Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 1573 ggr
gothinika1
2019-05-31 14:34

Inskrivning

En undran, måste man berätta vad man väger på inskrivningen eller de är okej att ha koll på de själv? Har alltid skämts över min vikt och vill inte att min sambo heller ska få reda på min vikt.. Någon annan som känt så o hur har ni gjort?

Annons:
[Devya]
2019-05-31 15:14
#1

Här har de jämt kollat vikten varenda gång jag har varit på koll. Jag bad om att de skulle hålla de för sig själva vilket de sen ändå inte gjorde tyvärr….

Fridaaaa
2019-05-31 15:20
#2

Nej allting är frivilligt.

De kan också väga men att du inte ser vikten, så de har koll :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

blorp
2019-05-31 20:01
#3

Vet inte hur viktigt det är på inskrivningen men när jag gjorde KUB så var dom oerhört noggranna. När hon frågade så sa jag på ett ungefär vad jag trodde men hon sa att hon måste veta exakt för att få rätt resultat så då fick jag väga mig. På mina rutinkoller hos barnmorskan så har dom dock aldrig brytt sig efter att dom frågade lite snabbt på inskrivningen.

mollyt
2019-06-01 08:31
#4

Ingen av mina barnmorskor har vägt mig på plats men frågat vad jag vägde vid inskrivningen och sedan frågat igen på slutet (för att informationen kan vara relevant till förlossningen om de behöver ge läkemedel). Min man har inte varit med de där besöken i regel. Med första barnet var han dock med och då svarade jag bara hur många kilo jag gått upp sedan inskrivningen men inte vad jag vägde. Vikt är känsligt för mig med. På KUB av andra barnet så visste jag inte riktigt vad jag vägde så då fick jag gå ut i korridoren och väga mig med ultraljudsbarnmorskan.

Sava
2019-06-06 11:27
#5

Vid varje besök hos barnmorskan fick jag väga mig, det var rutin att man gjorde det. De skrev upp allt och sen när man fick komma in till barnmorskan hade hon fått lappen. Men det är säkert olika på olika ställen. Berätta att det är känsligt och fråga om det finns någon lösning:-)

Fridaaaa
2019-06-06 15:39
#6

#5 Du kan säga nej om du inte vill bli vägd.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sava
2019-06-06 15:46
#7

För min del spelar det ingen roll men som sagt, berätta så löser de säkert det. Varför väger man sig egentligen? Är det för ens egen skull eller är det för att ha koll på barnets vikt? Jag menar, det är ju himla individuellt! Min mamma gick upp sex, sju kilo och jag gick nästan upp 30 med dottern!

Fridaaaa
2019-06-07 07:43
#8

#7 Barnets vikt säger ingenting kring hur mycket man går upp
Det är väl för att ha koll så det inte skenar iväg. Går man upp mycket på kort tid kan det tyda på kanske sjukdom eller liknande

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Busfröken
2019-06-08 09:52
#9

Du behöver såklart inte meddela din vikt, det är frivilligt.. MEN, om du vill göra kub-test så måste de ha din vikt. Jag hade gått ner från när proverna togs till att själva kub-testet gjordes men det var ändå av högsta vikt att jag angav den vikt jag hade från början.. Det ingår tydligen i riskbedömningen 😊 Jag skäms också för min vikt.. Här har de bara frågat mig vid inskrivningarna och sen har jag inte behövt väga mig eller prata om det mer.. Jätteskönt! De vet att jag har koll ändå!

Tessie123
2019-07-05 16:57
#10

Hej! Jag plussade för några dagar sedan och idag bokade jag tid för ett sånt hälsosamtal på mvc. Undrar bara om någon här har varit på ett sånt och då om man fick väga sig? Skäms så mkt över min vikt och vill knappt säga det till min sambo (inte för att han skulle bry sig men är bara känsligt för mig). Barnmorskan sa att de gärna vill att båda ska vara med på mötet men vill veta innan om man pratar vikt då eller det blir på inskrivningen? 🙈

Jennifer H
2019-07-05 18:52
#11

#10 Tessie123 

Beror kanske på vilken mvc du går till. När jag var på mitt första besök fick jag fylla i en blankett på nätet som jag sedan hade med mig, där jag bl.a. fyllde i min vikt. Men det pratades ingenting om vikten sen på besöket.  Du kan ju säga att du inte har koll på vad du väger och fråga om du kan kolla upp det inför nästa besök då provtagning ska ske (om ni inte gör detta på första besöket också) för då behöver ju inte din partner följa med. Jag tycker inte du ska skämmas, oavsett vad vågen visar! 🙂 Och grattis till plusset!

Sava
2019-07-06 07:03
#12

Skäms inte över dig själv! Nu ska du bara få känna dig stark, värdefull och fantastisk som ser till att ditt barn växer inom dig<3 Jag vägde inte mig vid hälsosamtalet, det var rena samtal varje gång (tre gånger). Först vid inskrivningen vägde jag mig och gjorde kontroller. Hälsosamtalet är ju ett perfekt tillfälle att tala om för barnmorskan att det är ett känsligt ämne, kanske kan du hålla koll på vikten själv eller be att de inte pratar om siffran? Det är bra att hålla koll på vikten, går man upp för mycket finns ju risken att man har graviditetsdiabetes och att bebisen är stor vilket kan göra att förlossningen blir komplicerad. Så även om du inte vill att din sambo ska veta eller kanske inte ens barnmorskan så tipsar jag dig om att hålla koll själv, både för din och för bebisens skull! Lycka till:-)

Tessie123
2019-07-06 09:16
#13

#11 & #12 Åh tack va gulliga ni är! Tack för dom peppande orden ❤️ Pratade om det med sambon igår och berättade min vikt. Som jag misstänkte brydde han sig knappt 😂 känns ändå okej nu att han vet inför denna resan och att han kan hjälpa mig och stötta mig om det blir jobbigt att prata om det med barnmorskan.. man har ju läst så många skräckexempel där det är det enda barnmorskorna pratar om 😮

Annons:
Sava
2019-07-06 14:57
#14

Vikten är ju som sagt bra att hålla koll på, det viktigaste är ju hur du och bebisen mår:-) Men vad skönt att du har berättat! Tänk inte på detta nu:-)

Jess89
2019-08-02 08:01
#15

Jag kände likadant när jag skrev in mig. Men hade en jättebra barnmorska så hon titta och skrev ner utan att jag behövde se. Det släpper nog snart, du får tänka på bebisen istället 😊

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Upp till toppen
Annons: