Annons:
Etiketthälsa
Läst 1424 ggr
Sava
2019-07-10 14:54

Motion och träning

Hur tränar ni när ni är gravida? Vad har ni fått dör tips och råd?

Annons:
[Devya]
2019-07-10 15:37
#1

Som vanligt. Sen ju större ens mage blir får man förstås anpassa sig litegrann men annars behöver man inte ändra på något särskilt.

Sava
2019-07-11 06:47
#2

Så rida och springa går bra? Rida kommer jag inte göra mer nu ändå, är orolig för sparkar eller bli avkastad. Men löpning då, tänker att det ju skumpar rätt bra?

[Devya]
2019-07-11 06:57
#3

#2 Det är inga problem alls. Så länge du orkar kan du springa. Det gjorde jag. :) Man ska fortsätta precis som förut, det är rekommendationen. Ridningen är inte heller farlig men risken för att bli avkastad är ju förstås inte bra så det är kanske inte rekommenderat att fortsätta med. :)

Sava
2019-07-11 21:39
#4

Nej, ridningen är struken men springa gick bra! Undrar bara om det går sen när magen blir stor?

[Devya]
2019-07-12 09:54
#5

#4 Vid ett skede fick jag sluta för jag blev för kissnödig.🤣 Jag började ta långpromenader de sista veckorna. :)

oh-la
2019-07-12 10:26
#6

Jag sprang med dottern tills jag inte kunde mer på grund av sammandragningar i v 25. Så länge som man inte har några sjukdomar eller komplikationer kan man träna på som vanligt både med löpning, gym och mycket annat. Längre fram ska man välja bort högrisksporter som bergsklättring, men det säger väl sig själv tänker jag. Du kan inte framkalla ett missfall genom att springa eller träna! Även ridning går bra i början, skumpandet är inte farligt. En graviditet som sitter, sitter. Få kvinnor hade dött av abortkomplikationer i världen där man inte får hjälp av vården om det bara varit att ge sig ut på en löptur. Det man ska vara lite försiktig med senare är egentligen lederna. Graviditeten gör att lederna tar mer stryk, och skaderisken är högre. Anpassa träningsformen efter din egen form så att säga. Många barnmorskor har träningsinformation och program om man är intresserad. träning under graviditeten är trots allt vansinnigt bra!

Annons:
mollyt
2019-07-12 19:08
#7

Lyssna på kroppen och träna som det känns bra! I min andra graviditet hade jag väldigt mycket sammandragningar och besvärlig foglossning så då var det kämpigt att bara gå till bussen liksom.

Sava
2019-07-12 23:12
#8

Jag hoppar inte studsmatta längre, det som är så roligt! Men springa fortsätter jag med:-) Hur motionerar ni? Jag borde röra mig mer me till vardags är det svårt att hinna med allt!

cEDS
2019-07-27 14:24
#9

Bara i vecka 8 men har en svår bindvävssjukdom som reagerar negativt på hormoner. Tränade mycket innan men klarar inget nu, allt gör ont och subluxerar som fasiken. Hoppas det lugnar sig.

Susmus
2019-07-27 22:18
#10

Löptränade till vecka 25 cirka, sen gick det inte på grund av sammandragningar och foglossningskänningar. Började istället gå i trappor/branta backar då, det kändes bra, så körde på det haha. Och simmade, det var skonsamt mot en höggravid kropp. Undvik situps när magmusklerna har börjat dela på sig, och som ovan skrivit så har man högre skaderisk under graviditet på grund av hormoner som gör att lederna blir mer rörliga. Gör det som känns bra för kroppen - lyssna på den ☺️ /Fysioterapeut 😇

Sava
2019-07-28 18:49
#11

Vad bra, det känns som att jag kommer tänka mer på min träning den här gången än den förra graviditeten (då hade jag ju en ettåring att springa efter också så träning blev liksom nerprioriterat). Men en fråga till… Hur länge kan man sova på mage?

oh-la
2019-07-28 18:57
#12

#11 tills det blir obekvämt 😉 det finns faktiskt dom som lyckas sova på magen nästan hela graviditeten, även om dom inte är så många 😅

Sava
2019-07-29 18:42
#13

Jag tänker att magen liksom plattas till. Jag förstår ju att det inte är någon fara när bebisen är liten men jag tänker längre fram sen? Borde det inte bli ett tryck på bebisen då?

Annons:
oh-la
2019-07-29 21:16
#14

#13, dom ligger skyddade inne i en vattenballong inne i livmodern. Den kan inte tryckas ihop på det viset utan att det blir fruktansvärt obekvämt för mamman. Vattnet inne i en försluten miljö skyddar bebis.

Sava
2019-07-30 19:23
#15

Ja, man får väl lita på att man känner det:-)

Upp till toppen
Annons: