Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1767 ggr
[Urfokus94]
5/4/19, 12:00 PM

Utseende/prioritera sitt barn

Jag fick en kommentar av en viss medlem (utan att nämna namn) om att jag gjort för många inlägg om mitt utseende och att jag ska prioritera mitt barn istället, kan man inte göra både och? det värsta är att detta är en Sajtvärd och hon blockera min möjlighet att ge svar på tal. Vad hon syftar på är alltså inlägg där jag frågar om vagina efter förlossning och viktnedgång, är inte det relevant? Kan jag inte ha dessa funderingar och ändå vara världens bästa mamma? (Inte för jag påstår jag är det) men jag frågar ju också för jag vill veta vad som är rätt, och jag vill göra rätt så att döma så hårt är sjukt orättvist. Skriver bara här eftersom jag inte fick chansen att ge svar på tal, och det vill jag. Utan att nämna namn! För att förtydliga, jag fattar att det kanske är irriterande att jag verkar bry mig så mycket om mitt utseende men i verkligheten sminkar jag mig inte går runt dygnet runt in princip i mjukisar så är ingen som egentligen har jättehöga krav på mig själv jag vill bara bli detsamma som förut

Annons:
Cilla89a
5/4/19, 1:04 PM
#1

Självklart är man världens bästa mamma även om man bryr sig om sig själv. Tycker snarare det är sunt att man bryr om sig själv.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

oh-la
5/4/19, 2:59 PM
#2

Allt är ju relativt tänker ja. Visst är det sunt aatt äta rätt, röra på sig och ta hand om sig själv. Att däremot räkna så få kalorier som man kan för att stressa fram en viktnedgång tänker jag inte är så sunt, framför allt inte när man ammar och behöver sunda kaloriintag. Låt saker få ta lite tid istället för att stressa.

Sarah
5/5/19, 9:37 AM
#3

Ta inte åt dig av personens ganska hårda svar. Det är hens stil. Men poängen är rätt, du bör inte börja banta nu. Är sunt och försök röra lite försiktigt på dig och lyssna på sov kropp. Det tar tid att komma tillbaka och börjat du fokusera din energi på kroppens utseende så kommer du bara bli stressad. Ät nyttigt och gå promenader och senare kan du fokusera på vikten.

mollyt
5/5/19, 9:04 PM
#4

Nu känner jag att jag missat att ni haft en sådan diskussion här (jag som värd) men ja, utifrån att jag inte vet vad ni tidigare skrivit så tänker jag ändå bara säga att jag tycker att det är sunt att bry sig om sig själv, men jag tycker att man ska vara snäll mot sig själv och sin kropp. Graviditeten har ändrat kroppen över lång tid och ska därför kunna få ändras tillbaka under lång tid också, ingen stress och hets. Men att äta sunt och röra på sig absolut, men känn efter i kroppen och skynda långsamt om det inte känns bra.

Sen har jag tolkat dina frågor om ditt underliv som… oro snarare än fåfänga. Då är det väl perfekt att kunna fråga såhär i ett forum, ganska anonymt, andra som också fött barn. Jag ser inget fel i det. Är man orolig är det väl bättre att få bolla idéer och förhoppningsvis kunna slappna av än att gå omkring och vara orolig.

Randomel93
5/6/19, 7:45 AM
#5

Men är det verkligen okej av den personen att bara stänga av kommentarer så när TS är orolig och söker svar på forum från likasinnade? TS bröt inte mot några regler vad jag kunde se? Folk gav ju väldigt bra svar till TS, är det något hon inte har rätt till av någon anledning för att hon precis blivit mamma? Vill bara veta så att man "passar sig" om man råkar ha olika åsikter någon gång, gud förbjude att männiksor får lov att vara olika.. (högst sarkastiskt)

[Devya]
5/6/19, 11:36 AM
#6

#5 Det är också otroligt skrattretande med tanke på att personen ifråga klagar och tjatar på hur orättvisa andra människor är som kallar en för det ena och det andra på ett annat forum och att man inte ens får svara innan kommentarer tas bort. Så gör personen precis samma sak själv på sin egen sajt. Jag hade förväntat mig lite mer av personen ifråga om jag är ärlig.

Annons:
Randomel93
5/6/19, 12:36 PM
#7

Jo, jag förväntade mig också mer, jag hade velat att hen förklarade sitt uppförande då jag absolut inte tycker att det var rätt att göra så mot TS. Man får lov att tycka om sig själv och sin kropp och sina barn samtidigt, helt orimligt att allt annat i ens liv, vardag och verklighet skulle falla bort för att man får bebis, i så fall skulle alla kvinnor som blir mammor vara helt isolerade från omvärldens tills närdå, ungarna är 18? När är det i så fall okej att vilja ta hand om sin kropp? Jag blir besviken på att TS inte fick uttala sig eller försvara sig och sen få "skämmas" för att ställa frågor som väldigt många nyblivna mammor undrar. Fult gjort av hen.

[Thiah]
5/7/19, 5:44 AM
#8

Det är iof ganska vanligt att den sajtvärden stänger av trådar,direkt, när hen anser att ämnet inte tillför sajten något. Hens sajt så det är hens val. Här är du ju däremot välkommen att diskutera allt sådant "fåfängt" om du vill. Vi är många med liknande frågeställningar här.

Randomel93
5/7/19, 8:06 AM
#9

Det var tråkigt att höra då hela syftet med forum (enligt mig) är att få svar från folk med erfarenheter om samma sak samt höra andras åsikter om diverse. Jag hade tänkt ställa en fråga i det forumet men nu låter jag nog bli tyvärr. Vad fint i detta forum i alla fall! :)

jackiejohn
5/7/19, 8:24 AM
#10

Tycker dock det blir lite pajkastning när man sitter på denna sajten och pratar strunt om en annan sajt/sajtvärd och hur denne sköter sin sajt. Jag förstår reaktionen från sajtvärden delvis för jag har läst ts trådar både här inne och på den andra sajten. För att förtydliga, jag tyckte det var onödigt att stänga av kommentarerna för ts. Iaf TS, självklart kan man bry sig om sig själv och vara mån om sitt yttre även fast man precis fått barn men det jag läst av dina trådar så borde du ta det lite lugnt och ge din kropp TID. Att underlivet inte ser och känns som vanligt 2 veckor efter en förlossning är mer regel än undantag. Låt underlivet läka i lugn och ro och be barnmorskan kolla ordentligt på efterkontrollen som brukar vara ca 8-9 veckor efter förlossningen. Sen är det inte bra att banta när man ammar. Din kropp behöver ordentligt med energi och vätska för att orka producera mjölk, många tappar endel kilo under amningen ändå. Så att räkna kalorier för att gå ned i vikt under amning är inte hälsosamt. Det får helt enkelt åka ner ett snäpp på prioriteringslistan.

[Devya]
5/7/19, 11:49 AM
#11

#8 Dock lite fult för att anklaga personen för utseendefixerad och sen bara stänga ner tråden. Jag tycker att personen gick alltför långt.

Jag vet att trådar stängs ner och så vidare men att kasta ut sig sådana fula ord och sen direkt stänga ner tråden går ju lite emot det den personen går och predikar om i en annan tråd. =/

#10 Jag förstår också varför man kanske upplevde trådarna på det viset som sajtvärden gjorde, men det känns ändå att gå alltför långt att döma på det viset som den här personen gjorde och sen bara stänga ner allt och inte öppna upp något för diskussion. Det är ju ändå ett forum där man ska kunna diskutera saker och ting utan att bara framföra sin egen åsikt och stänga ner tråden direkt efteråt så att andra inte kan ifrågasätta just den åsikten. För även om jag tycker att ts verkar ha lite bekymmer över vissa grejer så skulle jag knappast börja spotta ut mig något som att kalla henne för utseendefixerad och råda henne till att ta hand om sitt barn. Det är ju en grym förolämpning på så många nivåer och jag tycker inte det var berättigat överhuvudtaget. Man ska väl inte sparka på någon som tycks redan ligga.

Randomel93
5/7/19, 12:01 PM
#12

Det verkar ju inte gå att ta upp det med personen då hen tog bort trådarna där ts försökte få svar på varför tråden stängdes ner. Och varför har inte TS rätt till svar och stöd?

Sarah
5/7/19, 12:58 PM
#13

#12 rätt och rätt. Sajtvärdar bestämmer själva över sina forum. Finns väl ingen rättighet att skriva på ett forum. Ts kan få stöd här inne istället.

Annons:
[Devya]
5/7/19, 1:26 PM
#14

#13 Sant, men är det ändå inte lustigt hur personen ifråga går emot det som hon/han predikar om i en annan tråd? Det är väl lite det som stör mig måste jag erkänna…

jackiejohn
5/7/19, 1:29 PM
#15

11# Ja jag håller med, det var inte schyst gjort mot TS och jag försvarar inte heller sajtvärdens agerande. Men det blir inte bättre av prata illa om huruvida den berörda sajten och värden driver sin sajt. Värden bestämmer helt och hållet över sin sajt, alla sajter här inne sköts och modereras olika..

[Devya]
5/7/19, 1:33 PM
#16

#15 Om personen ifråga får diskutera andra sajtvärdar och hur de sköter sina sajter och anklaga dem för ditten och datten så får väl även vi.

Jag är väl mest besviken. Jag tycker synd om ts som blev behandlad på det där sättet.

Sarah
5/7/19, 2:09 PM
#17

#14 håller med. Samma Sajtvärd har en lång och ganska otrevlig tråd på ett av sina forum, om en låst tråd på en annan sajt, som hon själv startat. Känner därför att just den här tråden inte är så illa, även om jag generellt ogillar att man tar saker på andra forum.

[Devya]
5/7/19, 2:19 PM
#18

#17 Jag tycker att just den tråden är väldigt obehaglig. Den är väldigt anklagande och hatisk. Så vill jag nog inte själv hålla på..

Så jag håller med, att öppet skriva så här om någon känns ju inte särskilt trevligt. Jag skulle dock önska att personen ifråga hade lärt sig något från det som hon/han själv förespråkar. Det är bara så synd..

Skulle vara bra med en mjukare ton överlag.  Om någon går igenom något svårt så tycker jag inte att den personen ska behöva ta mer skit. Det känns verkligen inte bra i magen…  Visst har jag själv inte alltid varit så smidig med mina egna kommentarer! Det kan jag erkänna men jag är även villig att medge de gånger jag har haft fel och bett om ursäkt om jag har märkt att det har blivit alltför hård ton. Ingen är perfekt och allra minst jag. =P

Upp till toppen
Annons: