Annons:
Etikettförsta-trimestern
Läst 1657 ggr
Katstad
2019-07-31 14:16

Illamående

Hejhej! Hur har ni gjort när ni varit extremt illamående? Känns som jag har provat allt här hemma men illamåendet eskalerar bara ju längre jag kommer i den här graviditeten, 7+3 idag. Har svårt för att kräkas rent generellt - jag får liksom inga kräkreflexer. Så oavsett anledning till att jag mår illa så tar det brutalt lång tid innan kroppen fattar grejen 🙄 Jag önskar inget hellre än att kunna kräkas som läget är just nu mest för att få utlopp för illamåendet. Det sträcker sig ifrån att jag vaknar och hela dagen framåt. Brukar kunna få några timmars avlastning kvällstid sen vaknar jag på natten igen av att jag mår illa. På den nivån att jag är sängliggande och helst inte rör en fena - hela dagen. Sådär så munnen vattnas och man bara väntar på att reflexen ska sättas igång men det stannar där. Hittar inget riktigt jag får i mig på daglig basis heller utan i vild panik försöker jag hitta något ätbart i tanken som känns lite mer attraktivt än något annat och be till gudarna att jag får i mig det, ena dagen nuggets och andra kan det vara sallad 🤷‍♀️ Känner mig så otroligt tråkig och sambon känner sig maktlös och tycker synd om mig. Orolig för att börja jobba nästa vecka med när man vill hålla detta hemligt ett tag till 😕

Annons:
[Devya]
2019-07-31 14:25
#1

Nu är det väl kanske inte rekommenderat men då jag hade det på det viset så kräktes jag med flit, la fingrarna i halsen tills det kom upp för jag klarade inte av att gå omkring och må dåligt. Sen åt jag med hjärtats lust det jag ville äta och sen var det bra resten av dagen tills nästa morgon. =P

Katstad
2019-07-31 14:43
#2

#1 Jag önskar inget hellre än att jag med kunde göra så 😩 Men inte ens med fingar i halsen får jag igång en kräkreflex 😣

[Devya]
2019-07-31 14:44
#3

#2 Min kräkreflex är också inte så bra så jag får hålla på ett tag innan det går vägen. Men om du inte alls har någon kräkreflex så är det ju bra mycket värre. =(

Svart ängel
2019-07-31 14:45
#4

Jag tuggade Mariekex direkt jag vaknade, innan jag klev ur sängen, för att hålla illamåendet i schack på morgonen. Hade turen att inte vara alltför illamående på dagarna, men om det hände så tuggade jag på nåt äpple eller mer kex. Funkade bra för mig.

Emmmm
2019-07-31 16:15
#5

Jag har likadant… mår illa nästan dygnet runt men spyr inte :( var som värst fram till vecka 14 men mår fortfarande illa största delen av vakna tiden och är i vecka 17 nu. Isglass tkr jag lindrar lite, inte nyttigaste tipset men det lindrar lite för tillfället så bli någon sådan om dagen 😳

Katstad
2019-07-31 18:23
#6

#4 har provat att ha skorpor nära till hands hela tiden, även innan jag gått upp på morgonen utan framgång än sålänge 😕 #5 Isglass har jag däremot inte provat! Det ska prövas 🤷‍♀️

Annons:
Sava
2019-07-31 21:14
#7

Is funkar också. Jag knaprade isbitar konstant. Tror att det var någon i det här forumet som tipsade mig. En stor skål med isbitar! Mums! Gjort på vatten bara så ingen fara för socker😂

LaSadie
2019-07-31 22:58
#8

Jag spydde inte heller och hade extremt illamående som tack och lov dämpades vid lunchtid men kom ofta tillbaka på kvällen. Det enda som jag fick i mig när jag mådde så illa var fil med chiafrön, bara tanken att tugga fick illamåendet att öka.

Katstad
2019-08-08 07:21
#9

Lycka! 🎉 Lyckades kräkas i måndags. Mådde sjukt bra efteråt. Nu har jag inte mått illa direkt sen dess. Känsligare mage bara. Har såklart andra symptom som sitter kvar men nu reagerar man för det mest vanliga och uppenbara försvunnit 😅

Upp till toppen
Annons: