Annons:
Etikettallmänt
Läst 768 ggr
Katstad
8/16/19, 2:33 PM

Bullernivå på jobbet

Hejhej! Har någon här inne som har erfarenhet eller koll på rekomendationer kring hög bullernivå på jobbet? Ett ihållande buller lätt över 85 decibel konstant. Så man själv har hörselkåpor på sig. Har läst lite olika artiklar om det och har delvis erfarenhet av att vissa fick gå hem tidigare ifrån en helt annan arbetsplats och en helt annan bransch för de inte kunde omplaceras. Men tänker lite på hur stor sannolikheten blir att bebis får hörselskador om man jobbar i det hela graviditeten tills man går hem eftersom vissa gör det? Fick en telefontid till bm idag för att ställa frågan men hon ringde aldrig tillbaka så här står man utan svar en fredagseftermiddag 🙄

Annons:
Pyttelite
8/16/19, 2:39 PM
#1

Här finns lite information; som det står i länken är arbetsgivaren skyldig att göra en riskanalys. Om du är med i facket, hör även med dom om du inte får ngn reaktion från din arbetsgivare. https://vardgivarwebb.regionostergotland.se/Startsida/Verksamheter/HMC/Arbets--och-miljomedicin/Nyhetsarkiv/Buller-och-graviditet/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Mara-Bell
8/16/19, 2:41 PM
#2

Vi pratade faktiskt om det på jobbet häromdagen, då jag har en Medarbetare som är gravid. Enligt Företagshälsan som vi har bör du inte vistas där bullernivån går över 80-85 decibel. Vi har bara vissa hallar där det är så hög ljudnivå, men en del industrier har ju det över allt. Efter att vi pratat om detta hittade vi lite information på nätet om att risken för hörselskador på barnet i magen ökar med 80% när ljudnivån är över 80-85 decibel.

Katstad
8/17/19, 12:05 PM
#3

#1 Tack! Vilken superbra artikel! Jag har nämligen fått ett jobberbjudande ifrån ett jobb jag egentligen vill ha. Många fördelar mer än mitt nuvarande. Men! Trodde kanske jag skulle fått snabbare svar än jag fått och nu när jag väl fått svar vill de att bytet ska gå så fort som möjligt. När jag var där och hälsade på uppmärksammade jag bullret och kan garantera att det är över 85decibel. Sen blev jag erbjuden jobbet och nu funderar jag på att tacka nej enbart för bullernivån. Går in i vecka 11 imorgon och med 3 månaders provanställning kommer jag inte direkt kunna bli omplacerad eftersom de utformat denna just tjänst för mig. Känns supertråkigt men verkar inte finnas mycket att göra.. Vill inte ta onödiga risker.

Madde
8/19/19, 7:22 AM
#4

Ditt jobb har ett ansvar att se till att din graviditet blir så bra som möjligt för dig. Så fort de gott veta att du är gravid ska de upprätta en handlingsplan för din graviditet den är ju väldigt individuell. Ta hjälp av skyddsombud som ska vara med vid upprättande av handlingsplanen. Jag jobbar på en arbetsplats med buller över 85 decibel på vissa områden och vi får vara på avdelningar med mindre buller.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

cEDS
8/20/19, 10:23 AM
#5

Gäller det med hörselskador om det är konstant den ljudnivån? Är personlig assistent och brukaren skriker ibland väldigt högt.

Katstad
8/20/19, 11:45 AM
#6

#5 det gäller om bullernivån ständigt är över 85 Decibel ☺️ Så när man jobbar med hörselkåpor. Fick tag på en bullernivålista på företagets maskiner så tackade faktiskt i slutändan nej till tjänsten jag blev erbjuden. Kändes mest rättvist för alla och jag slipper oron.

Annons:
cEDS
8/20/19, 3:00 PM
#7

#6 Tack för infon! Helt ärligt inte haft en tanke på.😂

Upp till toppen
Annons: