Annons:
Etikettförsta-trimestern
Läst 5339 ggr
Katstad
2019-05-31 20:34

Missfall eller blödning

Hej! Dagen har nog gått till historien som den sorgligaste dagen i mitt liv. Plussade i början på veckan, något som var en stor överraskning och kändes som lite av ett mirakel. Totalt oväntat men väldigt välkommet. Fick liksom svar på varför jag kände mig så ofantligt hungrig, trött och varför humöret ändrats på sekunder den senaste 1,5 veckan. Ska på inskrivning på onsdag. Lite tidigt men det var det eller väldigt sent sa barnmorskan jag pratade med och ville boka in mig på den tiden. Imorse fick jag en blödning på jobbet. Hade inga känningar och inget gjorde ont eller kändes konstigt. På sin höjd stramade det lite på ena sidan livmodern. Men så var där kanske 1/2 msk klarrött blod i trosorna. Inget blod på pappret utan det var bara svagt rosa och hela blödningen avstannade liksom där. Kände mig ändå lite pepp då jag vet att blödningar kan ske och eftersom det avtog så snabbt, typ bara rann till sen var det klart. Pratade med en ny bm som var övertygad om missfall men kunde såklart inte lova något och det kändes inte så kul att höra. Ett par timmar senare fick jag typ som träningsvärk vid en annan punkt, bara liksom en liten punkt på magen så gick jag och tittade igen och där var en 1/2cm stor prick blod igen. Kanske lite mera tjock och koagulerad. Då brast det och jag tänkte att nu är det kört. Pricken finns inte med oss längre. Men! Såhär 7 timmar senare har det inte blödit något mer. Inte känts någonting mera. Ingenting. Känner mig lite mera uppsvälld än förut bara. Tror jag inbillar mig molvärk mest för att jag är livrädd för att det ska starta igen. Har läst.. och läst.. och läst… och jag vet inte vad jag ska tro. Känns som det lika gärna kan vara det ena eller det andra och jag vet att jag bara kan ge det tid och avvakta. Men funkar missfall såhär? Har haft en bild av det som att det gör ont och att kroppen bara vill ha ut det - alltså att det blöder som mens (mer eller mindre konstant). Ställer iallafall in mig på att det är kört så blir jag kanske inte så ledsen igen när jag får det svart på vitt. Vågar inte göra ett nytt test för är livrädd att det ska visa felaktigt positivt eller bara vara negativt nu. Är så otroligt ledsen, skör och hormonell som det är.

Annons:
oh-la
2019-05-31 21:46
#1

Det är ju jättesvårt att svara på vad det är, men vi är många här inne som blött och är gravida, eller har bebis. Min första graviditet blödde jag flera gånger under de första 12 veckorna. Klarrött och kanske någon halvtimme alla gånger och ut kom en liten tjej. Då hade jag ont också, ligament som stramade. Livmodern växer ju och det kan lätt brista något litet blodkärl som gör att det blöder. Sedan kan det ju självklart även vara missfall, tyvärr! Och precis som du säger kan bara tiden utvisa. Gör inga graviditetstest än. Utgå ifrån att du fortfarande ör gravid, även om det är hopplöst svårt! Jag vet hur gräsligt det är att bara vänta, men tyvärr finns inte mycket mer att göra. Börjar du inte blöda mer kan du alltid göra ett nytt test om någon vecka men nu är det troligtvis ingen idé. Det är för tidigt inpå ett eventuellt missfall och risken är att det visar fel. Om det lugnar dig, och du bor i en stad som erbjuder det kan du ju alltid boka ett tidigt ultraljud i v 8+0. Jag gjorde det med båda barnen. Då hade jag något att sätta som mål när det kändes jobbigt. Ofta får man betala dessa själv, så det kan man ju vara beredd på. Alla de symptom du beskriver är både fullkomligt normala i en graviditet, ligament som drar och små blödningar, eller början på ett missfall. Det är verkligen fruktansvärt att gå och vänta på att det antingen kommer tillbaks eller inte gör det. Jag mådde så dåligt och gick i princip bara och väntade på störtblödningen fram till rutinultraljudet, och det var gräsligt, men det blev en bebis trots allt!

mollyt
2019-06-01 08:35
#2

Kram! Svårt att säga såklart! Jag har haft två missfall - ett i v10 och ett i v6. Det första blödde rätt mycket (som mens) och jag hade magkramp någon timme så att jag behövde ligga på soffan. Det senare missfallet hade jag inte någon känning alls i magen och blödde bara små skvättar - så då trodde jag först att det bara var blödning men testade nytt digitalt test efteråt som då sa inte gravid.

[Devya]
2019-06-01 09:27
#3

Kan inte säga vad som står på men jag kan ju dela med mig om min erfarenhet. Jag började blöda efter att jag hade plussat där en vecka tidigare. Det kom också en hel del med blod samt att jag hade en massa kramper, typ som mensvärk. Så jag trodde det var kört. Idag har jag dock en 6mån gammal liten bebis så blödningen var alltså inget missfall. Jag blödde till och från i min graviditet, klarrött blod som fyllde en hel binda, men inget fel hittades.

Så blod behöver inte automatiskt betyda missfall men visst kan det ju förstås vara det i ditt fall. Du får nog bara vänta och se vad de säger sen på inskrivningen. De gör då troligtvis ett vul.  Jag hoppas på det bästa för din skulle! <3

teezan
2019-06-01 10:59
#4

I mitt fall gjorde inte missfallet ont alls, och jag blödde inte alls mycket. Mindre än en mens fast fler dagar. Det var troligtvis eftersom det var så tidigt (vecka 5-6 gissar jag). Jag tog nya tester som blev svagare och snart var det minus. Men sen kan det förstås bli en blödning utan att det är missfall, hoppas det är fallet för dig.

Katstad
2019-06-01 13:41
#5

Vilka fantastiska människor ni är! Känns såklart bra att höra solskenshistorier, någonstans dör ju inte hoppet ännu trots att jag gör allt i min makt för att tro det. Har inte fått någon mera blödning, inga känningar utan allt är precis som 'vanligt' just nu. Mådde ofantligt jäkla illa imorse bara som sen släppte vilket jag inte alls gjort förut. Just nu kanske jag bara ska gå på den där inskrivningen och se vad hon säger.

Katstad
2019-06-02 20:25
#6

Sent igårkväll fick jag en rosa flytning och var övertygad om att hela spektaklet skulle sätta igång igen. Imorse var allt precis som vanligt och hela dagen fram tills nu. Kände att det "rann till", något som jag känt hela tiden under graviditeten för jag har fått en ökad mängd flytningar. Gick på toa för att kissa och då var den blodblandad. Ingenting på pappret dock. Jag känner bara att modet sjunker, har liksom en stressig tillvaro som det är för tillfället utan detta (med mitt jobb framför allt) Barnmorskan i telefon i fredags bad mig att avvakta under helgen och höra av mig imorgon (måndag). Tänkte att det kanske inte behövs eftersom jag har min tid på onsdag och blödningarna inte fortsätter men nu är jag jätteosäker igen. Det kommer liksom aldrig igång något, blöder inte ordentligt, gör inte det minsta ont och fortsätter liksom inte "skvätta" under flera dagar? Det känns som att jag missar något och får bryt på att jag varken förstår eller att någon kan hjälpa mig.. känns otroligt ensamt.

Annons:
mollyt
2019-06-02 20:44
#7

En av mina vänner småbröder lite fortfarande och hon har passerat v18 och RUL.

Busfröken
2019-06-02 20:56
#8

Jag förstår din oro och din förtvivlan! Mitt tips är att vända dig privat för ett ultraljud.. Ofta så räcker det att säga att du fått några små blödningar och är orolig, iallafall här.. I onsdags vaknade jag av att en stor bubbla av blod spräcktes (och då pratar vi inte droppar) så att både pyjamasbyxor och lakan blev förstört.. Hela toaletten var röd och jag var övertygad om att något hade hänt men vågade inte åka in för att ta reda på hur illa det var.. Sen avtog det iallafall under dagen men imorse kom en till likadan upplevelse.. Fick världens ångest och kunde inte längre att leva på hoppet utan jag var nu säker på missfall.. Ringde iallafall 1177 och fick då rådet att åka in till gynakuten men allt såg jättebra ut! Troligtvis extremt känsliga blodkärl 😊 gick in i vecka 15 idag! Det behöver verkligen inte betyda något alls! ❤️

Busfröken
2019-06-02 20:57
#9

Kanske ska tillägga att jag haft skvättar med blod under mina tidigare graviditeter men har idag tre friska barn som sover gott i sina sängar 🤗

Katstad
2019-06-02 21:12
#10

Det är så fint att få höra era historier! Jag hoppas verkligen på något gott ur den här sörjan som varit i livet ett tag nu.. eller att vi iallafall kanske får ta del av det här oväntade som vi frenetiskt försökt ställa oss in på ska hända. Jag sitter och letar lite privata VUL kliniker ifall hon inte skulle erbjuda mig något på onsdag. Tror det är lite det jag verkligen hade behövt se, ett fladder eller så lite som en prick på skärmen. Som sagt, barnmorskan i telefon var kanske inte världens solstråle. Hon ifrågasatte även om jag verkligen var gravid.. hon avbokade inte heller någonting men sa jag skulle återkomma på måndag. Jag tolkade det som att ifall blödningarna fortsatt men vet inte om jag ska räkna det som det? Har aldrig i hela mitt liv fått ett potitivt test och nu ligger där 6 stycken på diskbänken i ett försök att både inse vad som komma ska (skulle) och senaste dagarna för att lugna nerver..

oh-la
2019-06-02 22:02
#11

#10, tänk bara på att även privata ofta vill vänta med vul till runt vecka 8. Innan dess finns inte så mycket att se, och det man vill få ör ett tickande hjärta. Är du relativt nyplussad är det entré ens troligt att man ser något mer än att man kan säga att du finns en graviditet där, levande eller ej. Man kan eventuellts om det helt saknas hinnsäck, men allt ör så pyttigt att det inte finns något där. Om det skulle lugna dig kan du ju alltid köpa billiga tester och testa på morgonen. Får du en snabb minskning av utslaget kan man ju tänka missfall. Jag lider med dig… när jag blödde med dottern blev jag helt paranoid. Kunde springa på toa bara för att se om det famns blod. Kastades mellan hopp och förtvivlan och mådde helt fruktansvärt. Det var hemskt! Oavsett, är det ett missfall så är ju inte det mycket att göra åt. Då borde du ha ett negativt graviditetstest inom en vecka om du faktiskt stöter ut graviditeten. Är du gravid så ör du ju gravid och kommer det också visa sig. Då kommer du sitta med din bebis nästa år. Försök härda, det kommer ge sig. Och ring och prata med privat klinik om du hittar någon om du inte får vrån din barnmorska. Den landstingsdrivna vården har sällan vul i tidig graviditet. Det finns ingen klinisk anledning, och tyvärr är sällan oro en tillräcklig orsak. Tidigast brukar vara i v 12. Jag håller verkligen alla tummar och tår för att allt ska hå vägen. Och tänk på att du har all rätt att byta barnmorska om den du pratar med på onsdag inte känns rätt!!! Tänk på att du ska dras med personen fram till förlossningen! Det blir några besök och det är så himla viktigt att det känns bra!

[Thiah]
2019-06-03 05:59
#12

Jag har blött med klumpar med båda barnen. Första barnet ansågs först vara ett missfall, sen var hinnsäcken fel form och vi fick gå på flera ultraljud men ut kom han frisk som en nötkärna.

[Thiah]
2019-06-03 05:59
#13
Annons:
[Devya]
2019-06-03 11:32
#14

#12 Jag åkte in i vecka 6 då jag hade upplevt blödningar och kramper och de tog gladeligen emot mig och gjorde ett vul. I mitt fall var jag dock mest orolig över att det kunde vara frågan om ett utomkvedshavandskap och därför åkte vi in.

Katstad
2019-06-03 13:59
#15

Har haft rosa flytningar sedan igårkväll. Typ som de här vita lite tjockare man kan ha fast rosa. Men rosa åt det ljusrosa hållet och inte åt rött. Blödde till runt lunchtid men mängdmässigt kanske 1krm eller 1tsk. Ena sekunden vill man bara sätta sig ner och gråta ögonen ur sig (hej hormonell 🙄) och nästa känner man sig ändå lite pepp för jag läser alla era fina svar och vet att det nödvändigtvis inte behöver betyda något. Har även syndat och köpt hem storpack med tester, mest för att kunna se hurvida det kanske blir svagare för var dag som går. Dock så har det hittills bara blivit starkare tester oavsett tid på dygnet och hur lång tid det har gått sedan jag kissade sist.

oh-la
2019-06-03 14:07
#16

#14, nu är det kanske lite svårt att jämföra med dig tänker jag… du bor ju inte i Sverige och sjukvårdssystemet skiljer sig en del runt om i Europa.

[Devya]
2019-06-03 15:30
#17

#16 Sant! Men min bästa vän gör det och fick också åka in i vecka 6 dock privat, båda gångerna hon va gravid.

Katstad
2019-06-04 14:57
#18

Tack för alla era svar, stöd och pepp! ❤ Under dagen har jag blött mer tilltaget, mer liknande en mens så ja.. min tid imorgon är avbokad. Det var för bra för att vara sant antar jag. Vi har länge skämtat lite om att få en minioss just i februari 2020. Jag antar att jag nu kan dricka vin på kommande studenter 🤷‍♀️ Hopppas vi ses här inne snart igen ❤

Bjallstal
2019-06-06 20:09
#19

Jag blödde hels vägen fram till och med v 36, märkte således(bland annat därför) inte av att jag var gravid förrän v 28/29. Har nu en tös på snart fyra månader

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Noshi
2020-05-21 19:49
#20

Hur gick det för dig? Hoppas du mår bra idag ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: