Annons:
Etikettförlossningen
Läst 3041 ggr
blorp
5/20/19, 8:07 PM

Föda ensam

Jag är gravid i vecka 31 och börjar såklart tänka mer och mer på min förlossningsplan. Det är så att min sambo försökte få semester i samband med BF då han är lokförare och åker runt i Sverige dagligen, detta gör ju då att han kan vara vart som helst när det blir dags att föda. Men eftersom jag ska föda i semestertider så fick han helt enkelt inte godkänd semester då. Planen är att mina föräldrar ska vara lite redo och köra mig till sjukhuset om det skulle behövas samt ta hand om vår son under tiden. Jag känner att vårt barns födelse är något som är för mig och barnets pappa och ingen annan och har därför sagt att om han inte hinner dit så vill jag isåfall göra det helt själv. Andra rekomenderar att jag tar dit min mamma eller någon kompis eller liknande och när jag träffade min BM idag och pratade om det så sa hon att jag verkligen INTE borde vara ensam. Så jag undrar om det är någon här som antingen har fött ensamma eller med någon annan än partnern i rummet och hur er upplevelse var?

Annons:
MonicaLagerquist
5/20/19, 8:11 PM
#1

Om min man inte hade kunnat varit med när våra barn föddes så hade jag nog faktiskt helst varit ensam. Har ingen kompis som står mig så nära som jag skulle ha velat ha med mig. Att ha mamma med var helt uteslutet.

Stolt ägare till fem La permer

Sarah
5/20/19, 8:46 PM
#2

Det har såklart varit skönt att ha killen på förlossningarna, men det hade inte varit hela världen att vara ensam heller. Han har varit bäst att prata med mellan värkarna och sen hålla hårt i. På första förlossningen hade jag ingen barnmorska eller undersköterska som jag kände att jag kunde ty mig till. Men på andra hade jag en läkare som jag lätt hade varit bekväm att vara helt själv med.

Bjallstal
5/20/19, 10:13 PM
#3

Jag hade en helt fantastisk barnmorska, och utan sambon hade jag nog velat bara ensam. Problemet hade väl kommit efter i ocj med att jag fick rullas till operation. Men man kanske kan ha någon på standby som personalen kan ringa dit för att vara med bebisen, tex ens föräldrar om de bor i närheten, jag var borta i nästan 8 h då sambon var själv med bebisen

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

mollyt
5/20/19, 10:36 PM
#4

Bra tanke #3 man kan ju inte alltid planera allt med förlossningen så bra med en Plan B! Jag själv hade velat ha min mamma med om min man inte varit där … men nu står jag och min mamma väldigt nära varandra. Jag hade tyckt att de timmarna med värkarbete hade varit jobbiga ensam … sen när det väl är dags för kryssandet så är sällskapet mindre viktigt. Men ja… nu var det ju egna erfarenheter du efterfrågade så ledsen för ett extra svar.

blorp
5/21/19, 9:15 AM
#5

#3 Jo, det är lite det jag är orolig för också men precis som du säger så tänker jag att om det skulle bli operation så får någon förälder eller nåt komma så att mitt barn kan vara med någon jag känner. #4 Alla tankar i ämnet är välkomna, både egna erfarenheter och spekulationer ☺️ jag är faktiskt också väldigt nära mina föräldrar men på något sätt så känns det fel att ha någon annan än barnets pappa där. Förutsatt att allt går utan komplikationer, om något skulle gå snett så vill jag nog att dom ska ringa någon..

[Devya]
5/21/19, 11:42 AM
#6

Jag skulle definitivt vilja vara ensam om min man inte skulle kunnat vara där. Han gjorde ju egentligen inte så mycket ändå. Det är ju ändå jag som gjorde allt jobb med hjälp av barnmorskor och gynekolog! :D Jag skulle lätt ha kunnat göra allt själv med tanke på att min man stod endast bredvid mig.  Och innan det var dags att börja sätta igång med förlossningen så sov han ju bara, haha;D

Annons:
oh-la
5/21/19, 1:32 PM
#7

Det man kanske ska ha i åtanke gällande op är att de flesta operationer på förlossningen sker snabbt. Beslut fattas och du rullas ut typ. Jag har rullats upp på op två gånger av två. Ingen av gångerna var det väl akut panik, två placentalösningar, men beslutet om op fattas på tio minuter. Det finns alltså inte massor av tid att ringa anhöriga och vänta in dem. Med det sagt skulle jag själv hellre föda själv än med kompis eller mamma. Jag älskar min mamma, men riktigheten kontakten har vi inte. Det fanns en liten risk att sonen nu skulle födas utan pappa på plats, men han höll sig inne. Då hade jag bett om att bli körd ner och sedan fortsatt själv. Samma med eventuell fler barn. Jag litar fullt ut på barnmorskorna och att dom kan ta hand om min bebis under tiden jag är borta. Hade nog inte heller velat att någon skulle ringa mina föräldrar och säga att jag ligger på op… vet att dom hade mått superdåligt över den bilfärden ner. Ne, jag hade fött själv och låtit barnmorskorna ta hand om liten. Jag låg mycket själv på BB nu med lillebror och dom var supergullig mot mig som var ensam, erbjöd sig att passa Oscar en stund om jag ville sova och frågade om jag ville ha hjälp att hämta saker.

blorp
5/21/19, 6:28 PM
#8

#7 Vad härligt att du var så nöjd med dina sköterskor. Själv hade jag en väldigt dålig upplevelse när jag födde storebror och tyckte att dom var väldigt otrevliga och dryga, tror det är därför jag vill ha någon som åker dit och är med mitt barn istället. Självklart förstår jag att om det är något akut så måste man opereras direkt och att dom inte precis väntar in anhöriga men mina föräldrar har bara 15-20 min till sjukhuset så dom borde ju hinna dit ganska snabbt efter att jag har rullats in.

Surpan
5/22/19, 9:58 AM
#9

Jag var ju själv på BB med lillebror och sköterskorna var jätteglada över att få ta hand om honom lite medan jag gick iväg. Det var verkligen inga problem. :) direkt efter förlossningen så sover dom ju bara också så det är ju inte så mycket att passa. Om allt går som det ska så kommer det nog mest vara tråkigt att vara själv. Personligen så hade jag helst haft med mig någon annan om min sambo inte kunde, men det vill jag typ vid vårdcentralbesök också då jag hatar sjukhusmiljö.

/Surpan

Jaguar_
5/27/19, 6:30 PM
#10

Om min sambo inte skulle kunna vara med så hade jag utan tvekan haft min mamma där. Hon födde mig och har sett mig växa upp. Det skulle vara en ära att ha henne med mig.❤️

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: