Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 5501 ggr
mollyt
2019-04-17 17:03

Vi som väntar barn 2019 #5

Här kan ni fortsätta 🙂

Annons:
Livingthelife
2019-04-17 18:12
#1

Imorgon torsdag blir Pluttans första långresan! Upp till Karlstad och farmor och farfar över påsk :) 30mil bilfärd med 1 stopp i Skövde som vi brukar så hon får komma ur skyddet och sträcka sig lite innan vi fortsätter. Sen blir det ev att träffa resten av makens släkt i helgen med så de får träffa det nya tillskottet. Hon blir 11v på fredag och tiden går så fort! 3 maj är det liksom dags för 2a dosen rota och vaccination :o

Ellaann
2019-04-17 18:18
#2

Någon här inne som hade mkt symtom eller inga alls i v.5?? Jag går in i vecka 6 på fredag och jag har nog inga symtom alls förutom lite huvudvärk ett par dagar som nu är borta helt. Någon som känner igen sig att vara symtomfri?

Livingthelife
2019-04-17 20:25
#3

#2 jag hade bara lite halsbränna precis när jag plussa, annars kände jag mig inte gravid försen en lättare foglossning I korsryggen kom i v23 :)

[Kijsen]
2019-04-18 18:42
#4

#2 mina symptomer har börjat runt vecka 7 båda graviditeterna :) En kompis till mig har inte haft några symptomer alls och är nu i vecka 28 🙈 skönt för de som slipper!

Guldko
2019-04-19 07:53
#5

Igår var jag på kontroll hos bm, visade sig att jag gått upp 8 kg på 4 veckor(!). Innan hade jag bara gått upp totalt 8 kg under hela graviditeten. Vi gjorde lite fler tester och alla värden såg bra ut förutom att jag har höga sockernivåer. De ligger precis på gränsen till att vara för höga så nu ligger jag i riskzonen för diabetes. :( Nu blir det till att tänka lite mer på vad jag stoppar i mig och minst 30 min promenad om dagen, hur jag nu ska orka det med svullna händer och fötter och ont i rygg och höfter. Jaja, bf om mindre än 3 veckor!

Ternstrom
2019-04-20 19:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hej tjejer ! Jag plussade precis så i december blir det ett litet knyte 😍

Annons:
[Kijsen]
2019-04-20 19:14
#7

#6 Grattis! Väntar själv en liten i december 😍

Ellaann
2019-04-20 19:31
#8

#6 Grattis! Blir decemberbarn här med om det vill sig denna gången 😍

teezan
2019-04-22 22:21
#9

Har antagligen fått foglossning nu. Det började med ont i ryggen liknande det som jag haft tidigare, men nu får jag ont i ena skinkan, särskilt i slutet av dagarna, och igår fick jag svårt att gå hem (haltade typ). Ska börja göra lite övningar mot foglossning i hopp om bättring. Upplevde inte riktigt detta förra gången, men tror mycket beror på mitt fysiska arbete med tunga lyft och påfrestande rörelser (vrider & böjer mig mycket, även med tyngd). Förra gången jobbade jag knappt då jag pluggade. Ska till bm nästa vecka så jag tänkte ta upp det, och så måste jag skicka in ansökan om gravpenning och be om moderskapsintyg. Funderar på att ringa bm imorgon så jag verkligen får intygen så processen med gravpenning går smidigare. Är i vecka 22 nu, så det börjar bli dags med tanke på att handläggningstiden kan vara en hel månad. Jag har förresten bara 18 jobbdagar kvar till det är dags för semester (och förhoppningsvis avlöses den med gravpenning och sedan föräldraledighet), känns lite sjukt! 🙈

Ellaann
2019-04-23 15:52
#10

Idag va vi inne för koll då det verkligen fanns någon där inne och visst såg vi en liten plutt 😍 v.6 för mig

Ternstrom
2019-04-24 14:38
#11

#10 varför var ni inne på koll ? :)

Busfröken
2019-04-28 19:01
#12

Är det vanligt med en extra dipp kring v. 10? Har mått dåligt under alla graviditeter och med trean blev jag utmattad och deprimerad.. Läkaren tror att jag troligtvis inte tål hormonet man producerar.. Tycker att jag har mått hyfsa

Busfröken
2019-04-28 19:02
#13

Hyfsat fram tills den här veckan då det kändes som att jag gick rätt in i en vägg igen… Är det något speciellt som händer kring v. 9-10? Är livrädd att hamna där jag var sist igen 😞

Annons:
teezan
2019-04-29 16:58
#14

Bm idag och allt såg bra ut. Mina värden var bra och bebisens hjärtljud varierade mellan 150-160 slag. Har gått upp 6 kilo nu i vecka 23, och bm babblade lite om det, typ kost och motion. Vet inte om hon menade på att det var mycket, men jag orkar inte bry mig. Hade gått upp lika mycket med dottern i samma vecka, och när jag sa att jag gick upp 18 kilo då verkade hon tycka att ”oj, du gick upp så mycket”. Vad jag själv tycker känns det normalt och jag förväntar mig en liknande siffra den här gången. Just vikt är ett jobbigt ämne för mig för jag avskyr hetsen, särskilt när det inte finns anledning till ”oro” (typ när bvc tog upp att min dotters viktkurva gått upp lite, men den var ju fortfarande helt inom ”ramen” till hennes längd, hon har alltid legat över på båda). Ett känslig ämne helt enkelt. Jag lever på som jag kan, äter det jag vill och rör på mig, sen blir det som det blir. Tänker inte må dåligt över det, minns att jag gjorde det senast och den känslan av ”misslyckande” som jag kämpade mot att känna vill jag undvika.

pernillaa
2019-04-29 22:26
#15

Själv har jag gått upp 12 kg i vecka 38 nu. Ungefär som de andra gångerna. Foglossningen härjar och jag blöder varje dag med några få undantag sen mer än en månad nu. Tydligen flera ytliga kärl i tappen. Har blött till och från hela grav. Men allt är bra. Både längtar och grämer mig för förlossningen nu. Tiden går hemskt fort. Brukar dock gå över tiden så jag räknar med det nu också. Har ni fött ungefär lika alla gånger i förhållande till bf? Eller har någon varit sen och någon annan tidig?

Ha en bra dag! // Pernilla

Guldko
2019-04-30 08:36
#16

Vecka 40 (39+0) och bara 7 dagar kvar till bf! Herre gud vad jag är taggad på förlossningen nu! Håll alla tummar och tår för att jag slipper gå över tiden.

jackiejohn
2019-04-30 10:09
#17

Bm igår, allt såg bra ut. Hjärtljuden låg på ca 150 så något högre än tidigare kids! Vi fick ju inte veta vad det var för kön på bebis vid RUL. Annars är jag sjukskriven på 100% pga svår foglossning (kryckor och stödbälte) samt prematura förvärkar vid ansträngning. Jag har turen att jag har fått en ”normalt funtad” barnmorska även denna gången som inte ens kommenterar min vikt. Är i vecka 26 (25+5) och har sen jag plussade gått upp 14kg.. Jag tillhör den skaran som går upp mycket under graviditeten oavsett hur jag äter och rör på mig men jag har (tyvärr) inte svårt att bli av med alla extra kilon heller efteråt.. Finns det inte stora hälsorisker för mor och/eller barn ser jag inte anledning för bm att ens kommentera vikten.

Busfröken
2019-04-30 10:41
#18

#15 mina två första föddes båda två 38+ någon dag. Trean fick däremot för sig att stanna till några dagar efter bf… Snacka om att jag var less 🙄

Aftonstjärna
2019-04-30 16:29
#19

#14 Jag brukar också gå upp en massa, fast BM har aldrig kommenterat det. Brukar gå upp runt 20 kg. Man kanske även ska tänka på vad man väger före? Är man inte överviktig från början kan det väl inte vara något problem? Jag har gått upp från 60 till 80 kg med de senaste barnen (är 167 cm). Med barn nr 1 gick jag upp 50 till 75 kg, alltså 25 kg. Då var jag ju supersmal från början. Jag brukar tappa 10 kg ganska snabbt, de sista 10 brukar vara svårare… Nu i vecka 28+4 har jag gått upp 12 kg.

teezan
2019-04-30 16:40
#20

#19 då är det som jag ungefär. Med dottern blev det totalt 20 om man tänker på att jag gick ner 2 i början, också från 60 till 80 och är 168 cm lång. Nu hade jag 3-4 kilo mer från början efter att ha mått lite sämre under tiden vi försökte bli gravida (=tröståt och hade inte heller tiden, eller snarare orken att motionera på samma sätt som innan första graviditeten), så tänker att jag slutar väl på typ 85 kilo denna gång. Tänker inte vara rädd för det, det skapar ju bara stress och ångest och det är man ju gärna utan 😊 skönt för er som slipper kommentarer!

Annons:
jackiejohn
2019-04-30 16:55
#21

#20 Tycker du resonerar och tänker helt rätt!😊 Jag har gått upp dryga 30kg men förlorar det enkelt efteråt så jag har inte bekymrat mig och räknar med att jag kommer landa mellan 20-30kg i viktuppgång även nu. Jag rör mig så mycket jag kan, bor ju på gård och har får och hästar som måste ses om samt två Duracellkaniner till ungar 😅 och äter allsidig kost men visst äter jag sött då och då men ingen överkonsumtion så finns liksom inte nåt att göra åt min viktuppgång och min barnmorska denna gången är tack och lov förnuftig nog att förstå detta om kommenterar inte ens vikten 😊

Rwawr
2019-05-01 00:44
#22

Någon som upplever myrkryp/panik/rastlöshet känslor i kroppen? Senaste månaden har jag fått såna här känslor och jag kan inte sova! Googlat och googlat, äter halv grape varje kväll, försökt med extra järn/folsyra, massage, värme, kyla, röra mig mer / mindre… ingenting hjälper och ju längre tid som går blir det värre. Lyckas knappt sova och går runt hela dagar med foglossning från h*lvetet och som en zombie. Ibland kommer det även på dagarna. Och jag får panik på känslan!! Någon som känner igen sig eller har andra tips? Har en månad kvar till BF.

Livingthelife
2019-05-01 07:20
#23

#22 har för mig magnesium ska hjälpa mot det :)

Rwawr
2019-05-01 08:32
#24

#23 då får jag prova det med 😂

Ellaann
2019-05-04 20:44
#25

#11 vi va inne på koll för jag fått två missfall på så kort tid varav ett va MA så vi ville se så allt såg okej ut denna gången :) Ska även kolla nu på torsdag när jag är 7+6 och se om det är fortsatt bra med lillen 😍

jackiejohn
2019-05-07 08:26
#26

Bläh…!! Familjen har precis överlevt en magsjuka deluxe, fy! Magsjuka är aldrig kul men att ha en sparkande livlig bebis i magen under magsjukan är verkligen inte trevligt eller kul 😬

Guldko
2019-05-07 15:13
#27

Igår fick vi åka in till bedömningsmottagningen på kontroll pga äggvita i urinen och högt blodtryck, utöver det såg allt okej ut. Fick veta att jag var öppen ca 1 cm. Ska på kontroll igen på torsdag. Bf idag och när jag var på toa imorse upptäckte jag att (vad jag tror är) slemproppen har börjat släppa. Nu håller vi tummarna att förlossningen sätter igång!

Annons:
Aftonstjärna
2019-05-07 16:19
#28

#27 Åh, vad spännande.  Lycka till! 

Var hos barnmorskan idag, allt såg bra ut. HB låg på gränsen (111) till dåligt trots att jag stoppar i mig en massa extra järn. Kan inte fatta att jag gått 30 fulla veckor på fredag!

Guldko
2019-05-07 17:32
#29

#28 Tack! Ingen tvekan om att det var en del av slemproppen imorse, strax efter 17 när jag var på toa kom resten!

jackiejohn
2019-05-07 18:14
#30

#27 Spännande! Snart har du säkert bebis hos dig 😁

Guldko
2019-05-07 22:06
#31

#30 Ja, någon gång inom två veckor lär han ju komma ut, haha! :D

01emilia02
2019-05-07 23:37
#32

Alltså hur mycket kommer man gå upp i vikt? Väger för tillfället 48kg. (Vecka 15+1) Tycker det låter mycket att gå upp nästan hälften av min egna nuvarande vikt? Alltså hur mycket är det nu egentligen jag kommer att gå upp i vikt? Från 48 till 68kg låter som en sjukt stor skillnaden så som 48 till 60 redan låter som mycket. Så till min fråga, efter förlossningen. Kommer jag kunna återgå till min nuvarande vikt och kropp? Eller är det helt att glömma?

LaSadie
2019-05-08 00:01
#33

Gick upp ca 25 kg (vägde 74). 10 kg försvann direkt efter förlossningen, resten försvann genom promenader och kontrollera kosten lite. Hur din kropp kommer att bli efter förlossningen är bara att vänta och se tyvärr, inget man kan veta i förväg.

[Devya]
2019-05-08 05:47
#34

#32 Ingen kan ju ge dig ett svar på hur mycket du kommer att gå upp i vikt. :) Själv vägde jag 53kg och gick upp till 75kg utan att ens äta onyttigt. Jag gick dock ner de första 15kg inom ett par veckor.  5 och en halv månad efteråt har jag bara 2kg kvar att gå ner och då har jag inte ens börjat träna.

Du kan definitivt gå ner till den vikt du hade där innan. Min kropp har förändrats men min mage ser faktiskt ännu fin ut och jag är faktiskt nöjd med hur jag ser ut. Jag är mer nöjd än tidigare.

Vänta och se. Du kanske bara går upp ett par kg. Jag vet av en som bara gick upp 8kg under hela graviditeten så det sker ju också.

Annons:
blomma12
2019-05-08 09:35
#35

#32 Det är väldigt individuellt hur mycket man går upp i vikt, alla graviditeter är olika. Jag vet de som har flera barn men gått upp enbart några få kilon med ena barnet och nästan 30kg med ett annat trots ungefär lika stort matintag etc. Mycket av vikten är ju hur mycket vätska och blod man har i kroppen och liknande. Om det känns jobbigt att tänka på viktökningen så är mitt tips att inte kolla hur mycket du väger. Jag har tidigare haft anorexia och har fortfarande jobbigt med siffror och kan inte väga mig, jag har stått med ryggen mot vågen varje gång på mvc och sagt att de inte får säga vikten till mig utan jag vill enbart veta att min vikt är hälsosam för mitt barn. Har 2 veckor kvar till bf nu och har ingen koll alls på hur mycket jag gått upp och det känns jätteskönt att slippa tänka på hur många ”gravidkilon” jag ”måste” träna bort efteråt utan kan enbart fokusera på att jag och bebisen mår bra. Du kanske tycker det är kul att se hur mkt du går upp, vissa tycker ju det är kul att följa, men om du tror att det kanske tar onödigt mycket energi att tänka på hur många kilon du går upp kan ett tips vara att inte kolla på vågen :-)

Tassen94
2019-05-08 10:10
#36

#32 Kag vägde 48kg och gick upp till 60. Gick ner 7kg de första dagarma. Nubväger jag 52kg, 3 månader efter färlossning. Men jag ammar inte, vissa som ammar går ner mer har jag hört.

teezan
2019-05-17 07:56
#37

Drömde inatt att jag födde en pojke på 4,2 kilo 🙈😅 visst, det kanske blir en pojke men jag har svårt att tro att han isåfall väger ett kilo mer än vad dottern gjorde vid födseln 😛 jag hoppas få en max 3,5 kilos bebis, men går jag över en del kanske drömmen stämmer 😆 ändå lite komiskt, det var oklart ett bra tag vad det var för kön innan personalen meddelade pojke 😜 blir spännande att se vad det blir! Jag är väldigt nyfiken. Jag jobbar bara den här veckan som kommer, 4 arbetsdagar inklusive helgen, så nästa söndag är min sista dag. Känns jättekonstigt! Sen har jag 5 veckors semester och jag kommer skicka in ansökan om graviditetspenning och hoppas få den beviljad lagom till semestern är slut i graviditetsvecka 32 😊 hoppas verkligen den beviljas, för det är så vi har planerat med jobb och förskola nu. Är snart i vecka 26 dessutom & mitt uppe i flytt. Har haft oflyt där för vi fick inte slutbesked och flytta in i huset direkt utan har snart fått vänta två veckor så det brinner i knutarna, vi ska vara ute ur lägenheten om 6 dagar. Men vi har gjort en ny provtryckning av huset, som kommunen begärde, och hoppas innerligt att slutbeskedet kommer över Mail idag så vi kan börja bo i vårt hus. Nu står vi liksom och stampar och vet inte hur mycket vi kan flytta in förutom kartonger. Man slipper ju gärna sanktionsavgift… Mår bra ändå tycker jag, har varit lite känslig senaste tiden. Har börjat få nåt som påminner om lätt halsbränna vissa nätter, känner mig rätt trött så blir nog snart järntabletter för mig. Fick veta att min ena syster troligtvis fått sitt tredje missfall och det känns väldigt tungt. Den här gången tog det väldigt hårt på henne, värsta gången med enorma smärtor och mängder med blod och hennes kille fick tjata för att gynakuten skulle ta emot henne trots att hon var helt matt och yr av blodförlusten. Som sagt är inte MF konstaterat utan de ska på undersökning idag, så jag hoppas ju verkligen! Men det ser kanske inte så ljust ut, tyvärr 😢

gothinika1
2019-05-17 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

precis tagit positivt gravtest och är i vecka 7… Mitt första så många känslor o funderingar som snurrar…

Livingthelife
2019-05-17 13:51
#39

#38 grattis! Jag förstår din känsla precis, jag var i din sits förra året vid denna tid när jag plussade. Var lite panik med ändå glädje. Idag sitter jag här med tösen på 3,5 månad 😁

Guldko
2019-05-18 14:33
#40

Den 11/5 föddes äntligen vår lilla pojke, 3582 g och 51 cm lång. Jag är sååå kär!

Jaguar_
2019-05-18 17:23
#41

Jag tog ut p-staven i början av februari, men vi började inte skjuta skarpt förrän första maj då vi aldrig mött någon som varit lycklig över att födas sent på året. Så vi planerar en bebis som kommer i början av året och fram till och med augusti.

Jag plussade den 14e och gjorde ett test till den 15 och samma där. Gick in på en sida för gravida och där fanns ett räkna ut när det hände och när förlossningen kommer ske. Den 4e Maj ska det ha skett och födsel beräknad till den 25 Januari 2020. Lyckades hyfsat snabbt och man få hoppas att det inte blir missfall. Är första barnet för mig. Känns skumt!😎

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Jaguar_
2019-05-18 17:26
#42

#40 Grattis!🌺

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

jackiejohn
2019-05-18 20:51
#43

40# Grattis! :) 41# Grattis och lycka till! Spännande med första barnet :) Mina två har också varit beräknade i januari 16 och 20 närmare bestämt med en är född i slutet på november och en i mellandagarna.

Jaguar_
2019-05-19 10:08
#44

#43 Spännande ja fast oroande med när man läser om hur man ska vara och sen är man inte sån alls :P T ex ömma bröst och blödning som ska ske osv. Man undrar ju om man fortfarande är på smällen.🤪 Och ja risken finns ju att de föds sent ändå när det tog så snabbt. Fast är det inte så att man brukar gå över tiden med första barnet?

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Livingthelife
2019-05-19 11:00
#45

#44 det är väldigt individuellt det där med att gå över tiden. En bekant till mig födde i 38+5 första barnet medans jag gick över 9 dagar. Det sägs, men tror det är väldigt individuellt och att bm vill att man ska ställa in sig på att gå tiden ut så att säga :)

teezan
2019-05-19 12:18
#46

#44 ömma bröst och blödning är inte något alla upplever. Jag har endast känt lite i bröstvårtorna båda mina graviditeter, men det har inte varit nåt nämnvärt, och jag har inte haft nån nidblödning (när ägget fäster). Första gången hade jag ingen blödning alls, denna gången fick jag en väldigt liten i samband med att mensen skulle kommit. Så det är inget konstigt om du inte känner dig så. Man kan må på väldigt olika sätt och få olika symptom. Grattis till din graviditet! 😊

Jaguar_
2019-05-19 12:27
#47

#45 Aha ok ja det är klart. Jag får se hur det blir för min del. Har ju lite att ta i och tänka på och inte bara vara gravid. Massa medicin som måste vara rätt och så antar jag att jag kommer ha intensiva rundor till sjukstugan och gyn. Sen om jag få föda själv är helt oklart. Kan bli planerat kejsarsnitt på en gång… Dock vill jag gärna testa själv, men förstår om jag inte får.

#46 Pheew! Säger jag då haha. Så svårt när man inte kan prata med erfarna istället för att bara läsa via böcker och internet. Det ger inte alls en klar bild och det vet jag. Vill inte säga något än till familjemedlemmar då det är risky de första 3 månaderna. Så måste ju vänta.. Annars hade jag snackat med mina systrar och mamma istället för att läsa om det. Ska in till gyn nu den 28e och träffa min barnmorska första gången. Spännande! Och tack! Det har inte sjunkit in än dock.. Vet inte om jag vågar låta det sjunka in innan 3 månader har passerat och man vet att allt är ok.🤪

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Rwawr
2019-05-19 16:14
#48

Imorgon v.39, är så sjukt less på att vara gravid nu. Foglossningen är extrem och vill inte röra mig en millimeter, vilket inte alls funkar då sonen är hemma hela dagarna och vill underhållas. Önskar man kunde vräka bebis nu… kommer dock inte hända nåt förrän v.41 tidigast gissar jag. Grinig, gnäll mamma utan energi här. Blir inte bättre av att alla säger "ska du inte föda snaaart?" 😓 jo tack, igår om jag fick bestämma.

Annons:
Jaguar_
2019-05-19 16:52
#49

#48 Usch ja de flesta känner såhär har jag hört i slutet av graviditeten. Det är påfrestande för huvudet och kroppen. Min syster fick extrem foglossning och har ännu inte hämtat sig fullt ut såhär 9 år senare. Hoppas att ditt går bra och att bebisen snart vill ut! 🤗

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Rwawr
2019-05-20 11:54
#50

#49 ja fy.. det är nog ganska lika för alla gissar jag. Usch hoppas man slipper smärtor så långt efteråt.

LaSadie
2019-05-25 10:47
#51

Hoppar in här. Kommer få nummer två i nov/dec. Helt oväntat och borde inte vara möjligt. Fick dotter i augusti via IVF då mannen räknas som steril pga sina cellgiftsbehandlingar, men någon jävel letade sig fram i alla fall ='D var på KUB i veckan och såg en sprattlande varelse <3 Kommer bli tufft och jobbigt med två barn där ena bara är 16 mån i dec och var inte alls inne på att behålla från första början, men efter en hel del funderande så kommer det att gå bra b^_^d

Aftonstjärna
2019-05-25 12:11
#52

#51 Grattis! Roligt med tätisar. Jag har 20 mån mellan nr 1 och 2, men även mellan nr 2 och 3. :) Fördelen med att ha tätt är att lättare att hitta gemensamma intressen. Nu när de är äldre är de aldrig ensamma hemma på eftermiddagarna, när vi jobbar.

mollyt
2019-05-26 20:38
#53

#51 men vad roligt, grattis! I er situation kanske man ändå får tro på ödet då om den här krabaten såg till att bli till! Det kommer gå bra med de två tillsammans!

LaSadie
2019-05-26 23:39
#54

#52 & 53 Tack, det är ett litet mirakel =)

teezan
2019-05-28 14:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Vecka 27 & jag har nu semester 😊 väldigt skönt! Har fullt upp med det nya huset så sysslolös kommer jag inte vara 😅

Annons:
Sandiy
2019-05-29 18:36
#56

Nu är man inne i v36. En period blev jag galen för att jag tyckte graviditeten gick sakta. Men nu har ja panik för de känns som att det gått fööör fort.. Inte många veckor kvar innan bebis är här :)

Livingthelife
2019-05-29 20:09
#57

#56 sista tiden går sååå långsamt 🙈 jag tyckte tiden stod stilla och ännu mer när jag gick över 9 dagar. Men det kommer gå bra! Lycka till 😁

01emilia02
2019-05-31 06:16
#58

Godmorgon kan man väll säga. Någon som haft svårt att sova för att det stramar i hela magen? Är bara i vecka 19(18+3) och magen syns inte ännu. Men ont har jag. Känns som en böld i magen. Den känns hårdare än vanligt. Kan inte ens dra in den delen av magen. Det kunde jag i förrgår. Gör ont t.o.m när jag ställer mig upp eller sträcker på mig. Gör ont att ligga ner, kan typ bara sitta. Jag blöder inte. Vad ska jag göra? Är det vanligt att få så ont i magen? ( ja jag har bajsat nyligen, även ätit, druckit osv. Så det är inte nått sånt!)

jackiejohn
2019-06-05 14:44
#59

#58 Märkligt, har det gått över? Skulle råda dig att prata med din barnmorska! Kan inte säga att det låter som vare sig ligament eller växtvärk så som du beskriver.. ——— Här lunkar livet på! Går in i vecka 32 imorrn 😱 var tar tiden vägen liksom… Var inne på kontroll för ca 2 veckor sedan pga svaga fosterrörelser, allt var bra tack och lov han låg bara på ett sådan vis att jag inte kunde känna honom på samma sätt som innan, fick även som en bonus veta att det är en pojk vi väntar ☺️ Glad vilket som men visst ska det bli kul med en son när vi har två döttrar!

teezan
2019-06-06 22:02
#60

#59 vad bra att det såg bra ut & vilken överraskning att få veta kön dessutom 😊 måste erkänna att jag är otroligt nyfiken på vad vi kommer få för en skrutt 😊 Nu är det vecka 28 och jag lider av värmen. Det blir så otroligt varmt inomhus, runt 30 grader, då solen steker på huset i stort sett hela dagarna, så om kvällarna öppnar jag upp så det blir tvärdrag så man sedan kan få lite sömn 🥵 Var hos bm igår och allt var fortsatt bra, bör nog börja med järn då mina depåer var nere på 47ug, startade på 187. Dock har inte barnmorskan ringt om det än men jag såg det i min journal, och att man bör börja när det är under 60. Annars var järnet 116 igår, så inte jättelågt. Bebis hjärtljud var mellan 142-157 slag/minut, SF fortsatt 1 cm under kurvan men följer ju sin egna kurva fint 😊 har nästan gått upp 10 kilo, precis som med dottern i denna vecka. Tycker denna bebis är väldigt lugn, jag känner den men inte alls lika mycket som med dottern. Men den ska väl följa sitt ”eget” mönster, så jag känner mig inte orolig. Dessutom är jag precis nu i de veckorna då man ska börja vara lite mer observant på minskade rörelser. Känner något varje gång jag vilar i stort sett, även om det bara är någon liten buff eller så.

jackiejohn
2019-06-06 22:14
#61

60# Jo men det blev en extra bonus liksom! Ska bli spännande att se om det stämmer nu också 😊 Mina tre har haft helt olika rörelsemönster i magen så man får lära sig varje unges mönster 😊

blorp
2019-06-06 22:14
#62

Gick in i vecka 34 idag. Med tanke på att jag knappt klarade värmen förra året när jag inte var gravid så vet jag inte om det var så smart att planera en sommarbebis. Om jag överlever den här sommaren återstår att se 😅

Annons:
LaSadie
2019-06-07 13:43
#63

Hoppsan… Åt en macka med brieost i veckan, glömde av att den var på nej listan. Det är listeria man ska vara orolig för eller hur?

teezan
2019-06-07 16:26
#64

#63 tänker att om det var bakterier i den borde du blivit dålig redan. Verkar inte vara vanligt med listeria men det kan ju vara farligt och därför bäst att avstå , för säkerhets skull. Men det borde som sagt vara lugnt om du inte känt av någonting, bara att undvika resten av graviditeten istället 😊

Livingthelife
2019-06-07 19:21
#65

#63 man kan äta brieost under graviditeten, bara man värmer så det bubblar :) men eftersom du inte känt något, men kanske kan vara värt att fråga bm om du är orolig. Tösen hade 4 månaders kontroll I tisdags och vägde då 7440g och var 66cm 🙈 hon växer så det knakar och det är så härligt att få följa henne mentalt

teezan
2019-06-08 12:38
#66

Åh, tror jag har foglossning. Det hugger till i ljumsken så man knappt kan gå, och det är svårt att vända sig i sängen. Har känt av i rygg och skinkor innan men detta i ljumsken är relativt nytt. Är fortfarande aktiv och så men det här begränsar mig lite, tyvärr. Sen fattar jag inte varför inte min barnmorska råder mig att ta järntabletter. I snitt, sedan inskrivning, har mitt ferritinvärde gått ner 27 mikrogram per månad, så om det fortsätter så är jag nere på 20 nästa besök och depåerna hinner tömmas lagom till förlossning. Så för att undvika tråkiga konsekvenser tänker jag börja nu på eget bevåg, men jag stör mig verkligen på att hon väntar så länge. Förra graviditeten började jag efter halva graviditeten ungefär, och ändå fick jag öka mängden tabletter innan förlossning då det gick ner.

teezan
2019-06-09 11:15
#67

Och under kvällen och natten har jag fått en ihållande smärta i vänster sida rygg som strålar mot vänster sida av magen. Mår lite illa av den känslan. Usch. Har knappt kunnat sova, det enda som blev någorlunda var att halvsitta i kombination med alvedon. Det gör riktigt ont. Var först lite orolig över om det var onda sammandragningar men det måste vara foglossning detta också, kroppen säger nog ifrån då jag varit väldigt aktiv senaste tiden med flytten. Så nu vet jag inte vad jag ska göra, strikt vila, göra övningar eller ta lätta promenader? Och sjukskriva mig på min semester? Njuter knappast av ledigheten för tillfället, är väldigt grinig av att ha ont. Får ringa vc och bm imorgon tror jag.

teezan
2019-06-09 19:54
#68

Har varit samma jobbiga smärta hela dagen så ringde jourläkare och de misstänkte njurstensanfall så blev skickad till akuten där blodprover togs. Dessa såg bra ut och eftersom de inte vill röntga eller medicinera en gravid kvinna på grund av risker för fostret ska jag avvakta och fasta från midnatt, för att kunna åka in imorgon morgon om jag fortfarande har ont. Då gör de ultraljud och eventuell stötbehandling för att få bort stenar. Så min plan är alvedon, varm dusch och dricka massor.

teezan
2019-06-15 14:13
#69

Var inne på akuten dagen efter senaste inlägget för jag ville göra ultraljudet. Dock efter tre timmar och en blixtsnabb konsultation tyckte läkaren att vi kunde avvakta, dels på grund av att jag kände mig lite bättre och dels för att jag inte hade så ont på de ställen man brukar vid njursten. Och väntetiden var ytterligare tre timmar. Han var inne på urinvägsinfektion då jag hade vita blodkroppar i urinen båda dagarna men jag skulle återkomma. Kände själv att det inte var särskilt kul att flänga till akuten så jag orkade inte vänta. Under natten blev allt mycket värre, jag fick ”anfall” med cirka 4 timmars mellanrum, som höll i sig 1-1,5 timme. Gjorde jätteont, påminde om värkar. Så på morgonen åkte vi in för tredje gången & jag hade fastat. Fick dropp inför väntan på ultraljud och hann få ännu ett anfall innan dess. Njurarna var det dock inget fel på, alla mina prover var fina, urinodlingen var dock inte klar. De funderade vidare om det ändå var urinvägsinfektion eller kanske förstoppning. Förlossning kontaktades och jag fick en undersökning där, särskilt då jag upplevt värkar, men allt var fint och bebis mådde bra. Huvudet låg neråt men det var inget konstigt sa gynläkaren. Min moderkaka ligger långt ner bak, men han nämnde inte något om det utan jag såg det i min journal så då borde det väl inte vara något som påverkar förlossningen sen. Gynläkaren var nästan övertygad om urinvägsinfektion och satte mig på antibiotika i fem dagar. Jag har fortfarande inte blivit helt fri från besvären men just idag har det känts mycket bättre! Dock ringde aldrig läkaren och gav besked om det var bakterier eller inte i urinen, vilket känns lite konstigt då gbs-bakterien kan vara farlig för bebis. Och har jag inga bakterier eller någon annan sort vore det ändå bra att veta, för då har ju alla problem berott på något annat. Skönt i alla fall att det inte var nån bebis på g!🙏🏻

Annons:
mollyt
2019-06-18 20:02
#70

Usch! Men vad bra att det känns lite bättre nu, jag hoppas du känner dig helt bra snart!

teezan
2019-06-25 12:45
#71

#70 tack ❤️ Det blev bättre efter en vecka och sedan dess är jag smärtfri, det är så skönt! Vet dock fortfarande ingenting om odlingen som gjordes, och vet inte hur jag kan ta reda på det. Ska prata med bm om det. Denna bebis är verkligen så himla lugn, känns mest som den sträcker på sig lite & ändrar ställning ibland, nån enstaka spark sådär men inte mycket mer. Med dottern fick jag rejäla sparkar i revbenen men det har inte hänt en enda gång. Det har gjort ont nån gång sådär men inte alls som med henne. Jag blir fundersam men samtidigt har den ju haft det mönstret hela tiden, och jag kan ju bara jämföra med det, inte med min förra graviditet. Bm sa samma sak så jag fokuserar mest på att lära känna just detta barns rörelser för att upptäcka avvikelser.

LaSadie
2019-06-28 23:49
#72

Var på RUL idag och blev framflyttad ca en vecka. Då skönt att se bebis och det var en livlig en 😊 valde att inte veta kön, men har det i ett kuvert om jag ångrar mig 😁

Aftonstjärna
2019-06-29 21:04
#73

#71 Alla bebisar sparkar inte mot revbenen. Mina fyra tidigare barn sparkade ALDRIG upp emot revbenen, utan de låg på ett annat sätt som gjorde att de sparkade på en sida. Det började bara kännas ordentligt mot slutet vid ena sidan.  Min femma däremot, sparkar uppemot revbenen. Det känns inte så skönt! 

Är i vecka 37+1 idag så nu börjar det verkligen närma sig. Har varit på TUL förra veckan och bebisen beräknades till  3100 g, och uppskattad vikt runt 4000 g vid födseln. Var TUL pga av min ålder, men den här bebisen verkar ju inte ha några tillväxtproblem. Jag är snarare orolig att den kommer bli för stor. :-)

teezan
2019-06-29 22:45
#74

#73 nä det är klart, och på ett sätt är det skönt eftersom det gör så ont 😅 denna sparkar mer mot sidorna, typ som du skriver, så den ligger ju lite annorlunda. Och så spjärnar den mest. Den ligger väl på ett sätt så jag inte känner av det så mycket. Har moderkakan bak denna gång, och det är inte otroligt att den har ryggen mot magen, huvudet ner & sparkar inåt eller mot ryggen. Med dottern hade jag svårt att sova på grund av sparkar men inte denna gång (än), men det kommer kanske. Har inte fått besked om graviditetspenning, har ansökt till nu på onsdag. Har ringt två gånger & tjatat lite. Första gången hade de inte registrerat min sgi som varit klar en vecka, så det gjorde de då och mitt besked skulle komma ”inom kort”. Ringde även igår och inget hade hänt så jag sa att det började bli stressigt, fick svaret att någon skulle kolla på det under dagen & att jag kunde ringa om besked måndag eller tisdag för att få veta i tid (de skickar beslutet via brev och inte på mina sidor tydligen). Känner att det kan bli lite hur som helst. Enligt mig själv är det självklart att det ska beviljas men vet att många som borde få beviljat ändå får avslag, så jag känner mig inte alls trygg i det. Har ju ingen tid att överklaga heller.. och med tanke på att vi haft en hel del motgångar i privatlivet hittills , både smått som stort, känns det tyvärr som jag kommer få avslag, för att det ska bli extra pissigt. Min semester har i princip gått till att oroa mig över beslutet och hur det skulle bli om jag behöver komma tillbaka. Butiken ska renoveras och bara stängd en månad och jag vet ingenting om detta då jag var på semester när det beslutet togs, så det har gått jättefort. Vet inte om det innebär att jag står utan inkomst en månad eller om man får betalt utan att arbeta den månaden (och på nåt vis jobba in den tiden vid upp-och nerpackning av varor (som ju kommer bli supertungt att göra hela dagarna!). Så det är mycket oklarheter.

Bjallstal
2019-06-29 23:10
#75

#73 haha min skulle skulle väga runt 4 kg, troligen lite under, enligt de på förlossningen, då jag hade väldigt liten mage. Men ut kom en tös på 5 kg och 55 cm. Gick dock helt felfritt och utan bristningar. Blev igångsatt 42+2 men gick troligen över närmre 4 v. Deras datering vet jag att den verkligen inte kan stämma med dagarna.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Aftonstjärna
2019-06-30 10:48
#76

#75 Jag litar inte helt på deras beräkningar. :-) Jag tror att mina bebisar har växt mer än normalt de sista veckorna, och deras beräkningar grundar sig på att de ska lägga på sig ett visst antal gram i veckan.  Mina senaste barn har vägt 4370 g samt 4330 g.  Kommer säkert föda efter BF så jag tror att det kanske blir mer än 4 kg ändå.  Men  det har gått bra tidigare att föda bebisar över 4 kg, så jag hoppas att det går lika bra den här gången.

Annons:
teezan
2019-06-30 23:21
#77

Har ganska nyligen upptäckt att jag även denna gång fått en hormonrand 😍 måste missat den när den inte hade nått över naveln, man ser ju inte så mycket neråt 😅 Har blivit väldigt intresserad av förlossningsberättelser och till viss del videos (fast är inte riktigt där än) och även andras graviditeter i samma vecka som jag, via youtube och andra forum. Ett sätt att förbereda sig lite, det börjar ju faktiskt närma sig nu i vecka 32 🙈 Har tänkt igenom min första förlossning och den var nog ganska bra men det som gjorde att jag upplevde den dramatisk var att hjärtljuden på bebis gick ner, de övervägde sugklocka & så blev ett första steg yttre press, vilket jag nästan förträngt. Det var ganska brutalt & oväntat att plötsligt ha en annan människas kroppstyngd över magen i det läget, någon som bokstavligen kastade sig över mig under varje värk, det var riktigt obehagligt och jag var nog lite i chock när bebis var född. Vet att det tog ett tag att komma över, men uppenbarligen har jag gjort det vid detta laget, jag är inte orolig över förlossningen mer än att jag hoppas allt kommer gå bra & att jag kan hantera smärtan.

jackiejohn
2019-07-01 22:36
#78

Juli är här och med stor sannolikhet är lillebror här innan månaden är slut 😱 Jösses…går så fort nu! Vecka 35 och tiden rusar fram vilket på ett sätt är härligt men kommer sakna kulan då detta är sista barnet, känns så nu iaf att det räcker gott med 3 barn. Barnen kramar, pussar, klappar och puttar på magen och framför allt stora tjejen som kan greppa att det finns en bebis där inne längtar mycket nu! Hon ska hjälpa mamma med att gosa och natta lillebror 😘

teezan
2019-07-02 10:59
#79

Känner mig enormt lättad! Har fått full graviditetspenning beviljad från imorgon, så nu är jag hemma till det blir bebis ❤️ Så himla mysigt!

jackiejohn
2019-07-02 11:58
#80

79# Vad skönt! Bara att njuta och boa inför bebis nu då! 🤗

LaSadie
2019-07-02 16:11
#81

Märkte inatt att mina magmuskler redan delat på sig 😒 är nu i v.18 (17+5).

teezan
2019-07-03 12:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

#80 ja, har massor att fixa i vårt hus så det känns skönt att kunna göra det i lugn och ro 😀 och så ska vi hinna måla fasaden medan sambon har semester nu, han har bara tre veckor (sparat två till bebis kommer) och vi kommer troligtvis ha två veckor på oss, men det finns ju kvällar & helger till det sen också, för någon utflykt vill vi nog hinna med denna sista sommar som tre i familjen 😘 Har svullnat en del och fick med nöd & näppe av mig förlovningsringen från mitt stackars finger 🙈 för två dagar sedan var jag hos bm och fick veta att jag inte haft urinvägsinfektion enligt odling så jag vet inte vad det var då. Antibiotika hjälpte ju i alla fall och jag har inte känt något sedandess. Har gått upp 14 kilo ganska exakt så kanske kommer jag gå upp mer än förra gången. Är i vecka 32, 60 dagar kvar idag 👍🏻😊 Slänger med en bild 🤰🏻

Obalem
2019-07-04 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Omg jag plussade precis!!! 1-2 veckor står de på clearblue 😭 jag är så lycklig! Jag känner mest att de känns som mensvärk, hungrig som en varg fast också illamående och gråtmild 🙈

Annons:
jackiejohn
2019-07-09 18:53
#84

Uuh! Knölig bebis…😩 Både igår eftermiddag/kväll och idag eftermiddag/kväll så har bebis varit jobbig, trycker neråt så det spirar och gör lite små ont i underlivet. Spelar ingen roll om jag sitter, står, går eller ligger.. lätt triggade sammandragningar räcker jag reser mig upp och ska gå så får jag en 😛 När jag var hos bm för 3 veckor sedan så hade bebis lagt sig tillrätta (ej fixerad än) men låg ganska långt ner och han har inte flyttat på sig utan alla sparkar är fortfarande mot de högra revbenen. Mycket flytningar också, så såvida inget sker under natten ska jag ta ett snack med bm imorgon när jag ska dit. Med tanke på min historik så är jag inte förvånad om nåt redan är på gång! Första är ju född v 31+1 och andra är förr 37+0 och nu är jag i vecka 35+5 så jaa…🤷🏻‍♀️

Livingthelife
2019-07-09 19:20
#85

Det du känner kan ju vara att bebis fixerar sig 😁 hoppas du får vänta tills bebis är fullgången och slipper neo 😊❤️

jackiejohn
2019-07-09 19:33
#86

85# Ja jag är ganska säker på att det är det han håller på med 😀 Men med min historik så packade maken BB väskan förut bara gör att 😂 Ja neo slipper jag gärna, låg där med äldsta och även om neo är suveränt så är det goast att komma hem 😍

teezan
2019-07-13 16:34
#87

Har gått & blivit så känslig. Gråter väldigt lätt just nu. Och så äter jag massor, finns inget stopp känns det som 🙈 det är både nyttigt och onyttigt, en hel del socker blir det. Har varit hemma i 1,5 månad nu och börjar bli lite uttråkad. Sambon har bara en semestervecka kvar sen så jag gissar att vi kör på staycation i år. Men något vill man ju hitta på. Vädret är dock inte jättekul men vi har varit iväg på simhall och sådär. Funderar på lekland i veckan som kommer, även om jag nog inte orkar göra så mycket. Är ju mest för dotterns skull, även om jag inte direkt tror att hon lider av att vara hemma mycket 😛 det är bara mina egna känslor.

teezan
2019-07-14 12:21
#88

Fy tusan, drömde en så otäck dröm om att bebisen dött i magen/föddes livlös. Det var så verkligt och tårarna sprutade när jag vaknade. Har haft en klump i magen hela dagen. Jag har känt mig lite orolig över att detta kan hända så det var nog därför. Som tur är kände jag bebis jättetydligt när jag vaknade, men sen tänkte jag på att minskas mängd fostervatten kan ge tydligare rörelser. Usch vad orolig man kan vara.

teezan
2019-07-20 10:38
#89

Hur mår alla? Var inne på förlossningen i veckan eftersom jag inte fick igång bebis och knappt känt något alls på hela natten, morgonen eller en bit in på eftermiddagen, trots vila och buffar för att försöka få gensvar. Fick tid ganska snabbt och väl inne blev det massor av liv i magen ❤️🙏🏻 Ultraljudet och mängden fostervatten var bra, ctg var också fint, så det var jätteskönt! Har sedan dess känt bebisen som vanligt. Går strax in i vecka 35 och har börjat tvätta bebiskläder och tagit ner saker från vinden både till mig och bebis, även köpt diverse nödvändigheter som purelan, blöjor, pysventil. Hade en del amningsinlägg & bindor sedan förra gången kvar också. Ska nog packa BB-väskan snart 😊 Köpte en förberedelseolja från wedela att smörja mellangården med 3-4 ggr i veckan från och med nu, då det ska minska risken att spricka under förlossningen. Behövde visserligen inte sys förra gången och då använde jag inte oljan, men vill ändå använda den nu för det hade varit väldigt skönt att slippa stygn.

jackiejohn
2019-07-20 14:10
#90

Här är allt fint, vecka 38 och det är officiellt att denna bebis är den som stannat i magen längst 😅 Har en del förvärkar, risig mage och rikligt med flytningar så nog märkts det att bebis gör sig redo! Känner mig helt lugn och redo mest bara väntar på att det ska dra igång så vi får träffa lille bebben snart 😍🙈

Annons:
jackiejohn
2019-07-21 18:22
#91

Kan ju konstatera att nån färdknäpp inte fungera (än iaf 😉)…. Maken bara skrattar åt mig men nån vrickad del av min hjärna tycker att vi passerat utgångsdatum och att bebis ska komma NU! Min första är ju född i vecka 32 (31+1) och andra ät född i vecka 38 (37+0) och nu befinner jag mig i vecka 38 (37+3) men hallå vart är min bebis?! Hahah 😂 Känner mig nästan lite otacksam för klart att även om bebis är klar kan han ju gott få ligga och växa på sig därinne i magen men jag tvekade till att komma över 37+0 och nu är vi 3 dagar över de till och med! Hade rejäla förvärkar i måndags alltså 36+4 men ingen förändring under de timmar de höll i sig utan de bara dog ut och försvann framåt natten. Har ju förvärkar varje dag nu och tryck nedåt men inget tecken på att bebis vill ut 😛 Hur går det för er andra? Nån som fått sin sommarbebis?

LaSadie
2019-07-21 19:09
#92

Allt är bra och passerat halvvägs. Jämfört med när jag väntade dottern så mår jag toppen. Med dottern hade jag ligamentsmärtor, sammandragningar och lite foglossning vid denna tid men med denna så är det nada 👍 Får se om jag mår lika toppen när jag börjar jobba igen, men det är bara 14 veckor jag ska plåga mig igenom innan jag blir "ledig" igen.

teezan
2019-07-21 21:40
#93

#92 känner samma här, hade fler krämpor med dottern, värre illamående. Vid denna tid hade jag karpaltunnelsyndrom, stora sömnproblem och i vecka 36 började handflator, fotsulor och hela kroppen klia (något förhöjda gallsyrevärden) & så hade jag domningar och konstiga knäppningar mellan skulderbladen. Denna gång är det ingenting sånt (än, i alla fall). Tror inte jag svullnat lika mtcket, bebis ligger med huvudet ner sedan länge så att andas är inga problem heller 🙈😛 man är väldigt tacksam att må som man mår! Sen spelar det säkert in att jag nu varit ledig nästan två månader, och kommer vara ledig till förlossningen (semester plus graviditetspenning). 😊👍🏻 Annars hade jag definitivt haft en del problem, kroppen hade inte orkat. #91 hehe, klart det blir lite annorlunda för dig som inte är van att gå hela vägen ut 🙈😛 får nästan hoppas han inte stannar riktigt till bf, så du inte blir galen, men ändå nära inpå. Känner du dig klar & trött på att vara gravid?

jackiejohn
2019-07-22 12:18
#94

93# Både och faktiskt…längtar ju såklart efter bebis men denna graviditeten har också varit den enklaste så tycker ändå det fortfarande är mysigt med kulan 🙈 ———- Bm idag, han är fixerad nu och ligger väääldigt djupt ner i bäckenet och när jag beskrev mina känningar så var bm (liksom jag) tämeligen säker på att bebis snart är här, ingen av oss tror iaf att vi ses på nästa besök som är 5 augusti 😉 Nu ska jag bara försöka njuta och vila i värmen med de två jag redan har! Stora tjejen frågar dagligen om inte lillebror kommer snart för nu har vi verkligen väntat länge! 😅

Aftonstjärna
2019-07-22 21:23
#95

#91 Snart hoppas jag att jag får min efterlängtade sommarbebis. Jag var beräknad till den 18/7 men bebis verkar trivas  bra i min mage, så jag kommer att bli igångsatt den 24/7.  De sätter igång mig på grund av min ålder.  Jag är nästan mer nervös över att bli igångsatt, kommer vara supernervös på onsdag.  Dock gjorde läkaren en hinnsvepning på mig när jag var på TUL i torsdags. Hon sa att jag var öppen 4 cm, och att det skulle räcka att ta hål på hinnorna för att starta förlossningen.

Livingthelife
2019-07-23 07:23
#96

#95 4cm och de lät dig inte vara kvar?! Hoppas det drar igång utan igångsättning ❤️

Aftonstjärna
2019-07-23 10:50
#97

#96 Det är inte ovanligt att man är öppen trots att förlossning inte satt igång. Jag har inga känningar alls. Läkaren trodde att det skulle sätta igång före igångsättningen, men där tror jag att hon har fel.  Har inga tecken, bara att vänta tills imorgon…

Annons:
teezan
2019-07-23 12:18
#98

#97 tänkte samma som föregående först, fast det kanske bara varit om du haft ont och känt av det som du blivit inlagd. Jag kom in och hade jätteont och var öppen 4cm och blev kvar på förlossningen med dottern, men jag har ju ingen aning om hur länge jag varit det egentligen. Sen var det ju även min första förlossning, så det skiljer nog lite då 😊 lycka till med bebisfödandet ❤️

jackiejohn
2019-07-24 06:31
#99

Spännande! Lycka till idag Aftonstjärna 😀

mollyt
2019-07-24 09:09
#100

Lycka till!!

teezan
2019-07-24 20:55
#101

Var hos barnmorskan i måndags, allt är fortsatt fint med oss båda två. Hade en annan bm än min vanliga eftersom hon är på semester och den här var lite mer ”hårdhänt” och hade ett lite annorlunda sätt. När hon skulle känna efter barnets huvud tog hon i så himla hårt och skulle känna 3-4 gånger och det gjorde väldigt ont 😬 Hon kom fram till att det troligtvis var fixerat, fast först trodde hon det var ruckbart, men sen kunde hon inte ändra på positionen. Vad jag förstått är det ovanligt att omföderskors bebisar fixerar sig nu, om ens alls innan förlossning, men vet inte om det stämmer. Ilar väldigt mycket mellan benen och jag har fler sammandragningar nuförtiden. Är inställd på att bebis kommer nån gång mellan 26 augusti och 3 september, är inte alls inställd på att den skulle komma tidigare till exempel. Är i mitten av vecka 35, lär säkert dröja men man vet ju inte! Det är ju en del av spänningen men också lite läskigt 😅😜 är inte alls redo än!

jackiejohn
2019-07-24 21:43
#102

101# Nej det är förhållandevis vanligt att bebis inte fixerar sig förrän förlossningen är ett faktum hos omföderskor. Väntar min tredje nu och detta är första barnet som fixerat sig😅 Första låg i säte och kom bla därav med akutsnitt, tvåan var ruckbar fram till förlossningen var i aktivt skede. Denna konstaterades fixerad i måndags v 38 (37+4)

jackiejohn
2019-08-02 19:42
#103

Här kom bebis idag morse, vaknade vid 5-tiden och åkte in vid 6, hade då onda värkar med 3 minuters mellanrum, och LILLASYSTER var född vid halv tio. Så det gick ganska fort denna gången också! Lite snopet att det var en lillasyster när vi fått hör att det skulle vara en lillebror men hon är alldeles underbart söt och välskapt så könet spelar ingen som helst roll när allt kommer omkring, vi är lyckligt lottade med triss i flickor 💞

teezan
2019-08-02 20:48
#104

#103 åh, grattis! ❤️ Vad snopet när man är inställd på nåt annat även om det är av mindre betydelse egentligen 🙈 Härligt att hon mår bra! Hur mår du efter en snabb förlossning? Det blev inte så långt från bf, om jag inte tänker fel? 😊

Annons:
LaSadie
2019-08-02 21:45
#105

Grattis! men ja vad snopet 🙂

jackiejohn
2019-08-04 10:27
#106

Tack så mycket! Jo det känns allt bra, var inställd på en snabb förlossning då förra också gick fort (denna var dock snabbare med ett antal timmar..) glad vi hann in till sjukhuset men även denna gången fick bli utan bedövning fick lite lustgas men liksom sist fick den mig att kräkas efter ett par gånger 🤷🏻‍♀️ Storasystrarna här hemma är helt saliga i bebisen, men detta med namn var klurigt denna gången! Vi hade ett spikat pojknamn men nu när det blev en liten tösabit istället så har vi inget namn 😅 Tur man har lite tid på sig att bestämma namn..

teezan
2019-08-05 22:43
#107

#106 är inte heller nåt fan av lustgas, provade förra gången men blev bara snurrig och lyckades inte tajma in det så jag kände att jag bara blev förvirrad & tappade kontrollen. Kommer skippa den nu tror jag. Vad hade ni för pojknamn? Jag tycker att det är svårare med killnamn, tjejnamn har jag flera olika som både jag & sambon gillar 😊 Igår var jag och klättrade på Leos lekland, höggravid och allt, måste sett kul ut. Blev genomsvettig. Hade med mig en syster och sambon så vi turades om att springa efter dottern 🙈 men jag förvånades över hur mycket jag klarar av ändå, med nästan 20 kilo extra nu i vecka 37. Mår oförskämt bra 😜 har inte ens ont i ryggen, kan dock bli stel om jag suttit eller legat ner, och då kan det kännas i ena skinkan och ryggen, men det försvinner vartefter det mjukas upp. Dottern på snart 4 år väger nästan 20 kilo hon också pch henne kan jag bära utan problem men jag försöker vara försiktig och säga ifrån, men hon är en sån myspropp med massa närhetsbehov och det är svårt att säga nej när jag vet att hon har det behovet. Ibland räcker det att sitta ner och kramas, hon går ogärna från a till b, och idag glömde jag vagnen hemma så då blev det lite jobbigt med en tid att passa. Jag ger med mig väldigt ofta även om jag förklarar att jag inte får bära egentligen eftersom jag har bebis i magen. Många gånger förstår hon, men andra gånger, särskilt vid stress, gör hon inte det. Märks i alla fall att hon påverkas av att det snart kommer en förändring ❤️ Vi pratar mycket om det, och jag har märkt en liten oro hos henne. Får hoppas allt faller på plats när väl bebisen är här, men tror det kan bli tufft för en känslig 4-åring. Var hos bm idag, allt är fortsatt bra 😊👍🏻

LaSadie
2019-08-06 00:17
#108

Jag mår också så himla bra. Om jag mådde såhär förra gången så skulle jag inte vart lika ambivalent att behålla denna. Bebisen lever loppan i magen, har moderkakan bak så känner mer sparkar och det är så mysigt ♥️ Tror att det är en pojke eftersom jag mår såhär bra 😂

teezan
2019-08-06 10:29
#109

#108 har också moderkakan bak men har ändå upplevt att bebis är lugnare denna gång. Kände dock tidigt. Nu mot slutet är det väldigt mycket rörelser 😊 jag mår också bättre än förra gången men skulle bli förvånad om det blev en kille faktiskt, även om det hade varit roligt 😊 jag har tre systrar och en dotter så det hade varit på tiden 🙈 är riktigt nyfiken på vad det är för en i magen och svaret har vi ju snart 🙌🏼

jackiejohn
2019-08-06 11:44
#110

107# Vi hade tänkt oss en Matheo 😊 Nu står vi ganska rådvilla med tjejnamn 🤔 så för tillfället heter hon Mini 😘 Mådde också löjligt bra denna graviditeten inget som helst illamående eller jobbiga sammandragningar, endast foglossning som berodde på att mitt bäcken inte gått ihop ordentligt efter andra graviditeten så har ju varit sjukskriven men mått bra. Trodde jag skulle känna tydligt när bebis var född om detta var sista bebisen eller inte men ärligt talat så känner jag mig absolut inte främmande för en fjärde bebis 🙈 Jag som från start ville ha MAX 2 barn sitter här med min tredje och tänker att nog kan inte detta vara sista? 😛

teezan
2019-08-09 10:26
#111

#110 vad fint! Mini är ju också gulligt egentligen men förstår att det mer är av ett smeknamn just nu 😘 haha, man kanske aldrig känner sig klar? Jag är osäker på om jag vill ha fler, ska det va dröjer det nog ytterligare 3-4 år skulle jag gissa, men då kommer jag vara 33-34 år också, så det lär inte bli lätt. Högst tre barn känner jag spontant i alla fall 😊 vill kunna ha råd, men framförallt ork 😊 Är snart i vecka 38 & har mensvärk, på promenader får jag riktigt mycket sammandragningar & jag har blivit dödstrött. Ikväll åker sambon iväg nästan 40 mil med lastbil för att hjälpa en av mina systrar att flytta, så han kommer sova i lastbilen och komma hem först imorgon kväll igen. Även om risken inte känns särskilt stor blir jag liiiite nervös över att det skulle starta då, för att det ska bli jobbigt liksom. Vill bara att helgen ska vara över för sen finns han tillgänglig dygnet runt. Han har slutat på jouren på sitt jobb på obestämt tid nu också, inför bebis ankomst och första tiden speciellt, vilket innebär sämre lön men också att han inte kommer ha jour en vecka i sträck så jag blir ensam med barnen såhär tidigt. Det kan vara tufft i vanliga fall med bara ett barn, så det är tacksamt även om pengar också är tacksamt. Men vi får prioritera 😊

Annons:
jackiejohn
2019-08-09 10:40
#112

111# Ja det var klurigt denna gången vi har ett par flicknamn vi tycker om men vilket namn passar henne? Inte alls lika lätt denna gången… Så det får vara Mini tillsvidare 🙈 Ja, jag trodde jag skulle få den där känslan att ”nu är jag klar” när bebis väl var född men kände istället ”Nää…är detta verkligen sista gången jag får uppleva det här? Bära fram ett litet mirakel etc etc” min man känner sig nöjd och jag är givetvis nöjd och glad över de barn jag har men är nog betydligt mer öppen för en fyra (i nuläget) än vad min man är 😛 Jag gick som en nervös äggsjuk höna från v 37 denna gången och lyckades baka denna ungen ändå till v 40, fem dagar innan beräknat kom hon 🥰 och min man hade åndå semester så jag förstår din oro! I vilken vecka kom er dotter till världen?

teezan
2019-08-09 20:29
#113

#112 tror det är vetskapen att han är borta som gjort mig nervös, men just nu känns det väldigt lugnt. Mensvärken jag känt är för tillfället borta, men fanns där molande hela natten och lite under dagen några perioder. Man kan ju gå med såna diffusa känningar länge & i omgångar, men kände så senast i vecka 28 den här graviditeten. Det resulterade i onda sammandragningar och besök på akuten & förlossning och botades med antibiotika, men den utvecklingen har det som tur är inte blivit nu. Hann oroa mig lite för det dock, fast att det då skulle kunna utvecklas till värkar den här gången 🙈 Dottern är född 40+1, och jag räknar med att i princip gå tiden ut den här gången också egentligen 😊 känns bra nu när allt verkar lugnt 👍🏻

jackiejohn
2019-08-09 21:14
#114

113# Jo men det förstår jag, vore ju himla typiskt om det skulle dra igång när han är så långt hemifrån! Mem vi får allt tro bebis stannar tills han är hemma igen iaf 🤗 Ja vi har ju gjort allt baklänges ettan kom väldigt tidigt (31+1) tvåan blev precis färdigbakad på papperet (37+0) och trean blev välbakad (39+1) skojade och sa att om vi får en fyra ska ni se jag går över med den ungen 😂

teezan
2019-08-10 21:54
#115

#114 verkligen 🙈haha! Men nu är han hemma igen så nu kan jag pusta ut 👍🏻😁 Ja, just det, om det följer trenden (och om det blir en till) borde det ju bli övertid på nästa 😜 Vet inte varför jag tänker att denna kommer lite tidigare, snopet om jag sen står utan bebis i mitten av september 😅 dottern var beräknad 18 september och då gissade jag att hon skulle komma den 14:e. Denna gången gör jag samma sak, eller jag tänker åtminstone att denna kommer SENAST 3 september 😛 bf är 1 september. Jag har hela tiden tänkt att den kommer i augusti dock 🙈 kanske vore bättre att gissa att man går över men det tar emot 😂

teezan
2019-08-17 09:01
#116

Har haft mycket sammandragningar inatt, känner mig yr & varm när jag får dem men de gör inte ont utan är mest obehagliga och det blir svårt att sova. Dock väldigt lugnt bebis, som vanligt. Så nu ligger jag och väntar på att den ska komma igång, annars måste jag ringa förlossningen, blir ofta orolig av den här bebben! Men har ju förstått att den bara är väldigt lugn och stillsam, eftersom det varit så ända sedan första rörelserna. När vi va inne på kontroll i vecka 34 såg allt fint ut och även efter på mvc-besöken. Undra om vi får en lugn denna gång då? Eller så sparar den krafterna tills den kommer ut? 😅 jag oroar mig lite över att nåt kan va fel bara för den rör sig så lite, vill såklart ha en frisk bebis, men ingen idé att tänka så nu egentligen. Och det finns säkert inget sånt säkert samband heller. Under skrivandets gång har den ”kommit igång” (på sitt sätt då, inget vilt) och jag har fått två sammandragningar, så här övas det för fullt inför förlossning 💕 undrar när det blir! Om jag ska gissa tror jag att min latensfas kommer starta typ 27-28 augusti, och jag tror den (höll på art skriva hon, fast jag inte vet kön 🙈) hinner komma innan september. Vi får se! 😁😁 två veckor kvar imorgon 😱😍

LaSadie
2019-08-17 13:53
#117

#116 spännande! Har lever lilla livet rövare och nu börjar jag se sparkar på utsidan (v25). Mannen fick känna ordentliga rörelser igår vilket är skoj för Amanda lugnade alltid ner sig när han kände.

teezan
2019-08-17 22:54
#118

#117 ja, det är jättespännande 😁 är så himla nära nu! Men lugnt verkar jag ju inte kunna ta det. Började dagen med rask långpromenad, åt lunch och sen åkte vi till badhuset (sista familjegrejen bara vi tre 💕) och var där några timmar, gick på café och fikade och sen åktevu hem & lagade mat 🙈 trött som tusan är jag men har så mycket sammandragningar att jag inte riktigt kan vila ändå. Får typ lite ”svårt att andas” av dem och blir som sagt yr & varm. Känns att det närmar sig! imorgon ska jag & killen ut och käka lunch & ha det mysigt, även det som en sista grej innan tvåbarnslivet 💕

Annons:
teezan
2019-08-17 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Bilder på en snart vecka 39-mage 🤰🏻

Aftonstjärna
2019-08-20 16:55
#120

Nu är min lilla sladdis här. Han kom den 25/7 efter att ha blivit igångsatt. På förmiddagen 24/7 fick jag cytotec, som jag sen fick varannan timme hela dagen. Inget hände förrän på natten 23:45 då jag fick några värkar och vattnet gick. Sen gick det undan. Starka värkar 00:00, och då fick jag lustgas. Jag andades så mycket lustgas att jag fick en minneslucka fram till ca 00:30. 00:32 är min pojke född med två krystvärkar . :-) Helt otroligt fort gick det. När barnmorskan kände på mig 23:45 var jag öppen 5 cm och huvudet hade inte sjunkit ner. Så det blev en 45 minuters förlossning. Hade en otroligt bra barnmorska som höll emot med varma handdukar och guidade mig exakt när jag skulle krysta. Första gången jag inte behövdes sys (har fyra barn), men hon sydde ett stygn för jag hade en liten risp. Men det hade klarat sig utan det stynget. Helt otroligt då jag behövt sys ganska mycket de andra gångerna. Har inte heller fått så bra guidning de andra gångerna.

Min pojke vägde dessutom 4665 gram och var 54 cm lång. Två TUL visade fel. Det sista visade att bebisen vägde ca 3700 gram. Så TUL är alltså inte speciellt tillförlitligt. Min magkänsla var helt rätt, det kändes som om bebisen var större. 

Tänk att det blev en sladdis till slut. Det tog 14 månader och fyra missfall, men nu är han äntligen här, och jag kan inte vara mer glad och stolt över vår lilla pojke som blir en månad på söndag.

mollyt
2019-08-20 19:27
#121

Stort grattis #120

teezan
2019-08-21 14:57
#122

#120 åh grattis! Det var snabbt när det väl kom igång, hann du med eller blev det väldigt intensivt? I och med minnesluckan kanske du inte kan svara på det. Vad ska den lille heta? ❤️ Jag är inne i vecka 39 nu, blev väldigt dålig i magen med illamående och magont natten till igår, har varit fortsatt lite kass. Sägs ju kunna va ett tecken men tror inte det är dags än på en vecka i alla fall. Har blivit otroligt trött och känner mig plötsligt tung, promenaderna går inte lika lätt längre, om jag ens orkar komma ut på nån under dagen. Dottern har nu börjat 15 timmar på förskolan så de timmarna försöker jag utnyttja till att göra absolut ingenting, vila eller sova prioriteras högt. Men just idag var jag i stan hos barnmorskan och hade några ärenden samtidigt så då hann jag bara det innan dottern skulle bli hämtad igen. Vi sov båda uselt inatt så hoppas den här natten blir bättre 🙏🏻 Hos bm såg allt bra ut med hjärtljud, SF och blodtryck. SF ligger över kurvan nu, mätte 35 eller 35,5 cm idag. Har ganska exakt gått upp 19 kilo nu sedan inskrivningen i vecka 10. Hinner kanske bli 20 då, som jag räknat med 😛 hos bm pratade vi förlossning och även om jag avskydde lustgasen senast, och gav upp den snabbt, peppade hon mig att försöka eftersom man ofta har mer koll andra gången. Sen frågade jag om man ska vänta med att åka till förlossningen till man inte orkar va hemma ( hade lång latensfas med dottern) men hon tyckte inte det, utan snarare åka in en gång för mycket när jag upplever starkare värkar ungefär var femte minut, just för att man sällan har någon latensfas andra gången och att det brukar gå snabbare. Tur hon sa det, jag hade ju kört samma stil som senast och kämpat på hemma så länge jag kunnat liksom. Tänkt att ”detta är ju bara latensfasen” 🙈😜 nu har jag lite andra riktlinjer alltså.

LaSadie
2019-08-22 20:05
#123

Kändes bra i 6 månader, i tisdags när jag vaknade hade jag ont i ljumskarna, över blygdbenet och upp mot magen. Foglossning from hell 😑 nu börjar det dämpas lite men det var så hemskt att bara röra sig några millimeter. Har fått öka dosen levaxin med då jag ligger precis under gränsvärdet☹️ får hoppas att blodproven om en månad visar stabilisering

Aftonstjärna
2019-08-23 10:13
#124

#121 #122 Tack! :) #122 Det kändes som om jag hade en enda lång värk utan uppehåll. Men helt klart den bästa förlossningen jag haft. Lustgasen var väldigt effektiv så jag kommer inte ihåg jättemycket. Jag vaknade liksom upp när jag förstod att bebisen var längst ner & på väg ut. Kändes som om kroppen skötte allt och han bara gled ut. :)

Aftonstjärna
2019-08-23 10:14
#125

#122 Han ska heta Axel. :)

Annons:
teezan
2019-08-25 17:15
#126

#123 härligt att du kände att det blev den bästa förlossningen 😊 gulligt namn på er lille ❤️ Nu är det en vecka till bf och jag är nog inte klok som både igår och idag klättrat och målat på stege och ställning (undertaket), för att hålla balansen höll jag i väggen 😅Vill liksom bara bli klar med det sista innan bebis men idag orkade jag bara två timmar, så det är kanske 8-10 timmars arbete kvar. Sambon är sjuk och ingen annan kunde hjälpa till idag och då ger sig det envisa preggot ut 🤣 Nu har jag dock ihållande, molande mensvärk. Men såhär långt in i graviditeten är ju bebis färdig så skulle jag fått fart på något gör det ju ingenting. Vi fick bara lite bråttom med det sista städet här hemma, och vi ska få ner spjälsängen från vinden (om denna bebis är annorlunda och faktiskt använder den, värt att testa iaf, annars agerar sängen skydd mot fall).

teezan
2019-08-28 13:53
#127

4 dagar till bf och jag är SÅ LESS på detta vädret! Klibbigt, varmt och äckligt. Kvavt och åska i luften hela tiden. Och även om det kommer lite åska och regn är det precis lika kvavt efteråt. Mår inte alls bra av sånt här väder vanligtvis och nu är det såklart värre 😫 Svullnar mer och blir bara så irriterad, orkar inte göra någonting och sömnen är obefintlig. Är sjöblöt av svett konstant. Vill ha svalare och friskare väder, tack! Vill inte ligga och föda i denna värmen om jag får välja 😒 så statusen just nu är ett bittert preggo 😅

Livingthelife
2019-08-28 14:11
#128

#127 då glädjer jag dig att det är svalt på förlossningen! AC is life 😍 Tyvärr behövs det ett rejält åskväder för att det kvav ska släppa. Men det ska bara vara varmt ett par dagar till, det går sakta neråt i temp nu 😊

teezan
2019-08-29 15:51
#129

#128 i mina mörkaste stunder har jag tänkt att den säkert kommer va sönder (?) eller att jag ändå får gå hemma och svettas ett bra tag innan vi åker in 😛 positiva klubben här 😅 Nu har jag fått ett nytt bekymmer: har blivit dunderförkyld och helt utslagen. Så nu vill jag definitivt ”knipa ihop” tills jag är helt frisk & orkar en förlossning 🙏🏻🙏🏻 Allt blev plötsligt supertungt också, så jag börjar bli less på att va gravid, ”äntligen” 🙈

Livingthelife
2019-08-29 22:16
#130

#129 då håller jag tummarna på att det fungerar när det är dags och att lillskiten snart kommer! Jag sa när min tös kom att det skulle vara - 10 och snöstorm, inget av det. Men det snöade och låg 3dm nysnö på bilen 2 dagar senare när vi åkte hem 😂 Drick mycket citronte :) bara koka vatten med citronskivor i. Gör mycket mot förkylning, framför allt om du har ont i halsen.

teezan
2019-08-30 22:18
#131

#130 haha, lika bra att va inställd på det värsta 😂 bra tips mot förkylningen! Men så har jag idag blivit superpigg helt plötsligt 🤨 eller, lite snorig men det är allt. Orkat städa, handla och ordna med tvårätters middag för mina föräldrar. Hade tur igår där min pappa hämtade dottern efter lunch så jag bara kunde vila & sova, sen kom sambon hem lagom till dottern va hemma igen så jag kunde fortsätta, plus nattsömnen 👍🏻 Det gjorde uppenbarligen susen 😁 och det va mycket behagligare temperatur idag så bra humör har jag p slå haft eftersom jag sluppit svettas bort (ska dock bli varmare imorgon igen 😏) I morse mådde jag väldigt illa och höll på att kräkas. Då googlar man såklart om det kan va ett tecken på förlossning 🙈 men nä, det var det ju inte för min del. Tror ändå det kan va rätt nära även om jag inte har några direkta känningar mer än det jag redan haft i flera veckor (sammandragningar, dålig i magen till och från och ibland mensvärk som strålar ut i ryggen i och med sammandragningarna). Förväntar mig typ att vattnet ska gå denna gång eftersom det verkligen känns som det är en ballong där inne som vill spricka, svårt att förklara dock 😜 kände inte så med dottern och då fick de ta hål på hinnorna på förlossningen. Jag känner mig fysiskt redo, men inte mentalt, vilket känns lite småjobbigt. Livet rullar fortfarande som vanligt liksom. Har läst lite sidor i ”föda utan rädsla” men känner att jag skulle behöva läsa lite mer för mer tips och övningar. Morgondagens ”projekt” kanske? 😊

Livingthelife
2019-08-31 17:00
#132

#131 det är så nära nu! Jag kände inget och var tvungen att googla på hur en värk kändes 😂 (första barnet) och sen gick mitt vatten vid undersökning runt 11 när min fl bm skulle känna en värk, då knäppte det till 😂

Annons:
teezan
2019-08-31 17:57
#133

#132 ja nu är det nära! Var faktiskt inne på förlossningen idag då jag fick hemsk klåda inatt. Kunde inte sova, och med dottern hade jag förhöjda men milda gallsyrenivåer. Efter att ha rådfrågat förlossningen ville de att jag skulle komma in och se så bebis mådde bra & ta leverprov på mig. Efter 4 timmar med mycket väntetid konstaterades att bebis mår toppen, fin ctg-kurva och ultraljud och mina värden samt blodtryck var också bra. De skickade urinprov för odling. Fick tavenyl utskrivet för klådan så jag ska kunna sova. Läkaren som gjorde ul undrade om jag ville ha en hinnsvepning men jag tackade nej. Däremot kollade hon hur det såg ut och det är 1,5 cm kvar av tappen som är mjuk och vad jag förstod var jag ”öppen ett finger”. Säger mig inte jättemycket men hon gissade att vi har bebis inom en vecka 😊

Livingthelife
2019-08-31 19:31
#134

#133 ååh, spännande! Hoppas tavenyl hjälper mot klådan nu bara :) Jag fick hinnsvepning 6 dagar efter bf av min bm och var öppen 1 finger precis. Ingen aning om tappen. Vad jag förstått så kan en förlossning dra igång vid lyckad hinnsvepning inom 48h, här tog det 72h 😂 Men hoppas du slipper gå länge till, kroppen går åt rätt håll iallafall 😊

Aftonstjärna
2019-08-31 20:59
#135

#128 AC på förlossningen?? :) Jag födde barn i somras när det var 30 grader varmt. Tack gode Gud födde jag på natten. Jag svettades floder. Ingen AC… #133 Hoppas allt går bra för dig. Snart dags ju. :)

teezan
2019-09-02 08:49
#136

Det tog mindre än ett dygn för klockan 12 igår kom lillasyster ❤️ Vi testade färdknäppen så kanske var det den som startade igång det 🙈 kör en mini-förlossningsberättelse: klockan 20-01 fick jag väldigt oregelbundna sammandragningar som gjorde lite ondare och jag berättade det för sambon, att det kunde va på g, och vid 01 kom de med 2,5-3 minuters mellanrum men varade bara 30 sekunder ungefär. Hade korta men täta värkar även med dottern minns jag. Jag tog varm dusch och vi ringde förlossningen vid 02.30. En timme senare hade mina föräldrar kommit för att sova med dottern och vid 4 skrevs vi in på förlossningen. Då hade jag haft 5 värkar i bilen på 15-20 minuters bilresa och på vägen in på förlossningen lika många. Denna gången kände jag för att hänga eller dra i saker så sambon fick stå och bli dragen i, dessförinnan var det takduschens fästen och handtaget över bildörren. Väl inne var jag öppen 5-6 centimeter så det kändes skönt att vi åkt in när vi gjorde. Jag började få riktigt ont och kräktes och Barnmorskan rekommenderade att om jag ville ha epidural så skulle de beställa det nu. I en halv sekund tvekade jag då jag sist knappt blev hjälpt av den, men fick ändå en paus som var viktig för resten av förlossningen, så jag tackade ja. Någon gång efter fem fick jag den och då började smärtan bli outhärdlig, så den kom i rättan tid! Tog nog 20-30 minuter men sedan kände jag endast tryck neråt som var ytterst hanterbart, bara lite obehagligt. Så jag kunde äta och sova och gå omkring i mer än fyra timmar! Jag var chockad över hur smidigt allt gick. Det var så skönt! Förloppet stannade inte upp som med första barnet och vid 8 var jag öppen 9 cm. Vid 9 hade jag lite kanter kvar och vattnet hade inte gått så de tog hål på hinnorna och sedan dröjde det inte länge innan det var dags att trycka ner barnet längre ner i kanalen. Efter att ha gått runt och haft det chill så pass länge var det nu riktigt jobbigt, trycket var läskigt och jag vågade inte riktigt. Testade massor av ställningar, som pilatesboll där jag drog i sambons händer (han satt mitt emot över sängen) och på alla fyra, vanlig gynställning och på båda sidorna. Det tog lite tid att få ner henne eftersom jag inte vågade slappna av helt. Dock är jag förvånad över hur pass bra jag kunde slappna av mellan värkarna. Jag kämpade på i 2-2,5 timme innan hon kom ut. Mot slutet ville jag testa lustgas även om jsg varit skeptisk mot den. Den var först obehaglig men sen gick det ändå rätt bra. Lyckades inte tajma det riktigt hela tiden. Jsg fick värkstimulerande dropp då mina värkar var för korta, och jag kände verkligen hur hon kom längre ut i varje värk men sedan gled hon tillbaka igen. Efter detta är det väldigt luddigt eftersom det blev lite kaos för mig. Jag hade lite fel teknik och blåste ut luften och spände rumpan men när jag väl pressade på rätt sätt och när jag sedan kände hur huvudet kommer ut och sitter mellan mina ben får jag rent ut sagt panik. Med första barnet upplevde jag aldrig ”the ring of fire” mer än att det sved till men den här gången var det fruktansvärt och det kändes som en evighet till nästa värk. Jag skrek ”aj, aj , aj!” I stort sett hela tiden och sparkade och slängde mig, vevade runt och visste inte alls vart jag skulle ta vägen. Ryser bara jsg tänker tillbaka på det! Den smärtan andas man inte bort 😣 det var helt omöjligt. Vid nästa värk kom kroppen ut och jag kände att jag knappast kan haft sån tur att jag slapp sy även denna gång. Till min förvåning slapp jag det & jag är otroligt tacksam 🙏🏻 då vägde lillasyster ändå 500 gram och var 4,5 cm längre än syrran och hade 1 cm större huvudomfång. Fick min flicka på bröstet och väldigt snart började hon amma och har typ gjort sedan dess ❤️🙈 hon har dock haft jättesvårt att komma till ro på grund av mycket slem i halsen och i näsan, så hon mår mycket illa och har svårt att andas med näsan, vilket gör det lite svårt för henne att amma ibland, men särskilt att sova. Jag är som en hök på henne för det är så läskigt när hon behöver kräka slem. Hoppas det blir bättre idag. Inatt har vi legat själva på BB då sambon behövde åka hem och sova med dottern. De kommer hit senare idag och tanken är att vi ska åka hem hela familjen 😍❤️ saknar min stora tjej, första gången vi sovit ifrån varandra under dessa 4 år ❤️ hon hade somnat sent inatt och verkar spänd över att få träffa sin lillasyster 😘 Lillasyster kallas för ”lilla E” just nu. Vi har en namnlista med enbart namn på E så det lär bli ett av dem, vilket har vi inte enats om 🙈 måste tillägga att hon är en kopia av sin storasyster, de är helt otroligt lika! Blir spännande att se om det fortsätter eller om de mest är ”bebislika” 😊😍

LaSadie
2019-09-02 09:37
#137

Stort grattis 🎈

jackiejohn
2019-09-02 10:57
#138

#136 Åh grattis till lilla E! 🥳 Tycker mig ändå ana att förlossningen som helhet var bra?

Aftonstjärna
2019-09-03 10:13
#139

#136 Ett stort grattis! ❤️

Annons:
teezan
2019-09-04 08:29
#140

#137, #139 tack så hemskt mycket ❤️❤️ #138 tack ❤️ Ja, jag tror inte det kunde gått bättre än det gjorde faktiskt, är otroligt tacksam över det 🙏🏻 Lite ”revansch” då jag inser att upplevelsen förra gången var mer kaos och dramatiskt. Då låg jag i chock när jag var nyförlöst men denna gången var jag så himla med hela tiden ❤️

jackiejohn
2019-09-05 07:50
#141

140# Härligt! Jag är också mest ”nöjd” med min sista förlossning även om denna förlossningen var den smärtsammaste, ingen har väl varit dålig men nu sista gången hade jag så bra barnmorska/undersköterska vi samspelade väldigt bra och de lyssnade på mig och maken 😊

Upp till toppen
Annons: