Din Hälsa

Motion och träning

2019-07-10 14:54 #0 av: Sava

Hur tränar ni när ni är gravida? Vad har ni fått dör tips och råd?

Anmäl
2019-07-10 15:37 #1 av: Devya

Som vanligt. Sen ju större ens mage blir får man förstås anpassa sig litegrann men annars behöver man inte ändra på något särskilt.

Anmäl
2019-07-11 06:47 #2 av: Sava

Så rida och springa går bra? Rida kommer jag inte göra mer nu ändå, är orolig för sparkar eller bli avkastad. Men löpning då, tänker att det ju skumpar rätt bra?

Anmäl
2019-07-11 06:57 #3 av: Devya

#2 Det är inga problem alls. Så länge du orkar kan du springa. Det gjorde jag. :) Man ska fortsätta precis som förut, det är rekommendationen.

Ridningen är inte heller farlig men risken för att bli avkastad är ju förstås inte bra så det är kanske inte rekommenderat att fortsätta med. :)

Anmäl
2019-07-11 21:39 #4 av: Sava

Nej, ridningen är struken men springa gick bra! Undrar bara om det går sen när magen blir stor?

Anmäl
2019-07-12 09:54 #5 av: Devya

#4 Vid ett skede fick jag sluta för jag blev för kissnödig.🤣 Jag började ta långpromenader de sista veckorna. :)

Anmäl
2019-07-12 10:26 #6 av: oh-la

Jag sprang med dottern tills jag inte kunde mer på grund av sammandragningar i v 25. Så länge som man inte har några sjukdomar eller komplikationer kan man träna på som vanligt både med löpning, gym och mycket annat. Längre fram ska man välja bort högrisksporter som bergsklättring, men det säger väl sig själv tänker jag. Du kan inte framkalla ett missfall genom att springa eller träna! Även ridning går bra i början, skumpandet är inte farligt. En graviditet som sitter, sitter. Få kvinnor hade dött av abortkomplikationer i världen där man inte får hjälp av vården om det bara varit att ge sig ut på en löptur.
Det man ska vara lite försiktig med senare är egentligen lederna. Graviditeten gör att lederna tar mer stryk, och skaderisken är högre. Anpassa träningsformen efter din egen form så att säga. Många barnmorskor har träningsinformation och program om man är intresserad. träning under graviditeten är trots allt vansinnigt bra!

Anmäl
2019-07-12 19:08 #7 av: mollyt

Lyssna på kroppen och träna som det känns bra! I min andra graviditet hade jag väldigt mycket sammandragningar och besvärlig foglossning så då var det kämpigt att bara gå till bussen liksom.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.