Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 2009 ggr
pernillaa
8/8/19, 12:17 PM

När kommer ögonfärgen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min dotter är snart 3 månader och har blåa ögon trots en far som har bruna ögon. Jag tycker att om hon skulle få bruna ögon så borde man sett något sorts uns av brunt i dom vid det här laget. Ni som har barn med bruna ögon, hur lång tid tog det innan ni började ana det bruna i dom? Vad tror ni utifrån bilden? Kan de se ut såhär vid 3 månaders ålder och ändå bli bruna?

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
LaSadie
8/8/19, 12:29 PM
#1

Min dotter har fortfarande samma färg som jag (blå-gröna) och enligt BVC så kommer de troligen att behålla samma färg då de är så klara och inte "grumliga". Min man har bruna ögon (samma med farmor o farfar), men hans farmor hade blå 🙂 så även om det står att brunt är dominant så är genetik spännande och man vet aldrig vad som kan ske, läste annars att färg kan ändras upp till flera år men många inom de närmsta månaderna

pernillaa
8/8/19, 12:32 PM
#2

#1 hur gammal är din dotter nu?

Ha en bra dag! // Pernilla

[Devya]
8/8/19, 1:14 PM
#3

Du vet bättre sen då hon är ett år. Färgen kan ännu hinna ändras väldigt mycket.

Annars såg jag nog det bruna i min dotters ögon redan från första början. :)

LaSadie
8/8/19, 3:20 PM
#4

#2 Hon blev ett år för en vecka sedan 😊

mollyt
8/8/19, 5:33 PM
#5

Ögonfärgen ändras mycket snabbare i början (första året) men den brukar normalt inte fortsätta att ändras efter 4 års ålder. Nu har vi inte bruna ögon, men jag upplever ganska stor skillnad på min dotters färg vid 1år och sen vid 2år, nu blir hon 3,5 år och jag tycker nog att de blivit ytterligare lite ljusare… / optiker

Livingthelife
8/8/19, 8:48 PM
#6

De kan ändras upp till de är 6 år har jag fått höra 😊 min tös var grå, men är nu grå/blå. 6 månader.

Annons:
Emmmm
8/8/19, 9:09 PM
#7

Min son hade ganska blå/gröna ögon fram till året. Sen började det komma in lite brun färg strax efter året när man kollade på ögonen i vissa vinklar. Nu är han två år och man ser tydliga nyanser av brunt som ökar hela tiden men de är fortfarande inte helt bruna. Hans pappa har bruna ögon så de kommer antagligen bli bruna så småningom.

liljegren
8/8/19, 11:09 PM
#8

Mina 2 äldsta har klart blå ögon. Alltid haft. Den yngsta hade en helt annan nyans av blå.. nu är hon snart 4 månader och dom är lika bruna som deras pappas.

Bjallstal
8/9/19, 9:55 AM
#9

Min moster har mörkt bruna ögon, hennes äldsta har klarblå som sin pappa. Men hennes yngsta fick samma mörka som henne. Vi är fyra syskon, båda föräldrarna har gröna. Nr1: gröna, nr2: blå, n3: grönbruna och nr4: bruna

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Thiah]
8/9/19, 7:19 PM
#10

Här hemma har båda sönerna ärvt mina färger. Vi är ljusa med blå ögon. Deras pappa är mörkare och har mörkt bruna ögon. Genetik är lattjo ==

Upp till toppen
Annons: