Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 1861 ggr
Fundra
2019-05-07 14:43

Pojke eller flicka

Hej! Är nyfiken på om någon varit med om att könsbestämningen på ultraljudet blivit fel? Dvs att "flicka" varit pojke och tvärtom. Och så undrar jag vad barnmorskan sagt till er under ultraljudet, vad gäller kön. Vi var på RUL och barnmorskan sa att hon "trodde" att det är en tjej. Men vågar vi tro att det är det? Anledningen till att vi ville ta reda på kön är för att det vore praktiskt, och roligt att kunna kalla bebisen i magen vid namn. Men vi vågar inte riktigt. Dela gärna era erfarenheter 🙂

Annons:
[Devya]
2019-05-07 14:52
#1

Jag vet av att det finns en hel del människor som har fått fel information via ultraljudet och fått en total överraskning vid förlossningen.

Vi gjorde nipt testet så vi fick veta säkert vad det var för liten krabat där inne. Här sker nipt test på rutin och vi behöver inte betala extra för det.

Fridaaaa
2019-05-07 14:53
#2

Till oss sa dem att de trodde pojke, men de vill aldrig säga säkert eftersom det inte är det. Men, när vi var inne i v34-35 när jag hade trillat, så syntes det tydligt att det var pojk

Men vet en där de sa flicka, att de var nästan helt säkra, men ut kom en pojk

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
2019-05-07 14:55
#3

#2 Jepp. Tyvärr händer det nu som då. De vill inte mera säga vad för kön det kan tänkas vara via ett ultrajud, där jag kommer ifrån. De har haft fel så många gånger att folk började klaga. =P

Fundra
2019-05-07 15:11
#4

Åh känner nästan nu i efterhand att jag ångrar att vi frågade. Hade varit bättre med en överraskning efter förlossningen än att man ställer in sig på det ena och det blir det andra. Vilken omställning det skulle vara när man ligger där i förlossningssängen, redan omtumlad av att föda barn. Självklart blir man glad för både pojke och flicka, men känns onödigt nu i efterhand att ta reda på kön när de ändå aldrig kan vara säkra och när det så ofta verkar blir fel. Det var en läkare som utförde rutinultraljudet, och hon skrev på en lapp till oss att det var en flicka. Jag har faktiskt beställt ännu ett ultraljud på en privat klinik om några veckor, för att se vad de säger.

luddtuss
2019-05-07 19:46
#5

Min yngsta dotter var en pojke på 3 ultraljud… Visserligen 15 år se men ändå 🙈

 

NinniH
2019-05-07 21:03
#6

När vi var på RUL gick det knappt att missa vad det var, han särade på benen och visade upp hela paketet. 😂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
SuperLimm
2019-05-07 21:29
#7

De får inte säga till hundra procent vilket kön det är. Iaf inte om man gör ultraljud hos landstinget. Därför säger de att de "tror". 

För oss har det precis som för #6 varit väldigt tydligt pojkar båda gångerna (gjorde ultraljud idag med andra bebisen).

Mvh Linn

01emilia02
2019-05-07 23:58
#8

Min mamma väntade en kille egentligen men fick resultatet som tjej på RUL. Så vi alla kallade min lillebrorsa för amanda när han var i magen. Sen när bebis kom ut visade sig vara en kille. Så ja sånt händer herregud. Spelar nog ingen roll. Man älskar barnet lika mycket oavsett om man trott fel kön

mollyt
2019-05-08 09:37
#9

Två av mina kollegor fick reda på ”fel” kön på ultraljud så jag har varit skeptisk vid båda mina ultraljud och tänkt att det kommer ett barn som kanske är en tjej och sen kanske en pojke. För vår del hade barnmorskorna rätt båda gångerna.

blomma12
2019-05-08 09:40
#10

Haft flera ultraljud pga olika graviditetsbesvär och de har sett en tydlig tjej på alla ultraljuden, även vid RUL. Om de fick en tydlig bild på ditt RUL så är det rättså troligt det är en tjej. De flesta jag känner har fått veta rätt kön vid RUL men självklart finns det någon där barnmorskan sett fel på.

Cilla89a
2019-05-08 10:10
#11

Jag gjorde NIPT test som sa flicka, sedan vid RUL + 2 tillväxtultraljud sa alla dem barnmorskorna flicka. Så alla dem har haft rätt. Min bästa vän och syster har nyss fått barn, vid RUL fick dem veta att det vart flickor och ut kom flickor. Jag känner ingen som dem sagt fel kön till.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Aftonstjärna
2019-05-08 17:59
#12

Japp, en bekant till mig fick reda på att det var en flicka på RUL. Sen valde hon att göra 3D ultraljud och då såg man att det var en pojke. Så jag skulle aldrig lita enbart på RUL. :)

Bjallstal
2019-05-09 10:42
#13

Vet va 5st som de senaste fem åren inte fått det kön de fått höra att det varit vid ul

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Anonym
Anonym
2019-05-09 18:51
#14

Har två kollegor som de sagt fel till. Båda skulle få pojkar enligt RUL men ut kom det flickor. Men de flesta jag känner har fått veta rätt kön. 🙂

Sarah
2019-05-10 09:18
#15

Kompisar fick en son häromdagen som skulle varit en dotter enligt RUL :)

Upp till toppen
Annons: