Annons:
Etikettallmänt
Läst 936 ggr
Jaguar_
6/1/19, 5:22 PM

Hjälp med magen tack!

Ja, jag hade ingen aning i vilken kategori jag skulle lägga detta. Det fanns många som den passade in på.

Till mitt bekymmer då. Jag är en aning oroad över min mage, eller ja, mina stackars tarmar. Jag lider av IBS så de har aldrig jobbat bra. På senaste tiden jobbar jag som maskinoperatör på ett företag som tillverkar kosttillskott med mera. Här tillverkar vi en tablett som heter Oxytarm. Jag har ätit denna i ett år, 4 stycken om dagen och fungerar då som en normal människa gör… Dock till kruxet i det hela… Jag är gravid och läste på på en sida att man inte ska äta dessa tabletter om man är gravid så har slutat och direkt när jag slutade stupade min tarmfunktion och jag blev som förr. Trist som sjutton! Har alltid svårt att tömma. Jag är i 6e veckan och vill gärna hitta något som kan fungera för mig utan att ta något medicinskt. Husmorstips om du nu så vill kalla det… Om det inte fungerar så får jag ju vända mig till medicin från apoteket… men vill helst slippa detta.

Har just nu hemma torkade plommon och aprikoser. Jag har dock aldrig reagerat mycket på dessa innan så jag är skeptisk att jag kommer göra det nu. Dricka mycket. Jag försöker, men är dålig på att dricka vatten. Men dricka mycket ska jag försöka med, lovar!

Ni vet hur man är som gravid. Man får ont i magen av mat och är svullen. Det tar bort allt man kan göra för att fixa magen. Så har ni tips och trix där ute för jag är helt ny på detta så skulle jag uppskatta det jättemycket!

Och om ni vill föreslå något medicinskt medel som är det bästa och skonsammaste så får ni gärna göra det med för jag antar att jag få ringa och prata med VC om detta på måndag. Eller är det till barnmorskan man ska höra av sig? Jag är lite förvirrad.

Tacksam för svaren jag får!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
mollyt
6/2/19, 7:24 AM
#1

Jag la katrinplommon i blöt över natten, drack sån juice på katrinplommon och åt överlag torkad frukt. Undvek sådant klassiskt stoppande livsmedel som mjölk och pasta och så vidare. Fick även ett preparat rekommenderat av min BM på MVC, ska kolla vad det hette… återkommer!

Bjallstal
6/2/19, 9:15 AM
#2

Usch, jag har alltid haft en välfungerande mage men när jag blev gravid(visst dock inte att jag var gravid då) blev det totalstopp. Fick tre olika preparat utskrivna av läkare.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Jaguar_
6/2/19, 8:47 PM
#3

Tack så mycket för era svar! Uppskattas mycket kan jag lova.

Som sagt testade själv torkade plommon… Och det verkar ha fungerat… Än så länge i alla fall. Magen kom igång idag och jag åt bara kanske 4 eller 5 stycken till maten igår. Försökte även dricka vatten istället för t ex saft och risdryck. Hoppas min lycka fortsätter.

Men det låter ju som att jag ska köpa hem mer torkad frukt i alla fall! Få testa katrinplommon med. Vet jag testat dom någon gång innan när jag var yngre och hade besvär med min IBS, men de hjälpte mig inte då. Fast det kan ju ha ändrats så de kanske fungerar nu!😎

#1 Tacksam att få reda på vilken du hade så jag väntar ivrigt på vad det kan vara för någon du fick! 😉

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Tassen94
6/3/19, 9:09 AM
#4

Laktulos är ett milt läkemedel. Tror det fungerar som så att det binder vätska till avföringen och håller det mjukt om man tar lite varje dag. Man kan ta mellan 5 till 30ml per dag så man kan hitta en dos som passar en själv. Och den är okej att ta när man är gravid!

oh-la
6/3/19, 10:03 AM
#5

Linfrön höll igång min mage. Tog på yoghurten varje morgon från att jag började med järntabletterna. Började också morgonen med en kopp kaffe, vilket också höll igång magen. Slutade jag med kaffet blev hela magen katastrof, så jag drack kaffe hela graviditeten med båda barnen. Kaffe är ju däremot lite styggt om man har problem med magen, så det är väl kanske inte ett alternativ för dig.

mollyt
6/3/19, 1:38 PM
#6

#3 Laxoberal (min BM tipsade även om Movicol som jag inte testade) - som är droppar som tas i ett glas vatten på kvällen, som ger effekt på morgonen sen. Jag testade bara en gång och tog nog(?) 10 droppar men fick som diarré av det så man kanske får hitta en lagom dos som passar en själv. Nu tycker jag att jag klarar mig på vatten, torkad frukt, kaffe och begränsad mängd stoppande livsmedel.

Annons:
Jaguar_
6/6/19, 8:55 AM
#7

Tack allihopa för era tips! 😍 Underbart. Ska prata med en läkare imorgon och ta med mig de läkemedel ni skrivit här och se vad hon säger. Vill gärna vara så mild som möjligt mot min kropp och det lilla knytet. Min syrra har ju med IBS, men hennes är värre än min och hon hade ju ett helvete under båda sina graviditeter. Jag vet vad som väntar och vad som redan är och det kommer inte fungera för mig utan hjälp.

Så jag ska nu skriva upp allt ni sagt och ta med mig och hoppas jag får något utskrivet så jag kan testa vad som passar mig bäst. Hoppas på den där med dropparna på kvällen först. Den låter ju soft på något vis, Laktulos. 👍

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: