Annons:
Etikettkänsliga-situationer
Läst 3415 ggr
Anonym
Anonym
7/11/19, 4:50 PM

Gravid trots dagen efter piller?

För sju veckor sedan tog jag ett dagen efter piller, två eller tre dagar efter oskyddat. Har därefter haft mens 1 gång, och vill iallafall minnas att den var normal, möjligtvis mindre än vanligt men det kan vara inbillning…

Tre veckor senare blev jag sjuk.. Låg sängliggandes i en vecka, orkade knappt stå på benen, illamående, spydde några enstaka gånger på kvällarna, huvudvärk, yrsel och magont, vilket höll i sig strax över en vecka. Sedan dess har jag varit sugen på frukt konstant sedan jag blev sjuk (äter sällan frukt annars), är ständigt irriterad och mer känslosam. Dessutom klarar jag inte värmen lika bra som annars och har mycket huvudvärk (men det kan ju hänga ihop med värmen). Min mens bör komma inom 1-2 veckor, har tyvärr inte koll på min menscykel längre då jag inte haft behov av det.

För mig låter det för tidigt att få graviditetssymptom. Men, vad tror ni? Är det värt att ta ett graviditetssymptom eller ska jag fortsätta att avvakta? 🤦‍♂️ Tacksam för svar.

Annons:
Dobido95
7/11/19, 5:33 PM
#1

Bara ta ett test

Randomel93
7/11/19, 5:59 PM
#2

Det är väl enklast att testa så slipper man fundera, lycka till!

Anonym
Anonym
7/11/19, 9:19 PM
#3

Jo, får nog ta och testa trots allt.. men är det ens troligt att graviditetssymptom kommer så tidigt?

Sparven88
7/11/19, 10:39 PM
#4

Men när i så fall misstänker du att du kan ha blivit gravid?

Anonym
Anonym
7/12/19, 11:24 AM
#5

#4 Enda tillfället jag kan ha blivit gravid är just för 7 veckor sedan, då jag tog dagen efter piller… Därav borde jag inte ens kunna vara gravid…

[Devya]
7/12/19, 11:40 AM
#6

#5 Så i princip är det då du borde ha blivit gravid om inte pillret har fungerat. Så ett test vore på sin plats nu.

Vissa upplever graviditetssymptom ett par dagar innan de borde få sin mens och det är ju ganska så tidigt. Så omöjligt är det inte. 3 veckor efter samlaget är det nog möjligt att känna av symptom.

Sen igen har du ju fått din mens där emellan så jag skulle inte oroa mig för mycket men det är definitivt värt att ta ett test om du går omkring och tänker på saken.

Annons:
Anonym
Anonym
7/12/19, 11:46 AM
#7

#6 Så är det.. 

Ja, det är väl mest det att även läkarna rekommenderade graviditetstest, det var enda förklaringen de kom på, som gör att jag å min partner undrar.. Får ta ett test i em även om jag inte tror på graviditet egentligen..

Tack snälla för svar.

[Devya]
7/12/19, 1:28 PM
#8

#7 Uppdatera gärna vad resultatet blev. Jag lyckades bli nyfiken nu.😆

mollyt
7/12/19, 6:55 PM
#9

Jag tänker att det är osannolikt men det är bättre att ta ett test om du är orolig så behöver du inte vara oviss.

monstermash
7/12/19, 8:36 PM
#10

#9 Är inte det minsta orolig.. I vilket fall som helst kommer det ju visa sig med tiden.. Är bara skeptisk till att läkarna tror så stenhårt på graviditet! 

Jag är inte gravid - mensen har kommit. :-) 

Tack för svaren!

[Devya]
7/13/19, 7:02 AM
#11

#10 Min mormor fick "mens" under hela sin graviditet. Jag vet även av en till tjej som fick "mens" genom hela sin graviditet och visste inte om att hon var gravid förrän det satte igång då hon spelade på ishockey rinken.😆 Hon var chockad då hon inte hade haft några symptom. Inte hade hon ens en gravidmage fast hon va fullgången. Så blödning är inte alltid en garanti på att man inte är gravid. :) Men om du är säker på saken så är du. :)

mollyt
7/14/19, 7:40 PM
#12

#11 En av mina vänner hade också småblödningar genom hela sin graviditet, så när hon misstänkte att hon kanske var gravid och gjorde ett test så fick hon på ultraljud veta att hon var i vecka 29 🤪

Anonym
Anonym
7/14/19, 8:30 PM
#13

Jag brukar ha betydligt mer riklig mens än denna omgång, så vi får se om jag faktiskt testar mig eller ej. Har ett test hemma…

Annons:
[Devya]
7/15/19, 5:31 AM
#14

#12 Jepp, sådant händer oftare än vad man tror. Det är dock fortfarande inte vanligt men det händer.

#13 Det skadar ju inte att testa. Då får du åtminstone veta säkert. :)

Anonym
Anonym
7/15/19, 4:52 PM
#15

Om man tar testet dagtid, hur många timmar ska det vara sedan senaste toalettbesöket? 

Å ena sidan känns det som jag skulle bli besviken om jag inte är det, trots att jag inte kommer behålla. Knepigt det där…

[Devya]
7/15/19, 4:54 PM
#16

#15 Det mest tillförlitliga resultatet är om du tar det på morgonen efter att du ha vaknat. Då ha du förhoppningsvis sovt 6-8h utan att ha kissat där emellan. :)

Anonym
Anonym
7/15/19, 5:05 PM
#17

Jo, det vet jag, men jag vaknar mitt i natten och går på toa, och är extremt morgontrött så oddsen att jag kommer ihåg det är ganska obefintlig, tyvärr.

Jennifer H
7/15/19, 5:26 PM
#18

Om du inte tror att du kommer komma ihåg att ta testet kan du ju lägga det på t.ex. handfatet, så ser du det på morgonen och påminner dig om att ta det.

Bjallstal
7/15/19, 9:07 PM
#19

Jag hade ”mens” fram till vecka 38, inga symtom och fick mage först i v 37. Fick reda på att jag var gravid i v29, då jag kände sparkar. Barnmorskorna på ul tippade på absolut max 11-12 v baserat på min mage då… men på vild daterade tösen till 28+4. Idag blev hon fem månader haha 😂👌

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Anonym
Anonym
7/15/19, 9:11 PM
#20

Tja, mensen verkar ha tagit slut, så jag får kanske ta det som en mellanblödning trots allt…

En liten del av mig hoppas att jag faktiskt är gravid, trots att jag inte kommer behålla… 😐

Annons:
Anonym
Anonym
7/16/19, 7:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Testat…

[Devya]
7/16/19, 12:49 PM
#22

#21 Alltså negativt. Det borde visat tydligt om du faktiskt var gravid. Jag hoppas dock att oron är borta nu. Du behöver ju inte genomgå någon abort (för du hade ju tänkt göra det om det hade visat sig att du var gravid).

Det är nog alltjämt bäst att ta ett test om oron finns där för om man väntar för länge så går det ju inte att ta till plan B om det är så att man inte vill behålla.

Jag hoppas att du mår bra trots allt. <3

Upp till toppen
Annons: