Annons:
Etikettallmänt
Läst 1238 ggr
[Devya]
5/1/19, 7:54 AM

Irrationell svägerska?

Jag tror att jag någon gång tidigare har nämnt det här men nu har det ännu en gång kommit upp till ytan. Kanske någon klok person kan försöka förklara hur min svägerska tänker för jag förstår absolut ingenting. Lite bakgrund. Min svägerska har två pojkar under 3 års åldern. Båda graviditeterna var klassade som högrisksgraviditeter. Hon var tvungen att stanna på sjukhuset ett par månader under sin graviditet och hennes första pojke föddes i graviditetsvecka 30. De väntade bara några få månader innan de försökte bli gravida igen, mot läkarens råd. Lyckligtvis dröjde det 8 mån innan hon blev gravid igen. Allt gick bra men hon blev sjukskriven direkt hon blev gravid pga det som hände första gången. Efter sitt andra barn försökte de snabbt igen bli gravida, även då mot läkarens råd. Läkaren ville att hon väntade minst 1 år pga akut kejsarsnittet hon hade fått. Hon lyssnade inte och efter ett par månader blev hon gravid igen. Svägerskan fick tyvärr missfall då hon var 17 veckor gravid. Otroligt hemskt och även jag grät då jag fick höra det. De hade ju redan bestämt namn och allt. En månad efteråt blev hon opererad för gallblåsan och hon är ännu inte återställd. Hon har svårt att gå och är ännu sjukskriven. Grejen är att hon har nu kommit ut med att de ska försöka igen, mot läkarens rekommendationer. 3 månader efter missfallet och två månader efter operationen.Jag förstår inte alls hur hon tänker men visst det är hennes val. Det har dock känts konstigt då hon har sagt till oss att vänta med att skaffa ett till barn. Hennes förklaring till detta är att min kropp måste få vila upp sig helst 2 år?! Jag trodde knappt mina öron med tanke på vad hon själv håller på med. Jag bör tillägga att min graviditet var otroligt lätt och förlossningen var ju busenkel och utan några komplikationer. Den här veckan kom det fram, det jag hade misstänkt men inte velat tro. Hon hade frågat när vi tänkte försöka igen och min man hade sagt att händer det så händer det. Hon hade sagt okej men hon hoppas att hon blir gravid före mig. Ser hon detta som en tävling?! Min man trodde så men jag förstår inte varför. De har redan två barn och vi har ett barn. Finns det någon som har resonerat på samma sätt som min svägerska eller som kan förklara vad som kan tänkas pågå i hennes huvud? Jag förstår inte hur hon inte kan bry sig om sin kropp utan utsätter sig själv för risker och svåra påfrestningar bara för att vara först med att bli gravid.. Jag skulle ha god lust att säga att vi vill vänta ett par år så hennes kropp skulle få en paus! Men klockan tickar iväg och jag är 3 år äldre än henne.. Vi har inte riktigt tid att vänta då jag blir 33 i år och efter 35 vill vi inte längre försöka. Allt det här är så knasigt! Jag tycker om min svägerska men hon beter sig så irrationellt. Det är ju knappast någon tävling om vem som blir gravid först. Urlöjligt eller har jag missat något viktigt?!

Annons:
_Fisken
5/1/19, 9:32 AM
#1

Jag har läst vad du skrivit och kan säga att hennes beteende är precis som du säger, irrationellt.  Jag kan inte hitta en enda anledning till hennes beteende eller vad  fixeringen kan bero på. Att dessutom gå emot läkarens rek. låter ju helt snurrigt. 

Desto äldre jag blir, desto mer inser jag att människor jag möter i livet gör saker på andra sätt och tänker mer annorlunda än vad jag anser vara rimligt. Om jag tänker efter lite mer så följer egentligen det en naturlig lag - att det inte finns en bortre gräns för dumhet resp. klokhet. Det är bara det att mindre antal människor befinner sig i dessa extrema tillstånd. Vad jag vill säga med det är att din svägerska kan vara en person som befinner sig i nån bortre gränszon i just den kategorin av tankesätt. 

(När jag trycker Publicera så vet jag att jag sen vill skriva om sista stycket lite men kan inte…)

[Devya]
5/1/19, 10:00 AM
#2

#1 Jag tycker också att det låter snurrigt. Jag skulle inte vilja utsätta min kropp för något sådant efter så många svårigheter på så kort tid. Det viktigaste för mig är att min kropp är i skick så att jag gör allt för att graviditeten ska gå bra. Det är ju det bästa för mig och bebisen. Om min kropp inte är i skick så riskerar jag ju att det inte går så bra för lillan där inne. Så resonerar jag åtminstone och för mig är det otroligt viktigt att bebisen mår bra där inne för om inte vad är då poängen med det hela?

Det kan dock hända att hon är inne i sin egna lilla värld och har fokus på helt fel saker. Hon har ju gått igenom mycket på senaste tiden men sen igen är det här ett beslut hon gör om och om igen. Jag tycker så synd om henne om hon känner sig pressad till att få ett till barn före mig. Det är ju något som har gått fel där uppe i huvudkontoret om det är orsaken till varför hon ännu en gång sätter sin hälsa på spel.

En sak till som gör att jag känner att hon inte riktigt tänker klart är att hennes man är nära en burnout och skulle helst inte ens vilja ha ett tredje barn just nu. Det är han som tar hand om det mesta där hemma, han är den så kallade "main career", den som barnen springer till då de vill ha tröst. Hon jobbar fulltid och är sällan hemma. Hon har den "traditionella papparollen" och han har den "traditionella mammarollen" så att säga. Inget fel i det men lite tråkigt då pappan känner att han orkar inte riktigt mer för tillfället. Han ser jämt så sliten ut på senaste tiden, efter att de har fått sitt andra barn och han har själv sagt att två barn är tillräckligt. Nåja, det är mellan dem två sist och slutligen men jag skulle hoppas att hon vaknade till lite och tog det lite lugnare med bebisverkstaden.

För deras skull hoppas jag att det dröjer åtminstone ett år innan det tar sig. Just nu är vi väldigt ofta barnvakt åt deras barn då de är jämt så trötta och slitna, mest hennes man då.

Surpan
5/4/19, 10:01 PM
#3

Hon har nyligen förlorat ett barn, det kan göra de bästa irrationella. Försök skaka av dig det och stötta henne i sorgen och bearbetningen. Ni vet vad som är bäst för er, så ta inte åt er av vad hon säger. :)

/Surpan

[Devya]
5/4/19, 11:09 PM
#4

#3 Grejen är att hon gick emot läkarens råd där tidigare också. Det här är inte första gången. Hon va också tydligen nu glad över missfallet för nu har hon ännu en chans att få en flicka vilket är något hon verkligen vill ha. Så nu vill hon göra allt för att få en flicka. Oberoende så försöker vi finnas där för henne. Vi skulle bara vilja att hon tog bättre hand om sig själv.:(

Upp till toppen
Annons: