 1:37 PM
#67

Hur tvättar ni barnkläderna? Jag tänkte tvätta allt vi redan har och sortera i högar så jag vet vad vi behöver komplettera med. Vad använder ni för tvättmedel? Jag gillar flytande tvättmedel men vågade inte köpa i affären då ”mitt” vanliga märke var slut… Någon som tvättar med ättika eller bikarbonat till barn?

Svart ängel
11/4/19, 2:02 PM
#68

#Jag använder bara Tvättex parfymfria pulver. Det lämnar inga rester i kläderna och luktar ingenting. Använder absolut inget sköljmedel, slutade med det för flera flera år sedan.

Sava
11/4/19, 2:40 PM
#69

Jag tycker om flytande tvättmedel eftersom det känns som att det inte kan bli något pulver kvar på kläderna. Men finns det något naturligt man kan ersätta tvättmedlet med?:-)

Annons:
Ingetnamnfunkar
11/4/19, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

#67 tycker det här fungerar jättebra.

Mara-Bell
11/4/19, 3:50 PM
#71

Herregud vad nojig man känner sig. Fanns en pytteliten droppe blod i trosorna för ett par timmar sedan, knappt 2 mm stor skulle jag tro. Men även det lilla blir man ju orolig av 🙈 har även haft lite obehag/spänningar i nedre delen av magen idag, men absolut inget som gör ont, känns inte ens som mensvärk. Bara det där lilla obehaget som i alla fall jag kopplar ihop med växtvärk. Behövde bara skriva av mig lite, för att en så liten sak kan röra upp så många tankar i huvudet.

Diana The Celt
11/4/19, 4:16 PM
#72

Jag kände själv att jag fick spänningar och ett plötsligt tryck i nedre mage/underlivsområdet och nu dagen efter kände jag alla symptom på urinvägsinfektion.. är på penicillin från och med idag men känner redan att det blivit lite bättre där nere :) trodde det var växtvärk eller foglossningen först.. är nu fortfarande sängliggande och min foglossning har blivit hanterbar av all vila :) Nu har jag blivit mer redo att titta på förlossningsvideor på nätet och höra allas förlossningsberättelser :) börjar bli mindre orolig för förlossningen och har börjat längta efter att bebis kommer ut :)

Sava
11/5/19, 6:36 AM
#73

#70, den låter bra! En sådan får det nog bli:-) #72, usch, vad jobbigt men skönt ändå att det blivit hanterbart. Jag själv ska till sjukgymnasten imorgon och sedan bm på torsdag. Får se vad som händer, vore fantastiskt med några mirakulösa övningar som gör att jag kan gå på kvällarna! Inte lätt med två barn och två hundar att ta det lugnt när mannen jobbar. Det som måste göras det bara måste göras…

Hoppaspåbebis
11/5/19, 4:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Hej! Tydligen väntar jag och sambon vårt andra barn till 2020 nu också!:D tog det här testet för någon timma sen, har ännu inte landat haha. Men är glad!! Senaste mensen den 1/10

Svart ängel
11/5/19, 4:40 PM
#75

#74 Grattis, solklart plus! 🌺 Hur mår du?

Hoppaspåbebis
11/5/19, 5:00 PM
#76

#75 Tack!💕 jag mår precis som vanligt skulle jag säga! Vi har varit oskyddade sen i april och sen dess har jag lyckats rubba min annars ganska regelbundna menscykel för att jag varit så sugen på bebis. När cykeln blev 40 dagar lång (vanligtvis typ 28-29 dagar) så bestämde jag mig för att sluta vara så uppslukad i bebistankar, det var nog i juli. Så nu när mensen var 3 dagar sen hade jag inga större förhoppningar utan köpte testet bara för att sluta hoppas den här månaden så mensen kunde komma nån gång. Så visade testet snabbt 2 streck och jag blev helt paff! Vi går med en märklig men glad känsla här hemma nu! Vilken vecka är du i?:)

Annons:
Svart ängel
11/5/19, 5:38 PM
#77

Vilken lycka att det hände när du minst anade 😍👍🏼 Jag går in i vecka 15 på torsdag. Har precis berättat för familj och jobbet så nu känns det äntligen ”på riktigt”. Magen har börjat synas också vilket jag längtat efter! ☺️🤰🏻

Sava
11/5/19, 5:55 PM
#78

Vad roligt! Grattis till er😀

Hoppaspåbebis
11/5/19, 7:30 PM
#79

#77 åh vad mysigt!! Och att magen börjar synas lite mer, längtar till min börjar puta sen när jag kan vara säker på att det inte bara är typ uppblåsthet. Den har inte kommit för mig än, inte känsligheten för lukter och illamående heller. Nu är jag bara lite rädd för att vara lycklig för att jag vet att det kan gå snett med… men så var det förra gången också, ska inte dröja mig vid den känslan, försöka skugga undan den när den kommer bara. #78 Tack!!💕 Vad använder ni för gravidappar ni som använder sådana?:)

Diana The Celt
11/5/19, 7:38 PM
#80

Stort grattis Hoppaspåbebis! :D 

De jag har är Liberos app, Preggo, the baby app, baby på väg :) 
Har ni andra några andra bra gravid appar? 

Köpte precis in en massa gravidkläder och bh:ar då verkligen inget passar mig längre.. Inte ens mina oversize tröjor går på lätt längre :P
Hittade bra priser på HM & Zalando. Att de 2 hade gratis retur ifall något inte passar var det jag var främst ute efter :P

Hoppaspåbebis
11/5/19, 7:41 PM
#81

#80 Tack!!❤️ De apparna ska jag kolla in! Jag har Ovia pregnancy än så länge, den gillade jag förra gången! Vilken vecka är du i?:) Och vad äter ni för extra vitaminer (om några)?

Diana The Celt
11/5/19, 7:44 PM
#82

Är i vecka 24 :) eller 23+0 beroende på hur man räknar :P 

Jag tar multivitamintabletter från apoteket. Det har jag gjort sen jag fick reda på att jag var gravid de innehåller allt bra och folsyran som behövs :)
Eftersom jag blev såå illamående tidigt hade jag svårt för viss mat och då blev det multivitamin för mig :) 

Ska kolla upp Ovia! :)

Mara-Bell
11/5/19, 9:25 PM
#83

Jag använder främst appen Preglife, då jag gillar den bäst. Men har även laddat ner ett par andra för att jämföra lite 🙂 Själv gick jag in i vecka 7 (6+0) idag😊

Annons:
Sava
11/6/19, 6:41 AM
#84

Jag har Preglife och Preggers (älskar jämförelsen med frukter) men jag har min viktkurva i Preglife och tycker om informationen i båda apparna:-) Idag blir det sjukgymnasten, snälla, ge mig några mirakelövningar! Jag vill inte ha foglossningsbälte eftersom det spänner över magen och jag har ganska mycket sammandragningar och må illa av det. Ser fram emot dagens besök! Och i morgon blir det bm! Det är mycket nu:-) Jag är i vecka 24 (23+1) och magen är stor. Jag går som en gammal tant och vill inte gå upp mer i vikt nu. Men den där jädrans chokladen är ju svår att avstå…

Katstad
11/6/19, 10:54 AM
#85

#84 Lycka till hos sjukgymnasten idag! Igår var jag själv hos min sjukgymnast för att prova akupunktur, hoppas på bra resultat om några gånger! ☺️ Vi är i v 21+3 Har haft en livskris i 2 dagar nu (gravidedition ni vet 🙄). Vi har äntligen fått bostad i den staden vi egentligen vill bo i så nu måste vi försöka sälja våran nuvarande och jag stressar ihjäl mig över detta. Katastroftankar deluxe om att vi kommer stå med dubbla kostnader, gå bankrutt och så kommer bebis 6 veckor efter det 😅

Sava
11/6/19, 5:34 PM
#86

Det kommer ordna sig! På ett eller annat sätt löser sig allt men jag förstår att det känns stressigt:-) Jag har fått tid för akupunktur, har aldrig testat det. Ska bli intressant! Har även fått kryckor för att hjälpa mig stödja på benet och därmed lättare belasta rätt:-)

Sava
11/7/19, 12:01 PM
#87

Läkarbesök inbokat, akupunktur inbokat, glukosbelastning inbokat, foglossning, smärtsamma sammandragningar som oroade barnmorskan… Det är bara problem😭

Mara-Bell
11/7/19, 5:46 PM
#88

#87 Låter inte alls roligt 😔 får hoppas att sammandragningarna inte betyder att förlossningen kommer starta för tidigt 😕 vad sa barnmorskan om dem?

Sava
11/7/19, 8:55 PM
#89

Hon tyckte att de var oroväckande och jag skulle söka direkt om jag känner att de blir mer ihållande innan jag fött tid för läkarbesöket…

Mara-Bell
11/9/19, 9:41 AM
#90

Nu har illamåendet börjat komma, mår illa så fort jag inte äter med typ en timmes mellanrum, så och känner mig bakis när jag vaknar på morgonen 😔 inga spyor än, men vi får se hur det utvecklar sig veckorna framöver. Känns som om det lär bli större viktökning den här graviditet, ifall jag måste småäta hela tiden 😬 förra gick jag upp 10 kg, och hade gått ner 12 kg dagen efter förlossningen 🙈

Annons:
Guldko
11/9/19, 12:17 PM
#91

Jag är i vecka 7+4 enligt preglife och jag känner mig såå dålig. Jag har en konstant sjukdomskänsla utan att faktiskt vara sjuk. Vill mest bara sova hela tiden. 😴🙄

Mara-Bell
11/9/19, 5:59 PM
#92

#91 Då är du precis en vecka längre än jag, och jag känner precis likadant 😔

sofie87_
11/9/19, 8:42 PM
#93

Mår också illa i princip hela tiden, inte så pass att jag måste spy (än) men har ingen aptit och sambon får lida för jag är så tråkig med maten. Känns som om jag är småsjuk och sover mycket mer än vad jag brukar 🙈 förhoppningsvis kommer det sluta med något helt fantastiskt i slutändan vilket gör det värt det. 🙂

Guldko
11/9/19, 9:13 PM
#94

#92 Det är ju så himla jobbigt, känner mig sådär bakisseg dygnet runt.. 😴 Jag har inget jätteillamående än men jag känner mig äcklad av det mesta. Sitter och trycker i mig Mariekex just nu vilket i alla fall slinker ner. 😅

Monicaq89
11/11/19, 7:39 AM
#95

Hej alla. Jag har bf 2 mars men kommer få planerat snitt så lär bli lite tidigare. Imorgon går jag in i v 25 och mår förvånansvärt bra nästan som jag väntsr på att börja må dåligt. Hur mår ni andra?

Sava
11/11/19, 10:01 PM
#96

Har också bf 2/3-20❤️Ska också bli igångsatt, inte med snitt dock, som det ser ut nu i alla fall. Bebisen mår bra, jag lider😂Kan inte gå ordentligt, foglossning from hell och smärtsamma sammandragningar. Längtar efter läkarbesöket på torsdag! Ska bli intressant att se vad läkaren säger!

Mara-Bell
11/12/19, 6:13 AM
#97

Jahopp, idag kom första spyan 🤢

Annons:
Katstad
11/12/19, 7:11 AM
#98

Bf 14 mars och jag mår okej! Har hjälpt att gå ner i tid på jobbet, är mer människa och foglossningen är inte lika fullt påtaglig längre. Ska på min andra akupunkturbehandling idag så vi hoppas på resultat 🙏

cEDS
11/12/19, 2:42 PM
#99

Idag fick jag godkänt snitt och planerat datum! Efter att ha stridit om det enda sen 2 månader innan jag blev gravid, i över ett halvår, kan jag äntligen slappna av och se framemot graviditeten istället för att förneka den.😀

Svart ängel
11/12/19, 3:08 PM
#100

#99 Grattis, va skönt! 🙏🏻

cEDS
11/12/19, 5:17 PM
#101

#100 Tack! Sån lättnad att kunna börja känna glädje över det.😊

Monicaq89
11/12/19, 6:19 PM
#102

99. Stort grattis. Fick du även datum nu? Jag har inte fått ännu men när har du bf

cEDS
11/12/19, 6:32 PM
#103

#102 Fick datum och allt. 26/2 blir det ks.😊

Monicaq89
11/12/19, 11:07 PM
#104

103 wow vad bra. Jag blev beviljad redan i v 18 men ännu itnr fått träffa läkare eller få datum. Lite segt men men. När har du bf då

Annons:
cEDS
11/13/19, 5:39 AM
#105

#104 Skönt för dig!😀 Jag ville ha beviljat innan vi började försöka. Har bf 7/3.

Monicaq89
11/13/19, 7:50 AM
#106

105. Ja det var skönt att få de så tidigt. Vilket län tillhör du? Måste kännas underbart att få ditt snitt :)

cEDS
11/13/19, 8:28 AM
#107

#106 Skåne län tillhör jag. Verkligen, fanns som sagt inget annat alternativ för mig. Hade aldrig fött vaginalt.

Monicaq89
11/13/19, 9:01 AM
#108

Var hos bm nu och skulle lyssna på hjärtat. Det lät lågt och försvann sen och hon sa jag vill höra bättre hjärtljud detta är för lågt samtidigt då som han sparkade massa. Hon tog på mer kräm och rörde runt dopplern och tillslut hörde vi bra hjärtljud. Han rörde sig hela tiden så var svår och fånga.

Mara-Bell
11/15/19, 10:28 PM
#109

Känns illa, är i vecka 8 (7+3), och idag åkte gravidbyxorna fram 🙈

Elsevin
11/17/19, 6:22 PM
#110

Hej på er! Är inte så aktiv på iFokus men tittar in då och då, så ber om ursäkt på förhand om jag är långsam på att svara. Jag plussade i onsdags och har nog inte riktigt landat i det än, det är så svårt att tro att det är sant och jag går bara runt och förväntar mig att börja blöda när som helst. Jag är i vecka 5 och vi blev gravida på andra försöket, det är nog därför jag känner att det inte "kan gå så här lätt".  Något jag har funderat på är om man kan välja vilken barnmorskemottagning man vill eller om man måste ta den som hör till läkarmottagningen man är listad hos? Jag bor nämligen i princip granne med en barnmorskemottagning och det vore så smidigt om det gick att skriva in sig hos dem men jag är listad på ett helt annat ställe dit jag måste åka buss/bil för att tag mig. Jag ska ringa dem och fråga imorgon men tänkte att någon här kanske visste :) Jag bor i Västmanland om det gör någon skillnad.

Diana The Celt
11/17/19, 6:40 PM
#111

Gick allt bra hos läkaren Sava? 

Hos oss har denna veckan varit lite tuff :/ Växtvärk som attans kring mage/vagina området, foglossningen blir bara värre har fått råd om bälte mot foglossning och kryckor för att avlasta höger ben, magen har växt som bara den dessa senaste 2 veckorna och det har blivit lite jobbigt att sova :P Hittar ingen sovställning som känns skön så köpte in en gravidkudde och det hjälper en del!

Går in i v 26 snart och har börjat känna av att snart kommer jag bli mamma för resten av mitt liv.. kan knappt tro det fast det har gått så långt då jag tidigare haft såå svårt att bli gravid.. försöker andas och tänka positivt hela tiden :P 
Förbereder mentalt genom att titta på förlossningsvideos på youtube och även videos hur man tar hand om spädbarn första tiden :P

Kan dock inte sluta tänka på att jag snart går in i tredje trimestern och känner redan att min mage är så jäkla stor jämfört med andras i samma vecka :P Hur stor kommer man inte vara då om 3 mån? O__O

Annons:
Sava
11/17/19, 7:57 PM
#112

#111, vad gulligt att du frågar! Det gick bra, var en jättebra läkare som verkligen tog sig tid att prata, fråga och undersöka. Blev sjukskriven i tre veckor på 75 % och innan jag börjar fullt igen så blir det ett nytt läkarbesök för att se hur vi ska ta det vidare. Känns SÅ skönt. Jag använder kryckor men hemma klarar jag mig utan, vill inte använda dem inomhus när jag använt dem ute och i affärer och så. För min del är det vänsterbenet som ger vika men har börjat få extremt ont i ryggen också. Svullna fötter så jag sitter på en stol framför spisen och lagar maten, vill gråta för min onda fötter😂Det som känns oroligt är att det finns risk för prematur, jag har förvärkar och det är liiiite för tidigt för att bebisen skulle få komma redan! Därav sjukskrivningen! Hur stor mage har du?🙈Jag tycker min är ganska liten ändå😂

Elsevin
11/18/19, 10:47 AM
#113

#111 & #112 Hoppas era krämpor ger med sig och att ni slipper ha ont även om jag förstår att chansen kanske är liten 🙈❤ Fick inte gå till barnmorskemottagningen jag bor granne med men har i alla fall fått en tid hos de jag är listad hos om två veckor. Hon pratade om att jag kommer behöva besöka specialistmödravården eftersom jag haft en blodpropp i lungan tidigare, är det någon annan som har erfarenhet av det?

Mara-Bell
11/18/19, 4:44 PM
#114

Lyckat besök hos läkaren idag. Det tidiga ultraljudet visade att jag räknat rätt, 7+6 idag. Och där fanns en liten plutt på 1,5 cm med ett fint tickande hjärta 😊 Vi bestämde även att jag ska få hinnsvepning från vecka 38, och att det blir bedömning för ev igångsättning vecka 40, ifall inget redan hänt då. Beräknad BF är 29 juni 😊

Diana The Celt
11/19/19, 5:21 PM
#115

Hej tjejer! :) Måste berätta vad som hände igår.. världens mest dramatiska dag som slutade bra och tänkte dela mig ifall nån av er råkar ut för detta och att veta detta kanske lugnar er från för mycket panik ifall ni drabbas. 

Redan i förrigår var jag ängslig för jag kunde inte känna att han rörde sig längre.. försökte slappna av och tänka att det kommer nog snart han kanske sover extra mkt just nu men när jag vaknade upp igår morse och fortfarande inte kände nånting började jag få lätt panik.. vet att man måste kontakta vården ifall man slutar känna barnet röra sig/sparka.. ringde som en tok till 1177, min bm som jag aldrig fick tag på. Ringde sen trollhättans förlossning där hon tyckte att jag skulle avvakta tills min bm ringde tillbaka.. väntar och väntar och min bm ringer aldrig upp.. efter ytterligare flera timmar får jag till slut nog och ringer skövdes förlossning. Jag berättar hur det är att han nu inte rört sig på kanske 20 timmar hon säger att vi ska komma in direkt. 

Vi får träffa en sköterska först som mäter hjärtslagen och säger att det ser jättebra ut utifrån hjärtslag. Det låg på 160 som det ska göra i den vecka jag är i nu. Sen kommer läkaren in efter knappt 2 min och sätter igång ultraljudsmaskinen och säger på en gång att han ser bra ut, rör sig som han ska och att han ligger med huvudet nederst. Jag och min man blev sååå lättade samtidigt som vi blev förvirrade. Hur kan jag inte känna honom längre? 
Läkaren sa då att tydligen är det inte ovanligt att man kan sluta känna sin bebis efter vecka 24 och att de inte har någon förklaring på varför det är så.. Men Alex rörde sig, sparkade och allt inuti jag kunde bara av nån anledning inte känna av det längre :P Han vägde ca 776 gram, precis som han skulle och har växt bra sen sist. Allt såg normalt ut och utan anmärkning. 

Jag visste inte att detta kunde vara normalt?? Men tydligen så är detta inte så ovanligt att det kan hända en.. Är bara såå lättad och glad men samtidigt så förvirrad :P

Mara-Bell
11/19/19, 8:47 PM
#116

Nu har jag ett par datum att se fram emot. Inskrivning 10:e december och KUB 19:e december 😊 Fick lergigan comp utskrivet igår, och min bakiskänsla har blivit mycket bättre, men återkommer ca 5 timmar efter att jag tagit en tablett. Så tre tabletter om dagen med 5 timmars mellanrum ungefär. Känner mig nästan domen människa igen 😉

[Devya]
11/20/19, 10:04 AM
#117

Jag får väl ta och hoppa in hit nu. Plussade imorse och borde nu vara i vecka 5+1. Trodde inte att jag skulle bli gravid i år men tydligen hände det ändå. Det känns så konstigt att vara gravid igen. 🙈

Elsevin
11/20/19, 10:54 AM
#118

Åh vad roligt, stort grattis Devya!

Annons:
Mara-Bell
11/20/19, 12:48 PM
#119

#117 Grattis 😊

Jaguar_
11/20/19, 2:05 PM
#120

Ja, jag har nått gravid vecka 32! Bara 65 dagar kvar till bebis! Första bebisen för mig. rummet har sina möbler och vi köper pö om pö in grejer som behövs, men känns som vi har långt kvar till att ha allt. Idag kom våran babysitter från Jollyroom. Ligger på Ica, men kunde inte hämta den på vägen hem då jag har foglossning och inte kan bära så mycket. Få vänta tills ikväll när min sambo kan hänga med. 😎 Varit på två föreläsningar, nyfödd/anknytning och förlossning. Ska snart på föräldraträff och sedan den sista kursen i andning den 16 december… Sen är det bara att vänta och se när våran dotter tänker titta ut. Om det blir beräknat datum den 24 januari eller tidigare….eller senare. Vem vet! Alla tror dock på tidigare. Jag hoppas mest att det åtminstone bli i Januari!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Dobido95
11/21/19, 3:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#121

Idag har jag plussat! Bf enligt app 28-30 juli. Tog sig på 8e försöket och vår lilla vaniljbulle är sååå efterlängtad ❤️ Tog först sticka imorse och grät och skakade hysterisk och ringde mamma. Tog digitalt nu för 30min sen för jag tror inte de är sant 😂😌

Nettan_81
11/22/19, 11:22 AM
#122

Jag plussade i måndags och är i vecka 5 tror jag, men min mage har blivit kaos. Uppsvullen, gör ont, har blivit lös i magen, känner mig hungrig fast svårt och äta med ont i magen, någon som har tips på något man kan ta mot magen?

Monicaq89
11/22/19, 4:02 PM
#123

Jag har fått datum för snitt t den 25 februari. Längtar

cEDS
11/22/19, 4:17 PM
#124

#123 Grattis! Dagen innan mig, var blir det?😊

Monicaq89
11/24/19, 12:09 PM
#125

124. Tack. Varberg

Annons:
Katstad
11/25/19, 6:46 PM
#126

Igår fick vi rycka in till förlossningen en sväng. Spontanblödning och hade knsppt känt vår lilla rackare på hela dagen. Allt var bara fint men visade sig att vi till 99,9% väntar en liten pojk och inte en liten tjej 😅 Minimalt med sömn inatt för att försöka ställa om huvudena till den nya infon vi fått 😅

Sava
11/26/19, 5:57 PM
#127

Oj, vad jobbigt men så himla skönt att få bekräftat att det var bra! Haha, det måste ju varit en liten chock, men jag som har både dotter och son vet att det är heeelt fantastiskt med vilket som😂😍När äldsta skulle komma ville jag verkligen ha en flicka, jag tänkte att det liksom var högsta vinsten. Ut kom ju en dotter och jag var själaglad. När nummer två kom var det en pojke och han är helt ljuvlig, goa lilla rackarunge. Som att könet spelar någon roll - men jag hade ju inget att jämföra med🙈

Monicaq89
11/28/19, 11:37 AM
#128

126. Vad skönt allt såg bra ut. Oj hehe en pojke. Tänk om ni fick reda på de på förlossningen istället hehe

Katstad
11/28/19, 11:52 AM
#129

#127 #128 Ja, han är så välkommen så 😍 Vi blev kanske inte superförvånade för vi visste ju att denna risken fanns iom att vi bara fått till 75% en flicka, men det som kändes så lustigt var att ha fantiserat om en person som inte finns i 6 veckor 😅 Nu har allt lagt sig dock så det känns nästan bättre. Så skönt att verkligen veta 🥰

Sava
11/28/19, 12:17 PM
#130

Jag är i vecka 27 nu, tiden bara springer iväg. Ska ju bli igångsatt så det är nog inte mer än 11 veckor kvar😀Känner mig mycket bättre nu när jag är sjukskriven på 75 %. Förvärkarna kommer inte alls lika ofta, ibland dröjer det både en och två dagar emellan så det känns jätteskönt! Foglossningen är också bättre när jag inte jobbar och behöver sitta på en och samma plats hela dagarna! Lite konstigt att vara hemma själv bara, att inte ha barnen hemma när jag är hemma. Men jag passar på att vila, känns otroligt att jag har den möjligheten!

cEDS
11/28/19, 2:19 PM
#131

Hel gravidietspenning beviljad, såå skönt.😎

Katstad
11/30/19, 11:11 AM
#132

#130 #131 Vad skönt att det ordnar sig för er! Ska skicka in ansökan om gravpenning så fort jag ser att chefens intyg är inne.. tog mig 2 veckor och 3 avbokade möten innan hon satte sig och skrev intyget för hon trodde hon får behålla mig längre om hon vägrade.. känner mig lagom stressad över mitt jobb. Vet att jag behövs och vill kunna vara till lags men känner mycket "du måste" vibbar och kommentarer ifrån min chef. Har en ny läkartid för bedömning på måndag och klarar definitivt inte mer än de 50% jag jobbat i en månad nu. Ibland funderar jag på hur jag ska fixa 4 timmar på en dag ens. Har dessutom drabbats av många spontana blödningar den senaste veckan och otaliga samtal med barnmorskor🙄 Äsch, mitt huvud är kaos. Enda positiva är att vi fått vår bostad såld så flytten är fixad och klar inför nästa år 🥰

Annons:
cEDS
11/30/19, 11:43 AM
#133

#132 Så dumt av din chef. 🙄 Jag är i v 27 imorgon, under 17 veckors tid har läkare, bm och sjukgymnast velat sjukskriva mig på 100%, hoppas jag kan fortsätta kämpa på till 7/1.

Katstad
11/30/19, 12:24 PM
#134

#133 Jaa känns lagom tråkigt att bli vänd ryggen när jag tyckte de tog mitt gravidbesked bra. Stressande att stå i skottlinjen större delen av tiden. Vi går in i den stressigaste månaden på hela året nu med, arbetstempot tredubblas minst och tungt och jävligt är det redan. Vill hemskt gärna kunna stå upp i slutet av graviditeten 🙄 De har velat sjukskriva mig med 100% men jag som trilskas och definitivt bara måste försöka. Dock börjar man ju fundera på vem man gör detta för när chefen håller på så

cEDS
11/30/19, 8:59 PM
#135

#134 Jag bara också måste försöka. Hade fått under av att vara hemma 24/7 så länge.😂 Pga sjukdom räknar jag inte med att kunna gå runt dem sista veckorna direkt. Jag är glad så länge jag slipper läggas in på morfindropp och förlösas för tidigt.

Katstad
12/2/19, 12:34 PM
#136

Idag rök jag på sjukskrivning på 100% till 22 december. Läkaren var bekymrad över de blödningar jag haft förra veckan och menade väl på att det förhoppningsvis inte behöver betyda något men att det lika gärna skulle kunna vara något vi missar och att bebis kommer tidigt 🤷‍♀️ Så nu ska jag väl i princip inte göra någonting i några veckor och hoppas på att blödningarna håller sig borta 😣

[Devya]
12/2/19, 4:23 PM
#137

På fredag ska jag på min första check up hos gynekologen och får då även se hur det står till där inne. Jag kommer då att vara i vecka 7+4 enligt mina beräkningar så månne man inte se något då. Lite knepigt har det varit med en ettåring hemma och då man mår illa jämt och bara vill sova. Ibland undrar jag hur jag ska orka. 🙈

Dobido95
12/3/19, 6:46 PM
#138

Blir inte klok på de.. åkte in i lördes pga smärtor och blödning. Där gjorde vi vul och de såg misstänkt (tom) hinnsäck, var den satt var de osäkra på. Hcg var 4700 nattwn till söndagen. På måndagen vid 13 hade de höjt till 5700 och idag var de på 6662. De kollade även med vul idag och såg den misstänka (frf tomma) hinnsäcken i livmodern. De såg inte annat om att de skulle sitta på fel plats. Men jg kan ju intw vara i v 6+0 enligt dom idag. Är oregelbunden men från senaste mens så jag i 6+0. ÄL kan ha varit senare samt fäst senare. Ska in och ta blodprov igen på fredag samt göra vul..

Sava
12/6/19, 1:12 PM
#139

Sjukskriven på 75 % tiden ut. Hur funkar det då om jag vill gå hem tidigare, ska jag bara ta föräldraledigt på 25 % i en månad om jag vill gå hem en månad innan sjukskrivningen tar slut?

Annons:
MarHai
12/10/19, 10:21 AM
#140

Går in i v 23 idag. Det är en riktig vilding där inne som tycker om att sträcka på sig, ibland så känns det som h*n försöker trycka upp mina lungor genom halsen. 😅 och ibland så trycks det åt andra hållet, inte så bekvämt det heller 🙈

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Sava
12/10/19, 10:45 AM
#141

Vecka 29😀Tiden går fort! Tack och lov😂För jag är så trött, jag har så ont, det är mycket besvär tyvärr så jag längtar till vecka 36-37 när vi ska på läkarbesök och ultraljud och besluta om när det blir igångsättning!

Mara-Bell
12/11/19, 5:54 AM
#142

Gick in i vecka 12 igår. I måndags fick jag reda på att mina sköldkörtelvärden är dåliga, någon som har erfarenhet av det? Ska på återbesök 7 januari för nya prover, och är värdena fortfarande dåliga då, så blir det medicinering om jag förstod det rätt. Har inte riktigt förstått om det är något som kan påverka graviditeten och fostret, fick inte så tydlig information i nuläget. Fick däremot reda på att det kan öka tröttheten, illamåendet, yrseln, och att man fryser. Alla de sakerna stämmer in på hur jag känner mig. Får hoppas att värdena rättar till sig av sig själva, är inte jättesugen på att äta en massa mediciner under graviditeten. Men nu blickar vi framåt, mot 19:e December och KUB.

Monicaq89
12/15/19, 10:00 AM
#143

Hur mår alla idag

Svart ängel
12/15/19, 12:34 PM
#144

#143 Jag mår bra. Gått in i v 20 och ska på RUL på onsdag. Känner lill*n varje dag nu men tankarna finns ändå där att något kan vara fel. Märker att veckorna flyger fram nu, tycker jag nyss nådde den magiska 13-veckorsgränsen! Hur mår du?

cEDS
12/15/19, 4:52 PM
#145

#143 Bajs, extremt ont överallt. Kan knappt gå, sammandragningar om jag går för fort alltså snabbare än Anna Greta 94 åt med dubbla rullatorer.🙄 Gick in v 29 idag och har 73 dagar till kejsarfödsel, så försöker se framemot det. Den 7/1 går jag på graviditetspenning, ska bli skönt samtidigt som jag undrar vad man gör när man är ledig 24/7.😂 Hur är det själv?

Monicaq89
12/17/19, 10:41 AM
#146

144. Jag tycker med denna gång gott fort. Känner du bebis varje dag är det ett gott tecken 🥰ska ni kolla kön? 145. Ååh förstår du längtar till ledighet. Du får boa för bebis då hehe. Mår bra. Lite trött bara

Annons:
Katstad
12/17/19, 2:11 PM
#147

Har haft 2 fantastiska veckor med foglossningen, nästan som borta. Har känt mig som en helt ny människa som fått livet tillbaka under heltidssjukskrivningen. I söndags kom allt tillbaka med ett brak igen och blir bara sååå ledsen när man fått ha sitt "vanliga" liv en stund 😩 Sover extremt dåligt med på senaste. Dessutom verkar sambon ha smittat mig med sin fantastiska förkylning såhär en vecka innan jul 😏

cEDS
12/17/19, 2:32 PM
#148

#146 Blir mest renovering faktiskt.😂😂

Svart ängel
12/18/19, 6:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

Idag har vi varit på RUL och fått se vår fantastiska bebis igen. Allt såg bra ut och vi fick veta att vi väntar en son 😍 (som jag redan hade på känn). Blev framflyttad från bf 11/5 till 4/5 så idag är jag i vecka 20+1. Så mysigt att se vad han hade för sig därinne (sög på tummen, gapade, tränade på andningen och viftade med armarna). Det känns ännu mer verkligt nu när vi vet att det är en liten gosse därinne som sparkar, buffar och röjer runt. Nu ser jag verkligen fram emot att inreda hans rum! 😊

Mara-Bell
12/18/19, 10:07 PM
#150

#149 Grattis till pojken!😊 Själv ska jag på KUB imorgon, hoppas verkligen att allt ser bra ut, särskilt som jobbet redan skrivit på papper för en som ska vikariera för mig när jag är borta. Snacka om att vara ute i god tid alltså 🙈

Svart ängel
12/19/19, 12:00 PM
#151

#150 Tack! Haha, ja du var verktygen ute i god tid 😁👍🏼. Var det du som även fått tid för kejsarsnitt?

Mara-Bell
12/19/19, 5:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#152

#151 Inte jag som är ute i god tid, utan jobbet. Berättade att jag är gravid runt vecka 7-8 någon gång pga att jag mådde så illa och var så yr. Och nu i vecka 13 har de fixat en vikarie ifall det skulle vara något som gör att jag inte kan jobba tiden ut😊 Jag har inte fått tid för kejsarsnitt, undviker helst det😉 ska däremot börja få hinnsvepningar i vecka 38 för att försöka sätta igång förlossningen så jag slipper gå över tiden. KUB gick bra idag, resultatet blev ca1:11500, och det var en livlig liten krabat därinne😊 Jag är rätt säker på att jag börjat känna fostret redan nu, även om det är diffust. Hon som gjorde ultraljudet var väldigt tveksam till det, och vem vet, det kanske är något annat jag känner. För även jag inser att det är väldigt tidigt. Dottern började jag känna av i vecka 17 ungefär.

Mara-Bell
12/25/19, 1:13 PM
#153

Fick världens ”bästa” julklapp igår kväll, vinterkräksjukan har kommit på besök 🤮 dottern på tre år spydde fyra gånger inatt, och nu har hon 39 graders feber, väntar bara på att se hur många som blivit smittade under julafton 😔

Annons:
Moa1994
12/27/19, 10:01 PM
#154

Plussade den 13/12. Stod gravid 2-3v på clearblue. Tog ett test till 20/12 för att dubbelkolla och då stod det gravid 3+ XD känns fortfarande overkligt eftersom jag inte känner något :( är det normalt??

Svart ängel
12/27/19, 11:19 PM
#155

#154 Fullt normalt! Jag är i v 22 och har känt mig i princip som vanligt hela tiden 😊 Absolut inget illamående, inga cravings och knappt någon ökad trötthet. Men bebben sparkar och gör volter härinne varje dag nu så jag blir ständigt påmind om att jag faktiskt är gravid 😊 Njut av att du mår bra!

Monicaq89
12/28/19, 10:36 AM
#156

Hur mår alla idag? Jag går snart in i v 32 o börjar känna av mycket trötthet o tung kropp

Pawz
12/28/19, 10:58 AM
#157

Hej alla! Efter över två års försök så är jag äntligen gravid och är nu i vecka 10! Är konstant orolig men försöker ändå att njuta av tiden så gott det går! ❤ Var på VUL i vecka 8 och då såg allt bra ut och man såg tydligt ett tickande litet hjärta, så otroligt häftigt. 😊 Är dock illamående nästan hela tiden så julen har varit ganska jobbig men det får det så klart vara värt. 😅 Nu är det bara att hoppas att det kommer att gå bra! Längtar till vecka 12/13 då jag ska göra nästa UL! 💕

Dobido95
12/30/19, 8:14 PM
#158

Ma… 💔

Svart ängel
12/30/19, 8:26 PM
#159

#158 Ååh, beklagar! 😢

Diana The Celt
12/30/19, 9:11 PM
#160

#158 ❤️ Är så ledsen :( beklagar

Annons:
Sava
1/1/20, 12:09 PM
#161

Tagit fram spjälsängen idag. Ska tvättas, slipas och målas men färgaffären är ju inte öppen idag men förarbetet går ju göra! Jag måste också ta fram och tvätta tyget på babyskyddet, skötbädden och madrassen! Så kul med praktiska saker att göra nu när det närmar sig!

Emelisan89
1/3/20, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

Är fortfarande lite i chock trots att jag hade det på känn. Det ser ut dom om jag och fästmannen ska bli tre. 💕 haft utebliven mens, svullna bröst och stickningar i magen under några dagar.

Svart ängel
1/4/20, 7:30 AM
#163

#162 Stort grattis och välkommen hit! 😊🌺 Hur mår du?

Sava
1/4/20, 8:29 PM
#164

Grattis😀När blir det dags då?😀

Josiek
1/6/20, 10:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#165

Jag hoppar också in här! Plussade för en vecka sen och två starka streck dök upp inom några sekunder så det var ingen tvekan. Är i vecka 6 nu och enligt preglife och preggers appen är BF 6 september 🥰 Helt oplanerat och chocken jag kände när testet skrek ”GRAVID” är obeskrivlig. Jag och sambon har precis köpt vårat första hus och är inflyttning om en månad och jag är ”bara” 22 är, så tankarna har snurrat åt alla håll. Rädsla, lycka, chock och tvivel i en salig blandning. Magkänslan var dock bra och vi båda blev glada, så vi hoppas att detta kommer gå bra nu, och jag hoppas på att få må hyfsat bra under graviditeten!

Svart ängel
1/6/20, 10:55 AM
#166

#165 Grattis och välkommen hit! 😊

Sava
1/6/20, 5:28 PM
#167

Grattis😀 Jag vet inte vad som händer riktigt, har ont till och från, definitivt oregelbundet men säkert en 20 gånger nu i eftermiddag. Känns inte som förvärkarna så vet inte vad jag ska tro. Ska till bm imorgon så skönt att veta att jag ändå ska dit!

Annons:
Sava
1/6/20, 9:40 PM
#168

Ringde förlossningen för en timme sen. Har inte känt bebisen på flera timmar och han brukar vara väldigt aktiv på kvällarna. Låg stilla i soffan i en hel timme utan att känna någonting alls. Då ringde vi och skulle återkomma efter en timme eller två, jag skulle ta Alvedon (men det gjorde jag inte) och ligga still med värmedyna. Hände inget på typ 50 minuter, satte mig upp och drack ett glas kall mjölk. Då började han💙😭Åh, vad lättade vi blev! Vi var SÅ oroliga! Känner det inte alls lika mycket som vanligt men det kan vara sammandragningarna som gör det, man känner ju rörelserna utanpå magen💙

Jennifer H
1/8/20, 8:28 PM
#169

Har BF om precis två veckor idag. Går in i v. 39 imorgon och jag behöver förslag på vad jag kan göra om dagarna för att fördriva tiden! Allting står redo inför den nya familjemedlemmen och BB-väskan har jag packat om ett x antal gånger för att göra något, haha… Studerar i vanliga fall men tar studieuppehåll nu vilket gör att jag från och med fredag kommer gå hemma tills dess att lilleman vill ut. OCH JAG ÄR SÅÅÅÅÅ RASTLÖS NU!🙈 Tips och idéer på tidsfördriv om dagarna mottages tacksamt!

Sava
1/8/20, 9:20 PM
#170

Pussla, sov, titta på film, fotbad, promenera, läs, gå i affärer - njut av att vara ensam! Sen tar alltid någon sönder pusslet eller äter upp bitarna, väcker dig varje gång du sover och minst två gånger i timmen, filmvalet faller på något färgglatt och i dur, fotbadet plaskas ut så inget vatten finns kvar och du måste torka golv och hänga upp mattor på tork, det tar tjugo minuter att ta dig ut för du ska mata, byta blöja, klä på, ta ut vagnen och när du kommit ett kvarter vända hem på grund av en olycka av massiv storlek i liggdelen, någon river ut en sida här och där och väljer naturligtvis de sidor som är avgörande och som man väntat på, någon springer iväg och gömmer sig, lägger saker i fickorna och springer ut från butiken med larmade saker… Men alltså, livet är SÅ mycket roligare med barn😂😍

Jennifer H
1/8/20, 9:34 PM
#171

#170 HAHA, underbart sagt! Tack för tipsen… hittils har jag fördrivit den mesta tiden med att sova men alla positioner börjar bli väldigt osköna.🙈 Och apropå "en olycka av massiv storlek i liggdelen"… Jag har haft en rädsla under hela graviditeten och det är ifall jag skulle få vattenavgång som start på förlossningen. Vad sjutton gör man OM vattnet går vid lite fel tillfälle, typ inne i en butik? Ska man leta upp personal och be de torka upp mitt fostervatten eller springa allt vad man har därifrån och låtsas som ingenting med lite rinnande vatten längs med benen?😅 Det är konstigt nog min största oro… att jag ska befinna mig ensam, mitt i stan och att vattnet går på annan plats än toaletten, haha…

Sava
1/9/20, 10:57 AM
#172

Hahaha, ja, alltså… För mig var det ju en hel del vatten men båda gångerna har det gått inne på förlossningen. Då har det känts som att jag har legat och gränslat vid havet och det bara forsar ut som vågor… Men just det, inte skrämma folk var det ja🙈Vet du vad, att vattnet går, skit samma, jag hade gått därifrån och sagt till någon på vägen eller i kassan. Men att en förlossning startar med vattenavgång är inte det vanligaste, jag tror att det är typ 1/10 som gör det. Min man tvingade mig att sitta på en sopsäck och en handduk i bilen de två sista månaderna när dottern skulle komma😂

Tassen94
1/9/20, 11:08 AM
#173

#171 Jag hade alltid i huvudet att förlossningar startar med hjälp av Oxytocin, så jag fördrev tiden med allt som utsöndrar det sista tiden, och allt som sänker Kortisol (stresshormon) haha! Mannen fick massera mina fötter och ben VARJE kväll, jag drack hallonbladste och mediterade, gick lugna korta promenader, fikade utomhus, lagade och åt god mat. Sen spenderades mycket tid åt att läsa om föräldraskap och första tiden med bebis! Vila var mitt mantra 😂 Sonen föddes i v39!

Jennifer H
1/9/20, 12:01 PM
#174

#172 Nej, precis. Att vattnet går på annat ställe än förlossningen är sällsynt men det KAN fortfarande ske. Får isolera mig i hemmet de sista veckorna så jag är på den säkra sidan.😏 Haha, min sambo frågade häromdagen ifall vi skulle köpa kissunderlag (heter det så?) till sängen utifall vattnet skulle gå. Han vill inte riskera att hela madrassen dränks i fostervatten. Men jag sa att jag troligtvis hinner ställa mig upp i det läget i så fall.😅 #173 Jag får försöka övertala mannen att massera mig lite oftare då (kommer aldrig ske haha).😂 Hade gärna fött lillkillen i v. 39 men jag är redan inställd på att jag kommer gå över tiden. Inga som helst tecken på att det snart är dags… börjar tveka om jag ens är gravid så bra som jag mår.😅

Annons:
LaSadie
1/9/20, 12:17 PM
#175

Första gången gick vattnet på förlossningen. Mitt vatten gång nr 2 gick när jag låg i sängen 😂 hade dock förberett mig och lagt en dubbelvikt handduk under lakanet så den skyddade madrassen 😁

Sava
1/9/20, 1:43 PM
#176

Det finns ju plastad frotté men jag tycker att det blir så svettigt att ligga på, då tycker jag att bed matts är bättre. Finns i blöjhyllan😊 För min kompis gick vattnet hemma men annars har jag faktiskt ingen i min närhet som har råkat ut för att vattnet går först (och inte på offentligt ställe)😂

Jennifer H
1/9/20, 5:58 PM
#177

Det blir spännande att se hur detta slutar… Men jag är förstföderska och har ställt in mig på att jag kommer gå över tiden, samt bli igångsatt så då blir det förmodligen vattenavgång på förlossningen. 😛 

Dessa sista veckor är extremt jobbiga. Trots en fantastisk graviditet utan några direkta krämpor, känner jag mig väldigt klar med att vara gravid nu! Magen är enbart till besvär för tillfället och bebisens sparkar är inte lika uppskattade längre då han endast kickar på revbenen eller urinblåsan, haha… Men om max fyra veckor är han här!❤️

Sava
1/9/20, 7:27 PM
#178

Härligt med nedräkning😀Vi har fått tid för ultraljud och läkarbesök den 10/2, då får vi datum för igångsätt! Undra när det kan tänkas bli😀

Jennifer H
1/9/20, 7:31 PM
#179

Åh, va spännande! När är du beräknad egentligen?😍

Sava
1/9/20, 10:32 PM
#180

Vi kommer bli igångsatta i vecka 38 och det är (enligt mina beräknar baserade på senaste ultraljudet) 18-24/2😀

Jennifer H
1/10/20, 6:06 PM
#181

Åh, men det är ju också väldigt snart ändå!😍 Skönt att få ett datum också! Tycker inte alls om denna ovissheten om att inte veta när han tänkt titta ut.🙈

Annons:
Jannab
1/10/20, 10:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#182

Plussade väldigt tydligt igår - så spännande, men nervöst! Har två flickor sedan tidigare! BF 8/9 😻

Fia81
1/11/20, 7:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#183

#182 Grattis 🤗 Jag plussade igår ❤ Har två barn innan, 12 och 9 år. Känns overkligt men mysigt med en liten sladdis.

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Sava
1/11/20, 10:17 AM
#184

Grattis till plussen😀 Jag har förvärkar och är ju bara i vecka 33. Har haft det sedan vecka 24-25 typ. Nu känns det mer intensivt och återkommande. Undra om det händer något innan eller om vi klarar det till igångsättningen i vecka 38🤔❤️

Tigu
1/11/20, 12:14 PM
#185

Grattis till er som fått plus!!

Själv är mensen en dag sen och tog ett test bara för att dubbelkolla, men det var negativt vilket jag trodde. Har inte haft några symptom heller så hade inget hopp egentligen.. Brukar alltid få mens regelbundet samma datum.. Men nä inte denna gång.. Får hoppas på nästa månad.

Katstad
1/11/20, 12:28 PM
#186

Vet inte hur jag ska tänka eller känna idag 🤔 30+6 idag och igårkväll fick vi åka till förlossningen. Bebis kändes liksom orkeslös och oambitiös hela dagen. Det lilla jag kände av den var mest som att den la sig tillrätta och inget mera. Största rörelsen var hicka 🤷‍♀️ Är ju van vid vilda västern större delen av dagen varenda dag.. typ ta spjärn mot revbenen och skjuter iväg till andra sidan och avsluta med 7 frivolter innan vi försöker knäcka ett revben typ. Bebis mådde iaf bra där inne med fina hjärtljud och rörde sig ju lite som vi redan visste. Flödet var bra och allt sånt men jag hade tydligen väldigt mycket sammandragningar som jag både känner av och inte - trodde det var mest foglossning typ🙄 som bekymrade barnmorskan men som inte verkade bekymra läkaren. Tappen var stängd och lång så inget var på g iallafall. Så blev glatt hemskickad. Idag är det dock samma grej med bebis - väldigt stilla. Inte alls den jag känt hittills. Trots promenader, ryggläge, liggande på vänstersidan, iskall dryck, varm mat - ja ni vet 🙄 Vet inte riktigt om jag bara ska fortsätta tänka trött bebis eller om jag ska fundera mer på det 🤷‍♀️

Monicaq89
1/13/20, 12:21 PM
#187

186. Jag har hört att från v 30 blir de ju mer trångt i magen och man kan mest känna de böka runt än sparkar. Min bebis kommer igång av saft och ligga på sidan. Är nog ingen fara men förstår oron

Sava
1/14/20, 8:10 AM
#188

Precis, rörelserna kan ju ändra karaktär men ska ju kännas ändå. Så även om det blir mer bök än sparkar ska du ju såklart känna bebisen som tidigare❤️

Annons:
MarHai
1/14/20, 11:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#189

Redan inne i v28. Foglossningen har blivit lite bättre tack och lov så jag kan röra mig lite mer. :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Sava
1/14/20, 2:29 PM
#190

Fyra veckor kvar till igångsättning😀😱❤️

Monicaq89
1/14/20, 3:17 PM
#191

190. Oh är snart ju. 42 dagar för snittet för mig. Sex dagar innan bf

cEDS
1/14/20, 4:33 PM
#192

#190 Lyllos! 43 dagar kvar till kejsarfödsel här. Går såå långsamt.😂

Sava
1/14/20, 8:16 PM
#193

Tiden går för fort😂Hinner inte med allting som ska göras😛

cEDS
1/14/20, 8:19 PM
#194

#193 Jag vill bara ner till min normala smärtnivå och kunna börja träna igen.😂

Sava
1/15/20, 2:29 PM
#195

Jag längtar efter att promenera! Med dottern fick jag milen flera gånger i veckan, även i vecka 42😂Den här gången är jag glad om jag kan ta mig mellan dörren och bilen🙈

Annons:
Svart ängel
1/15/20, 2:45 PM
#196

Jag längtar också efter att kunna promenera och riktigt ”ta ut mig”. Igår fick jag stanna var tjugonde meter pga sammandragningar. Och jag är bara i vecka 25… 🤭😩😬 Gillar inte att känna mig svag i kroppen som jag gör nu och värre lär det väl bli 🤭

Sava
1/15/20, 3:09 PM
#197

Jag är mer rörlig nu i vecka 34 än jag var i veckorna… Typ 22-31😂

cEDS
1/17/20, 6:27 PM
#198

40 dagar kvar till kejsarfödsel. Inatt drömde jag att låg på operationsbordet men dom hade svårt att hitta livmoder och bebis så dem snittade mig på 14 ställen innan dom hittade rätt.😂😂

Jennifer H
1/17/20, 7:09 PM
#199

Suttit hela dagen på förlossningen pga minskade fosterrörelser, men bebis mådde utmärkt och blev väldigt livad tillslut. Dock hade jag högt blodtryck och protein i urinen, vilket betyder att jag åkt på havandeskapsförgiftning. Läkaren gjorde en undersökning och blev förvånad då jag tydligen var öppen 2-3cm redan som förstföderska och "bara" i v. 39+1. Hon gjorde en hinnsvepning som vi hoppas ska ge resultat under natten, annars fick vi en tid för igångsättning redan IMORGON!😰 Vi fick förvisso välja dag själva och självklart valde vi tidigast möjligt så vi får träffa vår lille snart! Men nu är jag nervös!🙈 Innan helgens slut är vi förhoppningsvis tre.❤

Svart ängel
1/17/20, 8:18 PM
#200

#199 Oj vad spännande! Förstår du känner dig nervös och förväntansfull. Lycka till! 🌺

Mara-Bell
1/17/20, 11:02 PM
#201

#109 Lycka till 😊

Mara-Bell
1/17/20, 11:02 PM
#202

#109 Lycka till 😊

Annons:
Monicaq89
1/20/20, 10:32 AM
#203

199. Hur går det?

Jennifer H
1/20/20, 12:35 PM
#204

Den planerade igångsättningen hann inte göras. Väl på plats i lördags gjorde barnmorskan en ny koll och såg att hinnsvepningen gav resultat och jag var ytterligare öppen någon centimeter. Hon gjorde därför en till hinnsvepning och 10 minuter senare var värkarbetet igång. Hade så fruktansvärt ont och barnmorskan frågade om jag ville testa bada som smärtlindring. Från 17.30 satt jag i badet fram till 02.42 när vår älskade son kom till världen.❤ Aldrig badat så länge i hela mitt liv men jag vägrade gå upp.😅 Nu är det dock tufft. Hamnade på operation ganska omgående efter han kom ut då jag åkte på bristning av grad 3. Blir mycket smärta o tårar just nu då jag varken kan sitta eller ligga i princip. Men världens finaste kille fick vi!❤

Svart ängel
1/20/20, 1:26 PM
#205

#204 Åh, grattis till sonen! 🌺 Förstår att du måste ha väldigt ont ❤️

Sava
1/20/20, 2:10 PM
#206

Grattis till er lilla pojke😀Hoppas du mår bättre snart och kan njuta av livet med er son😀

Monicaq89
1/20/20, 8:16 PM
#207

Stort grattis♥️♥️

Jennifer H
1/20/20, 9:34 PM
#208

Tack alla!❤

Sava
1/21/20, 2:21 PM
#209

Listan med saker att göra innan bebisen kommer är lång och växer dessutom. Hur ska man hinna allt? Och hitta ork till det?😓

Annons:
mollyt
1/22/20, 8:06 AM
#210

#204 Grattis till sonen! Jag hoppas att du snart mår bättre trotts bristningen och att du får ordentligt med hjälp. Kram

cEDS
1/23/20, 7:12 PM
#211

34 dagar kvar till kejsarfödsel, tiden går såå segt.😂

Sava
1/23/20, 9:51 PM
#212

Och vi har två och en halv vecka till ultraljud och läkarbesök då de beslutar datum för igångsättning! Shit! Två och en halv vecka! Vi har inte ens spjälsängen klar! Eller babyskyddet… Eller skötbord…

Sava
1/24/20, 12:07 PM
#213

Sådär, då var spjälsängen klar. Färgen ska torka och så vill jag tvätta av den ordentligt innan jag bäddar i den. Jag ska stryka sänghimlen bara😍

Svart ängel
1/24/20, 2:25 PM
#214

#213 Så mysigt att få inreda 😍 Jag ska ta tag i bebbens rum snart. Stora pojken har bytt rum och bebbeb ska ha hans gamla, så det är bara en himla röra i det rummet just nu.

Sava
1/24/20, 8:24 PM
#215

Bebisen får sova i vårt rum, vi har tyvärr inget rum över så antingen får vi sätta upp en vägg i tv-rummet, isolera uterummet och göra tv-rum där eller också får småkillarna dela på ett av de stora rummen😛 Har tvättat en massa saker jag sytt, skönt! När de har torkat kan jag packa ner dem i BB-väskan🥰

mollyt
1/25/20, 5:27 PM
#216

#215 det är annars skönt att typ se på tv när bebisen sover redan från början så de är vana att sova trotts ljud i omgivningen! Här dammsugs det, plockas med disk och min man spelar trummor och gitarr medan barnen sover! Frihet!

Annons:
Sava
1/26/20, 8:01 AM
#217

Ja, men det är en självklarhet😀Båda storasyskonen kan somna i soffan när tv:n är på eller dammsugaren igång. Det underlättar ju livet att inte behöva smyga när det är vila! Men det är trångt som det är i vår säng (alla fyra sover där i nuläget) och när bebisen kommer måste den få ha sin säng bredvid vår så ingen rullar över bebisen eller råka lägga ett täcke över ansiktet på honom. Vi har ju ett babynest så på dagarna finns ju möjlighet att ligga var som helst😀👍

Sava
1/27/20, 8:02 AM
#218

Bm imorgon, ser fram emot att höra hur han ligger och lyssna på hjärtljuden❤️Skönt också att ha det gjort, nästa besök blir ultraljud och läkarbesök för att bestämma och planera igångsättningen😀

Förväntansfull
1/27/20, 11:29 AM
#219

Hej! Väntar mitt andra barn och är i v 12+0 (vad vi tror) ska på första ul nästa vecka. Jag känner kanten på livmodern 2 cm under naveln redan men läser att man kan känna den strax ovanför blygdbenet.. hur är de möjligt att jag känner den så högt upp redan? Har för mig att de var liknande med sonen.. nån som vet?

Sava
1/28/20, 12:41 PM
#220

Varit hos bm idag, allt såg bra ut. Längtar efter ultraljud och läkarbesök om två veckor! Undra hur det blir med igångsättningen😀

Bamselini
2/2/20, 11:34 AM
#221

Hej! Jag är lite orolig… jag jobbar på flygplats och i all stress så har jag slitit och dragit i väskor och stora vagnar, med hjälp såklart! Har lite, väldigt lite, ont i nedre delen av magen, det kan däremot vara stressen som blev när hela flygplatsen la av och jag är nästan ensam i min behörighet. Ska jag vara orolig? Det är liksom ingen huggande smärta, bara lite bullrigt, har förmodligen stört min lilla bebis. Min make har skällt på mig lite, mest för att han varit orolig, han har hållit om min mage och samtidigt brummat på mig. Blivit beordrad att ta det 10000% lugnt nu framöver!

Svart ängel
2/2/20, 12:55 PM
#222

#221 vilken vecka är du i? Min mage blir hård och jag kan få lite sammandragningar om jag stressar mycket, men det är ingen fara.

cEDS
2/2/20, 1:04 PM
#223

V 36 och 24 dagar kvar till kejsarfödsel. Snart över!😎

Annons:
Bamselini
2/2/20, 1:41 PM
#224

#222 Glömde helt skriva! Är i vecka 20! :)

Bamselini
2/2/20, 2:49 PM
#225

#222 Glömde helt att skriva! Vecka 20 är jag i! :)

Svart ängel
2/2/20, 9:12 PM
#226

#225 Man kan ha lite ont till och från genom hela graviditeten eftersom ligamenten töjer sig när livmodern växer. Dessutom får man även sammandragningar då och då vilket visar sig som att magen drar ihop sig och blir hård. Det brukar släppa om man slappnar av en stund. Helt normalt. Jag bar och lyfte tungt i jobbet hela tiden i min förra graviditet utan att det var någon fara för min hälsa.

[Devya]
2/3/20, 6:33 AM
#227

#221 Det finns många mammor som redan har ett par barn som de måste lyfta och bära på samt vagnar som ska lyftas ut och in i bilen osv Det blir ju tungt men det är ingen fara så jag tvivlar att du behöver oroa dig. Jag har en dotter som är 14 månader, snart 15 och hon går inte ännu. Jag lyfter henne varje dag, flera ggr och buggyn måste med in i bilen och det ska lyftas och kämpas på med allt det. Det brukar definitivt leda till att jag blir öm runt magen samt ryggen. Men jag slipper inte undan sånt här, det måste göras och många andra mammor har det även tyngre med flera barn, t.ex min svägerska som har 4 barn under åldern 4. Hon fick just tvillingar och fortsatte på i samma takt som förut under graviditeten. :)

Sava
2/3/20, 12:25 PM
#228

När jag blev gravid med vårt andra barn så var första bara nio månader och vi bodde på andra våningen utan hiss. Det vara bara till att bära och kånka men det gick bra! Nu när jag är gravid med nummer tre är de andra tre och två år, så de går ju i alla fall men det blir ändå lyft in och ur bilen och så. Jag tror inte att det är någon fara med tunga lyft, snarare senare i graviditeten då det är svårt att lyfta och inte klämma magen mellan😊

Svart ängel
2/3/20, 1:22 PM
#229

#228 Precis, jag tror man känner ganska väl själv hur mycket man ”tål” och orkar med. Finns ju tex folk som fortsätter träna lika tungt som vanligt när de blir gravida. Kroppen är gjord för att kunna vara gravid och klarar mer än man tror. Bamselini, jag tycker du ska ta tag om din mans mage och ”brumma” tillbaka på honom 😋

Wl91
2/5/20, 5:19 PM
#230

3 veckor kvar till kesarfödsel idag!😀 Firas med att sf måttet växt till sig.😎😂

Annons:
Bamselini
2/5/20, 9:04 PM
#231

Tack Svart Ängel, Sava och Devya! Vi var och kollade på vår lilla älskling, rutinultraljud! Åh så fin mitt lilla hjärta är, frisk och kry, älskar mitt barn så äckligt mycket redan, och bebis är inte ens född än! Min make var SÅ stolt när vi kom ut från ultraljudet, stoltare pappa får man leta efter! Han sa; ”Jag är så himla imponerad över hur du kan jobba 200 timmar i månaden samt baka världens finaste lilla bebis! Du är så jävla grym älskling!” Jag är glad som har en så omhändertagande make som vill sin familj väl! Är så himla lycklig just nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen! ❤️❤️❤️

Snorhyveln
2/7/20, 4:28 PM
#232

Hej! Väntar barn om två veckor. Var in på tillväxt ul igår där läkaren även gjorde en hinnsvepning.. Har haft lite molande o en annorlunda känsla i kroppen o magen och tror slemmisen eller iaf en del av den kom imorse och har till o från under dagen haft lite ljusrosa flytningar.. Hade förövrigt världens molande i rygg o troligtvis som gjorde mig totalt trött och orkeslös hela dagen igår 😴 Nån som gjort hinnsvepning nån gång och hur gick de?

Snorhyveln
2/7/20, 4:28 PM
#233

Hej! Väntar barn om två veckor. Var in på tillväxt ul igår där läkaren även gjorde en hinnsvepning.. Har haft lite molande o en annorlunda känsla i kroppen o magen och tror slemmisen eller iaf en del av den kom imorse och har till o från under dagen haft lite ljusrosa flytningar.. Hade förövrigt världens molande i rygg o troligtvis som gjorde mig totalt trött och orkeslös hela dagen igår 😴 Nån som gjort hinnsvepning nån gång och hur gick de?

Snorhyveln
2/7/20, 5:39 PM
#234

puffelipuff

Snorhyveln
2/7/20, 5:40 PM
#235

puffelipuff

Sava
2/7/20, 9:02 PM
#236

Hej! Gjort hinnsvepning med båda barnen innan men gav tyvärr inget resultat utan blev igångsättning med tabletter ena gången och ballong andra gången😛Spännande att se om det sätter igång för dig nu, det låter ju onekligen som att något är på gång😀👍

Svart ängel
2/7/20, 9:14 PM
#237

Jag gjorde också hinnsvepning som inte resulterade i nånting. Blev igångsatt så småningom.

Annons:
Sava
2/8/20, 12:14 AM
#238

Ni som inte väntar ett första barn, hur satte era förlossningar igång? Hade ni några känningar innan?

Jennifer H
2/8/20, 10:30 PM
#239

#233 Satte hinnsvepningen igång något?🙂 Jag gjorde hinnsvepning den 17e januari, redan en timme efteråt började jag få en hel del sammandragningar. Dagen efter skulle jag in för igångsättning men hade då börjat få täta och kraftiga värkar samt var öppen 5 cm så det krävdes ingen igångsättning. När läkaren gjorde hinnsvepningen var jag redan öppen 2-3 cm, om det nu hade någon betydelse vet jag inte. Hoppas hinnsvepningen fungerade på dig och att ni snart får träffa det lilla tillskottet!😍

Svart ängel
2/9/20, 8:00 AM
#240

Någon som är eller varit rejält täppt i näsan pga graviditeten? Jag är sedan flera veckor tillbaka (nu i v 28) ständigt täppt i näsan, är snorig och nyser och vaknar därför ofta flera gånger per natt pga att jag inte kan andas. Helt beroende av nässpray vilket jag vet man egentligen ska vara försiktigt med och inte ska använda mer än 10 dagar i följd. Jag har dock inget val då jag annars skulle vara tvungen att andas genom munnen. Har ni fått någon hjälp av bm? Vilken isf? Jag ska på koll den 19:e och tänker då fråga henne vad jag kan göra åt det här då jag upplever det jättejobbigt att inte kunna andas ordentligt samt att hela min vardag påverkas av den dåliga sömnen. Jag hade inte såhär förra graviditeten så det här är något nytt för mig.

[Devya]
2/9/20, 8:24 AM
#241

#240 Jag har i princip varit förkyld enda sedan jag plussade i november så jag har haft täppt näsa sedan dess. Hade det även då jag var gravid med min dotter. Men du vet väl att det finns annat du kan använda?? Jag använder samma som jag använder på min dotter då hon har täppt näsa. Sådant som är tillåtet för babys. Kan du inte använda sådant? Vet inte riktigt vad det heter på svenska nu…🤔

Svart ängel
2/9/20, 10:05 AM
#242

Menar du näsdroppar? Jag tycker inte de fungerar på mig, jag behöver den där ansvällande funktionen som vanlig nässpray har. Har hört om folk som fått tabletter utskrivna som verkar ha funkat. Någon som fått det?

Diana The Celt
2/12/20, 2:30 AM
#243

Hej tjejer :P har varit borta ett tag! Har varit i latensfasen i nu snart 23 timmar och ska in på kontroll för ev igångsättning på morgonen. Vi kommer ha en väldigt tidig bebis då jag precis gick in i v 37 :P är på någon kodein smärtstillande så än så länge är värkarna mer hanterbara än när jag var utan de :)

Svart ängel
2/12/20, 3:44 AM
#244

#243 Wow, va spännande! Lycka till! 😃🌺

Annons:
Mara-Bell
2/12/20, 6:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#245

#243 Spännande! Och lycka till 😊 Själva var vi på ultraljud förra veckan, och allt såg ut som det skulle 😊 vi valde att inte kolla könet, så det blir en överraskning när den dagen kommer 😊 Har haft mycket sammandragningar sedan en vecka tillbaka ungefär, känner mest av dem under kvällen och när jag ska sova. De gör inte ont, utan känns bara lite obehagligt när magen blir så spänd. Vet ni om det är vanligt att börja få det så här tidigt? I förra graviditeten började jag inte få sammandragningar förrän runt vecka 30 eller nåt, och då var det inte särskilt ofta. Bifogar en liten bild på vår lilla plutt 🥰

Sava
2/12/20, 9:43 AM
#246

Vad spännande med bevis på gång, lycka till😀 Åh, en liten plutt! Jag hade också sammandragningar tidigt, med första barnet redan i vecka 16 och hela graviditeten fram till vecka 43😓Liknande med andra barnet och även tredje nu, då blev det dock igångsättning i vecka 38. Var hos läkaren häromdagen och fick tid för igångsättning, tyvärr ett par veckor till eftersom bebisen inte är riktigt så stor som jag trodde. Jag tror dock att ultraljudet inte visar korrekt utan är rädd att det är en större krabat där inne än de tror. Blir spännande att se, med andra barnet hade jag nämligen rätt om det här. De tror att den här bebisen kommer väga 3600 gram vid födseln, jag tror minst 4000…

cEDS
2/12/20, 4:01 PM
#247

2 veckor kvar till kejsarfödsel, tiden går så segt och smärtan blir bara värre.😴

cEDS
2/12/20, 4:01 PM
#248

2 veckor kvar till kejsarfödsel, tiden går så segt och smärtan blir bara värre.😴

Sava
2/12/20, 6:03 PM
#249

Två och en halv vecka kvar till igångsättning… Snälla! Kom ut innan😂

mollyt
2/12/20, 9:08 PM
#250

Nu får ni fortsätta i nästa tråd #3 eftersom denna snart är full. Här har ni den nya: https://gravid.ifokus.se/discussions/5e445ae28e0e74237c015874-vi-som-vantar-barn-ar-2020-3

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: