Väntar barn

Inskrivning

2019-05-31 14:34 #0 av: gothinika1

En undran, måste man berätta vad man väger på inskrivningen eller de är okej att ha koll på de själv?
Har alltid skämts över min vikt och vill inte att min sambo heller ska få reda på min vikt..
Någon annan som känt så o hur har ni gjort?

Anmäl
2019-05-31 15:14 #1 av: Devya

Här har de jämt kollat vikten varenda gång jag har varit på koll. Jag bad om att de skulle hålla de för sig själva vilket de sen ändå inte gjorde tyvärr....

Anmäl
2019-05-31 15:20 #2 av: Fridaaaa

Nej allting är frivilligt.

De kan också väga men att du inte ser vikten, så de har koll :)

Medarbetare: rexkaniner, Support. Hundar

Min blogg Besök gärna! :D

Anmäl
2019-05-31 20:01 #3 av: blorp

Vet inte hur viktigt det är på inskrivningen men när jag gjorde KUB så var dom oerhört noggranna. När hon frågade så sa jag på ett ungefär vad jag trodde men hon sa att hon måste veta exakt för att få rätt resultat så då fick jag väga mig. På mina rutinkoller hos barnmorskan så har dom dock aldrig brytt sig efter att dom frågade lite snabbt på inskrivningen.

Anmäl
2019-06-01 08:31 #4 av: mollyt

Ingen av mina barnmorskor har vägt mig på plats men frågat vad jag vägde vid inskrivningen och sedan frågat igen på slutet (för att informationen kan vara relevant till förlossningen om de behöver ge läkemedel). Min man har inte varit med de där besöken i regel. Med första barnet var han dock med och då svarade jag bara hur många kilo jag gått upp sedan inskrivningen men inte vad jag vägde.
Vikt är känsligt för mig med.

På KUB av andra barnet så visste jag inte riktigt vad jag vägde så då fick jag gå ut i korridoren och väga mig med ultraljudsbarnmorskan.

Anmäl
2019-06-06 11:27 #5 av: Sava

Vid varje besök hos barnmorskan fick jag väga mig, det var rutin att man gjorde det. De skrev upp allt och sen när man fick komma in till barnmorskan hade hon fått lappen. Men det är säkert olika på olika ställen. Berätta att det är känsligt och fråga om det finns någon lösning:-)

Anmäl
2019-06-06 15:39 #6 av: Fridaaaa

#5 Du kan säga nej om du inte vill bli vägd.

Anmäl
2019-06-06 15:46 #7 av: Sava

För min del spelar det ingen roll men som sagt, berätta så löser de säkert det.

Varför väger man sig egentligen? Är det för ens egen skull eller är det för att ha koll på barnets vikt? Jag menar, det är ju himla individuellt! Min mamma gick upp sex, sju kilo och jag gick nästan upp 30 med dottern!

Anmäl
2019-06-07 07:43 #8 av: Fridaaaa

#7 Barnets vikt säger ingenting kring hur mycket man går upp
Det är väl för att ha koll så det inte skenar iväg. Går man upp mycket på kort tid kan det tyda på kanske sjukdom eller liknande

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.