Livet efteråt

Hur länge fick släkten vänta?

2019-04-06 19:43 #0 av: Elinmatsdotter

Hej! Jag väntar mitt första barn i maj, och funderar lite på hur länge ni väntade innan släkten fick träffa nytillskottet?
Med släkt menar jag allt från dom nyblivna mor och far föräldrarna till ev gammel mor och far föräldrar osv.
När det blir dags för oss får jag gå på magkänsla och jag vet att jag inte har någon skyldighet att sitta parad direkt efter en förlossning men det hade varit intresant att höra hur ni gjorde!

Anmäl
2019-04-06 20:35 #1 av: Stallmima

Dottern mins mor och farföräldrar kom och hälsade på redan första veckan på BB. Va dig själv bara, inte behöver ni sitta "parad" inför släkten

Anmäl
2019-04-06 22:06 #2 av: Tassen94

Hade en tuff förlossning och mådde inte bra på BB så min mamma mötte upp oss hemma redan första dagen. Hon har varit hos oss nästan varje dag sedan han föddes (snart 2 månader) och hjälpt till. Det tog ungefär 2 veckor innan resten av familjen fick träffa honom, mycket på grund av att folk var förkylda osv. Nu har alla i familjen träffat honom, däremot inte alla vänner än. Ta det i er takt och fokusera på att lära känna ert barn, och träffa folk när ni känner för det :)

Anmäl
2019-04-06 23:28 #3 av: LaSadie

Första som fick träffa dottern var farbrorn som var i stan och han passade på att hälsa på på BB. Mina föräldrar kom efter två veckor och farföräldrarna veckan efter tror jag. Vi bestämde helt enkelt när vi var redo och de fick acceptera det.

Anmäl
2019-04-07 09:31 #4 av: Sarah

Mina föräldrar och deras respektive har träffat bebis direkt. Killen familj så fort de kunnat. Med bebis nr 2 åkte vi på lunch och lekplats med svägerskorna och deras familjer när bebis var 5 dagar.

Anmäl
2019-04-07 13:03 #5 av: Livingthelife

Bebis mormor träffade henne efter 1v, farmor och farfar 2v. Resten av makens släkt blir ev nu till påsk och då är tösen nästan 3 månader :)

Anmäl
2019-04-07 19:49 #6 av: Busfröken

Med minstingen så fick vi åka hem vid 10 (dottern är född vid 4 på morgonen) och då kom sambons familj hem med lunch till oss! Tyckte att det funkade bra! De har ju såklart förståelse för hur man mår efteråt!
Jag känner spontant att det beror på hur allt har gått! Jag såg det som ett tillfälle att faktiskt kunna få vila lite när det fanns så många andra 😊

Anmäl
2019-04-07 19:49 #7 av: mollyt

Mina föräldrar och svärmor har träffar båda våra barn första dagen. Mina föräldrar har hämtat och skjutsar från BB och bjudit på mat. Med förstfödda behövde vi hjälp hemma första dagen hemma och farmor bor på promenadavstånd så hon kom direkt. Andra barnet hade också en bra förlossning och som omföderska fick vi åka hem efter 6h (lunchtid) så då kom mina föräldrar hem med vårt äldre barn som sovit över hos dem pga förlossningen och sen kom farmor också förbi.

Anmäl
2019-04-07 19:50 #8 av: mollyt

Första barnet tog det ca en vecka innan vi träffade resten av min familj och lite längre med makens. Sen har vi haft sparsamt med besök i början, obligatorisk handtvätt och handsprit då båda barnen är födda under värsta smittosäsongen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.