Annons:
Etikettförlossningen
Läst 8915 ggr
[Urfokus94]
3/28/19, 3:14 PM

Hur länge efter slemproppen? Förlossning-frågor

Hej, Hur länge efter slemproppen gått kmr oftast barnet? Är det inom en vecka, samma dag? Hur var det för er? Försöker googla fattar de är inviduellt men måste finnas ngt ungefär? Menar när vattnet går kmr väl barnet inom 2 dagar? (Annars tar dem ut det?) Om man får en blödning innebär det att de är teckningsblödning o förlossning är Igång eller kan de komma ändå? Tack för svar

Annons:
oh-la
3/28/19, 3:27 PM
#1

Med dottern började slemproppen komma efter värkarna satt igång. Med grabben kom första stora biten 6 veckor innan han faktiskt kom. Att slemproppen kommer är egentligen bara ett tecken på att livmodertappen öppnar sig och mognar. Det kan den börja göra långt innan förlossningen sätter igång. Den kan också komma i samband med att förlossningen startar, eller så ser man den inte alls. Just slemproppen säger ingenting om när förlossningen startar. Att man hea två dygn från att vattnet går beror på att barnet kan bli väldigt dåligt, till och med dö, utan vatten och därför kan man inte vänta hur länge som helst. Slemproppen har ingen sådan funktion. Den till och med återbildas om det släpper för tidigt.

[Urfokus94]
3/28/19, 3:29 PM
#2

Skrev lite fel kring blödningen, menar om En blödning typ i vecka 39/40 är ”fakta” bebis är påväg eller kan hända ändå o dröja?

oh-la
3/28/19, 3:33 PM
#3

#2, man kan få små blödningar under hela graviditeten. Egentligen är de enda säkra tecknen på att något är på g värkar eller vattenavgång, tyvärr…

oh-la
3/28/19, 3:34 PM
#4

Sedan kan man väl säga att en blödning i v 40 mer sannolikt är tecken på att något händer än en blödning i v 20. Blöder man mycket är det viktigt att kontakta förlossningen.

Sarah
3/28/19, 3:36 PM
#5

Båda mina förlossningar har börjat med att slemmisen börjat lossna.

[Urfokus94]
3/28/19, 4:24 PM
#6

Ok men frågan var hur lång tid efter slemproppen lossnat som förlossningen startar, (åter igen fattar inviduellt) men tänkte om de typ är inom dagar med säkerhet eller ngt sånt. 

O blödningar vet jag är normalt hela grav, undrade om de var som när vatten gick en garanti för förlossningen är på gång.

Känns som allt är så förvirrande kring att föda barn, antar det kommer kännas självklart när det väl är på G men vore bra o känna sig förvarnad

Annons:
Busfröken
3/28/19, 4:30 PM
#7

När är du beräknad? 😊 Har fått tre barn och ingen av gångerna har slemproppen följt något mönster.. Första så kom den några veckor innan, med andra så tog det något dygn tills dottern var född. Tredje gången så kom dottern samma natt.. Värkarna drog igång samtidigt ungefär 😅

Sarah
3/28/19, 5:01 PM
#8

Alltså, det finns inget säkert tecken på att förlossningen kommer att dra igång inom ett dygn eller så. Det är olika för alla. Det är jobbigt, men en av de saker vi helt enkelt inte kan kontrollera :) regelbundna och väldigt smärtsamma värkar är väl det vanligaste, men inte ens det är säkert. Det enda man kan vara säker på är att bebis borde vara ute iaf tre veckor efter bf, pga igångsättning efter ett visst datum.

Cilla89a
3/28/19, 5:18 PM
#9

Min slempropp kom i omgångar c:a 2 dagar innan Nora föddes. Jag var klart glad att jag såg något tecken (var då precis kring BF) men vet om att bara för att slemproppen går så betyder det inte att bebisen kommer inom det snaraste. Nu gjorde förvisso Nora det…

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Tassen94
3/28/19, 6:16 PM
#10

Slemproppen gick 10 feb + blödning, sonen är född 15 feb. Hade starka förvärkar i 4 dygn så nej, man kan bara vänta och se. Det enda man vet med säkerhet är att förr eller senare kommer barnen ut 😂

blomma12
3/29/19, 4:35 PM
#11

Barnmorskan tog upp dessa frågor för oss igår på föräldrautbildningen så har svar från henne. Slemproppen kan gå allt ifrån flera veckor innan förlossningen till under själva förlossningen är igång på riktigt. Så det är inget tecken på att förlossningen kommer starta, MEN en förlossning kan börja med att slemproppen går och sedan kommer värkarna igång. Efter vattnet går åker man in på kontroll på förlossningen. Om bebisen mår bra väntar man tills värkarna kommer igång av sig självt, gör dem inte det så sätter man igång förlossningen när det närmar sig 72h (vilket är max längden man väntar). En blödning kan vara helt normalt (tex blodkärl som spruckit), tecken på livmodertappen börjar öppna sig, eller att något inte står rätt till (tex moderkakan gått sönder). Därför ska du alltid kontakta förlossningen (eller gyn akuten beroende på när det är) ifall du börjar blöda för att koll upp det. Hoppas du fick svar på dina frågor :-)

mollyt
3/30/19, 7:45 PM
#12

För mig har slemproppen inte gått före någon av mina förlossningar!

Livingthelife
3/31/19, 9:01 AM
#13

Min släppte I omgångar från v35, dottern är född 41+1

Annons:
Upp till toppen
Annons: