Annons:
Etikettallmänt
Läst 1157 ggr
siizzlinboogie
2019-09-24 14:10

Hur går det till?

Jag frågar åt en vän. Hon är i vecka 16+1 och har bestämt sig för att göra abort. Hur går det till när man är så långt gången?

Annons:
Cireea
2019-09-24 14:19
#1

Eftersom hon kommit rätt långt så är det en ganska långdragen medicinsk process i två steg som jag uppfattar det. Först får man ett läkemedel så att själva graviditeten avstannar, efter några dygn gör man ett återbesök och får då ett läkemedel för att få igång sammandragningar i livmodern. Kroppen stöter då ut fostret. Det kan ta mellan 6-48 timmar. Eventuell skrapning kan behövas efteråt.

Tänk dock på att efter vecka 18 måste socialstyrelsen ge tillstånd för aborten.

Läs mer om det på RFSU hemsida, eller via 1177: 
https://www.rfsu.se/sex-och-relationer/for-dig-som-undrar/graviditet-och-abort/abort---sa-gar-det-till/


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Jennifer H
2019-09-24 14:22
#2

´Har själv aldrig gjort en abort men om jag inte missminner mig så får man göra abort fram till vecka 18, utan att behöva förklara för någon varför man vill göra det. Efter v. 18 är det socialstyrelsen som måste ge tillstånd till en abort och det måste finnas särskilda skäl till varför aborten ska genomföras.

siizzlinboogie
2019-09-24 15:21
#3

Dom gör inte allt på samma dag alltså?

Cireea
2019-09-24 15:40
#4

#3 Nej, som jag skrev ovan så är det en längre process.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sava
2019-09-24 16:09
#5

Nu gjorde inte jag abort utan fick missfall och behövde ta tabletter för att få ut resterna. Jag hade tänkt åka till jobbet msn tack och lov att jag inte gjorde det! Säg till henne att hålla sig på hemmaplan med någon hos sig. Jag hade så ont att jag inte kunde ta mig till toaletten, min man fick bära mig.

siizzlinboogie
2019-09-24 16:14
#6

Hon stannar hemma hos mig och min sambo, så vi har koll om de blir nåt

Annons:
Bjallstal
2019-09-24 18:54
#7

Är det så sent som v16 något så kommer hon nog få vara på sjukhus. Tidigare veckor han man få göra medicinsk abort innan. Men är fortfarande minst ett eller två besök hos bm/på gyn innan

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Förväntansfull
2019-09-24 20:00
#8

Jag fick missfall o var tvungen att göra medicinsk abort , var då i v 13 o fick en medicin som ”tar bort gravidhormonerna”. Sen fick ja tid 2 dagar senare för att bli inlagd o få mer medicin för att få igång sammandragningar men min kropp startade det själv efter första medicinen men var tvungen att åka in då de gjorde rikitigt ont, skrek rakt ut i 5 timmar trots morfin mm.

Sava
2019-09-25 09:23
#9

Ja, säkert blir hon inlagd i och med att graviditeten har pågått så länge ändå. Men det är ju bra om hon blir det, då har de full koll på henne!

Upp till toppen
Annons: