Väntar barn

Vi som väntar barn 2019 #5

2019-04-17 17:03 #0 av: mollyt

Här kan ni fortsätta Glad

Anmäl
2019-04-17 18:12 #1 av: Livingthelife

Imorgon torsdag blir Pluttans första långresan! Upp till Karlstad och farmor och farfar över påsk :) 30mil bilfärd med 1 stopp i Skövde som vi brukar så hon får komma ur skyddet och sträcka sig lite innan vi fortsätter.

Sen blir det ev att träffa resten av makens släkt i helgen med så de får träffa det nya tillskottet. Hon blir 11v på fredag och tiden går så fort!

3 maj är det liksom dags för 2a dosen rota och vaccination :o

Anmäl
2019-04-17 18:18 #2 av: Ellaann

Någon här inne som hade mkt symtom eller inga alls i v.5??
Jag går in i vecka 6 på fredag och jag har nog inga symtom alls förutom lite huvudvärk ett par dagar som nu är borta helt.
Någon som känner igen sig att vara symtomfri?

Anmäl
2019-04-17 20:25 #3 av: Livingthelife

#2 jag hade bara lite halsbränna precis när jag plussa, annars kände jag mig inte gravid försen en lättare foglossning I korsryggen kom i v23 :)

Anmäl
2019-04-18 18:42 #4 av: Kijsen

#2 mina symptomer har börjat runt vecka 7 båda graviditeterna :)

En kompis till mig har inte haft några symptomer alls och är nu i vecka 28 🙈 skönt för de som slipper!

Anmäl
2019-04-19 07:53 #5 av: Guldko

Igår var jag på kontroll hos bm, visade sig att jag gått upp 8 kg på 4 veckor(!). Innan hade jag bara gått upp totalt 8 kg under hela graviditeten. Vi gjorde lite fler tester och alla värden såg bra ut förutom att jag har höga sockernivåer. De ligger precis på gränsen till att vara för höga så nu ligger jag i riskzonen för diabetes. :(
Nu blir det till att tänka lite mer på vad jag stoppar i mig och minst 30 min promenad om dagen, hur jag nu ska orka det med svullna händer och fötter och ont i rygg och höfter. Jaja, bf om mindre än 3 veckor!

Anmäl
2019-04-20 19:12 #6 av: Ternstrom

Hej tjejer ! Jag plussade precis så i december blir det ett litet knyte 😍

Anmäl
2019-04-20 19:14 #7 av: Kijsen

#6 Grattis! Väntar själv en liten i december 😍

Anmäl
2019-04-20 19:31 #8 av: Ellaann

#6 Grattis! Blir decemberbarn här med om det vill sig denna gången 😍

Anmäl
2019-04-22 22:21 #9 av: teezan

Har antagligen fått foglossning nu. Det började med ont i ryggen liknande det som jag haft tidigare, men nu får jag ont i ena skinkan, särskilt i slutet av dagarna, och igår fick jag svårt att gå hem (haltade typ). Ska börja göra lite övningar mot foglossning i hopp om bättring. Upplevde inte riktigt detta förra gången, men tror mycket beror på mitt fysiska arbete med tunga lyft och påfrestande rörelser (vrider & böjer mig mycket, även med tyngd). Förra gången jobbade jag knappt då jag pluggade.

Ska till bm nästa vecka så jag tänkte ta upp det, och så måste jag skicka in ansökan om gravpenning och be om moderskapsintyg. Funderar på att ringa bm imorgon så jag verkligen får intygen så processen med gravpenning går smidigare. Är i vecka 22 nu, så det börjar bli dags med tanke på att handläggningstiden kan vara en hel månad.

Jag har förresten bara 18 jobbdagar kvar till det är dags för semester (och förhoppningsvis avlöses den med gravpenning och sedan föräldraledighet), känns lite sjukt! 🙈

Anmäl
2019-04-23 15:52 #10 av: Ellaann

Idag va vi inne för koll då det verkligen fanns någon där inne och visst såg vi en liten plutt 😍 v.6 för mig

Anmäl
2019-04-24 14:38 #11 av: Ternstrom

#10 varför var ni inne på koll ? :)

Anmäl
2019-04-28 19:01 #12 av: Busfröken

Är det vanligt med en extra dipp kring v. 10?
Har mått dåligt under alla graviditeter och med trean blev jag utmattad och deprimerad.. Läkaren tror att jag troligtvis inte tål hormonet man producerar.. Tycker att jag har mått hyfsa

Anmäl
2019-04-28 19:02 #13 av: Busfröken

Hyfsat fram tills den här veckan då det kändes som att jag gick rätt in i en vägg igen...
Är det något speciellt som händer kring v. 9-10? Är livrädd att hamna där jag var sist igen 😞

Anmäl
2019-04-29 16:58 #14 av: teezan

Bm idag och allt såg bra ut. Mina värden var bra och bebisens hjärtljud varierade mellan 150-160 slag.

Har gått upp 6 kilo nu i vecka 23, och bm babblade lite om det, typ kost och motion. Vet inte om hon menade på att det var mycket, men jag orkar inte bry mig. Hade gått upp lika mycket med dottern i samma vecka, och när jag sa att jag gick upp 18 kilo då verkade hon tycka att ”oj, du gick upp så mycket”. Vad jag själv tycker känns det normalt och jag förväntar mig en liknande siffra den här gången. Just vikt är ett jobbigt ämne för mig för jag avskyr hetsen, särskilt när det inte finns anledning till ”oro” (typ när bvc tog upp att min dotters viktkurva gått upp lite, men den var ju fortfarande helt inom ”ramen” till hennes längd, hon har alltid legat över på båda). Ett känslig ämne helt enkelt. Jag lever på som jag kan, äter det jag vill och rör på mig, sen blir det som det blir. Tänker inte må dåligt över det, minns att jag gjorde det senast och den känslan av ”misslyckande” som jag kämpade mot att känna vill jag undvika.

Anmäl
2019-04-29 22:26 #15 av: pernillaa

Själv har jag gått upp 12 kg i vecka 38 nu. Ungefär som de andra gångerna.

Foglossningen härjar och jag blöder varje dag med några få undantag sen mer än en månad nu. Tydligen flera ytliga kärl i tappen. Har blött till och från hela grav. Men allt är bra.
Både längtar och grämer mig för förlossningen nu. Tiden går hemskt fort. Brukar dock gå över tiden så jag räknar med det nu också.

Har ni fött ungefär lika alla gånger i förhållande till bf? Eller har någon varit sen och någon annan tidig?

Ha en bra dag! // Pernilla

Anmäl
2019-04-30 08:36 #16 av: Guldko

Vecka 40 (39+0) och bara 7 dagar kvar till bf! Herre gud vad jag är taggad på förlossningen nu! Håll alla tummar och tår för att jag slipper gå över tiden.

Anmäl
2019-04-30 10:09 #17 av: jackiejohn

Bm igår, allt såg bra ut. Hjärtljuden låg på ca 150 så något högre än tidigare kids! Vi fick ju inte veta vad det var för kön på bebis vid rul.
Annars är jag sjukskriven på 100% pga svår foglossning (kryckor och stödbälte) samt prematura förvärkar vid ansträngning.

Jag har turen att jag har fått en ”normalt funtad” barnmorska även denna gången som inte ens kommenterar min vikt. Är i vecka 26 (25+5) och har sen jag plussade gått upp 14kg.. Jag tillhör den skaran som går upp mycket under graviditeten oavsett hur jag äter och rör på mig men jag har (tyvärr) inte svårt att bli av med alla extra kilon heller efteråt.. Finns det inte stora hälsorisker för mor och/eller barn ser jag inte anledning för bm att ens kommentera vikten.

Anmäl
2019-04-30 10:41 #18 av: Busfröken

#15 mina två första föddes båda två 38+ någon dag. Trean fick däremot för sig att stanna till några dagar efter bf... Snacka om att jag var less 🙄

Anmäl
2019-04-30 16:29 #19 av: Aftonstjärna

#14 Jag brukar också gå upp en massa, fast BM har aldrig kommenterat det. Brukar gå upp runt 20 kg. Man kanske även ska tänka på vad man väger före? Är man inte överviktig från början kan det väl inte vara något problem? Jag har gått upp från 60 till 80 kg med de senaste barnen (är 167 cm). Med barn nr 1 gick jag upp 50 till 75 kg, alltså 25 kg. Då var jag ju supersmal från början. Jag brukar tappa 10 kg ganska snabbt, de sista 10 brukar vara svårare...

Nu i vecka 28+4 har jag gått upp 12 kg.

Anmäl
2019-04-30 16:40 #20 av: teezan

#19 då är det som jag ungefär. Med dottern blev det totalt 20 om man tänker på att jag gick ner 2 i början, också från 60 till 80 och är 168 cm lång. Nu hade jag 3-4 kilo mer från början efter att ha mått lite sämre under tiden vi försökte bli gravida (=tröståt och hade inte heller tiden, eller snarare orken att motionera på samma sätt som innan första graviditeten), så tänker att jag slutar väl på typ 85 kilo denna gång. Tänker inte vara rädd för det, det skapar ju bara stress och ångest och det är man ju gärna utan 😊 skönt för er som slipper kommentarer!

Anmäl
2019-04-30 16:55 #21 av: jackiejohn

#20 Tycker du resonerar och tänker helt rätt!😊
Jag har gått upp dryga 30kg men förlorar det enkelt efteråt så jag har inte bekymrat mig och räknar med att jag kommer landa mellan 20-30kg i viktuppgång även nu.
Jag rör mig så mycket jag kan, bor ju på gård och har får och hästar som måste ses om samt två Duracellkaniner till ungar 😅 och äter allsidig kost men visst äter jag sött då och då men ingen överkonsumtion så finns liksom inte nåt att göra åt min viktuppgång och min barnmorska denna gången är tack och lov förnuftig nog att förstå detta om kommenterar inte ens vikten 😊

Anmäl
2019-05-01 00:44 #22 av: Rwawr

Någon som upplever myrkryp/panik/rastlöshet känslor i kroppen?
Senaste månaden har jag fått såna här känslor och jag kan inte sova! Googlat och googlat, äter halv grape varje kväll, försökt med extra järn/folsyra, massage, värme, kyla, röra mig mer / mindre... ingenting hjälper och ju längre tid som går blir det värre. Lyckas knappt sova och går runt hela dagar med foglossning från h*lvetet och som en zombie. Ibland kommer det även på dagarna. Och jag får panik på känslan!!

Någon som känner igen sig eller har andra tips? Har en månad kvar till BF.

Anmäl
2019-05-01 07:20 #23 av: Livingthelife

#22 har för mig magnesium ska hjälpa mot det :)

Anmäl
2019-05-01 08:32 #24 av: Rwawr

#23 då får jag prova det med 😂

Anmäl
2019-05-04 20:44 #25 av: Ellaann

#11 vi va inne på koll för jag fått två missfall på så kort tid varav ett va MA så vi ville se så allt såg okej ut denna gången :)
Ska även kolla nu på torsdag när jag är 7+6 och se om det är fortsatt bra med lillen 😍

Anmäl
2019-05-07 08:26 #26 av: jackiejohn

Bläh...!! Familjen har precis överlevt en magsjuka deluxe, fy!
Magsjuka är aldrig kul men att ha en sparkande livlig bebis i magen under magsjukan är verkligen inte trevligt eller kul 😬

Anmäl
2019-05-07 15:13 #27 av: Guldko

Igår fick vi åka in till bedömningsmottagningen på kontroll pga äggvita i urinen och högt blodtryck, utöver det såg allt okej ut. Fick veta att jag var öppen ca 1 cm. Ska på kontroll igen på torsdag.
Bf idag och när jag var på toa imorse upptäckte jag att (vad jag tror är) slemproppen har börjat släppa. Nu håller vi tummarna att förlossningen sätter igång!

Anmäl
2019-05-07 16:19 #28 av: Aftonstjärna

#27 Åh, vad spännande.  Lycka till! 

Var hos barnmorskan idag, allt såg bra ut. HB låg på gränsen (111) till dåligt trots att jag stoppar i mig en massa extra järn. Kan inte fatta att jag gått 30 fulla veckor på fredag! 

Anmäl
2019-05-07 17:32 #29 av: Guldko

#28 Tack!

Ingen tvekan om att det var en del av slemproppen imorse, strax efter 17 när jag var på toa kom resten!

Anmäl
2019-05-07 18:14 #30 av: jackiejohn

#27 Spännande! Snart har du säkert bebis hos dig 😁

Anmäl
2019-05-07 22:06 #31 av: Guldko

#30 Ja, någon gång inom två veckor lär han ju komma ut, haha! :D

Anmäl
2019-05-07 23:37 #32 av: 01emilia02

Alltså hur mycket kommer man gå upp i vikt? Väger för tillfället 48kg. (Vecka 15+1)

Tycker det låter mycket att gå upp nästan hälften av min egna nuvarande vikt? Alltså hur mycket är det nu egentligen jag kommer att gå upp i vikt? Från 48 till 68kg låter som en sjukt stor skillnaden så som 48 till 60 redan låter som mycket.

Så till min fråga, efter förlossningen. Kommer jag kunna återgå till min nuvarande vikt och kropp? Eller är det helt att glömma?

Anmäl
2019-05-08 00:01 #33 av: LaSadie

Gick upp ca 25 kg (vägde 74). 10 kg försvann direkt efter förlossningen, resten försvann genom promenader och kontrollera kosten lite. Hur din kropp kommer att bli efter förlossningen är bara att vänta och se tyvärr, inget man kan veta i förväg.

Anmäl
2019-05-08 05:47 #34 av: Devya

#32 Ingen kan ju ge dig ett svar på hur mycket du kommer att gå upp i vikt. :) Själv vägde jag 53kg och gick upp till 75kg utan att ens äta onyttigt. Jag gick dock ner de första 15kg inom ett par veckor.  5 och en halv månad efteråt har jag bara 2kg kvar att gå ner och då har jag inte ens börjat träna.

Du kan definitivt gå ner till den vikt du hade där innan. Min kropp har förändrats men min mage ser faktiskt ännu fin ut och jag är faktiskt nöjd med hur jag ser ut. Jag är mer nöjd än tidigare.

Vänta och se. Du kanske bara går upp ett par kg. Jag vet av en som bara gick upp 8kg under hela graviditeten så det sker ju också.

Anmäl
2019-05-08 09:35 #35 av: blomma12

#32 Det är väldigt individuellt hur mycket man går upp i vikt, alla graviditeter är olika. Jag vet de som har flera barn men gått upp enbart några få kilon med ena barnet och nästan 30kg med ett annat trots ungefär lika stort matintag etc. Mycket av vikten är ju hur mycket vätska och blod man har i kroppen och liknande. Om det känns jobbigt att tänka på viktökningen så är mitt tips att inte kolla hur mycket du väger. Jag har tidigare haft anorexia och har fortfarande jobbigt med siffror och kan inte väga mig, jag har stått med ryggen mot vågen varje gång på mvc och sagt att de inte får säga vikten till mig utan jag vill enbart veta att min vikt är hälsosam för mitt barn. Har 2 veckor kvar till bf nu och har ingen koll alls på hur mycket jag gått upp och det känns jätteskönt att slippa tänka på hur många ”gravidkilon” jag ”måste” träna bort efteråt utan kan enbart fokusera på att jag och bebisen mår bra. Du kanske tycker det är kul att se hur mkt du går upp, vissa tycker ju det är kul att följa, men om du tror att det kanske tar onödigt mycket energi att tänka på hur många kilon du går upp kan ett tips vara att inte kolla på vågen :-)

Anmäl
2019-05-08 10:10 #36 av: Tassen94

#32 Kag vägde 48kg och gick upp till 60. Gick ner 7kg de första dagarma. Nubväger jag 52kg, 3 månader efter färlossning. Men jag ammar inte, vissa som ammar går ner mer har jag hört.

Anmäl
2019-05-17 07:56 #37 av: teezan

Drömde inatt att jag födde en pojke på 4,2 kilo 🙈😅 visst, det kanske blir en pojke men jag har svårt att tro att han isåfall väger ett kilo mer än vad dottern gjorde vid födseln 😛 jag hoppas få en max 3,5 kilos bebis, men går jag över en del kanske drömmen stämmer 😆 ändå lite komiskt, det var oklart ett bra tag vad det var för kön innan personalen meddelade pojke 😜 blir spännande att se vad det blir! Jag är väldigt nyfiken.

Jag jobbar bara den här veckan som kommer, 4 arbetsdagar inklusive helgen, så nästa söndag är min sista dag. Känns jättekonstigt! Sen har jag 5 veckors semester och jag kommer skicka in ansökan om graviditetspenning och hoppas få den beviljad lagom till semestern är slut i graviditetsvecka 32 😊 hoppas verkligen den beviljas, för det är så vi har planerat med jobb och förskola nu.

Är snart i vecka 26 dessutom & mitt uppe i flytt. Har haft oflyt där för vi fick inte slutbesked och flytta in i huset direkt utan har snart fått vänta två veckor så det brinner i knutarna, vi ska vara ute ur lägenheten om 6 dagar. Men vi har gjort en ny provtryckning av huset, som kommunen begärde, och hoppas innerligt att slutbeskedet kommer över Mail idag så vi kan börja bo i vårt hus. Nu står vi liksom och stampar och vet inte hur mycket vi kan flytta in förutom kartonger. Man slipper ju gärna sanktionsavgift...

Mår bra ändå tycker jag, har varit lite känslig senaste tiden. Har börjat få nåt som påminner om lätt halsbränna vissa nätter, känner mig rätt trött så blir nog snart järntabletter för mig.

Fick veta att min ena syster troligtvis fått sitt tredje missfall och det känns väldigt tungt. Den här gången tog det väldigt hårt på henne, värsta gången med enorma smärtor och mängder med blod och hennes kille fick tjata för att gynakuten skulle ta emot henne trots att hon var helt matt och yr av blodförlusten. Som sagt är inte MF konstaterat utan de ska på undersökning idag, så jag hoppas ju verkligen! Men det ser kanske inte så ljust ut, tyvärr 😢

Anmäl
2019-05-17 11:55 #38 av: gothinika1

precis tagit positivt gravtest och är i vecka 7...
Mitt första så många känslor o funderingar som snurrar...

Anmäl
2019-05-17 13:51 #39 av: Livingthelife

#38 grattis! Jag förstår din känsla precis, jag var i din sits förra året vid denna tid när jag plussade. Var lite panik med ändå glädje. Idag sitter jag här med tösen på 3,5 månad 😁

Anmäl
2019-05-18 14:33 #40 av: Guldko

Den 11/5 föddes äntligen vår lilla pojke, 3582 g och 51 cm lång. Jag är sååå kär!

Anmäl
2019-05-18 17:23 #41 av: Jaguar_

Jag tog ut p-staven i början av februari, men vi började inte skjuta skarpt förrän första maj då vi aldrig mött någon som varit lycklig över att födas sent på året. Så vi planerar en bebis som kommer i början av året och fram till och med augusti.

Jag plussade den 14e och gjorde ett test till den 15 och samma där. Gick in på en sida för gravida och där fanns ett räkna ut när det hände och när förlossningen kommer ske. Den 4e Maj ska det ha skett och födsel beräknad till den 25 Januari 2020. Lyckades hyfsat snabbt och man få hoppas att det inte blir missfall. Är första barnet för mig. Känns skumt!Cool

Anmäl
2019-05-18 17:26 #42 av: Jaguar_

#40 Grattis!Blomma

Anmäl
2019-05-18 20:51 #43 av: jackiejohn

40# Grattis! :)

41# Grattis och lycka till! Spännande med första barnet :)
Mina två har också varit beräknade i januari 16 och 20 närmare bestämt med en är född i slutet på november och en i mellandagarna.

Anmäl
2019-05-19 10:08 #44 av: Jaguar_

#43 Spännande ja fast oroande med när man läser om hur man ska vara och sen är man inte sån alls :P T ex ömma bröst och blödning som ska ske osv. Man undrar ju om man fortfarande är på smällen.Galen Och ja risken finns ju att de föds sent ändå när det tog så snabbt. Fast är det inte så att man brukar gå över tiden med första barnet?

Anmäl
2019-05-19 11:00 #45 av: Livingthelife

#44 det är väldigt individuellt det där med att gå över tiden. En bekant till mig födde i 38+5 första barnet medans jag gick över 9 dagar. Det sägs, men tror det är väldigt individuellt och att bm vill att man ska ställa in sig på att gå tiden ut så att säga :)

Anmäl
2019-05-19 12:18 #46 av: teezan

#44 ömma bröst och blödning är inte något alla upplever. Jag har endast känt lite i bröstvårtorna båda mina graviditeter, men det har inte varit nåt nämnvärt, och jag har inte haft nån nidblödning (när ägget fäster). Första gången hade jag ingen blödning alls, denna gången fick jag en väldigt liten i samband med att mensen skulle kommit. Så det är inget konstigt om du inte känner dig så. Man kan må på väldigt olika sätt och få olika symptom. Grattis till din graviditet! 😊

Anmäl
2019-05-19 12:27 #47 av: Jaguar_

#45 Aha ok ja det är klart. Jag får se hur det blir för min del. Har ju lite att ta i och tänka på och inte bara vara gravid. Massa medicin som måste vara rätt och så antar jag att jag kommer ha intensiva rundor till sjukstugan och gyn. Sen om jag få föda själv är helt oklart. Kan bli planerat kejsarsnitt på en gång... Dock vill jag gärna testa själv, men förstår om jag inte får.

#46 Pheew! Säger jag då haha. Så svårt när man inte kan prata med erfarna istället för att bara läsa via böcker och internet. Det ger inte alls en klar bild och det vet jag. Vill inte säga något än till familjemedlemmar då det är risky de första 3 månaderna. Så måste ju vänta.. Annars hade jag snackat med mina systrar och mamma istället för att läsa om det. Ska in till gyn nu den 28e och träffa min barnmorska första gången. Spännande! Och tack! Det har inte sjunkit in än dock.. Vet inte om jag vågar låta det sjunka in innan 3 månader har passerat och man vet att allt är ok.Galen

Anmäl
2019-05-19 16:14 #48 av: Rwawr

Imorgon v.39, är så sjukt less på att vara gravid nu. Foglossningen är extrem och vill inte röra mig en millimeter, vilket inte alls funkar då sonen är hemma hela dagarna och vill underhållas. Önskar man kunde vräka bebis nu... kommer dock inte hända nåt förrän v.41 tidigast gissar jag. Grinig, gnäll mamma utan energi här. Blir inte bättre av att alla säger "ska du inte föda snaaart?" 😓 jo tack, igår om jag fick bestämma.

Anmäl
2019-05-19 16:52 #49 av: Jaguar_

#48 Usch ja de flesta känner såhär har jag hört i slutet av graviditeten. Det är påfrestande för huvudet och kroppen. Min syster fick extrem foglossning och har ännu inte hämtat sig fullt ut såhär 9 år senare. Hoppas att ditt går bra och att bebisen snart vill ut! Kramas

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.