Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 9684 ggr
Sava
6/29/19, 7:50 AM

Vi som ska ha barn 2020

Hej! Jag hittade ingen tråd med detta ämne men rätta mig om jag har fel:-) Annars tänkte jag att vi kunde samlas här! Hur mår ni? Hur och när plussade ni? När har ni bf? Har ni gjort något ultraljud än? Hur går era tankar? Vore så spännande att höra hur andra tänker och känner:-)

Annons:
Sludit
6/29/19, 9:50 AM
#1

Hej! Jag plussade 21 juni, BIM -8 ca. Jag mår bra rent fysiskt, värk i livmodern ibland är det enda jag känner av just nu. Men psykiskt 😫 jag vet inte om det är hormonerna, men har börjat tveka på min egna existens typ. Vad har jag gett mig in på? Inte kan väl jag uppfostra ett barn… ångest i kroppen från morgon till kväll. Var så glad innan, ville ju berätta för hela världen att jag är gravid, längtade till första mötet med bm osv. Är det vanligt att känna såhär? 😢

Trollet20
6/29/19, 12:45 PM
#2

Jag plussade på midsommar(21 juni, som Sludit!),  BIM -3 tror jag. Jag har bf 29 februari om allt går som det ska. Har försökt i 1.5 år och är så nervös att det dels inte ska finnas något där inne eller att de inte går bra. Är också lite nojjig över att det kan vara tvillingar, eller trilligar eftersom jag hade 3 ägg(åt letrozol) 

Har mest ont i brösten, det kom efter jag plussat, hade inte alls ont innan plusset, något jag brukar ha inför varje mens. Känner också lukter starkare. Ska göra ett tidigt ultraljud den 10/7, längtar ihjäl mig men är också supernervös haha.

Sava
6/29/19, 3:04 PM
#3

Jag plussade 26/6 och bf är 2/3. Åh, vad jag håller tummarna att allt går som det ska! Vi tänker inte berätta för någon mer än min mamma, eftersom det är så tidigt. Andra får vänta till efter semestern, då blir det nog lagom att berätta om bebis nummer tre:-D Vi har två barn nu, en treåring och en som snart fyller två. Det där med ångest är nog ganska vanligt, jag hade slängar av det med första barnet. Och när hon fick sova inne hos oss första natten på BB tänkte jag ”Men gud, ska VI ta hand om henne?! Okej, vi får sova i skift och hålla koll på henne!”. Men… allt ordnar sig. Man klarar det. Graviditeten funkar så, att kroppen ställer in sig men också hjärnan. Det är bra att tänka på sådana saker med, då kan du släppa det sen och vara en fantastisk mamma. Kärleken man känner för sina barn kan man verkligen inte beskriva. Det finns inget stopp, det finns inga gränser, de är det bästa som finns och jag blir alldeles hög på kärleken till dem. Barn är livet, de är min mittpunkt, mitt solsken och luften. Utan dem hade jag inte kunnat leva. Så, när du har ditt barn i din famn, efter att ha känt den växa inuti dig i nio månader, efter en förlossning som man heller inte kan föreställa sig smärtan men som man ändå glömmer en sekund efter att det är klart för att du ser ditt barn för första gången! Du kommer klara det jättebra!

Jennifer H
6/29/19, 9:08 PM
#4

Jag plussade starkt den 18 maj, tre dagar efter beräknad mens. Haft extremt illamående, men tack o lov inte kräkts något. Varit trött konstant och skulle förmodligen kunna sova en hel dag utan problem. 

Nu är jag i v. 11 (10+4) och de flesta symtom börjar avta, så som illamående och tröttheten. Ska på KUB-test den 18 juli, spännande men också väldigt nervöst då jag fått en känsla av att det inte kommer finnas något levande foster kvar.  Graviditeten var inte planerad, men inte heller oplanerad. Tanken var väl inte riktigt att det skulle bli en bebis NU, men herregud så välkommet! Aldrig önskat att sommaren skulle ta slut såhär fort tidigare.

Sava
6/30/19, 8:11 AM
#5

Än så länge har jag bara känt av någon slags värk i livmodern, inte så att jag blir orolig, kanske växtvärk:-D sen har jag varit yr och blir det väldigt lätt när jag ställer mig upp. Har också känt av lite i brösten. De liksom ömmar. Men det är också det enda. Idag är jag i vecka 5 (4+5) så det är ju väldigt tidigt men jag hoppad verkligen att allt går bra!!! Jag har redan haft ett missfall och vill inte ha det igen:-(

Jennifer H
6/30/19, 8:43 AM
#6

#5 Jag hade också känningar i livmodern i början, kunde även komma som mindre krampanfall i magen, men det var normalt enligt min barnmorska. Håller tummarna att det går vägen för dig/er denna gång!

Annons:
Sava
6/30/19, 12:38 PM
#7

Tack och detsamma:-D Jag ska ringa barnmorskan efter semestern, tänkte jag:-D

Sludit
6/30/19, 9:13 PM
#8

Har varit i en sån ångestbubbla ett par dagar, usch. Men det känns lite bättre nu, tack för peppande ord. ❤️ Har fortfarande korta, men intensiva ”kramper” i livmodern, dock inte lika mycket idag. Halvömma bröst. Men ja, humöret alltså. Slutade dessutom snusa när jag plussade så det kan ju också ha en inverkan såklart.

Katstad
6/30/19, 10:28 PM
#9

Jag plussade tvärtydligt och på riktigt idag. Vi har anat det i en vecka ungefär men inte sagt det rätt ut till varandra ☺️ Det enda vi har konstaterat är att jag antingen kommer få en jättemens eller är jag gravid igen då symptomen känns igen som tusan 🌸 Är livrädd för jag fick missfall nu senast. Har alltså inte ens fått mens mellan utan verkar ha blivit gravid direkt igen. Så vet inte alls hur jag ska räkna ut ett eventuellt bf 🤷‍♀️ Vet bara när jag fick ett positivt ÄL test den 18 juni. Har ingen aning när min mens tänkt dyka upp, har haft korta cykler på 23 dagar, någon enstaka på 27 eftersom missfallet rubbade räkningen och jag blödde i närmare 14 dagar totalt 😔 Så vet inte alls hur landet ligger mer än att nu verkar det vara på g igen och vi är så så tacksamma för en ny chans men livrädda!

Katstad
6/30/19, 10:30 PM
#10

#8 vet precis vad du menar med humöret 🙄 Höll på att bryta ihop på en konfirmation härom dagen när prästen pratade om allas lika värde och att alla är älskade 🤦‍♀️ även idag när jag förlorade på minigolf med sambons familj 🙄

Anonym
Anonym
7/3/19, 7:34 PM
#11

Plussade den 24:e så blir väl barn nån gång runt feb 2020 :) Vet tyvärr inte hur långt då jag fick ett missfall i slutet av April och inte fick nån mens emellan, och MVC gör tydligen inte tidiga ultraljud för datering i sommar pga. personalbrist :(

Snorhyveln
7/4/19, 9:41 PM
#12

Hej! Plussade svagt i hela två veckor gills officiellt 23 juni med cb digital :D Detta blir tredje barnet om allt går bra. Mår bra med småömma bröst, molande till o från samt svagt illamående och tog-svullen mage dagligen! Beräknad förlossning blir troligtvis 25 februari 2020 🤷🏼‍♀️ Ska på tidigt ultraljud i vecka 10 cirka för att kolla om de verkligen är ngt där 😊

Sava
7/6/19, 7:13 AM
#13

Grattis ni som plussat! #12, gör du ett provat ultraljud då? Hade också velat göra det, har haft problem med båda graviditeterna innan och gjort tidiga ultraljud och fått se att allt är bra. Det här blir tredje för oss med:-) Inte lika orolig den här gången, har lärt mig vad som är ont som i att något är fel och vad som inte är det, försöker lita på att jag känner min kropp. Hur gamla är barnen? Våra är tre och ett och ett halvt:-)

Annons:
Snorhyveln
7/6/19, 11:19 PM
#14

#13 Ja de blir ett privat ultraljud eftersom de typ är sommarstängt på regionala. Så vill ju kolla så allt är så okej som möjligt nu så slipper jag orroa mig allt för mkt. Med min förra så fick vi hög risk på KUB och fick göra fostervattenprov + total oro, så är smått skadad. Mådde hur bra som helst så jag måste typ småkolla lite 😕 Har en dotter på 3 år och en son som är 1 år och 3 månader 😊

Sava
7/7/19, 10:47 AM
#15

Förstår! Hur mycket kostar det att göra? Jag hade gärna gjort ett tidigt ultraljud men vi får se, fortsätter det att kännas bra så tror jag att jag låter det gå till KUB-testet!

Snorhyveln
7/7/19, 1:39 PM
#16

#15 Jag ska gå till uppsala och där kostar de 330:- så får man bilder också :) Jag förstår, då får du ju veta mer på KUB. Men jag är smått skadad så kommer kolla om hjärtat pumpar därinne och sen eventuellt göra ett NIPT test så jag slipper KUB 😳 Då får man mer svart på vitt.. Bara väntar 3 veckor nu på första Ultraljudet 😬 Men jag känner mig mycket gravid så troligtvis är allt okej 🙏

Djurälskaren87
7/7/19, 4:52 PM
#17

Jag smyger in här. Är bara i vecka sex på tisdag. Andra barnet. Vet av erfarenhet att veckorna till vecka 12 går såååå långsamt sen går de fortare. Ska på inskrivning i vecka sju. Har en hel del att prata om. Sen tidigt ul i vecka 9 är planen. Hur mår ni?

Jennifer H
7/7/19, 5:02 PM
#18

Jag är i v. 12 nu, går in i vecka 13 på tisdag men ALLA mina symtom har försvunnit. Jag känner mig inte gravid längre. Någon av er med tidigare graviditeter som har erfarenhet av detta? Vet att många av symtomen kan avta efter v. 12, men allt har verkligen försvunnit på samma gång. 

Jag har även extremt svårt att få i mig mat, vilket jag alltid haft. Jag mår inte illa men är inte heller hungrig, vilket oroar mig att det ska skada fostret?! Äter i princip bara frukost och middag varje dag, eventuellt något litet snacks eller frukt också under dagen som jag tvingar i mig. Ska göra KUB om 1,5 vecka och håller alla tummar och tår för att det ska finnas något levande där!

Djurälskaren87
7/7/19, 5:37 PM
#19

18. Ja mkt vanligt att symtomen försvinner efter vecka 12. Kallas för spökveckor några veckor fram där. Va samma när jag väntade sonen :) vissa mår dock illa även de veckorna så man ska va lycklig att man ändå mår såpass bra. Så tänkte jag iaf. Men förstå du är orolig. Det är man alltid.

Djurälskaren87
7/7/19, 5:38 PM
#20

18. Barnet tar den näringen den behöver så de behlver du inte oroa dig för :)

Annons:
Jennifer H
7/7/19, 6:05 PM
#21

#20 Tack för lugnande ord! Förhoppningsvis blir allt bättre efter KUB-testet. Kan ana att matvanorna påverkas av min oro för allting. Man tror ju inte riktigt på att det finns något där förrän man får se det. :)

Djurälskaren87
7/7/19, 7:37 PM
#22

21. Ja jag förstod knappt efter kub heller haha. Va mer sen när magen började komma och sparkarna för mig. Men underbart att få se sitt barn i magen för första gången via ultraljud. Du har inte gjort ngn tidig ul då?:)

Katstad
7/7/19, 7:44 PM
#23

Angående tidigt ultraljud, jag har ett samtal med min läkare i dagarna där jag tänker efterfråga ett tidigt vul. Klarar jag den kommande veckan här så borde det gå att se ett hjärtslag om jag förstått allting rätt. Men när man säger att hjärtat börjar slå ca v6, är det v6 som i 5+0-5+6 eller v7 som i 6+0-6+6? 3v efter befruktning har jag redan läst mig till men om man inte är helt 100?

Jennifer H
7/7/19, 8:01 PM
#24

#22 Nej, jag har inte gjort något tidigt ultraljud då jag inte haft några större besvär, varken ovanliga smärtor eller blödningar. Men ska till doktorn på MVC på fredag för att kolla så jag inte fått någon infektion i kroppen då jag uppfattar mina flytningar som färgade. Tänkte även nämna min oro samtidigt och kan hoppas att hon åtminstone vill lyssna efter något hjärtljud eller liknande, så jag får någon bekräftelse och kan lugna mig, haha…

Djurälskaren87
7/7/19, 8:40 PM
#25

23. Hjärtat börjar slå i vecka 6 och de kan se via ultraljud hjärtat när du är 6 fullgångna veckor alltså vecka 7. Dock rekommenderas det här jag bor att vänta till vecka 9. För då är det 100 man ser ett hjärta slå, i vecka 6 ä det inte allrid man ser det och de kan skapa onödig oro

Djurälskaren87
7/7/19, 8:42 PM
#26

24. Jag förstår :) Jag började blöda med sonen i vecka 8 så oron sitter kvar att jag ska göra samma denna gång så jag har bokat tidigt ul för sinnesro. Bra du har upo det med doktorn. De kanske vilk göra vul då :)

Katstad
7/7/19, 9:47 PM
#27

#25 Åh tack! Har funderat som attan på det. Men då borde det vara som jag tror, att det kanske är safe att se om 2 veckor-ish. Är så otroligt rädd för ett till mf eller ett ma 😔

Annons:
Djurälskaren87
7/7/19, 9:52 PM
#28

27. Förstår jag har exakt samma oro som dig just nu. Försöker tänka att ett friskt barn stannar i magen: ett sjukt barn gör det inte… Tuffa veckor fram till vecka 12💔

Katstad
7/7/19, 10:13 PM
#29

#28 Ja verkligen. Är jätteglad att det är så också på ett vis såklart, men är så sjukt psykiskt påfrestande när man känner sig så orolig varenda dag 💓

Djurälskaren87
7/7/19, 10:19 PM
#30

29. Håller mee. Är detta din första graviditet? Eller har du barn sen innan? Trodde jag skulle känna mindre oro mee andra barnet nu men det gör jag int :( Men bara 2 veckor till tidig ul för dig va?

Katstad
7/8/19, 10:10 AM
#31

#30 Ja det är det. Vi har inga barn sedan innan. Så förra grav kom lite som en överraskning och chock men väldigt välkommen. Sen gick den ju åt pipan med 😔 Ja ungefär tror jag det. Har tänkt att klarar vi denna veckan med så borde det gå att se något iallafall 🤷‍♀️ Hoppas våran oro släpper snart så man kan få njuta av det här istället 🌸

Sava
7/9/19, 7:14 AM
#32

Spökveckorna, ja, de var inte roliga. Symptomen försvann och sen var det lugnt till fladdret kom. Som tur var hade vi ett KUB-test som lugnade oss:-) Jag har gått in i vecka 7 idag. Hinner liksom knappt tänka, har två små rackarungar som gör att tiden springer iväg. Det känns skönt, tycker jag. Tiden fram till KUB får gärna gå fort:-) Hur går era tankar just nu? Jag tycker om att planera, typ var spjälsängen ska stå. När semestern är slut ska jag ringa barnmorskan om inskrivning. Har ni berättat för någon? Vi tänker vänta, har berättat för min mamma för hon skulle förstå, vi bor tillsammans nu under semestern och hon vet att jag brukar hinka i mig kaffe och ta en öl på kvällen. Så det känns skönt att ha berättat och slippa ljuga och smussla. Men fler berättar vi inte för förrän senare, gärna efter KUB-testet så man får det bekräftat och att det är någon därinne:-) Jag känner av hur saker händer i kroppen, det gillar jag, det lugnar mig. Jag har haft ett missfall och jag tror att jag skulle känna igen smärtan om det hände igen, så jag lugnar mig själv med det. Brösten ömmar och livmodern typ spänner ibland:-D

Djurälskaren87
7/9/19, 7:45 AM
#33

32. Ja jag upplevde ändå första gravidteten långsammare. Nu har man en livlig tvååring att springa efter hehe. Jag tänker inte alls framåt förrän efter kub. Pausar tankarna tills jag vet allt är bra. Försvarsmekanism för att försvarar mina känslor om något sker innan dess. Men sen kommer planeraren i mig fram haha! Går in i vecka sex idag och ska på inskrivning nästa vecka. Vill få igenom planerat snitt så har en del o diskutera.. Mår relativt bra. Ömma bröst å molvärk precis som med sonen så är nog en pojk till

Djurälskaren87
7/9/19, 7:46 AM
#34

De va såna väntetider på min mvc med tanke på semestertider så de va bra jag ringde fort sa min

Annons:
Sava
7/10/19, 2:51 PM
#35

Varför vill du ha snitt? :-) Jag har haft en komplicerad förlossning som hade kunnat sluta väldigt illa, sedan en helt fantastiskt förlossning där det (okej, inte riktigt men nästan) sa plopp. Jag undrar hur den här blir… Igångsättning i vecka 38 förväntar jag mig i alla fall, som med sonen.

Djurälskaren87
7/10/19, 3:12 PM
#36

35. Jag fick igångsättning pga 16 dagar övertid. Sonen ville inte komma ut trots jag försökte i ett dygn. Jag var öppen 9 cm men han satt fast i förlossningskanalen. Ingenting hände. Misstänker trång bäcken. De blev akutsnitt tillslut och sonen kom ut ovh vägde nästan 4.5. Pga överarbetad moderkaka insjuknande jag snabbt i livmoderinfektion. Mkt som hände. Jag är tryggare med planerat snitt helt enkelt.

Katstad
7/10/19, 8:34 PM
#37

#32 #33 Gick också in i vecka 6 igår 💃 Önskar jag med hade något att underhålla huvudet med istället för att ständigt fundera och oroa mig. Har inte ens ringt mvc för inskrivning för jag vågar inte och har nu fått för mig att jag ändå behöver uppsöka en bm för jag börjar bli orolig att jag fått svamp eller bakteriell vaginos 🙄 Vi har berättat för blivande mor/farföräldrar och ett par vänner vi ofta träffar. Eftersom jag aldrig någonsin spottar i glaset i vanliga fall så är det sjukt genomskinligt att jag numera alltid dricker alkoholfritt. Skönt att inte behöva smussla här heller. Sen vet vi inte hur vi skulle ta ännu ett mf ifall det blir så, vi kanske tar det bättre än förra gången eller värre 🤷‍♀️ Så är skönt att de som träffar oss mest vet om det isåfall.

Katstad
7/10/19, 8:36 PM
#38

Igår friade iofs min sambo till mig 😭 Mitt på nya Ullevi inför metallicakonserten. Hormonell som attan så grät jag resten av kvällen med 😭

Djurälskaren87
7/10/19, 9:16 PM
#39

37. Åh grattis till frieriet🥰🥰🥰 Va underbart. Tänk både frieri och bebis i magen :) Tror allt kommer gå jättebra för er denna gången. När min vän fick missfall o va gravid strax efter sa läkaren det är ovanligt man får missfall igen om man nyligen haft ett :) Man får försöka tänka att man väntar ett barn och inte missfall.

Sava
7/11/19, 6:44 AM
#40

Åh, grattis till frieriet😀Vad gulligt! Min sambo friade efter att dottern fötts❤️ Okej, jag förstår det! Dottern föddes i vecka 43 och vägde över 4700. Det hade kunnat sluta illa. Sonen vägde 4000 och det gick bra. Dock är jag övertygad om att de har räknat fel på veckorna med honom. De sa att det skulle bli igångsättning i vecka 38 men enligt mins beräkningar var det verkligen vecka 40 och visst vägde sonen ett halvkilo mer än de planerat att han skulle få göra! Grrr… Hur långs cykler hade ni? Innan har jag haft 30 dagar men nu hann jag inte få någon mens utan preventivmedel så då var det 28 dagar.

Sava
7/11/19, 6:46 AM
#41

Varit uppe med dottern i tre timmar inatt och nu har sonen vaknat. Sitter i soffan och tycker synd om mig själv medan illamåendet ökar och känslan av att svimma överöser mig varje gång jag ställer mig upp…

Annons:
Djurälskaren87
7/11/19, 6:54 AM
#42

10. Jag har mellan 28-30 cykel. Oj stora barn då Förstår jag du får igångsättning. Jobbigt med illamående. Mycket man ska gå igenom som kvinna

Sava
7/11/19, 6:57 AM
#43

Nu gick ju den andra förlossningen bra men det hade ändå varit skönt att ha det planerat. De räknade ju fel på ett halvkilo och två veckor med sonen!

Katstad
7/11/19, 8:31 AM
#44

Tack hörrni! Ja det var en alldeles särskild känsla 🥰 #39 Det känns ju skönt att höra! Är så svårt att ställa in sig på något bra när man (dumt nog) läser både solskenshistorier och tråkiga historier 🙄 I mitt län erbjuds man inte heller KUB eller något ultraljud innan RUL om man är under 32. Största rädslan är ju att man inser då att något stannat av på vägen.. #40 Jag hade en cykel på genomsnittligt 24-25 dagar. Vissa 23 och vissa 27🤷‍♀️

Trollet20
7/11/19, 8:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Igår var vi och fick se vår efterlängtade bebis, trodde jag var i 6+3 men enligt mätning(som han sa han gjorde lite ungefär) så är jag i 6+2 idag. Fick se hjärtat slå och det är den sötaste klump jag sett. 

Nu måste jag vänta till RUL innan jag får se hen igen, får lite panik av det eftersom min mamma haft flera missfall, tillochmed efter v 12.  Jag önskar jag bodde i nått annat län men här erbjuds precis som i Katstads fall bara kub(Eller nipt är det här) om man är över 32 :(

Djurälskaren87
7/11/19, 9:04 AM
#46

Underbart att se hjärtat slå. Jag ska på tidigt ul först i vecka 9 är det här hos oss. Kub ingår from förra året i mitt län med sonen valde jag att betala för tycker det är långt till vecka 19

Katstad
7/11/19, 10:19 PM
#47

Vi ska försöka få till ett tidigt ultraljud när jag vågar ringa mvc, annars kommer vi nog köra privata både vul och ett kub/tidigt ultraljud. Mest för den brutala orons skull, vet inte vad som hänt med mig. Har blivit helt manisk med att springa på toa för att se om jag börjat blöda och vissa dagar måste jag göra gravtest 3ggr om dagen för det känns så olustigt. Fastän strecken numera är lika starka som kontrollstrecket och jag vet liksom om det i förväg

Jennifer H
7/12/19, 10:08 AM
#48

Jag bara måste få skriva av min glädje! Var hos doktorn på barnmorskemottagningen idag för att gå igenom tidigare sjukdomshistoria och eventuell infektion i kroppen. Jag nämnde lite snabbt min oro för att det ska vara tomt där inne, sen var det inget mer om det. Precis innan jag ska gå kollar hon på mig lite lurigt och frågar om vi ska byta rum för att kolla på magen. Jag sken upp som en sol och blev överlycklig. DET LIGGER EN LITEN PLUTT DÄR INNE! Den låg och vinkade. Tårarna bara sprutade ut när jag såg den lille på skärmen. Är i v. 13 nu och ska på KUB-test nästa vecka. Men äntligen kan jag börja slappna av någorlunda i alla fall och njuta av min alldeles första graviditet.♡

Annons:
Emmmm
7/12/19, 3:48 PM
#49

#48 stort grattis, det är så underbart att se den lilla i magen och vilken bra barnmorska du verkar ha! Jag var på kub idag och allt såg bra ut, var en riktigt sprallig liten bebis i magen som inte ville vara stilla! Men allt gick bra så nu äntligen vågar jag förstå att jag är gravid igen, varit så orolig denna gång! Blev även framflyttad 5 dagar till 13+4 och planerad 12 januari :)

Emmmm
7/12/19, 3:48 PM
#50

#48 stort grattis, det är så underbart att se den lilla i magen och vilken bra barnmorska du verkar ha! Jag var på kub idag och allt såg bra ut, var en riktigt sprallig liten bebis i magen som inte ville vara stilla! Men allt gick bra så nu äntligen vågar jag förstå att jag är gravid igen, varit så orolig denna gång! Blev även framflyttad 5 dagar till 13+4 och planerad 12 januari :)

Katstad
7/15/19, 12:12 PM
#51

#48 Vilken fantastisk barnmorska och upplevelse! På min vanliga läkare (och typ alla andras inrådan) så tog jag mig i kragen och ringde mvc idag för att skriva in mig 🙄 Det som gjorde mig superlycklig var att det inte var samma barska barnmorska jag pratade med vid missfallet och att hon bokade in mig på vul utan att jag bett om det 😭 Den 30 juli ska vi få se våran prick. Snälla snälla stanna kvar tills dess

Katstad
7/18/19, 5:05 PM
#52

Vi var hemma klockan 2 inatt efter en vända till akuten. Rosa/bruna flytningar, en ihållande stark mensvärk som satt som ett bälte runt till ländryggen och en magkänsla som bara skrek att något är fel. Med tanken att antingen tar vi den bittra sanningen nu eller skonar oss ifrån oro och ovisshet så åkte vi in och fick ett vul. En liten liten prick med ett litet litet hjärta syntes på skärmen. Helt sjukt och overkligt. Idag har det fortsatt med fel färg på flytningarna och delvis smärta. Mår till och med lite illa just nu. Fick en pytteliten blodslemprick på pappret precis (vi snackar typ 2×2mm) Jag vill tro på ultraljudet, jag vill tänka positivt. Men någonting säger mig att även den här historien liksom förra är för bra för att vara sann. Någonting säger mig att vi blir helt enkelt inte föräldrar i mars heller. Ni vet den där känslan när man bara vet. Den är brutal.

Sava
7/18/19, 8:31 PM
#53

Jag håller verkligen tummarna att det går bra!

Katstad
7/19/19, 8:08 AM
#54

Mycket riktigt. Vaknade 1 inatt av att jag var kissnödig, men med en brännande känsla typ. Går på toa och jag störtblöder. Fixade det och gick och la mig och nu när jag vakna fanns där bara en pyttefläck torkat och kom typ blodslem först när jag torkade mig. Vet inte ens vad jag ska göra nu. Har alltid föreställt mig att jag åkt in akut om detta skulle hända igen bara för att få ett konstaterande. Men nu vill jag inte göra någonting. Har ingen tillit till vården här att dom ens vill hjälpa mig

Monicaq89
7/19/19, 8:56 AM
#55

54. Jag har läst det är vanligt med blödningar under första tidiga graviditeten. Kan du ringa din bm? Jag fick ljusbruna flytningar för en vecka sen

Annons:
Katstad
7/19/19, 9:12 AM
#56

#55 har precis pratat med bm men det är precis som sist, de gör ingenting.

Monicaq89
7/19/19, 11:33 AM
#57

56# men du såg ju ett hjärta slå för två dagar sen så jag tror inte du behöver oroa dig med blödningarna. Att man blöder kan bero på sköra slemhinnor, blodkärl som spruckit osv.

Monicaq89
7/20/19, 10:12 AM
#58

56. Hur mår du nu?

Katstad
7/20/19, 1:55 PM
#59

#58 Jag fick nog och åkte till ett annat sjukhus i ett annat län (som egentligen ligger närmare oss än det vi "tillhör") Fick ett superbemötande och en tid direkt till läkare på gyn. Ville bara få allt konstaterat för en gångs skull iom jag kommer direkt ifrån ett missfall. Har aldrig varit med om ett så satans smärtsamt vul förut, hade grymma smärtor. Men där var den, mycket tydligare än sist och ett fint hjärta. Hon tog sig tid att mäta och visa mycket mer än gyn på mitt egentliga sjukhus. Gissningen på min störtblödning var rester ifrån förra missfallet som kom ut vilket kunde förklara likheten jag kände och såg. Så jag mår bra idag! Efterdyningar med smärta men känner mig trygg i det och känner mig trygg i att bara vara tills nästa ultraljud om 10 dagar där vi får allt mer precist tidsbestämt ❤ Tack för omtanken, hur är det med dig själv?

Monicaq89
7/20/19, 4:14 PM
#60

59. Underbart att höra men vilka intensiva dygn du har. Med förtvivlan och sorg blandat med förhoppning. Nu ska allt gå bra ska du se. Vilken vecka trodde hon du var i? Jag mår bra. Ska på tidigt ultraljud i vecka 9. Den 30 juli.

Katstad
7/20/19, 5:29 PM
#61

#60 Hade varit fantastiskt om livet bara kunde fungera för en gångs skull😄 Enligt mätningen på skärmen så 5+6 idag. Men hon var ändå inte helt 100 utan lämnar det till ultraljudet den 30 juli, samma som dig 😍 Ska man räkna ungefärligt ifrån missfallet så är jag i 6+4 så blir spännande att se vad slutsiffran blir ☺️ Längtar också tills jag är så långt gången, måste vara häftigt att se plutt när man ser mer än bara en prick. Kommer du få göra ultraljud i v 12 med?

Monicaq89
7/20/19, 6:27 PM
#62

61. Tror de kommer gå superbra föe dig’ hjärtat slår ju och det är en liten chans de blir missfall då. Jag ska göra kub test i vecka 12 med tänkte jag. De ingår här. Ska du?

Annons:
Katstad
7/21/19, 10:31 AM
#63

#62 Nej det gör ju inte det här om man är under 32 😞 Men vi funderar på att boka ett privat istället.

Sava
7/22/19, 6:18 PM
#64

Har bokat inskrivning om två veckor, känns kul att gå på första besöket:-D Tänker tacka ja till fosterdiagnostik och ser fram emot KUB om cirka fyra, fem veckor!

Sava
7/22/19, 6:40 PM
#65

Jag tror att jag går in i vecka 9 imorgon och magen syns så väl! Hur ska jag kunna dölja detta för folk tills efter ultraljudet? Jag är smal i vanliga fall och nu buktar det liksom ut. Eftersom det är sommar och varmt är det ju lite svårt att dölja med stora tröjor…

Sava
7/22/19, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

7+6

cEDS
7/23/19, 8:23 PM
#67

Hallå alla! Är i vecka 8(7+2), om allt går som det ska är bf 7/3. Första graviditeten och har en svår bindvävssjukdom som gör att risken för missfall är mycket högt. Håller tummarna att allt går som det ska. Ska på inskrivning imorgon och börja mitt tjat om kejsarsnitt.😉 Och om man får måla husfasaden med oljefärg.🤔

Katstad
7/23/19, 9:50 PM
#68

#66 Vad roligt att det syns ändå! Men förstår oron, en annan ser mest småfet ut 🙄 #67 Vad roligt! Som det ser ut just nu har jag BF 9/3 och ska på hälsosamtal imorgon ☺️

Monicaq89
7/26/19, 1:53 PM
#69

67. Grattis . 68. Gick hälsosamtalet bra?:)

Annons:
Monicaq89
7/26/19, 1:53 PM
#70

67. Ska också tjata till mig ett snitt

cEDS
7/26/19, 9:22 PM
#71

#68 Spännande! Som jag och sambon skrattade när jag skulle fylla i pappret om alkoholvanor. Jag dricker liksom max 3 cider om året.😂 #70 Hoppas det går bra för oss! För mig finns inget annat.

Katstad
7/26/19, 11:46 PM
#72

#69 #71 Hälsosamtalet gick bra! Var väldigt intressant. Fick veta att jag har dåligt järnvärde så åkte på järntabletter 🤷‍♀️ Jag skrattade också åt alkoholdeklarationen men mest åt det faktum att barn inte varit aktuellt för oss under det senaste året som man ska räkna in😅 Blev liksom "undra hur många glas en bag in box innehåller 🙄" Nu längtar vi till tisdag och ultraljudet där vi officiellt får se hur gammal prick är 😍

Sava
7/27/19, 6:13 AM
#73

Igår berättade vi för farmor. Mormor vet sedan tidigare men annars har vi sagt att vi inte ska berätta för fler förrän efter ett ultraljud. Hon blev såklart jätteglad. Kul att ha några att ventilera med! Är i vecka 9 nu, 10 på tisdag. Tiden går fort! Skönt! Jag vill bara ha ett ultraljud så man ser att det verkligen finns något där inne som mår bra. Jag tror ju det. Känslan säger att det är bra men man vet ju aldrig. Jag vill ju ha det bekräftat! Mannen har börjat fundera på om det är tvillingar😂Det hade varit SÅ kul! Men det tror jag inte (jag hoppas egentligen men vågar inte tro). Vi har tvillingar i släkten på min sida. Magen är stor för att vara såhär tidigt men det är å andra sidan tredje barnet så allt är ju liksom uttöjt så det finns gott om plats. Mannen har börjat fundera över praktiska saker, typ hur vi gör med rumsfördelning och om vi skulle köpa en större bil. Han vill även köpa nytt babyskydd (vi har ju ett som vi haft till båda storasyskonen men han vill ha ett nyare och säkrare). Vagn har vi. Skötbord skippar vi. Vad behöver man mer?😂

Monicaq89
7/30/19, 9:04 AM
#74

Såg ett tickande hjärta idag på ul. Flyttades fram två dagar så är då i 8+2

Katstad
7/30/19, 9:21 AM
#75

#74 Guuuud vad härligt och spännande! Grattis! Vi laddar inför VUL om 10min. Nervös som attan då jag fick en ny blödning i förrgår 🙄

Monicaq89
7/30/19, 9:38 AM
#76

75. Kommer gå bra vännen❤️ uppdatera om du vill sen

Annons:
Katstad
7/30/19, 11:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Blev bakåtflyttad 5 dagar till 7+2 och hade tydligen en cysta bakom livmodern 🤷‍♀️ Men visst var där en liten rackare med ett hjärta ☺️

Monicaq89
7/30/19, 12:45 PM
#78

77 men underbart! Hur känns det? Vågar du tro på de nu? Kanske du blött pga cystan?

Katstad
7/30/19, 7:05 PM
#79

#78 Hon sa faktiskt inget om det utan mer konstaterade att den var där. Men känns iaf som jag hamnat bland bra läkare och barnmorskor den här gången. Det är läskigt och vi är tacksamma för varje dag som liten vill stanna ❤

Sava
7/30/19, 8:12 PM
#80

Kan det vara möjligt att ha sammandragningar redan i vecka 10? Jag hade kraftiga sammandragningar med dottern från vecka 16 och blev sjukskriven men vecka 10. Någonting var det som hände. Och jag tycker att jag har känt något vid flera olika tillfällen. Det kan väl ändå inte vara möjligt? Det måste vara hjärnan som spökar va?

Sava
7/30/19, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Jag försöker verkligen dölja det. Jag vill inte berätta innan vi fått höra hjärtljud eller sett hjärtat slå på ultraljud. Men det börjar bli svårt att dölja! Tacka vet jag sämre väder, jag hade velat ha tjocktröjor på mig men det är ju lite svårt i värmen!

Sava
7/30/19, 8:39 PM
#82

Bilden ovan är tagen idag, vecka 10. Bilden nedan är tagen i vecka 5, då jag precis fått reda på det❤️

Sava
7/30/19, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Vecka 5

Annons:
Monicaq89
7/30/19, 9:57 PM
#84

80. Kanske är mensvärk/växtvärk du Känner? Jag kan knappt inte dölja heller. Andra graviditeten

Sava
7/31/19, 9:20 PM
#85

Jag vet inte, kanske. Inatt tyckte jag mig känns något igen. Så himla lustigt. Det ska bli spännande att gå till bm nästa vecka, förhoppningsvis går hon med på att lyssna efter hjärtljud men jag ska försöka att inte hoppas på för mycket!

cEDS
8/1/19, 7:08 AM
#86

Bokat privat ultraljud på tisdag, ska bli så spännande och nervöst.

Sava
8/1/19, 12:09 PM
#87

Åh, vad spännande! Det hade jag med velat göra men jag tycker att det är lite för dyrt och vi har ju kub om ett par veckor bara:-)

cEDS
8/1/19, 3:42 PM
#88

#87 Jag har kub om en dryg månad, i nästan vecka 14. Skitsent tycker jag! Sjukt snåla med ultraljud här fast man är orolig om det finns något levande i en pga sjukdom som ger missfall/missed abortion i ca 50 procent av graviditeterna.

Sava
8/1/19, 3:45 PM
#89

Oj, det var verkligen konstigt! Snåljåpar😡Håller tummarna för att allt är bra👍😊

cEDS
8/1/19, 4:36 PM
#90

#89 Verkligen! Men ingen kan eller bryr sig om Ehlers Danlos syndrom tyvärr.

Annons:
Sava
8/1/19, 7:51 PM
#91

Vad tråkigt att höra! Jag håller i alla fall tummarna för din skull att allt är och går bra!

Monicaq89
8/2/19, 7:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

90 vad är de för syndrom? Detta e min mage snart v 10!!! Andra barnet

Sava
8/2/19, 7:32 PM
#93

Så roligt att se lite fler bebismagar😀 Jag längtar efter inskrivningen och hoppas på att kunna få höra hjärtljuden då men jag vet inte hur pass lätt det är att hitta parveln där inne nu när den är så liten?

Monicaq89
8/2/19, 8:06 PM
#94

93. Svårt å säga: allt beror på hur bebis ligger mee men vet de går och höra :)

Sava
8/2/19, 8:07 PM
#95

Jag tänker fråga i alla fall och hoppas på att jag får en bekräftelse:-)

cEDS
8/2/19, 8:41 PM
#96

#92 en väldigt ovanlig bindvävssjukdom med måånga Står om. Det största är svår överrörlighet, vi snackar om revben som går ur led. Kroniska smärta. Hormoner gör det mycket värre.

Trollet20
8/3/19, 11:41 AM
#97

#93 Brukar de lyssna på hjärtljuden på inskrivning? Jag har hört det inte börjar ens försöka lyssna förrens efter RUL. Jag har dock hittat med en doppler hemma själv(kan vara navelsträngen jag hör med). Hittade från v 7+4 så nog går det att höra när bebis är pytte :) 

#77 Gjorde du ultraljudet i Karlshamn?(tycker det står det på din fina bild :))  Jag bor i Karlshamn :) Jag skulle såå vilja göra UL v 13 pga många missfall i v 12-13 hos min mamma och mormor(detta är dock första gången jag är gravid) men jag har fått för mig att det är kinkiga med att ge UL här.  Var det svårt för dig att få ett UL?

Annons:
Katstad
8/3/19, 12:25 PM
#98

#97 Men vad roligt! Jag bor i Sölvesborg och gjorde VUL här på kvinnohälsovården men iom att de samarbetar med Karlshamn så står det så ☺️ Jag upplever att de egentligen är snåla med ul också (inget kub el tidigt i v 12 till exempel) Dock fick jag vul för de skulle tidsbestämma bebis 🤷‍♀️ Fråga kan man ju alltid göra, tycker min bm och läkare verkar rätt bra och tagit mig på allvar om det varit något. Hade jag varit du så hade jag iaf frågat, annars har jag och sambo bokat privat ultraljud i malmö i v 12 ☺️

Trollet20
8/3/19, 3:57 PM
#99

#98 Jaha :D  Nä precis, känns hemskt att man måste få vänta till RUL för att ens se där finns en bebis. Jag fick ju göra tidigt VUL pga jag tagit medicin men åkte ända till hässleholm för det. 

Jo jag har tänkt jag ska fråga, de kan ju inte mer än säga nej. Har inte inskrivning förrens jag är i v 12, nästan 13, och Bm jag träffade på hälsosamtalet är inte samma som jag ska ha sen så vet inte hur "bra" de är där haha.  

Va roligt att ni ska få se igen v12! Vi har faktiskt bokat in ul i v 15 i danmark, det görs 3D ultraljud så de kan se könet och så(vi, eller speciellt jag, är sååå nyfiken haha) Hade kunnat vänta på den tiden men är så rädd att bebisen ska vara död när vi kommer dit och därför hade de känts säkrare att se den typ v 12-13.

Katstad
8/3/19, 8:54 PM
#100

#99 Jo jag håller med, när man får vänta så sjukt länge på ett ultraljud känns det som allt möjligt kan hända. Hur funkar ultraljud i Danmark? Är det billigare än i Sverige? Jag har varit på akuten i Kristianstad en gång för VUL och kände mig nästan bättre bemött där än i Karlskrona dit vi egentligen ska 🙄

Sava
8/3/19, 9:10 PM
#101

Jag har inskrivning på måndag, går in i vecka 11 på tisdag. Undra om det ens är möjligt att höra hjärtat… Annars får vi ju vackert vänta till KUB. Ska fråga när det kan tänkas bli men man får väl en kallelse dit, antar jag. För det bokar inte barnmorskan in eller?

Jennifer H
8/4/19, 12:40 AM
#102

#101 På min MVC så bokar barnmorskan in alla olika slags besök, både KUB och RUL. Det var hon som nämnde fosterdiagnostik för oss på inskrivningen och det räckte med att vi sa att vi var intresserade av att göra KUB-test, så bokade hon in det direkt samt ett blodprov inför testet som togs i samband med alla andra prover.🙂

Kan visserligen se olika ut beroende på region också. För mig som väntar mitt första barn är det väldigt skönt att min barnmorska fixar och bokar in allt som ska göras, allt är så nytt för mig/oss. Men sååååå spännande! Ska på RUL om 2,5 vecka, längtar så!❤️

Sava
8/4/19, 7:36 AM
#103

*102, vilken vecka är du i? Jag tror att jag går in i 11 på tisdag men det lär ju ändras på KUB-testet, det har det gjort varje gång. Tänk att allt är lika spännande varje gång😀😍❤️

Jennifer H
8/4/19, 10:33 AM
#104

#103 Ja, vi blev framflyttade två dagar vid KUB men blir väl säkert flyttade vid RUL igen haha… är i v.16 nu.😍

Annons:
Sava
8/4/19, 5:37 PM
#105

Vad spännande😀Har du känt några rörelse än? Hur har du mått annars? Både jag och maken har ju fått för oss att det är tvillingar😂Det är det ju säkert inte men vi har fått lite känningar på det😂Kandke ställer jag in mig på det så att jag ska få känslan ”Phu, en klarar man ju lätt!” på ultraljudet. Två hade ju varit en utmaning med två ganska små här hemma redan😂

Jennifer H
8/4/19, 6:15 PM
#106

#106 Tvillingar ja, det hade varit spännande! Kom på mig själv efter första ultraljudet att jag inte ens hade en tanke på att det kunde varit mer än ett barn där inne, tänk vilken reaktion ifall barnmorskan skulle säga att det fanns fler.🙈 Nu vet vi i alla fall att det bara är en och det känns skönt, var inte riktigt sugen att få tvillingar som förstaföderska. Jag har inte känt några rörelser ännu, men längtar så till jag får vara med om det! Fram till v.10 mådde jag sådär, mycket illamående, väldigt trött och molande mensvärk, dock har jag sluppit kräkningar. Nu mår jag mycket bättre! Fortfarande illamående på morgonen om jag inte äter direkt, annars mår jag väldigt bra om dagarna.😊 Hur har du mått hittils? Kunnat leva som "vanligt" eller har graviditeten försvårat det för dig?

Sava
8/4/19, 6:22 PM
#107

#106, vad skönt att det börjar bli bättre med illamåendet! Man vet ju aldrig hur länge det håller i sig. Jag mår väldigt illa. Varje dag, morgon/tidig förmiddag är som värst. Kräkts har jag inte gjort så mycket så det är skönt men ibland önskar jag att jag kräktes för att bli av med illamåendet men det funkar liksom inte😛Nu går jag ju in i vecka 11 bara men det känns ändå som att tiden har gått väldigt fort. Man har ju inget annat val än att ta hand om sina små ändå, trots illamående och yrsel😂Och tröttheten! Omg! Tröttheten är nog värre än illamåendet😂Vi sover aldrig. Alltså aldrig! Två barn uppe halva natten var, om de inte synkar och kör hela natten bägge två😂Men man klarar det ju, på något konstigt sätt! Jag ser fram emot inskrivningen och hoppas på att få ett datum för kub så man har något att se fram emot, alltså en slags bekräftelse för att det verkligen är något levande där inne!

Jennifer H
8/4/19, 10:46 PM
#108

#107 Jag kan inte föreställa mig hur slitsamt det måste vara för dig att både vara gravid och alla dess symptom, samt ta hand om och sysselsätta två små. Jag njuter så mycket det bara går just nu av att kunna sova hyr mycket jag vill. En del av mina arbetspass börjar först vid 17-tiden och jag sover på riktigt fram tills jag måste åka hemifrån, annars orkar jag inte arbeta. Går upp och äter frukost, sen går jag och lägger mig igen.😅 Håller med om att tiden går fort! Känns som jag plussade på stickan igår men om några månader kommer det finnas en liten bebis i famnen. Tiden springer iväg!😍 Håller tummarna att du får en tid för KUB snarast! Man vill ju, som du säger, få en bekräftelse på att något levande finns där.❤

Sava
8/5/19, 5:47 AM
#109

Det funkar, det bara måste ju gå:-) Just nu är vi tyvärr inne i en period då barnen inte sover. Det är tufft. Man är trött. Vill bara sova hela tiden, hinner aldrig sova klart, hinner knappt somna innan man måste upp igen😴Men, det blir väl bättre😂 Åh, äntligen måndag och inskrivning😀

Jennifer H
8/5/19, 8:56 AM
#110

#109 Skriv gärna hur det gick på inskrivningen! Om du fick höra några hjärtljud och fick någon tid för KUB.😊

Sava
8/5/19, 1:09 PM
#111

Sitter här nu och väntar:-D Ja, jag uppdaterar:-D

Annons:
Trollet20
8/5/19, 1:51 PM
#112

#100 Billigare vet jag inte, kostar 500 danska kronor(vet inte priset i Sverige). Men de kollar ju inte kön så tidigt i Sverige(om man inte gör nipt) och jag är som sagt sjukt nyfiken. Sen tycker jag de är roligt man ser 3D bilder med :) Sen tänkte vi ta och sova på hotell och turista lite i köpenhamn när vi ändå är där, som en mini semester :) Här är det vi ska på! :) 

https://www.ultralydklinikken.dk/scanning/lille-konsscanning

Sava
8/5/19, 5:33 PM
#113

Fick tid för KUB-test och nästa barnmorskebesök. Måste börja med järntabletter redan nu. Längtar SÅ efter kub!!!

Jennifer H
8/5/19, 6:21 PM
#114

#113 Va skönt att du fått tid för KUB!😍 Här är det tvärtom… Jag hade tydligen alldeles för högt järnvärde vid provtagningen, ska göra nytt blodprov på måndag och hoppas det gått ner sig.😢

Sava
8/5/19, 6:54 PM
#115

Åh, vad gör man åt det annars? Eller vad innebär det?

Sava
8/5/19, 7:54 PM
#116

Båda barnen sover och jag bara råkar ha en godisskål i skåpet! Och för första gången på länge är jag godissugen:-D

Jennifer H
8/5/19, 10:07 PM
#117

Vad härligt! Passa på att njut av lite egentid medan barnen sover.😃

Jag vet inte riktigt vad de gör åt för högt järnvärde. BM ringde mig 1 vecka efter jag varit där och tagit blodprover och sa endast att det hade visat sig vara för högt och rådfrågat med deras doktorn som då ville ta nytt prov 1 månad senare. Antar att de kommer följa upp järnvärdet emellanåt om det inte gått ner sig, samt att jag inte ska äta några järntabletter efter v.20, vilket de brukar rekommendera gravida att göra då värdet sjunker för de flesta runt den tiden. Är jätte nojig att jag ska få blodpropp i moderkakan och att fostret skadas senare i graviditeten. Får se vad provet visar på måndag…

cEDS
8/6/19, 3:44 PM
#118

Första ul gjort! En liten, levande krabat.😍

Annons:
Sava
8/6/19, 7:30 PM
#119

Åh, vad roligt! Och vilken lättnad! Jag längtar så otroligt efter en bekräftelse!

cEDS
8/6/19, 8:02 PM
#120

#119 Verkligen! Så glad att det såg bra ut och tiden är rätt räknad. Känns mer verkligt.

Anonym
Anonym
8/7/19, 5:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

Börjar känna av illamående, det började efter v8 med dottern. Lite öm i magen, mest på kvällstid. Och TRÖTT! 😴 /M

cEDS
8/7/19, 8:16 PM
#122

Min eds har blivit helt galen! Kan inte träna, kan knappt gå 10 min utan sjukliga smärtor. Köpt ny bagn till hästen som jag kan åka bekvämare i för rida kan jag drygt 50 meter bara innan höfterna ger upp. Alla leder glider fel hela tiden. Känns mer som läge för dödsklinik i Schweiz än förlossningsklinik om några månader. 😭

eklundisch
8/8/19, 2:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Fick se pyret för första gången 😍 Vecka 8 (7+4) och allt ser så bra ut. Hjärtat slår bra, växer som den ska. Bf 21 mars.

Sava
8/8/19, 7:08 PM
#124

Åh, vad roligt😍 Hm… Vad tror man om kräftor egentligen? Jag tror faktiskt att jag hoppar över dem i år, jag vet att det står att man kan äta kräftor men jag vet ändå inte🤔

Emmmm
8/8/19, 7:14 PM
#125

#124, kräftor är bra att äta som gravid och med på en av rekommendationerna att äta 2-3 dagar i veckan :) jag åt kräftor både med sonen och nu i denna graviditet. Är så sugen på salt så räkor och kräftor är mums! Men se till att de ser fina ut bara :)

Annons:
cEDS
8/8/19, 7:27 PM
#126

Så kul!

Snorhyveln
8/9/19, 5:42 PM
#127

Jag är gravid i vecka 11+2 och tog prov för NIPT i tisdags 😳 Men har senaste veckan känt att jag inte känner av att jag är gravid längre. Har ju lite ömma bröst och är smått förstoppad men inget annat känns av längre? I början mådde jag illa, hade asont i brösten och supersvullen mage samt molande i magen.. men nu är allt som bortblåst. Brukar de blir så? Detta blir tredje barnet om allt går bra, de kanske normalt? Är smått orolig så jag haft missfall förr.. 😔

Snorhyveln
8/11/19, 11:04 AM
#128

någon?

Snorhyveln
8/11/19, 11:04 AM
#129

någon?

Trollet20
8/11/19, 11:37 AM
#130

#127 Brukar inte spökveckorna komma typ runt v 10-17 då typ symtomen försvinner så man blir orolig att man inte är gravid längre. Tror de har att göra med att hormonnivåerna stabiliseras lite vilket gör att man inte känner sig gravid mer. Men jag har aldrig varit gravid förr så jag har bara googlat mig fram till detta haha.

Sava
8/11/19, 12:54 PM
#131

Precis, det är vanligt att symptomen försvinner helt och innan man börjar känna av bebisens rörelser så känner man sig ogravid…

Snorhyveln
8/11/19, 1:45 PM
#132

Men va konstigt? För jag vill ju känna nånting, typ växtvärk? Men känner till o från bara av ömma bröst.. men de varierar varje dag. Läskigt! Har haft misses abortion förut som upptäcktes i vecka 13+0 och hade då känt mig gravid fram tills upptäckten… därför jag är orolig nu 😔

Annons:
Snorhyveln
8/12/19, 1:20 AM
#133

nån som känt så tidigare graviditet o allt varit okej?

Snorhyveln
8/12/19, 1:20 AM
#134

nån som känt så tidigare graviditet o allt varit okej?

Katstad
8/12/19, 5:27 AM
#135

#134 Har ju aldrig gått igenom en full graviditer förut men mitt illamående har ju klingat av, vilket har varit det absolut största symptomet jag haft 🤷‍♀️ Jag tänker att ifall något mer försvinner så kan man ju ringa sin barnmorska och förklara vad man varit med om förut och hur det känns nu. Min var väldigt noga med att kolla så jag kände mig gravid när jag började störtblöda.

oh-la
8/12/19, 7:59 AM
#136

#134, runt v 12 stabiliserar sig alla hormoner och de där första symptomen lugnar ner sig. Det är helt normalt och brukar kallas spökveckor. Spökveckorna kan vara riktigt jobbiga, för symptomen från graviditeten försvinner men man känner heller inte bebis. Nästan alla känner av spökveckorna mer eller mindre. Jag har gjort det i båda mina, även om jag knappt haft symptom när jag varit gravid. Båda graviditeterna blev bebis :)

Snorhyveln
8/12/19, 12:52 PM
#137

Okej. Man blir ju så jäkla nojjig och tror de värsta. För de låter ju helt ologiskt att allt bara lugnar sig och att man ska behöva gå omkring o tro att de är ngt fel 😔

Snorhyveln
8/12/19, 12:53 PM
#138

Okej. Man blir ju så jäkla nojjig och tror de värsta. För de låter ju helt ologiskt att allt bara lugnar sig och att man ska behöva gå omkring o tro att de är ngt fel 😔

Jennifer H
8/12/19, 1:38 PM
#139

Mina symptom avtog ganska tidigt också, vilket gjorde mig orolig. Men jag har gjort två ultraljud som visat på en livlig krabat. Är idag i v. 17 och ska i nästa vecka på RUL, och trots två tidigare ultraljud är jag rädd att något har hänt då jag inte känner mig gravid.  Längtar så tills jag känner ordentliga fosterrörelser så man får dagliga tecken på att den lille finns kvar.

Annons:
oh-la
8/12/19, 1:40 PM
#140

#138, ingenting är ologiskt ☺️ Fram till moderkakan fungerar som ett eget organ är det gulekroppen som står för att de hormoner som behövs för att behålla graviditeten produceras. Gulekroppen är mycket trubbigare i sin produktion av hormoner, så när moderkakan tar över helt, runt v 10-13, blir hormonnivåerna mer finstämda och mycket av biverkningarna av de höga hormonhalterna försvinner. Det är helt enkelt precis som det ska ☺️ Men visst, spökveckorna är inge roliga. Dom återkommer ofta senare i graviditeten, när man börjat känna fostret men det har så mycket svängrum att det kan lägga sig ett par dagarnocj bara sparka i ryggen så man inte känner ett skvatt…

Katstad
8/12/19, 9:00 PM
#141

Har fått min första herpesutblossning på 8 månader sedan jag slutade med p-piller. Tydligen hjälpte det bara för en stund att sluta med det 😩 Får inte ta min bromsmedicin heller så får snällt ta mig igenom den här utblossningen utan läkemedel för första gången 🤦‍♀️

Sava
8/14/19, 9:14 PM
#142

Nedräkning till första ultraljudet! Fem dagar kvar! Åh, tänk, vi ska få se vår minsta lilla älskling för första gången. Bara allt är bra, låt det vara bra, snälla❤️

Sava
8/18/19, 5:46 PM
#143

Hur mår folk? Och hur långt gångna är ni? Jag ser fram emot att gå in i vecka 13 och kunna slappna av lite grann😊Imorgon blir det dessutom ultraljud❤️

Jennifer H
8/18/19, 7:47 PM
#144

Jag är i v.18 nu och ska på RUL på onsdag. Ska bli spännande att se bebis igen och se vad det är för liten krabat där inne.😍

Sava
8/18/19, 9:41 PM
#145

Ska ni ta reda på könet? Vad spännande😀

Jennifer H
8/18/19, 11:40 PM
#146

#145 Ja, vi har kommit fram till att göra det. Jag ville inte först, men när vi började diskutera namn så ändrade jag mig. Nu vill jag veta könet av anledningen att kunna fokusera på pojk- eller flicknamn och inte både och. Men främst för att skapa en annan sorts anknytning till barnet som känns lite mer personlig än att säga "den" hela tiden.🤭😍

Annons:
Sava
8/19/19, 8:20 AM
#147

Ja, så tänker jag med! Med första tog vi reda på det eftersom allt ändå var så nytt och spännande, med andra tog vi inte reda på det eftersom vi ville uppleva spänningen på förlossningen och känslan av att inte veta, då hade vi ju ändå allt som behövdes i bebisväg. Nu med tredje ska vi ta reda på det, vi vill fundera på namn och ställa in storasyskonen lite med😍

Sava
8/19/19, 6:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#148

Allt gick bra😀

Sava
8/19/19, 6:55 PM
#149

Vad tror folk att det kan vara för kön?😀

Jennifer H
8/19/19, 7:36 PM
#150

#148 Åh, va underbart att allt gick bra! ❤️

Monicaq89
8/20/19, 2:50 PM
#151

Är i vecka 12 nu och nästa vecka blir det kub.

Monicaq89
8/20/19, 2:53 PM
#152

141. Jag har med herpes och fick massa när jag va gravid sist :( Har på rumpan!

Monicaq89
8/20/19, 2:54 PM
#153

148. Skönt allt gick bra. Var de kub du gjorde?

Annons:
Monicaq89
8/20/19, 3:10 PM
#154

148. Enligt nubb teorin ser de ut som en tjej!

Jennifer H
8/21/19, 12:49 PM
#155

Äntligen varit på RUL! Sådan lättnad att se bebis igen och ett tickande hjärta. Dock en livlig liten krabat som inte alls var samarbetsvillig när barnmorskan skulle titta på hjärtat, eventuellt blir det ett till ultraljud. Men de hon kunde se såg bra ut, superskönt! Nu är det bara att hoppas man börjar känna fosterrörelser snart. 😃

Monicaq89
8/21/19, 2:24 PM
#156

155. Vad roligt! Kunde de se kön?

Jennifer H
8/21/19, 3:47 PM
#157

#156 Ja, men både jag o sambon är lite tveksamma till om det stämmer. Hon kollade snabbt i några sekunder och sa bara "jag skulle gissa på en pojk, det ser i alla fall ut som den har något litet mellan benen", haha… Hon lät inte jätte säker själv. Men vi får väl utgå från att det är en pojke tills motsatsen eventuellt är bevisad i januari då. Oavsett är vi superglada och hade blivit det oavsett vilket kön det var. Nu kan vi äntligen börja benämna bebisen som något annat än "den" och fundera kring pojknamn. 😃

Diana The Celt
8/22/19, 8:27 AM
#158

Stort grattis till alla blivande här! :) Är nu i vecka 12+1 och det är vårt första barn. Njuter av att illamåendet börjar ge med sig :) Preliminärt är förlossningen 2 mars men får se om datumet ändrar sig efter ultraljudet om 2 veckor :)

Sava
8/22/19, 12:10 PM
#159

#158, vi har också bf 2/3-2020😂😍Dock blir det planerad igångsättning i vecka 38 så det blir ju tidigare men kul att vi är lika långt gångna😀Mitt illamående har också släppt, njuter verkligen av det! #157, vad kul! Och lättnaden av att se att det är bra❤️Ljuvligt! Vi har tänkt ta reda på könet vid RUL men jag har börjat tänka att vi kanske inte skulle det ändå❤️

cEDS
8/22/19, 10:12 PM
#160

Någon som provat TENS vid smärta under graviditet? Alltså inte under förlossning utan mot foglossning och annan smärta.

Annons:
Sava
8/23/19, 4:28 PM
#161

Nej, det har jag inte. Tyvärr:-)

Melissa123
8/24/19, 8:45 AM
#162

Wihii mu hoppar jag också in här…. Plussade igår på BIM -2 och idag. Ska vara i v 3+6 2 barn,en på 13 år och en på 11 år Dottern som är 11 år föddes i v 25+2 efter vattenavgång i v 21….förlorade en tvilling i v 14. Senaste året har jag 3 missfall bakom mej så nu hoppas jag att denna graviditeten går bra

Sava
8/24/19, 6:37 PM
#163

#162, grattis😀Jag håller tummarna för att allt går bra! Får ni göra något tidigt ultraljud? Är ju alltid skönt för att lugna nerverna!

Katstad
8/31/19, 7:32 PM
#164

När man sitter och illamåendefilosoferar såhär på kvällskvisten. Ska på KUB imorgon, har bokat privat så vi kunde göra det på en helg iom att länet inte erbjuder oss testet. Liiiiiiivrädd för ma så försöker positivpeppa mig. Går in i v 13 imorgon (12+0) är det då missfallsrisken minskar så markant? Eller är det först när den veckan är över?

Monicaq89
9/2/19, 10:56 AM
#165

164. Det är när man är 12 fullgånget missfallsrisken minskar drastiskt och där är du nu:) Jag är i v 14 och allt var bra på kuben

Sava
9/2/19, 3:44 PM
#166

Jag går in in i vecka 15 imorgon. Nu har jag verkligen mage😂Ska bli kul till helgen då vi ska på fest men folk inte vet om att vi ska få tillökning😛

Katstad
9/2/19, 9:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#167

Någon som har lust att gissa kön på skrutten? Kub gick helt fantastiskt och den rörde sig så himla mycket 🥰

Annons:
Monicaq89
9/2/19, 9:44 PM
#168

167. Ååh vad roligt! Hur känner du nu? Kan du koppla av mer nu? Blev de samma bf som innan? Tror flicka men osäker

Katstad
9/3/19, 5:32 AM
#169

#168 det var nog precis det här vi behövde! Nu har vi lyckats vara genuint glada för det här non stop. Har RUL den 15 oktober så blir inte så länge till nästa heller. Dessutom ville hon flytta fram oss 3 dagar så är i 12+5 idag istället för 12+2 med bf 12 mars 🥰 Roligt att du gissar flicka! Alla 'vet' att det är en pojke utom jag som är osäker 😅

Sava
9/3/19, 3:06 PM
#170

Jag gissar på pojke😀Utan att vara påläst om olika teorier🙈

Diana The Celt
9/5/19, 3:52 PM
#171

Precis haft första ultraljudet :D allt såg bra ut! Är så lättad och glad! Har oroat mig för detta hela veckan.. men nu kan jag andas ut :) Fick bf ändrad till 3 mars. Nu längtar man till RUL så man vet vad könet är och kan välja namn :)

Sava
9/5/19, 7:45 PM
#172

Vad skönt att allt fick bra😀Visst är det fantastiskt?! Har ni börjat köpa saker? Är det förresten första barnet eller har ni syskon?

cEDS
9/6/19, 1:01 PM
#173

Kub testet såg bra ut för någon vecka sedan, inskrivning igår och jag har gått upp 3 kg.😭😭 Som jag kämpat för att gå ner för dem 3 innan, går in i v 15 på söndag.

Diana The Celt
9/8/19, 9:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#174

172: känns jätteskönt :D Vi har köpt in lite kläder, nappar och leksaker och baby kläder har vi köpt second hand då alla säger att bebisar växer som ogräs första året :P det är vårt första :) Och jag tror enda då det har varit så svårt för mig att bli gravid.. men jag är bara glad att vi kunde få en alls :D Hämtade ut babyboxar och vi renoverar och fixar babyrummet ❤️ Allt känns så verkligt nu!

Annons:
cEDS
9/8/19, 4:12 PM
#175

#174 Vilka babyboxar kan man beställa redan?😀 Vårt barnrum är renoverat sen innan vi blev gravida.😂 Nästa projekt är köket och där behöver vi slå ut en vägg.🙄

Sava
9/8/19, 8:48 PM
#176

Vi donar också hemma nu. Tanken är att få badrummet gjort innan bebisens ankomst, det är frågan om vi hinner😂Just nu är det fokus på altanbygge och trädgård!

Katstad
9/9/19, 7:00 AM
#177

Efter en turbulent sommar och ett kub som gjorde att vi kunnat andas ut och njuta av våran semesterresa till Turkiet, lämnade vi Sverige i torsdags för 1 veckas mys och ladda batterierna 🌞 Men lyckan blev kort, igår började jag dagen med att kräkas. Vanligt gravidillamående tänkte jag och drack lite vatten, tog en postafen, åt en skiva melon och gick och la mig. Sen bröt allt ut! Diarré och kräkningar värre än något annat vi upplevt. Fick inte behålla någonting jag åt eller drack. Inte heller vätskeersättning. Att jag fixar en magsjuka är en sak tänkte jag tillslut, men har ju en till att tänka på och här är över 40 grader varmt.. Kontakta svenska falck som skickade oss till ett privat sjukhus i staden här där de direkt gjorde ett ultraljud och bebis mår bra men hade för lite fostervatten för att kunna röra sig ordentligt. Allt eftersom jag inte fick i mig ett jota 🙄 Sååå här blev vi kvar sen kl 16 igår med dropp, antibiotika och paracetamol. De har sjukt bra koll på en men är ju ovant och man vill bara åka hem till sin trygghet 😩 Vill bara att ultraljudsdoktorn ska börja sin dag så vi kan kolla bebis och få komma tillbaka till hotellet 😒

Bebislängtan
9/9/19, 1:28 PM
#178

#160 Jag är inskriven på smärtrehab, de sa till mig sist jag va gravid att de avrådde att använda tens maskin under graviditet då det inte fans någon studie på hur det kunde påverka fostret med tanke på electro impulserna som blir skickade in i kroppen. 😊

Bebislängtan
9/9/19, 1:30 PM
#179

Hoppar in här förresten haha, är ny här. Plussade på BIM i lördags och är 4+2 så tidigt. Detta kommer bli mitt 3:dje barn och sambons första 😊 är så roligt att läsa om andras glada inlägg, ska bli så spännande

Jennifer H
9/9/19, 2:13 PM
#180

#177 Fy va tråkigt! Låter ju som matförgiftning du åkt på? Skönt dock att ni fick kommit iväg till ett sjukhus så de kunde undersöka dig och se så barnet mår bra! Hoppas det blir bättre snarast och att ni får komma tillbaka till hotellet så fort de kollat den lille.❤️

cEDS
9/9/19, 4:31 PM
#181

#178 Står bara att man ska undvika dem 12 första veckorna. Fick en utskrivet och bälte av sjukgymnast. Alternativet är hästdoser morfinpreparat.

Annons:
Katstad
9/16/19, 9:36 PM
#182

#180 Hela semestern blev en satans cirkus 😩 Sambon insjuknade 2 dagar efter mig så där satt vi på hotellrumnet resten av tiden. Har aldrig varit så överlycklig över att få komma hem igen någonsin. Är även avstängd ifrån jobb då jag jobbar med livsmedel i väntan på svar från svenska bakterieprover 🙄 Så här sitter jag och har dragit på mig både en förkylning och herpesutblossning 2.0 för den här graviditeten. Det enda positiva med att jag just blev sjuk är att mitt vardagliga gravidillamående verkar ha försvunnit i samband med det? *ta i trä* 😅

Ekhi
9/18/19, 4:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#183

Hej allihopa! Plussade på bim-4, dock ett väldigt svagt plus. Idag är jag på BIM och tog ett nytt test för att se så testet blivit starkare, vilket ni ser att det gjort. Är dock orolig då jag tagit graviditetskollens gravtest, som typ inte blir starkare de är hela tiden ytterst svaga. Är det någon som varit med om samma sak med graviditetskollens gravtest? Oroar mig för att hcg inte stiger som de ska (cb plus visar starkt plus?) Har två missfall i bagaget..

Sava
9/19/19, 5:59 PM
#184

Jag hade rekommenderat att inte testa mer nu, du har fått ett plus, ett starkt sådant dessutom! Försök att intala dig själv om att det stämmer, hur det går sen kan ingen veta. Man kan inte annat än att gilla läget och saaaaaaakta räkna ner till bf😀😍Grattis förresten😀

Fyrtioettfyrtiosju
9/21/19, 3:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#185

Hejhej, jag har gjort några olika test och alla är positiva. I förrigår när jag torkade mig såg jag att det vart lite ljusbrunt på pappret (alltså väldigt svagt men ändå tydligt på någor sätt). Idag köpte jag ett test som visar veckor från cb och det visade 3+ men det där ljusbruna har inte försvunnit. Är jag onödigt stressad av det här? Ni som gått lite längre har ni någon erfarenhet? Är det värt att kolla upp eller ska man vänta och se? Förlåt för 1000 frågor mvh supernojjig tjej 😅

Sava
9/21/19, 6:30 PM
#186

När jag fick missfall forsade det ut blod, klarrött i mängder. Jag tror inte att du ska vara orolig! Grattis😀

Katstad
9/21/19, 6:45 PM
#187

#185 Jag hade klarrosa flytningar i flera veckor i början! Fick även 1 störtblödning mitt i natten och 1 mindre någon vecka senare men allt var bara bra! Men man är ju sjukt stressad när det blir så 😅 Till mig sa de att det ungefär är 50/50 eller 40% att blödningarna är något heeelt annat än ett missfall och att inom vården kollar man bara om man blöder onormalt mycket eller har sjukt ont. Annat annat räknas som normalt och vanligt ☺️ Nu i efterhand så hade jag absolut kunnat känna mig mer lugn när det bara var lite annan färg på flytningarna. Grattis och lycka till😍

Fyrtioettfyrtiosju
9/21/19, 8:43 PM
#188

#186 #187 tack hörrni känns redan bättre🥰

Annons:
Sava
9/21/19, 8:43 PM
#189

#185, Är det första graviditeten?😊

Fyrtioettfyrtiosju
9/21/19, 8:48 PM
#190

Ja eller för lite över 2 år sedan gjorde jag en abort i typ v.5-6 av olika anledningar. Det är bara att der känns väldigt annorlunda psykiskt denna gång så kanske därför jag räknar det som min första 😊

Sava
9/22/19, 5:48 PM
#191

Vad spännande med första barnet❤️För vår del är det tredje barnet, fjärde graviditeten. Rutinultraljud är inbokat i mitten av oktober😀Då ska vi kolla kön! Hur ska ni göra med det?

Fyrtioettfyrtiosju
9/22/19, 8:07 PM
#192

Ja verkligen😍 jag har inte kommit så långt än😅 men vad roligt att få reda på kön!

Sava
9/24/19, 10:25 AM
#193

Det är spännande att inte veta men det underlättar kanske för storasyskonen att veta en tag innan, så kan man börja prata om bebisen vid namn och så😊Jag blir lite stressad, hur ska vi hinna allt? Det är 20 veckor kvar nu! Vi måste göra plats för spjälsängen bredvid vår säng, vi måste rensa ut i badrummet så vi får plats med fler blöjor, tvättlappar, skötbädden och allt, vi måste köpa badbalja (den gick sönder) och tvätta liggdelen till vagnen. Vi måste se så vi får plats med skötbädden i badrummet förresten och annars lösa det på annat sätt. Vore också skönt att ha rensat ur lådor och skåp så vi får plats med lite barnkläder och barngrejer…

Sava
9/24/19, 11:19 AM
#194

Jag har ofta väldigt ont i huvudet, nära migränont liksom. Det brukar jag inte ha i vanliga fall. Migrän har jag bara haft två gånger i mitt liv och sådan huvudvärk att jag tagit alvedon max en gång per år. Sedan jag blev gravid har jag haft ont i huvudet så ofta, minst en eller två gånger i veckan…

Sava
9/25/19, 9:21 AM
#195

Illamående! Åh, snälla, inte igen! Det har varit bra i över en månad, nu är det andra dagen i rad som jag mår extremt illa! Tack och lov att jag vabbar så jag får kräkas hemma istället för på jobbet😓

Annons:
Diana The Celt
9/25/19, 9:31 AM
#196

Det är alltså inte bara jag som fått huvudvärk och illamående nu? xD Min huvudvärk/migrän har blivit lite bättre av att jag ökat intag av dricka under dagen. Sen jag började dricka 2 glas vatten/juice så fort jag vaknat har det blivit bättre för mig :) men jag undrar också varför illamåendet kommit tillbaka? Är i vecka 18+1 och även för mig har det varit bra i en månad :/ Märker det när jag äter ibland att det ökar och att jag mår illa.. ?

Katstad
9/25/19, 11:34 AM
#197

#195 #196 Här är en till! Har sluppit må illa i ett par veckor men sedan i helgen har det ballat ur totalt igen 😓 är i 15+6 nu 🤢

Sava
9/25/19, 12:20 PM
#198

Jag blir inte glad av att höra att ni med har fått illamåendet tillbaka men jag måste ändå säga att jag blir lite lättad av det! Huvudvärken, phu! Jag vill inte ta alvedon hela tiden! Har fått en tid imorgon för kontroll, har så ont i magen men känner ändå att det inte är akutsmärtor liksom…

Katstad
9/25/19, 2:21 PM
#199

#198 har även här fått en extrem huvudvärk när den väl kommer. Har även fått vad som verkar som foglossning 😓 Duuuktigt ont i korsryggen ut mot sidorna typ och det ilar konstant (trodde det var sammandragningar först) tvärs över bäckenet på framsidan 😓

Sava
9/26/19, 4:36 PM
#200

Åh, foglossning ja! Fy fan, vilken pärs😂Det är inte lätt att vara gravid alltså… Men så får man ju högsta pris sen i slutändan med😍

Sava
9/26/19, 6:39 PM
#201

Vad har folk för järnvärde och blodtryck?

Katstad
9/26/19, 7:27 PM
#202

#201 Jaa, hade inte räknat med foglossning ännu kanske 🙄 Vi sätter hoppet på att det är värt det i slutändan, har ju inget att jämföra med ännu 😉 På hälsosamtalet hade jag 108 i järnvärde men är ju ett par månader sen nu. Vi får se vad de säger på nästa besök 🤷‍♀️

Annons:
Jennifer H
9/27/19, 12:29 PM
#203

Jag har haft bra blodtryck såhär långt, men mitt järnvärde har varit för högt under hela graviditeten hittills. Tog dock senaste blodprovet när jag var i v. 17 och nu är jag i v. 24. Jag ska  inte äta några järntillskott och de måste ta nytt järnvärde emellanåt och även efter barnet är fött. 🙂

Liljerot
9/27/19, 2:46 PM
#204

Hej på er! Äntligen får jag också kliva in i denhär gruppen.. Vi har försökt få barn i 3 år utan framgång, men nu efter Ivf, ett misslyckat färskförsök men på vår första frysta återföring har jag plussat!! 😍 Är i v.6 och har sen 1 vecka tillbaks haft illamående och kräks 10 tals gånger varje dag.. Nån annan som fått illamående redan vid v.5? Superglad för vårt efterlängtade plus men mindre glad för detta eviga illamående 😁🤢

Sava
9/27/19, 4:48 PM
#205

Åh, grattis till er😀Vad roligt! Ja, tyvärr är illamåendet tufft. Jag mådde extremt illa med andra barnet, gick ner sex kilo innan jag började gå upp igen. Även om det inte känns som det så hjälper det att få i sig något direkt på morgonen, ibland kommer det ju tyvärr upp men ibland blir det bättre! Drick kolsyrat vatten också, det är ett tips. Och småät, alltså inte godis men kanske knäckebröd eller morötter - något man får tugga på!

Sava
9/27/19, 4:50 PM
#206

Jag hade 105 i järnvärde men det var ju i somras men nu har jag köpt järntabletter! Jag har lågt blodtryck också och det har visat sig tydligt, svimmar nästan när jag ställer mig upp och blir lätt yr☹️

Diana The Celt
9/27/19, 6:25 PM
#207

Hade 140 i järnvärde sist de kommenterade inte det så jag hoppas det är normalt värde :P Har också haft foglossning sen vecka 14 ungefär och den blir bara värre för varje vecka.. har hittat övningar mot foglossningen och började göra de igår :) Usch ja lågt blodtryck är verkligen inte kul just nu :( Att gå upp i trappor börjar bli allt svårare pga foglossning och allt annat :P

Jennifer H
9/27/19, 7:00 PM
#208

#206 Har också problem med blodtrycksfall, trots bra blodtryck. Vet inte om det är lillen som trycker på fel punkter emellanåt men har flertalet tillfällen känt hur jag är på väg att svimma. Senast var för en vecka sedan i en hiss. Fick "låtsas" knyta skorna för jag behövde huka mig ner så jag inte skulle falla ihop, men jag kallsvettades och det bara tjöt i öronen. Känslan är hemsk! Vanligtvis får jag inte svimkänsla när jag reser mig för fort utan när jag står upp för länge.😐

Sava
9/27/19, 7:46 PM
#209

Jag har en lite speciell fråga… Känsliga läsare varnas😛Jag har blivit dålig i magen, har varit i ett par dagar. Kan inte äta ordentligt men har kommit igång att äta lite grann nu i alla fall. Jag har diarré och den är grön. Jag har aldrig sett det innan. Jag har inte ätit grön mat!

Annons:
Diana The Celt
9/27/19, 8:12 PM
#210

Hittade en artikel om det var tvungen att kolla upp då grönt var nytt för mig också :P https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/sjukdomar--besvar-1/gron-avforing-4-skal-till-att-du-bajsar-gront/

Liljerot
9/28/19, 1:11 PM
#211

Ja, har verkligen försökt med att småäta, dricka kolsyrat vatten, ingefära, åkesjukearmband and u name it men inget har hjälpt mig och har nu fått ta både torsdag och fredagen sjukledig från jobbet eftersom jag inte ens orkat gå.. Jobbar på en förskola så för mig är det inte så enkelt att sitta ner och ta det lugnt när kräkningarna kommer med 10 minuters mellanrum. 😁 Men nu fick jag utskrivet illamående medicin, primperan och redan efter första tbl har jag orkat koka mat och ätit en rejäl måltid. Känns som mitt enda alternativ just nu är att käka tabletterna vid behov🙄👍

Liljerot
9/28/19, 1:11 PM
#212
Katstad
9/28/19, 1:58 PM
#213

#209 Mitt var knallgult ett tag 😳 #211 känner igen det där! Inget hjälpte mig heller så mådde fruktansvärt dåligt i flera veckor. Tills jag provade illamåendetabletter, fattar inte varför jag inte provat det innan 😅

Sava
9/28/19, 2:38 PM
#214

#210, åh, tack snälla du! Jag har också googlat men inte fått fram något som kan stämma men nu såg jag ”infektion” och tänkte ”Aha!”! För det har jag nämligen😓

Karlsson369
9/29/19, 7:54 AM
#215

Hej jag har precis plussar på 5 test❤ väldigt svaga än men 5 kan inte ha fel känner jag 😊

Karlsson369
9/29/19, 7:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#216
Annons:
Sava
9/29/19, 9:10 PM
#217

Grattis och välkommen😀

Karlsson369
9/29/19, 10:20 PM
#218

Tack så mycket 😍

Katstad
9/30/19, 9:11 AM
#219

Alltså jag måste verkligen ställa frågan nu till andra i samma gravida sits som mig själv 😳 För jag får dåligt samvete och en skvätt ångest samtidigt som jag inte alls orkar bry mig egentligen. Men det här med sexliv som gravid.. Handen på hjärtat så har jag och sambon inte legat på 3 månader nu. Inte sen dagen innan vi plussade. I början handlade det väl mest om att jag fortfarande var sårad efter missfallet, allt hände så snabbt och kände att rör vi någonting där nu så sabbar vi allt igen (vet att det inte funkar så men ja, man blir crazy🙄) Dock så var och är det absolut inget fel på lusten! I somras var jag skitsugen egentligen, drömde en massa och fundersde dagligen men vågade helt enkelt bara inte. Tänkte att det blir bättre ju mer jag bara får landa och låta det ta tid. Sambon var dock då iallafall väldigt noga med att påpeka hur lång tid det hade gått sen sist och hur mycket han ville, ego ifrån hans sida samtidigt som han förstod mig till 100% men bara behövde göra sig hörd. Nu då? Jahopp.. det har bara fortfarande inte hänt. Min lust finns fortfarande, jag är inte alls lika rädd för nu är vi 17 veckor gångna och allt bara rullar på. Mår inte dåligt längre. Nu har mer tanken på att det är någon där inne etsat sig fast. Min kropp känns inte som min egen längre, den tillhör även någon annan och jag vill ha sex med min sambo med enbart min kropp (låter även här väldigt skevt men ja, känslan är konstig 🙄) Min sambo säger inget längre. Vi kramas, gosar och pussas. Men jag ser och vet att han vill. Jag vill ju för bövelen också! Vi låg varje dag förut. Vet att han uttryckt sig i ett klumpigt tillfälle innan vi blev gravida att "jag har ju ingen lust att gå 9 månader utan sex" och mnja, det har ju egentligen inte jag heller. Men nu står vi här. Jag vill egentligen, han vill verkligen men respekterar att jag 'inte' vill. Han vet att min lust finns där så det är inte det de är fel på utan bara tankarna. Men jag vetitusan.. jag skulle nog lätt kunna gå utan sex tills jag får tillbaka min egen kropp igen men jag tänker på honom också.. Jag vill ju egentligen ligga också. Jättemycket. Men är rädd för hur allt ska kännas efter så lång tid. Kommer en orgasm göra ont? Sammandragningar? Foglossning? Kommer jag börja blöda och fundera på det? Vad tusan ska bebisen där inne känna? 😅 Är inte alls mig själv längre. Men jag vill ju våga. Jag skäms över tiden som gått, skäms för det inte är en big deal och säkert går jättebra egentligen. Men nu har detta blivit en så stor grej och ja, jag får väl gråta en gravidskvätt här nu för jag iallafall äntlignen vågat säga detta till någon 😭

ML88
9/30/19, 9:43 AM
#220

Vad modig du är som berättar om dessa känslor! Du är säkerligen inte ensam om att känna så. Starkt att dela med sig! ❤️ Jag är inte gravid ännu men kan redan nu fundera på och oroa mig lite över hur just sexbiten kommer att bli under graviditeten, just av de anledningar som du skriver. Kram

Jennifer H
9/30/19, 10:45 AM
#221

#219 Jag kan relatera till 100%! Jag o sambon har nog inte heller haft sex på ett par månader. I början mådde jag för dåligt för att ha det, sen försvann lusten. Men jag förstår dig! Jag vill också och lusten är tillbaka, men det känns så skumt när det finns ett annat liv inuti mig som dessutom rör på sig, vilket gör att det känns ännu mer konstigt att ha sex och störa den lille haha… Känn dig inte ensam! Tror vi är många som har detta dilemmat med oss.😊

Karlsson369
9/30/19, 10:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#222

Tog ett nytt test idag för att se så det blev starkare…. nu syns knappt det andra strecket… så tror detta kommer sluta i missfall igen… Jag vet inte vad jag ska göra just nu… min lycka vara inte länge 😭

oh-la
9/30/19, 11:29 AM
#223

#222 tänk på att du inte kan använda graviditetstest för att se om du har ett missfall. så länge som du inte blöder och har ont är du fortfarande gravid. testen kan ge olika utslag av flera anledningar, men så länge som du får extra streck finns hcg. du kan ha druckit mer eller mindre, det kan ha varit olika länge mellan testen. vissa testar starkare på kvällstester och andra på morgontester. vänta hellre ett par dagar med att testa. nu har du haft såpass tätt mellan testen att hcg inte hinner höjas tillräckligt för att det ska ge en markant skillnad. det är skitsvårt, jag vet, men försök hålla dig med testandet. testa istället om några dagar, gärna till fredag om du vill se en tydlig ökning. och gå inte på testet, gå på om du blöder eller ej. skulle däremot testet inte öka i styrka på en vecka kanske man kan börja fundera, men inte heller det behöver betyda missfall.

Annons:
Karlsson369
9/30/19, 11:35 AM
#224

223 tog igår clearblue som sa gravid 1-2 veckor så jag hoppas bara att kisset inte va koncentrerar nog denna gången 😭

oh-la
9/30/19, 11:50 AM
#225

#224 jag tror till och med att det står på testen att dom inte kan användas diagnostiskt. Det enda som kan visa ett missfall är blödning, eller senare ett ultraljud. Har du fått positivt test är du gravid tills du blöder eller ultraljud visar annat. Alltså, grattis till graviditeten!!! Hoppas verkligen liten har borrat sig in ordentligt ☺️

oh-la
9/30/19, 11:50 AM
#226

#224 jag tror till och med att det står på testen att dom inte kan användas diagnostiskt. Det enda som kan visa ett missfall är blödning, eller senare ett ultraljud. Har du fått positivt test är du gravid tills du blöder eller ultraljud visar annat. Alltså, grattis till graviditeten!!! Hoppas verkligen liten har borrat sig in ordentligt ☺️

Karlsson369
9/30/19, 12:15 PM
#227

Tack så mycket det hoppas jag med 😭

Sava
9/30/19, 4:00 PM
#228

#226, håller med. Så länge du inte blöder eller ett ultraljud visat annat så skulle jag räkna man att du är gravid! Jag vågade inte testa efter att jag fått mitt plus, ett plus är ett plus så varför testa igen?😊Försök låta det sjunka in! It’s really happening😀

Karlsson369
9/30/19, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#229

Detta fick jag 3-4 timmar efter ❤

Karlsson369
10/1/19, 4:00 PM
#230

Och nu så börja man blöda… visste att detta va för bra för att vara sant 😭

Annons:
Sava
10/1/19, 4:30 PM
#231

Åh, jag beklagar verkligen!!!

Karlsson369
10/1/19, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#232

Har blött detta på 3 timmar typ 😭

Sava
10/1/19, 7:04 PM
#233

Det är ju klarrött men inga klumpar än?

Karlsson369
10/1/19, 7:09 PM
#234

Nä ingen klump än men det skiftar mellan rött och rosa typ 😭

Karlsson369
10/1/19, 7:11 PM
#235

Nä ingen klump än men det skiftar mellan rött och rosa typ 😭

Liljerot
10/2/19, 10:41 AM
#236

Hur går det för dig karldson369? ☹️ Man kan ju dock blöda i tidig graviditet även fast det inte är ett missfall.. Håller tummarna för dig att det ändå går vägen denna gång💓

Karlsson369
10/2/19, 2:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#237

Börjar blöda kraftigt nu på morgonen med klumpar och tog detta som gav mig svaret jag frukta 😭

Annons:
sofie87_
10/3/19, 9:16 AM
#238

#237 så himla tråkigt, beklagar ❤️

Sava
10/3/19, 9:44 AM
#239

Vad tråkigt, jag beklagar verkligen!

mollyt
10/3/19, 8:41 PM
#240

Nu börjar det bli fullt så jag tänker att ni kan fortsätta här istället så stänger jag den här.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: