Annons:
Etikettertipsråd
Läst 1716 ggr
[Devya]
5/12/19, 12:27 PM

När kan man försöka igen?

Vi fick en fin liten dotter i november 2018. De tre sista månaderna i graviditeten var egentligen de lättaste månaderna och förlossningen var otroligt lätt då jag kände absolut ingen smärta överhuvudtaget efter epiduralen. Med andra ord hade jag en så positivt upplevelse att jag vill gärna uppleva förlossningsdelen igen, för det var så himla spännande. Kanske jag är lite knasig på det viset!

Nu är det strax 6 månader efteråt och jag mår riktigt bra. Egentligen kände jag mig  i jättebra skick direkt efter att ha fött henne och hade inte ont alls. Då jag kom hem från sjukhuset så satte jag igång och storstädade som om jag vore tillbaka till mitt gamla jag. Med andra ord kände jag mig som mitt gamla jag direkt efteråt. Mensen kom igång efter 8 veckor och har varit regelbunden sen dess.

Det enda som har  varit problematiskt är sex! Jag har aldrig i livet varit så här trång men nu på senaste tiden har det gått riktigt bra igen, som tur är!

Vi skulle jättegärna vilja försöka igen nu då vi vill ha ett till barn men hur länge borde man vänta? Helst skulle vi vilja börja nu men det är väl alltför kort tid emellan isåfall. Är ett år också för kort? Måste man vänta längre?

Jag kanske bör tillägga att jag blir 33 år gammal i år och känner att riskerna lär väl öka oberoende ju äldre jag blir också.  Det tog mig över ett år att ens bli gravid så det är ju något som också snurrar på i bakhuvudet.

Annons:
Physii
5/12/19, 12:49 PM
#1

Jag personligen skulle säga att det inte spelar så stor roll.

Många skaffar ju barn tätt inpå varandra så om du mår bra så kör på 🙂

[Devya]
5/12/19, 12:56 PM
#2

#1 Sant! Det skulle vara fint att höra av dem som har haft barn tätt inpå varandra och se hur det har varit för dem.

Jag har förstått att de första åren lär vara väldigt tunga med tanke på hur små de båda barnen lär vara men vi är villiga att kämpa igenom de tunga åren och få det överstökat med, så att säga. Det jag är mest nyfiken på är hur bebisen och mamman mådde där efteråt, med tanke på att de kom så tätt på intill varandra.

Jag har läst lite om riskerna och det var väldigt skrämmande måste jag erkänna. Så därför tvekar jag!

Min svägerska blev gravid väldigt tätt inpå och det blev missfall i 17nde veckan vilket avskräcker mig lite…

Physii
5/12/19, 1:03 PM
#3

2

Jag har en kompis som fick barn tätt inpå och hon är väldigt glad över det.

Att se hennes två döttrar växa upp och leka tillsammans.

Dem har alltid funnits för varandra.

[Devya]
5/12/19, 1:19 PM
#4

#3 Det är det som också lockar oss en del. Vi tycker det skulle vara fint att få dem så nära inpå varandra så att de kan få växa upp ihop och leka med varandra. Det kan vara lite svårare om det är flera år emellan, men förstås inte omöjligt.

Physii
5/12/19, 1:38 PM
#5

4

Om du mår bra så kör på 🙂

Tassen94
5/12/19, 3:34 PM
#6

Har en kompis vars barn det skiljer 1 år och 8 månader på. Så hon blev gravid strax innan första barnet fyllde 1 år. Vet inte om det tog sig på första försöket eller inte, men allt har i alla fall gått bra både med graviditet och förlossning. De äldre syskonet har tagit det bra med. Så mår ni bra så bör det väl inte vara någon fara!

Annons:
mollyt
5/12/19, 7:38 PM
#7

Kör på om ni känner er redo! Det finns ju de som får så kallade pseudotvillingar = syskon som är födda samma år. Hade jag varit 33 och kände att jag orkade/ville så hade jag haft oskyddat regelbundet sex och tänkt att kroppen blir gravid när den är redo.

[Thiah]
5/12/19, 7:44 PM
#8

Devya, du har ju varit här inne en lång stund så du "känner" nog iaf en kvinna som fått barn rätt. Mikaela (Mikaelas kanske hon heter här) fick 3 barn mellan 2014 och 2017 om jag minns rätt. Jag fick nämligen två barn under samma tidsperiod. För henne har det funkat fint fast det emellanåt varit jobbigt. Så om ni är redo för fler barn så tuta å kör =

blorp
5/12/19, 8:08 PM
#9

#7 du tänker på irländska tvillingar, pseudotvillingar är barn med max 18 månaders skillnad :)

Busfröken
5/13/19, 4:51 PM
#10

Jag blev gravid med nummer 2 bara 6-7 månader efter förlossningen! Gick hur bra som helst! 🤗 det enda är att jag snabbare fick foglossning då mina fogar inte riktigt hann gå tillbaka fullt ut 🙈

Livingthelife
5/13/19, 8:39 PM
#11

Det finns de som blir gravida igen direkt efter efterkontrollen, så det är ju lite till var och en :)

Aftonstjärna
5/14/19, 10:53 AM
#12

Hade inget skydd mellan ettan och tvåan. Tog några månader att bli gravid. Blev gravid när min förstfödde var 11 månader. Det var inga problem. :) Sen blev jag även gravid när tvåan var 11 månader. Sen blev det en paus tills fyran (nästan 4 år) och femman (7 år) som väntas i juli. Tätisarna är i år 11, 12, och 14 och har stor glädje av varandra! Hade jag orkat hade det egentligen varit bättre att skaffa fyran tätare. Så hade det varit lättare att hänga på de andra. Men det hade jag aldrig orkat. :) Jag ser det positiva med tätisar. Hade man kunnat planera lite bättre hade jag gärna haft tätt mellan fyran och femman.

[Devya]
5/14/19, 11:20 AM
#13

Tack för alla kommentarer. Jag tänker nog inte börja på något p-piller efter att ha läst dessa uppmuntrande kommenterarer! Så får man hoppas att man blir gravid någon gång i år. :)

Annons:
JonnaB
5/14/19, 2:06 PM
#14

Jag har blivit gravid 3 mån eftet mina förlossningar! Som en bm sa till mig : kroppen blir inte gravid om den inte ät redo:)

[Devya]
5/14/19, 6:17 PM
#15

#14 Det låter ju faktiskt uppmuntrande. :D

JonnaB
5/15/19, 7:26 AM
#16

#15. Ja visst gör det? Nu jobbar vi på att bli gravida igen efter sent mf v 21 (tvillingar).

SuperLimm
5/15/19, 2:02 PM
#17

Jag fick barn i juni förra året, väntar nu nummer två i slutet av september. Kommer vara typ 15-16 månader emellan dom. 

Är ni redo så kör! Nu när jag själv väntar barn tätt kommer hur många som helst och säger att de också fick barn tätt och än har ingen sagt att det inte var värt det. Många har sagt att det var lite jobbigt i början men sen hade barnen så stor glädje av varandra och det var inte alls jobbigt längre.

Mvh Linn

[Devya]
5/16/19, 5:40 AM
#18

#16 Oj, hjälp. Ett så pass sent missfall och med tvillingar dessutom. Beklagar. Det kunde ju verkligen inte varit lätt. Jag hoppas att ni lyckas få en till asap! <3

#17  Det som sagt ha gjort att jag tvekat är risken för missfall eller att bebisen kommer alltför tidigt och därmed har en hel del hälsoproblem om man blir gravid för snabbt inpå. Men fysiskt och psykiskt sätt så känner jag mig redo. Får se hur det går. Det kan ju ändå hända att det först lyckas efter ett år som med senast. =P Vi har redan haft sex då jag har haft ägglossning de senaste två månaderna (har bara råkat bli så) och ännu har nu inget skett åtminstone. :)

Sava
6/8/19, 2:14 PM
#19

Tätt och tätt vet jag inte men vi har 17 månader mellan barnen. Visst har det varit tungt men de tar efter varandra och leker och underhåller varandra. De har verkligen ett speciellt band❤️Jag hade lätt kunnat skaffa en till med samma intervall… Lite sent för det nu då men i teorin alltså😛

Upp till toppen
Annons: