Annons:
Etikettallmänt
Läst 1226 ggr
emmi_94
8/15/19, 9:36 PM

Ang. Övervikt och graviditet

Hej! Jag fick nyss reda på att jag är gravid och är nu inne i min 6e vecka! :) Vi är verkligen superglada och det ska bli så spännande. Det som oroar mig är att jag har en övervikt, väger 95kg och är 174cm lång. Inte att jag ska få komplikationer för jag lever hälsosamt, rör mig mycket och försöker äta bra mat, utan de som oroar mig är första mötet med barnmorskan! Vad är era upplevelser av bemötande från barnmorskor då ni haft en övervikt? Kanske ni har några bra tips man ska tänka på? Vore så tacksam för det! :)

Annons:
mollyt
8/16/19, 8:46 AM
#1

Jag har haft bra upplevelse från båda mina barnmorskor (två graviditeter). Jag berättade direkt vid första mötet att jag har problem med ångest för min vikt. Inget snack, tror jag endast vägde mig hos BM på inskrivningen och sen vid KUB för att jag då inte visste aktuell vikt. Sedan precis ”sista mötet hos BM inför förlossningen” då det kan vara relevant om de behöver ge läkemedel och räkna ut dos. Aldrig något snack eller otrevligt bemötande. Jag gick upp 6 kilo ungefär under första graviditeten och tappade desto mer efter förlossningen. Vid andra graviditeten gick jag upp mer men tappade det snabbt efter också. Hade inga komplikationer under varken graviditeter, förlossning eller tiden efteråt.

emmi_94
8/16/19, 9:37 AM
#2

#1 okej, det känns betryggande! :) Håller tummarna att det ska gå lika bra för mig, är så jobbigt med kroppskomplex och något jag kämpat med hela mitt liv, därför det blir extra känsligt.

[Kijsen]
8/16/19, 3:04 PM
#3

Har haft bra upplevelser med båda mina graviditeter och träffat ett par olika barnmorskor pga semester osv. :) det enda de har nämnt är det allmänna om kosten, tänka kostcirkeln och kanske inte äta potatis i form av chips typ ;) haha Gick upp 18kg med första barnet, är ännu gravid med andra och har gått upp nästan 10kg redan (vecka 25). Hoppas du får lika bra upplevelser, finns några hemska barnmorskor där ute tyvärr!

Bjallstal
8/16/19, 9:09 PM
#4

Hade en underbar barnmorska. Vägde kanske 94kg när kah vägde in mig i vecka 29. 🙈då hade jag gått upp ca 4 kg. Gick upp kanske 6 kg till sista veckorna. Ingen påpekade min vikt eller risker med det då jag rör på mig en massa och höll igång hela tiden. Fick bebis på 5 kg så gick ner allt nästan direkt 😂

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Livingthelife
8/17/19, 7:47 AM
#5

Min inskrivningsvikt var 116kg och är 173cm. Sista vägningen var 127kg. Min bm var snäll och sa att min vikt är inte är den mest optimala, men hon tjatade aldrig något. Läkaren jag träffade däremot var en helt annan femma och bara tjatade om min vikt. Nu stod jag stilla och gick knappt upp något under dessa 9 mån och på slutet så svullnade jag en del som gjorde att jag gick upp.

emmi_94
8/17/19, 10:49 AM
#6

#3#4#5 Tack för att ni delar med er hörrni! nu känns det lite bättre. Man är ju så medveten själv om sin övervikt så man vill inte behöva ha det gnuggat i ansiktet konstant, vill ju ha den här bebisen mer än någonsin! :)

Annons:
Jessi99
9/5/19, 12:49 PM
#7

Jag var väldigt nervös för vågen vid inskrivningen då vägde jag 91kg barnmorskan påpekade det tydligt men sen slutade hon så jag fick byta🤷🏼‍♀️ det gjorde mig inget då den nya bm inte påpekat någonting, senaste besöket stod vågen på 97kg (v.30) så +6 kg än så länge.

Bjallstal
9/6/19, 8:38 AM
#8

Det enda min bm varnade för var all fika på mammaträffarna efter att bebis kommit. Det varnade hon alla för och inte enbart mig. Haha men det vet jag av erfarenhet från min mamma att det blir så 😂 min yngsta syster är 11 år så kommer väl ihåg hur mamma(mindre än mig) snarare gick upp efter bebis än innan bebis. De förmiddagsfikade, lunchade och sedan eftermiddagsfika igen 😂👌 Men jag har skippat mammagrupp helt. Är sådan hets i dem här där jag bor nu för tiden.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

cEDS
9/6/19, 1:02 PM
#9

Jag är inte överviktig men ombedd att hålla mig i nederkant i viktuppgång pga kronisk smärta. Har gått upp 3 kg på ca 15 veckor.

Upp till toppen
Annons: