Annons:
Etikettplanerar-barn
Läst 2630 ggr
Rookie89
8/24/19, 8:44 AM

Ni som har försökt bli gravida ett tag

Hej! Jag och min man är 30år, inga barn sen tidigare. Vi har försökt aktivt att bli gravida sen i början av året.. Jag har regelbunden mens. Har använt av ägglossningstest. Känns som vi har försökt med allt, men inget händer. Hur långt tid tog det för er innan ni sökte hjälp? Och hur gör man.. vart vänder man sig? Jag vet att sånt här kan ta tid, lång tid.. Men vill kolla upp så vi får svar på att allt ser ok ut. Just nu är jag mer orolig att något kan vara fel. Någon som sökt hjälp och det inte visat några fel, och sen lyckats bli gravid på egen hand.?

Annons:
Jess89
8/24/19, 9:19 AM
#1

Jag sökte hjälp för några år sedan och fick konstaterat att jag har pco, som jag redan misstänkte. Vi påbörjade en utredning som drog ut på tiden av olika anledningar. Ett tag senare blev jag gravid på egen hand. Ni ska ha försökt aktivt i ett år innan ni får hjälp. Sök på ferlitetsutredning och på din stad så borde du få upp vart du ska vända dig. https://www.1177.se/Ostergotland/barn--gravid/barnloshet/ofrivillig-barnloshet/ På länken kan du läsa lite om vad som står på 1177. Lycka till! Hoppas att det löser sig för er.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

[Devya]
8/24/19, 5:57 PM
#2

Vi började 2017 och då var jag 30 år. Det tog oss ca 13 månader. Ett hett tips är att äta så hälsosamt som möjligt. Jag började ta d-vitamin och folsyra samt äta väldigt hälsosamt och en månad senare tog det sig. Det kanske var en tillfällighet men tydligen kan d-vitaminbrist ge upphov till hormonproblem.

densomundrar
8/31/19, 9:03 AM
#3

De flesta som är fertila blir gravida inom ett år, därav hade dom när jag sökte hjälp satt gränsen för hjälp när man försökt över ett år. Däremot läste jag något om att man kan få hjälp tidigare under speciella omständigheter, tex om man var över en viss ålder som sökande kvinna. Det bästa är ju att du ringer till närmsta klinik och förklarar situationen och frågar vad som gäller, dom brukar vara hjälpsamma och guida en rätt. I vårat fall hade jag sällan ägglossning så vi fick hjälp med ägglossningsstimulerande, vart gravid på andra försöket. Nu väntar jag barn nr 2 som lyckligtvis vart "naturligt" när vi stod i kö för att få hjälp igen ❤️

densomundrar
8/31/19, 9:05 AM
#4

Var lite för snabb att trycka iväg meddelandet…. Kämpa på även om det känns hopplöst, jag önskar er all lycka till ❤️

NinniH
8/31/19, 12:47 PM
#5

När vi försökte bli gravida med sonen (nu 6) sökte vi hjälp efter 1 år. Vände oss till närmsta fertilitetsklinik. Först fick vi hem remisser så att vi kunde gå och ta blodprover, antingen på vårdcentralen eller på sjukhusets kemilabb (gick fortare då). Sen blev det några besök, varav ena fick jag göra ultraljud på (ägglossade samma dag). Maken lämnade spermaprov och där fick vi veta att motiliteten (rörligheten) på hans simmare var lite under det normala, men istället kompenserade han det genom att ha tredubbla antalet. Sista steget var en spolning av äggledarna och allt såg bra ut. Så för oss ansåg läkaren att det inte fanns några hinder att bli gravida på egen hand och att vi skulle ge det några månader till, annars skulle vi få ställa oss i kö till IVF. Jag blev faktiskt gravid samma cykel som spolningen genomfördes. 🙂 Totalt tog det 17 månader.

Nu försöker vi med syskon och det är nu 2,5 år sedan vi började försöka. Med syskon är en del regioner inte lika generösa med utredning. En del tillåter att man gör en utredning och betalar privat taxa, medan en del inte hjälper till med något alls (som regionen jag bor i). 

Lycka till och hoppas ni får svar på era funderingar!


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Livingthelife
8/31/19, 5:02 PM
#6

När vi började aktivt så tog det ca 2 år. Hade även anmält för utredning i samma veva och då släppte det av någon anledning. Jag blir 28 och maken är 35. Tösen är 7 månader imorgon :)

Annons:
SuperLimm
8/31/19, 7:06 PM
#7

För oss tog det ett år innan jag blev gravid. Fick ett missfall på mitten men vi sökte aldrig hjälp då vi visste att det kunde ta tid. För mina föräldrar tog det två år. Jag har även en moster och kusin det tagit tid för så jag tänkte att det fanns i släkten på något sätt.

Mvh Linn

cEDS
9/1/19, 7:52 PM
#8

Vet ett par som det tog nästan 1 år för. För mig o h sambon tog det sig månad 2. Så är oerhört olika. Barnmorskan sa till oss att upp till 1 år är normalt att det tar.

Rookie89
9/2/19, 8:26 AM
#9

Tack för alla svar! ❤️ Man undrar ju varför det inte tar sig när jag har ägglossning och vi myser dagarna runt den. Men få försöka ett tag till. #5 hur lång tid tog det från att du kontaktade en klinik till att ni fick hjälp? ❤️

NinniH
9/2/19, 10:01 AM
#10

#9: Vi tog kontakt i augusti ungefär och fick hem papprena för blodprover ganska fort, har för mig vi fick första besöket i slutet på september någonstans. Är ett par år sedan, så minns inte exakta datum. Men sista undersökningen gjordes i december. Så från första kontakt till utredningen var färdig så tog det ca 4 månader. 🙂 Men kan tänka mig att tiderna kan variera beroende på vart man bor och hur många som söker hjälp samtidigt.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

jackiejohn
9/2/19, 11:04 AM
#11

Vi försökte aktivt i 2 år innan vi blev gravida med första barnet, när vi försök aktivt i 1 år ringde jag min närmsta gynmottagning och förklarade läget. Vi fick utredning beviljat och första tiden skulle vi få inom 3 månader, sedan flöt diverse prover och undersökningar på fort. Efter alla provet och undersökningar kom det fram att inget var fel på vare sig mig eller min man utan vi var ”oförklarligt barnlösa” och fick frågan om vi ville chansa på en spontan graviditet under 6 månader eller ställs på kö för IVF. Vi valde att ställa oss i kö direkt, detta var i februari och i maj plussar vi spontant så jag fick ringa och avboka första ivf besöket 🤷🏻‍♀️ Vi var vid utredningstillfället 20 och 25år gamla, tvåan är delvis oplanerad (försökte oss på säkra perioder) och trean tog så på första försöket så för oss har det varit spridda skurar… Men ring din gynmottagning när ni försökt aktivt i 1 år och be om utredning, en del landsting erbjuder utredning redan efter 6 månaders aktivt försök om kvinnan är 35år eller mer.

[Devya]
9/2/19, 11:36 AM
#12

#9 Även om man lyckas pricka in ägglossningen så finns det bara 20-25% att det tar sig, beroende på åldern.

– 15 år, 40%
– 20 år, 40%
– 25 år, 30%
– 30 år, 25%
– 35 år, 20%
– 38 år, 10%
– 40 år, 5%
– 43 år, 1%

Så tro inte att det är meningen att man har 100% chans att bli gravid bara för att man lyckades mysa kring ägglossningen. Så fungerar det faktiskt inte. Så oroa dig inte.

För mig och min man tog det ca 13 månader innan det tog sig. Vi kände inte av att vi behövde söka hjälp för vi visste att vi hade missat ägglossningen ett par månader och sen då vi väl lyckats pricka in de rätta dagarna så är det ju ändå ingen garanti för att man blir gravid, som du kan se på siffrorna här ovanför. :)

Rydén91
9/2/19, 6:53 PM
#13

Jag och min man har försökt i 2 år inget hänt började fertilitetsutredningen feb och i apr fick vi svar tyvärr fel på maken. Vi sökte hjälp i nov förra året. Vi var på första mötet 21 aug på sahlgrenska och det blir ivf men ska göra hss och där får vi veta när vi får vänta på beslutet 6 mån har vi oss framåt

Annons:
Upp till toppen
Annons: