Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 1651 ggr
Elinmatsdotter
2019-04-06 19:43

Hur länge fick släkten vänta?

Hej! Jag väntar mitt första barn i maj, och funderar lite på hur länge ni väntade innan släkten fick träffa nytillskottet? Med släkt menar jag allt från dom nyblivna mor och far föräldrarna till ev gammel mor och far föräldrar osv. När det blir dags för oss får jag gå på magkänsla och jag vet att jag inte har någon skyldighet att sitta parad direkt efter en förlossning men det hade varit intresant att höra hur ni gjorde!

Annons:
Stallmima
2019-04-06 20:35
#1

Dottern mins mor och farföräldrar kom och hälsade på redan första veckan på BB. Va dig själv bara, inte behöver ni sitta "parad" inför släkten

Tassen94
2019-04-06 22:06
#2

Hade en tuff förlossning och mådde inte bra på BB så min mamma mötte upp oss hemma redan första dagen. Hon har varit hos oss nästan varje dag sedan han föddes (snart 2 månader) och hjälpt till. Det tog ungefär 2 veckor innan resten av familjen fick träffa honom, mycket på grund av att folk var förkylda osv. Nu har alla i familjen träffat honom, däremot inte alla vänner än. Ta det i er takt och fokusera på att lära känna ert barn, och träffa folk när ni känner för det :)

LaSadie
2019-04-06 23:28
#3

Första som fick träffa dottern var farbrorn som var i stan och han passade på att hälsa på på BB. Mina föräldrar kom efter två veckor och farföräldrarna veckan efter tror jag. Vi bestämde helt enkelt när vi var redo och de fick acceptera det.

Sarah
2019-04-07 09:31
#4

Mina föräldrar och deras respektive har träffat bebis direkt. Killen familj så fort de kunnat. Med bebis nr 2 åkte vi på lunch och lekplats med svägerskorna och deras familjer när bebis var 5 dagar.

Livingthelife
2019-04-07 13:03
#5

Bebis mormor träffade henne efter 1v, farmor och farfar 2v. Resten av makens släkt blir ev nu till påsk och då är tösen nästan 3 månader :)

Busfröken
2019-04-07 19:49
#6

Med minstingen så fick vi åka hem vid 10 (dottern är född vid 4 på morgonen) och då kom sambons familj hem med lunch till oss! Tyckte att det funkade bra! De har ju såklart förståelse för hur man mår efteråt! Jag känner spontant att det beror på hur allt har gått! Jag såg det som ett tillfälle att faktiskt kunna få vila lite när det fanns så många andra 😊

Annons:
mollyt
2019-04-07 19:49
#7

Mina föräldrar och svärmor har träffar båda våra barn första dagen. Mina föräldrar har hämtat och skjutsar från BB och bjudit på mat. Med förstfödda behövde vi hjälp hemma första dagen hemma och farmor bor på promenadavstånd så hon kom direkt. Andra barnet hade också en bra förlossning och som omföderska fick vi åka hem efter 6h (lunchtid) så då kom mina föräldrar hem med vårt äldre barn som sovit över hos dem pga förlossningen och sen kom farmor också förbi.

mollyt
2019-04-07 19:50
#8

Första barnet tog det ca en vecka innan vi träffade resten av min familj och lite längre med makens. Sen har vi haft sparsamt med besök i början, obligatorisk handtvätt och handsprit då båda barnen är födda under värsta smittosäsongen.

SuperLimm
2019-04-08 21:24
#9

Pappa fick se sonen ca 4 timmar efter förlossningen. Han jobbar på IVA som sitter ihop med uppvaket på sjukhuset. Eftersom moderkakan inte släppte för mig fick dom söva mig för att plocka ut den. Sambon tröttnade på att sitta och vänta på mig på förlossningen så förlossningen ringde UVA och frågade om han fick komma upp till mig. Eftersom han också jobbar där ville ju alla att de skulle komma så pappa och deras kollegor fick se den lille bara några timmar efter förlossningen. En hel del tårar blev det. 
Mamma jobbar också på sjukhuset så hon kom upp till BB (BB tar bara emot besök av bebisens syskon och egna föräldrar här) så vi sågs i vänthallen lite snabbt bara. 

Våra föräldrar och min syster (som är det enda av våra syskon som bor i stan) kom dagen efter vi åkt hem från BB. När mamma och hennes sambo skulle komma så fick vi ringa och be dom vänta ett tag då jag hade det så jobbigt med amningen och precis brutit ihop pga det. Så dom fick vänta en timme innan de kom. 

Även min mormor och morfar var på besök men jag minns faktiskt inte om det var en dag efter eller två dagar efter att vi kommit hem. 

Vi valde att känna efter och visst var vi trötta men vi hade inga problem med att folk hälsade på. Ingen stannade heller mer än 15 minuter så det var rätt korta besök.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: