Annons:
Etiketterinhandlapreparera
Läst 1743 ggr
[Devya]
8/1/19, 1:43 PM

Baby-scanner - 3D ultraljud hemma

Min svägerska väntar tvillingar och  har skaffat en baby scanner vilket innebär att hon kan hemma göra egna 3D ultrajud och se bebisarna på sin ipad. En sådan "liten" maskin kostar ca 6500kr.

Är det någon annan som har skaffat en?  Någon som tycker om idéen och skulle gärna vilja införskaffa en om de hade extra pengar över till något sådant?

Jag kan inte låta bli att oroa mig över att det här är kanske ingen bra utveckling om man kan köpa sådant och använda det privat hur ofta man vill. Kanske jag är lite för nojjig och gammalmodig men jag kan inte låta bli att tänka att det här kan inte vara en bra idé. Rätta mig gärna om jag tänker fel. :)

Annons:
Sava
8/1/19, 3:47 PM
#1

Tänker också att det kanske inte är bra att göra det för mycket. Någon slags strålning eller något, jag vet inte, men jag hade inte gjort det☺️

mollyt
8/2/19, 10:09 AM
#2

För strålningens skull så skulle jag aldrig föra fler ultraljud än nödvändigt (typ KUB och RUL eller eventuella behov av TUL). Som lekman ska man inte syssla med sånt man har dålig kunskap i (både tanke på strålningen men också tolkning av bilderna).

oh-la
8/2/19, 11:02 AM
#3

Ultraljud är ju inte strålning. Det är, som namnet antyder, ett högfrekvent ljud som studsar mot vävnad och skapar en bild. Ultraljudet som sådant är ofarligt för människor, men det är ändå medicintekninsk utrustning som ska tolkas och användas rätt. Om lekmän börjar använda sådant hemma finns risker att det blir galet, framför allt för mammor som inte kan tolka vad dom ser riktigt. Man ska ju ändå ha respekt för att det tar lång tid för sjuksköterskor eller läkare som jobbar med ultraljud att förstå vad dom ser.

mollyt
8/2/19, 1:12 PM
#4

Du har rätt i att det inte är strålning i den bemärkelsen, dåligt uttryckt av mig. Jag lutar mig ändå mot Strålsäkerhetsmyndighetens uttalande: ”Även om metoden bland allmänheten betraktas som riskfri kan ultraljud vid felaktig användning orsaka skadlig uppvärmning av fostret. Dessutom har epidemiologiska studier visat att det finns risk för neurologisk påverkan hos foster som exponeras för ultraljud. Därför ska metoden enbart användas i medicinskt syfte.” https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/stralning-i-varden/berattigande-och-optimering/ultraljudsundersokning-vid-graviditet/

Sava
8/2/19, 3:55 PM
#5

Nej, men precis. Jag vet att det inte är strålning på det sättet men att det faktiskt kan påverka barnet. Och varför skulle man vilja göra göra det fler gånger än nödvändigt då det faktiskt kan vara skadligt😊

Upp till toppen
Annons: