Annons:
Etikettmammor
Läst 1574 ggr
[tellhimbye]
7/26/19, 12:03 AM

3 mån bebis fara rullar

Min 3 månaders bebis har börjat rulla över till mage, är osäker om hon kan vända sig rätt igen. Vänder sig från rygg till mage alltså. Är rädd detta ska hända i sömnen o att hon inte ska kunna rulla tillbaks, kan någon lugna mig? Eller är det något man kan göra, svårt att ha mer koll under timmarna man sover.

Annons:
Mara-Bell
7/26/19, 12:11 AM
#1

Det enda du kan göra är väl att se till så det inte finns någon kudde, några gosedjur eller filt/täcke som kan hamna uppe vid huvudet. Tror de brukar klara av att vända huvudet så länge inget ligger i vägen.

Bjallstal
7/26/19, 12:08 PM
#2

Min rullade också runt som en tok vid tre månader, hon kunde rulla tillbaka men vägrade i samband med sömn. Jag hade inte kuddar eller liknande i hennes säng, så i samråd med bvc fick hon sova på mage. När jag var liten 90-tal så skulle man ju prompt sova på mage. Bättre hon får sova ordentligt än att vi ska ”slåss” hela nätterna och inte sova någon av oss.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

SuperLimm
8/6/19, 10:39 PM
#3

Vår son vände sig själv från mage till rygg första gången vid 8 veckor. Sen från rygg till mage en vecka senare. La sig på sidan när han sov gjorde han också tidigt. Vi såg till att hans säng var tom så han hade utrymme att röra sig ordentligt på natten så var det aldrig några problem. Vet inte exakt när det var han började sova på mage men det kan ha varit runt 3-4 månader. Han valde det själv och gör så fortfarande ett år senare. Sover helst på mage alltså. 

Så länge bebis kan lyfta sitt huvud lite när den ligger på mage så skulle jag inte oroa mig faktiskt.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: