Annons:
Etikettbarnlängtan
Läst 1570 ggr
Rydén91
5/30/19, 3:21 PM

Vi som längtar efter barn och försökt sen 2017

Som ovan lyder. Jag och min man har försökt sedan nov 2017. Går fertilitetsutredning och fått vidare remiss. Man längtar och längtar men inget händer

Annons:
_Fisken
5/30/19, 3:35 PM
#1

Kanske det är mycket mentalt?

[Devya]
5/30/19, 3:45 PM
#2

#1 Mentalt? Knappast om nu inte mensen uteblir pga stress.

Rydén91
5/30/19, 4:42 PM
#3

Felet är att mannen har 15 miljoner per ml och inget fel för övrigt på mig eller han

_Fisken
5/30/19, 5:43 PM
#4

#2. När min sambo fick reda på att hon skulle få insemination så blev hon mycket lugn och trygg igen. Då blev hon också gravid - direkt. Vi hade också gått på utredning o sånt. Storyn som TS berättar är likt vår. Så jag tror visst graden av längtan/stress över barn spelar roll.

#3. Är 15 mille per ml lite?

Rydén91
5/31/19, 10:05 AM
#5

#2 Ja man ska ligga på ungefär 20 miljoner per ml som jag har förstått det iaf. Det är stressande man ser alla andra lyckas menas man själv inte lyckas

Surpan
5/31/19, 12:36 PM
#6

#4 vissa blir gravida månad 2, vissa månad 3, andra månad 17 och några aldrig. Det är såklart att vissa blir gravida just då de fått tid för IVF. Det kallas slumpen. De allra flesta blir faktiskt inte det och måste gå igenom med IVF. Du kanske vet om att det görs ca 13000 IVF behandlingar per år i Sverige? För dom hjälpte det inte att "vara lugna". Allt du gör nu är att skuldbelägga en kvinna för någonting hon absolut inte kan styra över. TS - jag har har inte vart ofrivilligt barnlös själv, men vill skicka ett litet lycka till. Er tid kommer!

/Surpan

Annons:
[Devya]
5/31/19, 3:13 PM
#7

#4 Tror det är endast slumpen. I 3 år så hade jag oskyddat sex med min man men vi försökte inte få barn (vi var bara väldigt dumma) och mittiallt råkade jag bli gravid vilket inte var önskat.

Andra gången så ville vi väldigt gärna bli gravida och då tog det ca 13-14mån.

För min bror och hans fru tog det 3 år och i slutändan så behövde de hjälp fast de hittade absolut inget fel på honom eller hans fru. Han hade otroligt bra simmare dessutom. Efteråt så har de försökt i 5 år för ett andra barn och de har inte lyckats ännu så de ska få hjälp igen.

För min bästa vän tog det 8 år och de gav upp efter det första året (hon hade blivit gravid i tonåren en gång bör tilläggas). Efter 5 år var de inne på utredning bör tilläggas, men inget fel hittades på någondera. Hon blev gravid 3 år senare.

Det finns 20% chans att bli gravid om man lyckas få till det på ägglossningen samt att mannen har utmärkta simmare. Med åren kan denna procent även minskas med tanke på att fertiliteten inte precis ökar ju äldre man blir.

Rydén91
6/1/19, 8:45 AM
#8

Det är tufft för oss som kämpar och kämpar och sen tar de sådan tid innan man får någon ordentlig hjälp med.

[Devya]
6/1/19, 9:21 AM
#9

#8 Det är definitivt tufft. Nu kämpade vi bara på i 13-14mån vilket inte är särskilt länge men jag har sett hur min bror och hans fru samt min bästa vän har kämpat och hur ledsna de var då de gav upp. Hopp finns om min bästa vän lyckades bli gravid efter 8 år men så länge ska det inte behöva ta!

Jag hoppas att det snart ordnar sig för er. <3

Rydén91
6/1/19, 10:16 AM
#10

De tar en massa ork och lust kan man lugnt säga

Trollet20
6/1/19, 10:24 AM
#11

Vi har försökt sen i januari -18. Gjort utredning och provar just nu letrozol. Första månaden blev de inget och jag hade verkligen satt allt hopp på att det skulle gå så jag blev såå ledsen. Men nu är jag inne på kur 2, så jag hoppas det tar sig denna gången.

Rydén91
6/1/19, 10:40 AM
#12

#11 De är jobbigt när man hoppas och lägger all energi på de. Jag har ju min ägglossning som ja ska ha typ varje månad så vet inte alls ibland vrf de inte vill ta sig. Man blir ledsen varenda gång. Här känns de som stt vi inte kommer lyckas innan vi får hjälp efter sommaren

Trollet20
6/1/19, 2:52 PM
#13

Jag har också trott jag haft ägglossning, har både positiva ägglossningstest och tempar och får temphöjning. Men progesteronprovet som togs låg på gränsen så han tyckte vi skulle prova letrozol och tydligen gick progesteronet upp nu sist så det måste göra någon nytta haha.

Annons:
Rydén91
6/3/19, 11:36 AM
#14

Ja dock sa läkaren att inget fel på mig iaf men man vet ju aldrig ändå. Tydligen men det är ju bra ändå

NinniH
6/4/19, 11:00 AM
#15

Inte försökt sen 2017, men sen januari 2018. Det tog 17 månader med första och då var det precis i slutet av fertilitetsutredningen som det lyckades. Nu verkar det uppenbarligen ta längre tid och någon utredning är det inte tal om ifall vi inte går privat. Så vi kämpar på själva. Planerar att beställa blodprover via werlabs till hösten åtminstone, det är väl det enda jag kan göra själv tror jag.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

NinniH
6/4/19, 2:33 PM
#16

Eller vänta nu, nu blev det nog världens tankevurpa av mig. Vi har ju visst försökte sen 2017. Plockade ur hormonspiralen januari 2017. Snacka om snurrig i huvudet. 🤪 Får skylla på varmt väder och stundande deadline på studieuppgift. 😊


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Rydén91
6/4/19, 5:45 PM
#17

Ja de är tufft när man försöker så länge vi ska ju fortsätta utredningen på sahlgrenska säkert i augusti

Upp till toppen
Annons: