Annons:
Etikettallmänt
Läst 2503 ggr
teezan
4/3/19, 9:07 PM

Graviditetspenning 7 dagar per vecka?

Ville kolla om någon vet hur det funkar. Jag hoppas kunna få beviljad graviditetspenning på grund av ett fysiskt krävande jobb. Först trodde jag att man fick ersättning alla de dagar (50) man ansökt för, men sedan stod det att man även skulle skicka in vilka dagar man skulle arbetat under perioden. Får man endast betalt gör de dagar man skulle arbetat eller skickar man bara in det underlaget för att FK ska se att man gått miste om arbetsdagar under perioden man får graviditetspenning? Jag jobbar bara 3-4 dagar i veckan i mitt ordinarie schema, så jag hoppas såklart på att det är 7 dagar per vecka som gäller, annars kommer jag endast få ut halva lönen (med tanke på att jag jobbar kvällar & helger). Någon som har fått rätsida på detta? 😊

Annons:
SuperLimm
4/3/19, 9:22 PM
#1

Du får inte ut hela din lön, det är en viss procent som jag har för mig räknas ut från din SGI. 

Som jag minns det från när jag gjorde detta för ett år sen så kan man gå ner och jobba  tex 50% och få gravidpenning för resten. Men jag jobbar heltid 5 dagar/vecka så vet inte alls hur det funkar om man inte jobbar heltid.

Mvh Linn

Tassen94
4/3/19, 9:24 PM
#2

Minns faktiskt inte hur jag fyllde i ansökan!! Jobbar också obekväma arbetstider. Jag hade iaf 100% graviditetspenning och fick ut 80% av min lön.

teezan
4/3/19, 9:34 PM
#3

#1 Nä, precis, 80 procent är jag med på 😊 får jag betalt 7 dagar i veckan, dvs alla dagar jag ansöker för, blir det ungefär det men inte om man bara får betalt för just de dagar man missar. #2 då jobbar du inte 5 dagar i veckan heller? Visserligen borde ju de som jobbar heltid/ fler arbetsdagar också få betalt för 7 dagar för att komma upp i 80 procent, eftersom dagpenningen blir betydligt mindre än det annars. Känns nog mest rimligt att det är för alla dagar, men blir osäker ändå 😛

Upp till toppen
Annons: