Livet efteråt

Vi som fått barn 2019

2019-03-27 20:14 #0 av: oh-la

Tänkte att man kunde starta en tråd för oss som har våra 2019-bebisar utanför magen 😊 även om graviditeten är över händer det ju fortfarande massor i kroppen, med bebis, med familj, partner, syskon och allmänt som man kanske vill lufta.

Här är alltså tråden för alla med småttisarna på magen istället för i den 😊

Anmäl
2019-03-27 20:21 #1 av: oh-la

Här har Oscar hunnit bli 9 dagar gammal redan. Känns helt galet! Än så länga är han en superenkel bebis som sover, äter och är nöjd. Han hade passerat sin födslovikt i måndags vilket var skönt. Själv kämpar jag lite med amningen... Har stora sår på båda bröstvårtorna som gör helt vansinnigt ont både under och mellan amningarna. Fick tid till amningsmottagningen idag och pratade med en barnmorska. Hoppas vi får bukt med det, för jag vill verklige amma.
Har även fått en tid tillbaks till förlossningen för att prata med läkaren om vad som egentligen hände under förlossningen. Det gick ju så fort, och lilleman blev dålig... Ska bli skönt att få gå igenom det igen... Känner mig fortfarande lite ledsen över hur det blev...

Anmäl
2019-03-27 20:47 #2 av: Tassen94

Bra initiativ! Här blir lillen 6 veckor på fredag!! Helt sjukt vad tiden går. Jag börjar äntligen smälta förlossningen och första tiden som var riktigt tuff med baby blues. Allting har gått precis så jag inte ville att det skulle gå! Men nu mår vi alla bra ändå och börjar känna att vi kanske klarar av dethär trots allt :) Har idag listat ut detdär med bärsjal och lillen älskar den hittils! Så myys! Önskar han kunde sova i den på natten för han sover mycket bra i den. Hans magknip blir betydligt lindrigare av grodpositionen. På natten stökar han bara för att det kniper när han ligger på rygg. Tack vare sjalen sov han över 3 timmar i sträck, vilket aldrig hänt förut. Han har alltid velat äta varannan timme!!

Anmäl
2019-03-27 20:49 #3 av: Tassen94

#1 Jag har för mig du har barn sedan innan(?) så du vet säkert redan, men vissa använder ju amningsnapp vid sår så det kanske kan vara ett alternativ? Jag fick dock mjölkstockning av den då jag slarvade med att pumpa efteråt. Tydligen kan bröstet tömmas dåligt med napp. Men kanske bättre än att amma med sår :)

Anmäl
2019-03-27 21:26 #4 av: oh-la

#3, jo, har ju en dotter sedan innan, och henne ammade jag också. Hade inte alls samma problem med henne dock. Skönt mitt i allt var i alla fall att lillebror verkar ha ett bra grepp, så förhoppningsvis läker det och blir inte värre även om det gör helvetiskt ont... Har ammat och gråtit i en vecka nu, och levt på Alvedon och Ipren. Vi har testat amningsnapp, men Oscar får inget grepp om den, fick inget i sig och blev bara arg så jag la ner. Hellre ha ont som f*n och amma varannan till var tredje timme än ha något mindre ont men amma heeeela tiden.

Fy vad tråkigt att det inte riktigt gått som du tänkt ☹️ jag känner lite så med själva förlossningen. Får fortfarande flashbacks med minnen som jag förträngt. Skönt att ni börjar komma iordning i alla fall. Förstår hur ni har det med magknip och nätter som är kaos. Dottern skrek från 18-19 på kvällen till 04 på morgonen varenda natt i 2 månader... Vi höll på att gå sönder totalt hemma. Jag bara hoppas att lilleman inte behöver ha det så... Det är fruktansvärt.

Anmäl
2019-03-27 22:24 #5 av: Tassen94

#4 Ajaj, förstår inte hur du pallar! Jag la ner amningen ganska snabbt när mjölkstockningen kom, hade 40 graders feber i en vecka. Sörjer ibland stt det inte funkade, och klandrar mig själv att jag inte bara stod ut. Men det var nog bättre för oss alla att jag slutade, jag mådde riktigt dåligt både fysiskt och psykiskt!

Som tur är har vi väldigt mycket hjälp från familj och vänner. Jag tackar ja så fort folk erbjuder att hjälpa haha! Samtidigt blir jag mer och mer bekväm i mammarollen. Så det går åt rätt håll i alla fall. Vi hoppas på att magen ska bli bättre runt 3 månaders ålder, så det är delmålet just nu 😂 Sjukt ändå hur mycket man klarar!

Anmäl
2019-03-28 14:24 #6 av: Bjallstal

Leah blir sex veckor imorgon. Tog henne strax över 4 veckor att passera sin födelsevikt, vilket var väldigt hög (4982g).
Min mjölk har börjat sina lite så har beställt en bröstpump och ger ersättning efter amning när hon inte blir nöjd.
Längtar mest efter att vi ska bli klara med renoveringen av vårt hus sp vi kan flytta från lägenheten.

Anmäl
2019-03-28 14:26 #7 av: Bjallstal

Tassen94 ser ut som om våra två kom samma dag :)

Anmäl
2019-03-28 14:31 #8 av: Tassen94

#7 Ja det gjorde dem 😃 Hur sover eran lilla? Våran har vaknat varannan timme dygnet runt sen han föddes och velat äta, har varit skittufft på nätterna alltså!

Anmäl
2019-03-29 12:41 #9 av: Bjallstal

Verkar som om hon följer timmarna vi matade henne om nätterna när vi låg på neo. 23, 01, 03, 05 vaknar hon och vill ha mat. Än så länge räcker det att jag ammar nattetid(vi samsover och liggammar) men får ge ersättning 1-3 gånger efter amning på dagtid. Så nätterna fungerar bra för oss, men ofta sover hon inte mer än max 15 min pt gången på dagtid, och vägrar ligga ifrån en. Så går runt med henne konstant här hemma på dagarna. Börjat testa sjal(mamma köpte en) men är lite rädd att jag sätter den får hårt runt henne. Tycker hon kasar runt om den sitter lösare.
Hon tycker inte om att titta på människor(saker går ofta mycket bättre) korta stunder ibland, men barnläkaren på bvc har gjort mig lite oroligt att hon skulle se dåligt. Bvc-sköterskan är lugn med att hon brukar ju glatt titta på allt runt omkring. Hon tittar mest runt omkring på allt annat.

Anmäl
2019-03-29 12:41 #10 av: Bjallstal

Äta på dagtid gör hon gärna konstant, glömde jag att skriva...

Anmäl
2019-03-29 13:21 #11 av: Tassen94

Jag bär och runt på lillen hela dagarna. Så sjalen är guld värd! Vad jag har läst så ska dem sitta hårt i sjalen, är det för hårt kommer dem protestera själva. Men jag har en trikåsjal så den är väldigt elastisk :)

Anmäl
2019-03-29 15:19 #12 av: Bjallstal

Detta är också en trikåsjal, och hon protesterar inte så det borde vara lugnt. :)

Anmäl
2019-03-30 13:11 #13 av: Livingthelife

Tösen blev 8v igår, känns så overkligt att tiden flyger iväg. Var ju nyss på g in för kontroll 😂

Hon är en riktigt envis tös och det är enormt härligt att höra henne jollra på morgonen när man vaknar och alltid får sig ett leende när man tittar ner i spjälsängen.

Min tös äter 1-2ggr per natt. Allt beror på hur mycket hon äter vid sista målet, men hon somnar till 22 iallafall :)
Jag gav upp amningen när hon inte fick upp produktionen trots varannan timme amning när hon var 4v, då tappade jag ner och tog först bort natten, sen under dagen och hade kvar kvällsamning till hon var 7v.

Mina bröst anpassade sig snabbt, kunde känna lite ömma knutar, men inget som lite tömning inte rådde bot på :)

Anmäl
2019-03-30 15:33 #14 av: Tassen94

#13 Åh jag längtar efter första leendet! Vår lille gnäller och skriker mest när han är vaken och har ont i magen, så jag känner inte att jag får kontakt med honom 😢 Enda gången vi får ögonkontakt är under matning, händer sällan annars!

Anmäl
2019-03-30 17:06 #15 av: oh-la

Amningen här går upp och ner. Igår hade jag lite hopp om det, gjorde inte alls lika ont och bröstvårtorna kändes bättre. Idag gör allt ont och jag lever på värktabletter... Idag har han till på köpet ätit konstant... Och dottern har varit helt obstinat och verkligen prövat mitt tålamod. Ingen bra dag mao ☹️
På måndag börjar min man jobba igen och jag ska vara själv med både dottern och lilleman... Vet inte alls hur det ska gå...

Anmäl
2019-03-30 17:37 #16 av: Surpan

Vi är äntligen hemma från BB nu med sonen som föddes i tisdags. Det blev tre nätter borta för mig inklusive igångsättningen och det kändes inte alls bra att vara utan äldsta sonen så länge. På måndag ska vi tillbaka till sjukhuset och göra ultraljud på bebisens njurar, men eftersom vi gjorde ultraljud dagligen sista veckan i slutet av graviditeten pga att han var slö i magen så vet vi att det vidgade njurbäckenet är kvar fortfarande. Så vi får se hur de vill gå tillväga framåt.

Amningen funkar bra, så nu försöker vi mest vänja oss vid att ha en tvååring och en nyfödd med alla nya rutiner. :)

/Surpan
Medarbetare på Hår iFokus

Anmäl
2019-03-30 17:48 #17 av: Livingthelife

#14 har ni provat sempers magdroppar eller miniform? Vår tös får sempers och hon skriker betydligt mycket mindre än vad hon gjorde i början 😊

Första leendet är underbart att få se 😍 att få se dom le överhuvudtaget är så värmande för själen 😁

Anmäl
2019-03-30 19:50 #18 av: mollyt

Jag klänger mig kvar hos er lite trotts att Harry föddes i november -18. 😬

Anmäl
2019-03-30 20:06 #19 av: Tassen94

#17 Jajjemän, vi kör både sempers magdroppar och minifom samt vattenlösliga d-droppar och nan sensitive ersättning. Jag misstänker väl känslighet mot komjölksprotein men BVC säger bara att nyfödda har ont i magen och att det går över.

#18 Gör du rätt i! Hur går det att vara tvåbarnsföräldrar? :)

Anmäl
2019-03-31 03:11 #20 av: Livingthelife

#19 tycker du ska stå på dig med Bvc ang det, visst man kan ju få en skrikig unge, men de kan alltid vara värt att kolla om det skulle hjälpa. Stå på dig 💕

Anmäl
2019-03-31 18:42 #21 av: Tassen94

Helt ny unge idag. Fick första leendet och han har varit nöjd och glad hela dagen! Så roligt! 😃

Anmäl
2019-04-02 23:00 #22 av: oh-la

Någon mer som får vallningar på nätterna efter förlossningen? Oscar är två veckor och jag har sedan en vecka ungefär helt hemska vallningar. Vaknar och är helt genomblöt, nästa sekund fryser jag. Helt gräsligt! Vet inte om det är amningen?

Anmäl
2019-04-03 08:02 #23 av: Livingthelife

#22 jag hade 1v då jag vaknade upp genomsvett i nacken 😅 mycket pga hormoner så fullt normalt, de går över även om man känner sig skit fräsch i stunden 🙈

Anmäl
2019-04-03 08:08 #24 av: oh-la

#23, skönt att höra att det inte bara är jag 😁 hade det inte så med dottern så blev helt paff fösta fånge jag vaknade i en pöl. Blir ju inte bättre när man samtidigt läcker mjölk så det bara rinner från och till 😂

Anmäl
2019-04-03 09:08 #25 av: Tassen94

#24 Jag hade svettningar på nätterna efter förlossningen från dag 3 när mjölken rann till. Dock fick jag ju mjölkstockning och 40 graders feber efter typ 4-5 dagar som höll i sig i 2 veckor så vet inte om det var det som spökade från början!

Anmäl
2019-04-03 17:44 #26 av: Livingthelife

Jaha, inatt sov tösen 22-5.30 men slutade äta 21 05 😱
Sen åt hon bara 150ml och somnade om till strax innan 8, dumt att klaga på att inte få sova 😂 hon vaknar annars mellan 1-3 för mat 🙈

Anmäl
2019-04-03 18:02 #27 av: Tassen94

#26 Lyx! Här sov bebis mellan 00-03 i natt, skrek innan dess och skrek när han vakna igen. Lyckades söva honom igen mellan 13-15, och skriket har fortsatt nu resten av kvällen... Mer missnöjd bebis får man leta efter 😴

Anmäl
2019-04-03 20:02 #28 av: Surpan

Med äldsta sonen hade jag typ frossa och toksvettades de första nätterna/dagarna efter förlossningen... Var konstant sjöblöt. Denna gång har jag inte haft det alls faktiskt, kanske har med hur mycket vätska man binder under graviditeten? Jag gick upp mycket mindre i vikt denna gång och svullnade inget.

Lilleman är en vecka nu i alla fall och imorgon kommer BVC på besök. Allt funkar rätt bra rent praktiskt faktiskt men jag är fortfarande helt förvånad över att jag har två barn. Jag var mycket mer redo första gången än denna gång tycker jag, trots att man gjort det en gång. Man hade väl inte samma tid att fundera innan kanske.

/Surpan

Anmäl
2019-04-03 21:16 #29 av: oh-la

#28, den här gången samlade jag mycket mer vätska, men efter förlossningen konstigt nog, så det kanske beror på det. Var supermärkligt att man kunnat haft sin vigselring ända till förlossningen och sedan när bebis var ute svullnade jag upp. Kan knappt vänta på att vallningarna ska gå över...
Håller med om att man kände sig mindre förberedd den här gången också. Lilleman är två veckor och jag kan inte fatta emellanåt att vi är fyra. Lillebror är än så länge superenkel och nöjd bebis som äter och sover.

Kämpar på med såren på bröstvårtorna och lever på Alvedon och Ipren. Ser i alla fall ut som det börjar läka... Hoppas det... Såren täcker typ hela bröstvårtorna på båda sidor...

Anmäl
2019-04-03 21:38 #30 av: Bjallstal

Leah vaknar oftast 01, 03, 05 på nättern. Knorrar lite, mem vi ammar och samsover så går fort och enkelt att mata. Sedan sommar båda om igen.
Inatt valmade hon bara 01 och sedan 05 innnan hon vaknade för dagen vid 9(!!!) kändes helt galet.
Min mamm har dock fått mig att börja bli orolig för hennes syn, hon fokuserar inte gärna blicken, framförallt inte på människor, men tittar runt och tycker samma saker är intressanta(kitchenaidkartongen är stor favorit haha), så se borde hon ju göra.
Hon blir 7 veckor på fredag

Anmäl
2019-04-03 22:23 #31 av: Livingthelife

#27 har ni uteslutit de oljebaserade d dropparna? Kämpar du fortfarande med amningen?

Min tös skrek mycket när hon var 3v då hon inte fick tillräckligt även om det var en ökningsperiod.
Jag lovar att det vänder 💕

Bvc besöket idag visade 5900g, 60,1cm och 39,5cm I huvud omfång 🙈 2 mån 2 dagar
Senaste dagarna så har hon börjat studera händera något väldigt plus att hon stirrar nu även på fötterna 😁

Anmäl
2019-04-04 07:48 #32 av: Surpan

#29 Ja det där med hormonerna är knäppt ibland, hade samma känsla förra gången när jag fick bristningar efter förlossningen! Kändes lite surt!

Någon annan här inne som ska försöka sig på att vara hemma med två barn på heltid här i början? Vi flyttar till hus i en banan kommun nu här om en månad så vi har tagit ur äldsta sonen ur förskolan och ska sätta in honom igen i den nya i höst. Man börjar bli lite smygnervös för hur det ska gå i början.

/Surpan

Anmäl
2019-04-04 08:56 #33 av: Tassen94

#31Jajjemän, han har dem vattenlösliga nu. Det blev lite bättre när han fick dem och när vi började med minifomdroppar. Men det har varit katastrof med magen sen han fick rotavaccinet i måndags. Får se hur länge det håller i sig. Verkar vara lite bättre nu på morgonen 🙏

Anmäl
2019-04-04 09:02 #34 av: oh-la

#32, japp, vi är hemma med både lilleman och storasyster. När hon gått på förskola har hon varit konstant sjuk, och vi vill slippa smitta Oscar så därför blir hon hemma tills smittsäsongen är över.
Det går, men det är lite tufft emellanåt att få ihop den nya vardagen med en uttråkad 2,5-åring och en 2-veckors som vill äta hela tiden. Nu har vi varit själva utan mannen sedan i måndags och vi börjar ändå ana att en rutin kanske är på gång, vilket är skönt. Alla skrivelser överallt med tips till nyblivna föräldrar om att "sova när bebis sover för att ta igen förlorad nattsömn och vila" känns ju nästan som ett hån när man är hemma med två. Det är bara att glömma 😂

Anmäl
2019-04-04 10:25 #35 av: Livingthelife

#33 hoppas det går över snart 🙏

Anmäl
2019-04-04 14:50 #36 av: Ceciliaolucifer

#Tassen94 Det verkar som er sons mage strular mkt och att han är missnöjd. Jag sitter i samma situation och ska faktiskt testa akupunktur. Vilket län bor du i? Jag bor i Sthlm och har hittat en klinik som utför det på uppdrag åt landstinget dvs frikort/gratis för barn.

Jag har ett barn sedan tidigare som också hade extrema problem med sin mage. Önskar att jag hade testat akupunktur på honom. Har en del bekanta som testat med mycket positiva resultat!

Anmäl
2019-04-04 19:05 #37 av: Tassen94

#36 Jag bor ute på landet i västra götalands län så finns mycket begränsat med sånt här tyvärr. Men har också hört bra om akupunktur. Ska kolla med min bvc sköterska om hon vet någon i närheten som utför det. :)

Anmäl
2019-04-04 20:00 #38 av: Ceciliaolucifer

#37 BVC har ofta låg kunskap om sånt här. Du bor i Gbg eller i närheten? Landstinget i Gbg erbjuder akupunktur :)

Anmäl
2019-04-04 21:13 #39 av: Tassen94

#38 Jag har en timmes bilfärd till gbg ungefär. Inte jätteroligt att åka med skrikande bebis flera dagar i rad kanske. Vi får se. Ska härda några dagar, tyckte ändå magen var påväg att bli bättre innan vaccinet :)

Anmäl
2019-04-04 22:29 #40 av: Surpan

#34 Spännande, några överlevartips än så länge?

9 dagar idag och BVC var här på hembesök, lilleman är uppe i födelsevikten nu, skönt med kvitto på att amning funkar bra. :)

/Surpan

Anmäl
2019-04-05 00:02 #41 av: Sarah

En gammal kompis har startat en organisation som kallas kolikhjälpen. Kolla Facebook. Kanske vore ngt för er <3

Anmäl
2019-04-05 06:19 #42 av: Tassen94

#41 Läste på facebook att hon utbildat bvc i Borås i akupunktur. Har bara 30 minuter dit (födde i Borås), så dit kanske man ska vända sig :)

Anmäl
2019-04-05 06:20 #43 av: Tassen94

Läste dock någonstans att dem inte behandlar om man inte fått kolik konstaterat? Vilket vi inte fått.

Anmäl
2019-04-05 08:46 #44 av: Sarah

Är ju inte bara akupunktur, de hjälper till med annat oxå, avlastning mm.

Anmäl
2019-04-05 08:48 #45 av: Sarah

Appen heter hello colic. Vet inte om det är en betalapp dock.

Edit, den har tydligen inte kommit ännu.. Och jag blandar ihop kolikhjälpen med appen. Men kolikhjälpen finns iaf :)

Anmäl
2019-04-05 19:53 #46 av: mollyt

#30 något man lätt glömmer är hur otroligt dåligt små barn ser. Jag jobbar inom ögonsjukvård och har pluggat en del om barna synutveckling. En nyfödd bebis hsr en synskärpa motsvarande ca 2% av en fullt utvecklad syn hos en vuxen, alltså fruktansvärt suddigt. När de är 1månad går de från 3%-7% nästan och vid 3 månader 7%-10%. I avrundade siffror. En tvååring har ungefär 50% av en fullt utvecklad syn och först i skolåldern förväntar man sig att barn ska kunna se lika små bokstäver som en vuxen vid en synundersökning.
Jag skulle inte vara orolig om ditt barn hellre tittar runt på annat än på dig.

#32 Vi är hemma, barnen och jag, på heltid. Det har varit pestigt periodvis då jag är rädd för smittor och därför undvikit all form av ”allmänna inomhusaktiviteter” såsom museum/bibliotek/öppen förskola och tyckt att det varit rätt pissigt med vinter och kallt (osugen på att byta blöja på bebis utomhus i skogen/lekpark). Meeeen vi har hankat oss fram.

Anmäl
2019-04-06 12:41 #47 av: Surpan

#46 Aj då, låter inte helt roligt... Tur att det blir varmare nu! Att ha vårbarn är verkligen skönt nu när det är andra barnet. Hoppas också att flytten ska underlätta då man kan sitta på tomten och leka de dagar man inte orkar ut till parken. :) Ska ni börja med öppna förskolan och sånt nu på våren efter smittoperioden är över eller skippar ni det helt? Några praktiska tips för vardagslivet hemma?

/Surpan

Anmäl
2019-04-06 18:46 #48 av: Bjallstal

Tack MollyT, alla runt mig som gör mig lite nervös över det hela. Känner ju på mig att det helt enkelt finns så mycket roligare saker att titt på.

Anmäl
2019-04-07 09:29 #49 av: Sarah

#48 synen och personlighet är ju viktiga faktorer såklart. Ovilja till ögonkontakt är dock ngt man ska ha lite koll på när bebis blir lite större. Det har publicerats en del forskning om att många barn inom autimspektrat visar just den oviljan redan från några månaders ålder. Vill inte skrämma upp dig, och ber om ursäkt för det, men ovilja till ögonkontakt ska man ha lite koll på. Inte på en som bara är 7 veckor, men om det fortsätter.

Anmäl
2019-04-07 20:11 #50 av: mollyt

#47 vi kommer nog våga oss ut på lite mer ”riskfyllda” grejer. Men jag har vara gått toll öppen förskola en gång och gillade det inte ... men vi kommer kanske hänga mer på Junibacken och museer osv som är inomhus (= smittorisk) men ändå något jag också tycker är kul. Fast det finns kanske bättre upplevelser av öppna förskolan som jag inte sett ännu. Annars blir det andra grejer med sångstunder/dans osv.

Praktiska tips är att sänka kraven, och passa på att ge storasyskonet Prio Ett när småsyskonet sover. Skit i disk och sånt som din partner kan hjälpa till med sen!
Vi har haft det svajigt några veckor där storasyster var väldigt frustrerad över småsaker, började ha ”arga” lekar där leksakerna stångades och sånt, hon är ju för liten för att kunna sätta ord på känslan. Det kom upp till ytan i alla fall efter typ 3 månader, så i början blev jag lätt irriterad på henne för att hon tjurade, kissade på sig eller var allmänt motstridig, MEN när vi knäckt koden och mormor kunde börja avlasta med att ta lillebror på promenad i vagn lite då och då och jag såg till att ge storasyster mer egentid med mig så lugnade det ner sig jättemycket! Nu är hon supergo igen!
PS: hon har alltså inte varit aggressiv eller elak mot lillebror alls, men hon har varit frustrerad och arg (och tjurig/motsträvig) mot mig.

Jag menar mer att när småsyskon sover, passa då på att kramas och leka, läsa eller läggs pussel med storasyskonet (och låt städning/tvätt/disk komma sist, typ på kvällen när barnen sover är bättre).

Anmäl
2019-04-08 10:01 #51 av: Surpan

#50 Åh jag älskade öppna förskolan, jag längtar tillbaka. Men inte de kommunala, den är rätt tråkigt här. Men kyrkans öppna förskola är kanon, de hade temadagar, gemensamma frukostar och luncher ibland, trevlig personal.

Bra råd, jag läste någonstans att redan vid 30 minuter sammanhängande lek med föräldern minskar antalet konflikter avsevärt. Så efter jag läste det så sitter jag och leker en stund varje dag med sonen. Jag är ingen pedant som tur är. Haha.

/Surpan

Anmäl
2019-04-08 17:51 #52 av: Tassen94

Vill bara dubbelkolla med er, visst är det okej att bada badkar nu? 7 veckor sedan förlossningen och jag slutade blöda för 2 veckor sedan!

Anmäl
2019-04-08 19:03 #53 av: Surpan

#52 så länge du slutat blöda är det heeelt ok. :)

/Surpan

Anmäl
2019-04-08 19:29 #54 av: oh-la

Jag börjar misstänka torsk hos mig som gått ner i brösten. Varje gång jag lägger till lilleman känns det som tusen knivhugg i brösten. Däremellan, både under och mellan amningarna bränner och sticker det i brösten och ryggen så jag bara vill gtåta. Kan inte bära vare sig lillebror eller storasyster för minsta beröring av brösten gör så vansinnigt ont. Får ringa bb och amningsmottagningen imorgon igen... Undrar om vi någonsin kommer få ordning på amningen den här gången...

Anmäl
2019-04-08 21:46 #55 av: mollyt

Svarar bara snabbt nu #54, samma för mig! Blä! Mwn tycker sonen börjat vara mindre vit i munnen nu men jag har haft ont/sprickor i bröstvårtorna i 12 dagar nu. Pratat med läkare idag och ska smörja med lanolinsalva och badda med vishyvatten i munnen på sonen flera gånger om dagen. Hoppas det blir bättre snart. Ska till bvc på torsdag.

Anmäl
2019-04-08 22:07 #56 av: oh-la

#55, ja fy för detta! Jag kan inte se någon beläggning i munnen på Oscar, men jag har ju sår sedan tre veckor tillbaks som täcker nästan hela bröstvårtorna. Fick även antibiotika på förlossningen och det ökar ju också risken. För mig är det den stickande, brännande smärtan i brösten som går som ett band bak mot ryggen... Läste på, och det kunde tydligen vara ett tecken på antingen svamp som gått ner i mjölkkörtlarna eller bakterieinfektion. Får ringa bb och höra med dem. Hos oss är dom behjälpliga under hela amningsperioden och har amningsmottagningen även nära oss förutom på sjukhuset där Oscar föddes.
Är så trött på att ha ont nu, men vill verkligen inte ge upp amningen. Känns som jag sitter fast emellan...
Senaste vägningen hade han inte gått upp riktigt så mycket som han borde, och det beror nog på att jag drar mig lite från att amma ibland. Inte så att jag vägrar ge honom mat, men sover han går jag kanske inte och väcker honom för att äta, även om han kan sova 4h i sträck och behöver äta lite emellan.

Fruktansvärt veligt inlägg, men jag är så ledsen, och har så ont att jag knappt är begriplig för mig själv.

Anmäl
2019-04-09 08:21 #57 av: jackiejohn

56# Sådär fick jag det med yngsta, vhisyvatten och och vanlig bröstvårtsaöva räckte inte alls, jag fick smörj med Pevarylkräm i ca 3 veckor och dotter fick med medicin (glömt namnet) som man skulle drar runt i hela munnen på henne ett antal gånger per dag så fick vi äntligen bukt med det för fy fan rent ut sagt vad ont det gör med svamp...
så ring din läkare/bvc och se till att ni får behandling.

Anmäl
2019-04-09 08:38 #58 av: oh-la

#57, jag sitter och väntar på att amningsmottagningen ska ringa upp nu. Minns du hur lång tid med pevaryl innan det vände och började kännas bättre? Igår kände jag att jag bara ville ge upp, men det tar ju inte bort torsken och jag vill ju verkligen amma! Men det är som du säger, det gör så ont!!!

Anmäl
2019-04-09 08:52 #59 av: Sarah

Har du fått torsk så måste bebis behandlas. Gå till bvc och få utskrivna droppar. Är ett helvete om det får ordentligt fäste. Kan även gå igenom bebis matsmältning och ge svamp under blöjan.

Anmäl
2019-04-09 09:06 #60 av: mollyt

#56 usch, det låter betydligt värre än vad jag har och jag är sjukt less på att ha ont så jag föreställer mig hur du har det! Jag har bara ont på bröstvårtorna, gör inte ont att klämma på själva bröstet så jag är säker att jag vara har svamp på själva vårtan. Inga sår som vid ”sår på bröstvårtorna” jag hade i början utan nu är det sprickor, har blödigt lite men är ingen sårskorpa på.

Bra att du får riktig hjälp, skönt att kunna få hjälp med amningen nära! Vi har nog inget sånt här i närheten vad jag vet, fast jag har inte behövt hjälp fören nu.

Anmäl
2019-04-09 09:18 #61 av: oh-la

#59, jo, något måste vi ha. Känns surigt att behöva behandla även Oscar, men annars går det ju bara runt.

#60, jag hade sprickor med storasyster, och det gjorde ju också vansinnigt ont. Nu är som sagt bröstvårtorna bara två stora sår som inte riktigt vill läka fast han har bra grepp.
Jag är superglad för amningsmottagningen. Det är sköterskorna på BB i varberg som har en egen amningsmottagning i vår stad. Fick därför prata med samma sköterska på mottagningen som hade oss på BB. Är kanske fånig, men känns lite skumt att prata med vår BVC-sköterska om sådant här. Hon är nära kollega till min man på vår lilla vårdcentral. Hon hänvisar också till BB, men det är väl kanske naturligt när man är distriktssköterska om man har utbildade amningssköterskor 10 minuter bort.

Anmäl
2019-04-09 09:26 #62 av: Surpan

Jag hade sår på brösten under graviditeten (eksem) och fick liknande som du, ont i hela bröstet och genom kroppen mot skulderbladet. Misstänkte svamp då jag hade det i underlivet precis innan och jag hört att man kan smitta sig själv då. Gick till VC men fick inte direkt någon hjälp. Dagen efter gjorde det betydligt ondare så jag åkte till närakuten och fick antibiotika då sänkan var väldigt hög, den hann dock inte verka snabbt nog så fick hög feber och svullnad i bröstet. Fick åka in varje dag i några dagar för ultraljud av bröstet och för att kolla sänkan och svullnad hos läkaren. Men efter antibiotikan så blev det bra. :) Så det kan ju vara mastit också tänker jag om du inte ser någon beläggning i sonens mun.

/Surpan

Anmäl
2019-04-09 09:34 #63 av: jackiejohn

58# Den värsta smärtan vände i slutet på första behandlingsveckan, men det är av stor betydelse att både mamma och barn behandlas. Och att man fortsätter behandla 1-2 veckor efter symtomfrihet.
Låter bra! Jag fick hjälp via bvc och min vårdcentralsläkare.

Anmäl
2019-04-09 22:08 #64 av: Ceciliaolucifer

Här hade bebis torsk deluxe precis. Han var vit i hela munnen (tunga/gom/kinder). Det första man ska behandla med är bikarbonat ett kryddmått till 1dl vatten. Koka upp och använd en luddfri kompress och rodda runt i munnen fyra ggr per dag. Har man för mkt torsk så får man nystotatin utskrivet. Den var jätte effektiv mot torsken men gick extremt hårt på bebisens mage. Men den visade resultat i munnen redan efter behandling nr 2 då stora flagor lossnade.

Misstänker ni torsk börja med bikarbonaten på en gång så ni slipper nystotatinet (om det går)!

Jag hade tur för det blev inte så illa på brösten.

Anmäl
2019-04-10 04:21 #65 av: oh-la

Vårt problem är nog det att om någon lider av torsk är det nog jag. Oscar har inga beläggningar alls i munnen. Är det torsk är det ju främst jag som behöver hehandlas och då måste vi ju parallellbehandla ☹️ har en tid nu på morgo en vid 10, så får se vad som blir sagt. Igår var smärtan helt ok på kvällen, när den annars är som värst. La till honom och ammade länge på den sidan som gör ondast (och är mest sårig). Han knölar alltid lite på den sidan men igår gick det rätt bra, och efter 20 minuter plågsam amning släppte faktiskt mycket av smärtan. Undrar om såret gör att den sidan inte tömmer ordentligt och att det blir ansamlingar som gör ont. När jag kände igenom hade jag ett par knölar, precis under bröstvårtan typ, som gjorde helvetiskt ont. Har även svårt att handmjölka den sidan. Vi får se vad dom tycker på BB helt enkelt.

Anmäl
2019-04-10 12:29 #66 av: Ceciliaolucifer

#65 Exakt samma problem fick jag med ett av mina bröst i samband med att sonen hade torsk. Slutade med att jag kletade in bröstet (särskilt där dom hårda knölarna var) med xylocain och sen knådade jag bröstet när jag duschade varmt, efter det fick sonen amma. Smärtan var obeskrivlig men mer hanterbart med xylocain. Hade då redan försökt med vetepåse och vanlig massage.

Anmäl
2019-04-10 21:01 #67 av: oh-la

Sköterskan trodde inte riktigt på torsk imorse när jag träffade henne. Oscar har, som jag trodde, inga beläggningar i munnen alls och mina bröstvårtor ser "fina" ut, bortsett från såren. Hon trodde snarare att det var själva såren som spökade. All hud och en del vävnad saknas på bröatvårtan i ett stort sår, eller en krater, för det saknas såpass, ger troligtvis nervsmärtor och hemska spänningar i hela min överkropp. Alla muskler i rygg och bröstkorg krampar och ger den hemska smärtan. Hon bokade in mig på odling nu på fredag så vi i alla fall kan utesluta svamp eller bakterier.
Imorgon är det vägning av lillebror igen på BVC... Hoppas han börjat gå upp... Orkar inte mer amningsmotgångar...

Anmäl
2019-04-11 08:58 #68 av: mollyt

#67 usch vilken otur! Det låter inte som en bra start! Jag håller tummarna att du mirakulöst bara får vakna upp imorgon och att såren är läkta!

Anmäl
2019-04-11 11:56 #69 av: Bjallstal

Blev remiss till ögonläkare. De tycker hon har lite väl svårt att fokusera blicken, men sade att det inte behöver vara något, men bättre att kolla en gång för mycket. Jag är rätt lugn, det har bli it väldigt mycket bättre sista två veckorna och skulle det bara något så får vi ta det då.
Hon har dock dragit på sig en hemsk förkylning, hostar, snorar och har feber. Känner mig så maktlös när hon mår dåligt. Husmorstips och knep tas gärna emot. Bvc sade att det bara var att härda ut.

Anmäl
2019-04-11 14:06 #70 av: Livingthelife

#67 låter som att du kanske skulle använda amningsnapp ett tag för att låta brösten läka om du inte redan gör det :o
Hoppas du blir bättre snart!

Anmäl
2019-04-11 14:15 #71 av: oh-la

#70, har testat (tror jag skrivit det tidigare) men Oscar får inget grepp och tömmer inte brösten när vi har napp. Slutar med arg, hungrig bebis, sprängande fulla bröst och amning konstant som inte ger något ☹️

Anmäl
2019-04-11 15:11 #72 av: oh-la

En ljuspunkt är att lilleman i alla fall går upp i vikt som han ska nu. Han hade gått upp 390g på en vecka, så jag har ju mat i alla fall.

Anmäl
2019-04-11 15:47 #73 av: Tassen94

#71 Vet inte om det gör nåhon skillnad, men finns ju olika märken på amningsnappar. Medela är la vanligast, men kanske finns nåt annat märke som passar er bättre? Men ja, amningsnapp tömmer ju generellt sämre. Här får man rådet att pumpa ur bröstet efter amning med napp för att inte få mjölkstockning. Är ju helt klart bättre om man kan klara sig utan!

Anmäl
2019-04-15 08:58 #74 av: Börjar_nu

Min lilla plutt är 9 veckor nu. Tiden bara flyger iväg! Han är så ljuvlig. Haft lite problem med magknip på kvällarna men det börjar ordna till sig. Han är så underbart gosig.

Min förlossning blev inte alls som jag tänkt mig... tanken var att jag skulle föda vaginalt men det blev planerat kejsarsnitt istället. Fick ett tungt cancer-besked en månad innan BF. Min lilla pojke skulle ut direkt för att man skulle röntga mig för att se om det fanns spridning. Sen blev det lite framskjutet ändå. Det var en riktigt jobbig period när man är höggravid att få ett sådant besked. Sen visade det sig att det var en godartad tumör istället vilket var en enorm lättnad ju. Önskar dock att det blev vaginalt nu såhär i efterhand :/ man börjar smälta hela mardrömmen och tänka tillbaka på hur man egentligt kan ge ett sådant besked om man inte är 100% säker.

Men men allting löser sig väl och jag kan inte vara lyckligare över min fina fina lilla pojke!!

Anmäl
2019-04-17 11:22 #75 av: oh-la

#74, fy vad fruktansvärt! Hoppas verkligen ni mår bra i allt nu.

Här hemma kämpar vi än. Var och odlade för en vecka sedan och påbörjade en svampbehandling. Tycker såren läker sakta sakta, men det gör fortfarande fruktansvärt ont. Fick svar på odlingen idag och där fanns ingen svamp. Däremot fanns bakterier så nu blir det antibiotika.

Anmäl
2019-04-18 20:35 #76 av: Bjallstal

Så, fick tid hos ögonläkaren nästa fredag. Jag är lugn, galet lugn för att vara mig själv när det gäller sådana grejer. Men hennes blick blir bättre för var dag som går och det är stor skillnad bara på senaste veckan. Och skulle det vara något fel så tar vi det därifrån.
Huset börjar dessutom bli klart, i alla fall så pass klart att vi kan flytta in imorgon. Har varit med bebban där och hjälpt min pappa att få upp alla lister och foder(där vi tagit ner två väggar).
Fick ihop bebbans garderobsvägg och har lagt in alla kläder vi fått med oss dit. Lite större korgar/backar att ha leksaker i så småningom fattas bara.

Anmäl
2019-04-21 19:19 #77 av: Tassen94

Har börjat inse mer och mer att våran bebis är av den lite mer missnöjda sorten. Känner mig konstant misslyckad som mamma för inget jag gör duger. Jag bär i sele, bär i sjal, vaggar, vyssar, matar, badar, drar vagnen fram och tillbaka i gruset i timmar, ger massage, cyklar med benen, leker i gymmet, gett alla sorters magdroppar, provat 1000 flaskor, åker iväg för att byta miljö och stimulera, stannar hemma i tron om att bebis är överstimulerad. Nä, inget duger. Som tur är har vi många runt oss så jag försöker be om någon form av avlastning varje dag. Här blir inte mycket sömn. Vissa dagar är bättre än andra såklart.

Nu orkar jag inte gå runt och tro att jag gör fel längre, vi har helt enkelt en missnöjd bebis och vi gör så gott vi kan. Jag har offrat precis allt av mig själv. Ingenting har blivit ens i närheten av vad jag förväntade mig, men kärleken för denna lilla kille växer i alla fall varje dag. Nu kan jag sakna honom när han sover, även fast han skrikit hål i huvudet på mig i timmar och jag vet att han vaknar inom 30 minuter när han inte sover på mig 😂

Anmäl
2019-04-21 21:42 #78 av: oh-la

#77, men så fin han är 😍 jag förstår hur du känner... Vi gick i tre månader med dottern på det viset, dag som natt,rint i lägenheten med vagn, på armen, amma och amma och amma och hon bara skrek och skrek. Kände mig helt värdelös! Det var så knäckande. Men det blir bättre!! Klen tröst när man är mitt i det bara ☹️

Idag var det dags att ringa bb igen. Två dagar har jag gått med rodnader och knölar i brösten och smärtor som gett tunnelseende och bara gråtit. Min man har tyckt att antibiotikadosen jag fick var supermärkligt, lyxen att vara gift med en läkare... Han sa till mig att dubbla dosen tillfälligt och ringa ner och försöka få rätt dos. Ringde gråtande ner och dom kollade genast upp antibiotikadosen och den är helt fel. Jag har fått för klen dos i för få dagar, 750mg istället för 1g och 7 dagar istället för 10... Det enda dom tror det har gjort är att ge mig en svamptillväxt och en mjölkstockning på stafylokockerinfektionen. Tack och lov lyssnade dom och höjde dosen så nu blir det mer antibiotika, plus tablett mot svamp. Äter för tillfället helt vansinnigt mycket piller, men vad gör man... Femte veckan av det här nu, av konstant smärta och ångest inför varje amning... Jag tar vad som helst!
Ikväll verkar dock bli första kvällen på evigheter som jag lägger mig och mår ganska bra, utan att ha ont! Troligtvis har den dubbla dosen gjort sitt, och nu fortsätter jag ju med rätt dos. Så jäkla skit bara att det ska fortsätta vara skit på grund av klanterier istället för att bara vara rätt från början! Då hade jag sluppit må skit och äntligen fått amma utan ångest.

Nu är ju inte det något man ska göra någonsin utan att prata med sin läkare, så ingen börjar dubbla några doser av något.

Tack och lov är verkligen lillskrot världens enklaste bebis. Så nöjd, sover på nätterna i egen säng och vaknar bara en gång för att äta. Nöjd på dagarna och supergosig. Verkligen raka motsatsen till vår första bebisupplevelse!

Anmäl
2019-04-22 07:39 #79 av: Surpan

#77 Åh, kämpa på! Du är den bästa mamman till ditt barn. :)

#78 Jag kan trösta dig med att för mig gick det rätt fort när det väl vände, då blev det bra på bara ett par dagar. Jag håller tummarna för dig. :)

/Surpan

Anmäl
2019-04-22 20:09 #80 av: mollyt

#77 försök att inte ta åt dig! Nu har ju jag mitt andra barn och han är också en rätt missnöjd kille - till skillnad från storasyster som var nöjd hela tiden. Jag känner mig också otillräcklig och så ibland men jag försöker tänka att det bara är så - inget jag gör fel. Jag har också mycket support av mina föräldrar och svärmor vilket är guld! Sen har det blivit bättre med lillebror nu också, han är 5 månader nu, vissa dagar är dock missnöjda rakt igenom men nu har vi dagar när han också är nöjd hela dagen så det gör det enklare att stå ut de missnöjda dagarna. Håller tummarna att det vänder snart för er med!

#78 fy fan vad jag lider med dig! Hoppas det vänder nu snabbt!

Anmäl
2019-04-22 20:09 #81 av: mollyt

#77 försök att inte ta åt dig! Nu har ju jag mitt andra barn och han är också en rätt missnöjd kille - till skillnad från storasyster som var nöjd hela tiden. Jag känner mig också otillräcklig och så ibland men jag försöker tänka att det bara är så - inget jag gör fel. Jag har också mycket support av mina föräldrar och svärmor vilket är guld! Sen har det blivit bättre med lillebror nu också, han är 5 månader nu, vissa dagar är dock missnöjda rakt igenom men nu har vi dagar när han också är nöjd hela dagen så det gör det enklare att stå ut de missnöjda dagarna. Håller tummarna att det vänder snart för er med!

#78 fy fan vad jag lider med dig! Hoppas det vänder nu snabbt!

Anmäl
2019-04-25 14:03 #82 av: Tassen94

Kan detta vara torsk? Ser inget i munnen, bara på läpparna. Han har haft det så ganska länge nu, men man gör inget åt det om det är torsk eller? Och kan det vara en anledning till att han inte tar napp så bra? Han spottar oftast ut den.

Anmäl
2019-04-25 16:22 #83 av: Emmmm

Så hade min son också och då köpte vi mineralvatten och penslade På läpparna samt kokade nappar och det han bet på ofta. Misstänker att det var torsk för det försvann fort och han hade bara vit hinna på läpparna.

Anmäl
2019-04-25 18:53 #84 av: Livingthelife

#82 det där ser ut att vara typiska sugblåsor. De kan få det när de arbetar för mycket med käkarna istället vid matning.

Min tös Hade sugblåsor med och anöed9var kort tungband.

Anmäl
2019-04-25 19:08 #85 av: mollyt

#82 jag tycker inte att det ser ut som det gjort när mina barn haft torsk (men det kanske kan se olika ut?). Många barn får torsk utan att man gör något åt det, ofta är de obesvärade av torken.

Att ditt barn inte vill ha napp behöver inte ha med det att göra. Mitt första barn ville aldrig ha napp, trotts att vi verkligen provade alla märken och försökte länge (jag hade läst att det fanns samband mellan att suga på napp och mindre risk för psd). Mitt andra barn accepterade alla möjliga nappar från början.

Anmäl
2019-04-25 20:16 #86 av: Tassen94

#84 Ahaaa! Aldrig hört talas om. Det får jag fråga bvc om! Gör man nåt åt kort tungband när dem är såhär små?

Anmäl
2019-04-25 20:18 #87 av: Tassen94

#85 Ja han kanske inte är en nappkille. Han har dock stort sugbehov och det verkar ofta som att han vill ha nappen, men sen när han tagit några sug så spottar han ut den! Jag ammar ju inte heller så han har liksom inget att snutta på!

Anmäl
2019-04-26 09:16 #88 av: Livingthelife

#87 det de kan göra är och klippa tungbandet, det är gjort på min tös och hon tar flaska och napp mycket lättare. Plus att hon inte får sugblåsor längre :)

Bvc brukar vara dåligt utbildade inom ämnet, så be om remiss till öhn. Annars kan du gå med i "svensk stödgrupp för kort läpp- och tungband" på fb och lägga upp bilder enligt beskrivning och få en bedömning där. De gjorde jag med min tös och de tyckte definitivt att hennes var kort och stramt. Bild ovan på hennes tungband.

Anmäl
2019-04-27 16:40 #89 av: Tassen94

Nu har bebis inte bajsat på 3 dagar! Alltid är det något man oroar sig för! Han äter ju bara ersättning så är rädd att han är förstoppad. Han verkar inte ha ont, han har inte varit hård i magen någon gång. Har som längst gått 2 dygn utan att bajsa. Läser på nätet att man kan ge rapsolja eller messmör, men det är alltid någon som säger att man inte ska ge det. På vår bvc råder dem att ge rapsolja så det har jag gjort, någon tesked i ersättningen då och då. Har Lactulos hemma men det vågar jag inte ge utan ordination från bvc.
Bör jag bli orolig? Jag tänker att jag märker om bebis mår dåligt och är förstoppad? Någon som har tips på huskurer som passar en 2 månaders?

Anmäl
2019-04-27 17:57 #90 av: oh-la

#89 så länge som han mår bra behöver du inte oroa dig. Ibland kan det gå flera dagar mellan bajsarna och det är ingen fara. Bebisars bajsvanor är lite av ett mysterium ibland. Så länge han äter, sover som han brukar, mår bra och är nöjd är det ingen fara. Man kan ta tempen på honom med rumptermometer om man vill få igång magen. De flesta bebisar börjar krysta och bajsar när man tempar. Hjälp till genom att hålla honom så han liksom ligger som man sitter på huk, med knäna mot magen.

Anmäl
2019-04-28 07:13 #91 av: Tassen94

#90 Bajset kom igår kväll! Det var lite löst, men inte diarre. Hoppas inte det sitter en propp där inne! Men han mår bra, äter och sover som vanligt!

Anmäl
2019-04-28 11:33 #92 av: oh-la

#91 åh så skönt!! Tänk vad glad man plötsligt kan bli för lite bajs 😂 oroa dig inte. Så länge han mår bra i övrigt och är sig själv kan bebisar gå flera dagar utan att bajsa och det är i get konstigt. Man märker på dem när det blir ett problem och dom får ont. Innan dess behöver man inte vara orolig ☺️

Anmäl
2019-04-28 20:00 #93 av: mollyt

Det är lurigt det där med bajs! Nu har jag ingen erfarenhet av att ge ersättning men lillebror hade för ett tag sedan en bajsfri vecka men när bajset kom såg det precis ut som vanligt?! Sen kom en period med MASSOR av bajs, flera gånger varje dag (efter en lång period med bara bajs varannan eller var tredje dag) och nu bajsar han 1-2 gånger om dagen 😂 en periodare helt enkelt.

Anmäl
2019-04-28 21:02 #94 av: Surpan

Här rullar allt på. Lilleman är en månad gammal nu och jag är ensam hemma med båda barnen på dagarna. Det går tusen gånger bättre än jag trodde, dagarna rullar på fint. :) Känner mig också betydligt starkare och fräschare denna gång. Min sambo säger att det kanske är för att man redan var lite inne i det och så är det nog.

På tisdag ska vi träffa en läkare som ska kolla på ett rött märke som sonen har över ögat. Jag tycker det ser ut som ett vanligt storkbett men han kan inte öppna det ögat lika mycket som det andra så en läkare ska kolla så det inte är ett smultronmärke, tydligen behövs det behandlas i så fall när det sitter vi ögat.

Två ultraljud har vi gjort av njurarna också för det vidgade njurbäckenet, i maj ska vi träffa en läkare för bedömning.

Imorgon får vi nycklarna till vårt hus! Flytten går på onsdag och jag hoppas vi hunnit packa allt innan dess!

/Surpan

Anmäl
2019-04-28 21:16 #95 av: oh-la

#94 grattis till nya huset!!
Huj vad han råkar ut för saker, lilleman. Hoppas det bara är ett storkbett och inget smultronmärke.

Igår tog jag min sista antibiotikados. Såren läker sakta, och jag har fortfarande rätt ont emellanåt. Tror dock mer på nerver och spänningar nu.
Oscar fyller 6 veckor imorgon och har blivit så himla tittig och nyfiken den senaste veckan. Och glad! Han ler åt allt, riktiga jättesmile. Även läkaren på senaste BVC-kontrollen fick ett jätteleende. De senaste dagarna har det även börjat komma en del ljud och små joller. Så mysigt!

Anmäl
2019-04-29 19:46 #96 av: mollyt

#94 vad skönt att höra att det rullar på! Åh bra att de kollar upp märket vid ögat! Om jag minns rätt så är det bara för att man inte vill riskera att det stör utvecklingen av synen.
Vad spännande med flytten, grattis!

Anmäl
2019-04-29 19:49 #97 av: mollyt

#95 Vad skönt att det blir bättre! Fast tråkigt att du ändå har ont... själv har jag haft ca 2 dagar nu när det inte gör ont stt amma längre, så himla skönt!

Lilla gullet då, åh vad mysigt med leenden när de kommer igång på riktigt! Min lilla (5,5mån) skrattar nu sådär kluckande härligt åt massa saker och det är så ljuvligt! Vi var i stan häromdagen och han lyckades få flera främlingar att stanna till och prata/skratta lite med honom, haha!

Anmäl
2019-04-29 20:39 #98 av: Surpan

#95 Tack! Jag kände också lite i bröstet efter jag avslutat min antibiotika kur, var livrädd att inte allt var borta och att det skulle komma tillbaka men det gjorde det inte. :) Hoppas du blir helt frisk.

#96 Ja det ska tydligen vara nått sånt med synen. :) Får se vad de säger imorgon. Tack!

/Surpan

Anmäl
2019-04-30 12:48 #99 av: Bjallstal

Var på ögonmottagningen med Leah förra veckan, de kunde inte konstatera särskilt mycket så de skickade remiss till öronspecialist i lund. Där ska de söva och kolla igenom hennes ögon ordentligt. Flackandet blir bättre ocj bättre men hon är fortfarande inte glad för att fokusera blicken.
Men hon är en glad skit ändå ock otroligt välmående på alla andra sätt

Anmäl
2019-04-30 14:11 #100 av: Surpan

#99 vilken sötnos!

Vi träffade läkaren på BVC idag och sonen hade gått upp fint i vikt, 5400 idag vid 5 veckor (4000 vid födseln). Vi fick en remiss till ögonläkare så får se vad de säger sen.

/Surpan

Anmäl
2019-04-30 20:21 #101 av: mollyt

#99 Bra att de kollar ordentligt nu så att ni kan koppla bort det sen!

#100 Härligt med viktuppgång!

Anmäl
2019-04-30 20:46 #102 av: Bjallstal

Ja, till och med vi märker att något inte riktigt står rätt till. Sen hur pass ”allvarligt”det är, får vi helt enkelt vänta och se. De pratat lite om nystagmus, men hon har blivit så pass mycket bättre med flackandet så han vågade inte säga något. Sen känns det inte helt orimligt ändå då det verkar kunna bero på många saker och vara mer eller mindre behandlingsbart beroende på orsaken bakom. Vi har många i släkten som haft dålig syn redan som små barn(både min ocj sambons mamma bla)

Anmäl
2019-05-01 17:49 #103 av: mollyt

#102 okej men har hon så att det rycker i ögonrörelserna hela tiden (att de darrar) eller är det mer ointresset av att fästa blicken? Vet du varför era släktingar sett dåligt (alltså synfel med höga styrkor eller någon sjukdom)?

Anmäl
2019-05-01 22:27 #104 av: Bjallstal

Synfel med höga styrkor, inga kända ögonsjukdomar.
Innan flackade dem fram och tillbaka ganska konstant(typ pingismatcher). Nu är det lite då och då. Blicken är tex helt stilla när hon ammar. Men hon är rätt ointresserad av att fästa blicken på människor mer ön någon sekund. KitchenAid-kartongen, taket(speciellt när solen lyser genom persiennerna) kan hon ligga och stirra glatt på länge.

Anmäl
2019-05-01 22:29 #105 av: Bjallstal

Nu flackar blicken ungefär lika lite som den var stilla för en månad sedan. Då var det svårt att få henne att ens stanna upp med ögonen. Nu flackar den lite någon gång om dagen. Mer i nya miljöer än hemma

Anmäl
2019-05-03 21:25 #106 av: Livingthelife

Då var det 2a dosen rota och 3 månaders vaccin idag. Tösen somnade mellan 18.30-19.20 och vaknade sen och de var skrik, hon brukar skrika lite på kvällen, men detta höll i sig och så fort hon lugnat sig och man ändrade position eller kom åt benen så börja hon skrika.
Tog 1h innan Alvedon börja hjälpa, fick knappt I henne mat och hon däcka av utmatthet strax efter 21, I vanliga fall somnar hon vid 20.30.

Jag har bara gråtit ikväll för att hon haft ont och att det delvis är vårat fel. :(

Anmäl
2019-05-06 19:25 #107 av: Tassen94

#106 Åh jobbigt! Har det lugnat sig? Vi ska ta 3 månaders vaccin nästa vecka.. 😝

Här verkar vara tänder på g hos lillen redan. Han har börjat dreggla och tugga på allt sedan en vecka tillbaka. Häromdagen hade han temp på 37,8, men jag vågade inte ge alvedon. Idag var tempen 37,8 igen och han skrek otröstligt så jag gav honom en alvedon supp och tempen gick ner till 37,4 som han brukar ha, och han lugnade ner sig. Har låtit honom tugga på en bitring som legat i frysen en stund med och det verkar han gilla.

Anmäl
2019-05-06 22:40 #108 av: Bjallstal

Tassen 94
Min som är exakt lika gammal dreglar också enormt och envisas med att stoppa nävarna i munnen, och allt annat hon kommer åt Haha

Anmäl
2019-05-07 07:57 #109 av: Livingthelife

#107 ja, när Alvedon börja verka så blev hon lugn, men däckade av utmattning. Dagen efter var hon väldigt trött och åt ungefär hälften av vad hon brukar i vanliga fall, tydligen inte ovanligt med dämpad matlust

Anmäl
2019-05-12 20:28 #110 av: oh-la

Imorgon ska jag ner till förlossningen och prata med den gynekolog som förlöste. Vi ska väl gå igenom journalen och jag har en del frågor som snurrar som jag vill ta upp. En fråga av tusen är väl om jag kan få ett kejsarsnitt om vi skulle hamna i en situation av ett tredje barn. Jag kommer nog aldrig kunna föda ett barn utan att behöva genomgå en placentalösning, och jag vill inte bli upprullas igen med risk för stora blödningar till operation. Vill också få förklarat vad som hände, och varför det hände. En stor del av förlossningen är bara ett svart hål med små luckor av minnen. Förlossningen är så full av skam och skuld och rädsla att jag behöver få förstå vad som hände. Ska bli skönt med denna första kontakt så jag kanske kan få börja komma över det som hände.

Anmäl
2019-05-13 22:04 #111 av: mollyt

#110 jag är så ledsen för din skull men samtidigt glad att du verkar få hjälp att bearbeta ert trauma!

Anmäl
2019-05-14 08:12 #112 av: Surpan

Nu är det mycket hos oss. Flyttade in i huset och första natten fick jag åka ambulans in till sjukhuset. De misstänker gallsten. Så huset får vänta lite med allt fix för nu har vi bara massa läkarbesök att fokusera på...

Idag besök hos lilla sonens läkare för att prata om njurarna. På fredag ska vi till en ögonläkare för att kika på varför hans ena öga hänger lite. Nästa vecka ska jag göra ultraljud av buken, och prata mående på bvc.

/Surpan

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.