Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 7175 ggr
oh-la
3/27/19, 8:14 PM

Vi som fått barn 2019

Tänkte att man kunde starta en tråd för oss som har våra 2019-bebisar utanför magen 😊 även om graviditeten är över händer det ju fortfarande massor i kroppen, med bebis, med familj, partner, syskon och allmänt som man kanske vill lufta. Här är alltså tråden för alla med småttisarna på magen istället för i den 😊

Annons:
oh-la
3/27/19, 8:21 PM
#1

Här har Oscar hunnit bli 9 dagar gammal redan. Känns helt galet! Än så länga är han en superenkel bebis som sover, äter och är nöjd. Han hade passerat sin födslovikt i måndags vilket var skönt. Själv kämpar jag lite med amningen… Har stora sår på båda bröstvårtorna som gör helt vansinnigt ont både under och mellan amningarna. Fick tid till amningsmottagningen idag och pratade med en barnmorska. Hoppas vi får bukt med det, för jag vill verklige amma. Har även fått en tid tillbaks till förlossningen för att prata med läkaren om vad som egentligen hände under förlossningen. Det gick ju så fort, och lilleman blev dålig… Ska bli skönt att få gå igenom det igen… Känner mig fortfarande lite ledsen över hur det blev…

Tassen94
3/27/19, 8:47 PM
#2

Bra initiativ! Här blir lillen 6 veckor på fredag!! Helt sjukt vad tiden går. Jag börjar äntligen smälta förlossningen och första tiden som var riktigt tuff med baby blues. Allting har gått precis så jag inte ville att det skulle gå! Men nu mår vi alla bra ändå och börjar känna att vi kanske klarar av dethär trots allt :) Har idag listat ut detdär med bärsjal och lillen älskar den hittils! Så myys! Önskar han kunde sova i den på natten för han sover mycket bra i den. Hans magknip blir betydligt lindrigare av grodpositionen. På natten stökar han bara för att det kniper när han ligger på rygg. Tack vare sjalen sov han över 3 timmar i sträck, vilket aldrig hänt förut. Han har alltid velat äta varannan timme!!

Tassen94
3/27/19, 8:49 PM
#3

#1 Jag har för mig du har barn sedan innan(?) så du vet säkert redan, men vissa använder ju amningsnapp vid sår så det kanske kan vara ett alternativ? Jag fick dock mjölkstockning av den då jag slarvade med att pumpa efteråt. Tydligen kan bröstet tömmas dåligt med napp. Men kanske bättre än att amma med sår :)

oh-la
3/27/19, 9:26 PM
#4

#3, jo, har ju en dotter sedan innan, och henne ammade jag också. Hade inte alls samma problem med henne dock. Skönt mitt i allt var i alla fall att lillebror verkar ha ett bra grepp, så förhoppningsvis läker det och blir inte värre även om det gör helvetiskt ont… Har ammat och gråtit i en vecka nu, och levt på Alvedon och Ipren. Vi har testat amningsnapp, men Oscar får inget grepp om den, fick inget i sig och blev bara arg så jag la ner. Hellre ha ont som f*n och amma varannan till var tredje timme än ha något mindre ont men amma heeeela tiden. Fy vad tråkigt att det inte riktigt gått som du tänkt ☹️ jag känner lite så med själva förlossningen. Får fortfarande flashbacks med minnen som jag förträngt. Skönt att ni börjar komma iordning i alla fall. Förstår hur ni har det med magknip och nätter som är kaos. Dottern skrek från 18-19 på kvällen till 04 på morgonen varenda natt i 2 månader… Vi höll på att gå sönder totalt hemma. Jag bara hoppas att lilleman inte behöver ha det så… Det är fruktansvärt.

Tassen94
3/27/19, 10:24 PM
#5

#4 Ajaj, förstår inte hur du pallar! Jag la ner amningen ganska snabbt när mjölkstockningen kom, hade 40 graders feber i en vecka. Sörjer ibland stt det inte funkade, och klandrar mig själv att jag inte bara stod ut. Men det var nog bättre för oss alla att jag slutade, jag mådde riktigt dåligt både fysiskt och psykiskt! Som tur är har vi väldigt mycket hjälp från familj och vänner. Jag tackar ja så fort folk erbjuder att hjälpa haha! Samtidigt blir jag mer och mer bekväm i mammarollen. Så det går åt rätt håll i alla fall. Vi hoppas på att magen ska bli bättre runt 3 månaders ålder, så det är delmålet just nu 😂 Sjukt ändå hur mycket man klarar!

Bjallstal
3/28/19, 2:24 PM
#6

Leah blir sex veckor imorgon. Tog henne strax över 4 veckor att passera sin födelsevikt, vilket var väldigt hög (4982g). Min mjölk har börjat sina lite så har beställt en bröstpump och ger ersättning efter amning när hon inte blir nöjd. Längtar mest efter att vi ska bli klara med renoveringen av vårt hus sp vi kan flytta från lägenheten.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Bjallstal
3/28/19, 2:26 PM
#7

Tassen94 ser ut som om våra två kom samma dag :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Tassen94
3/28/19, 2:31 PM
#8

#7 Ja det gjorde dem 😃 Hur sover eran lilla? Våran har vaknat varannan timme dygnet runt sen han föddes och velat äta, har varit skittufft på nätterna alltså!

Bjallstal
3/29/19, 12:41 PM
#9

Verkar som om hon följer timmarna vi matade henne om nätterna när vi låg på neo. 23, 01, 03, 05 vaknar hon och vill ha mat. Än så länge räcker det att jag ammar nattetid(vi samsover och liggammar) men får ge ersättning 1-3 gånger efter amning på dagtid. Så nätterna fungerar bra för oss, men ofta sover hon inte mer än max 15 min pt gången på dagtid, och vägrar ligga ifrån en. Så går runt med henne konstant här hemma på dagarna. Börjat testa sjal(mamma köpte en) men är lite rädd att jag sätter den får hårt runt henne. Tycker hon kasar runt om den sitter lösare. Hon tycker inte om att titta på människor(saker går ofta mycket bättre) korta stunder ibland, men barnläkaren på bvc har gjort mig lite oroligt att hon skulle se dåligt. Bvc-sköterskan är lugn med att hon brukar ju glatt titta på allt runt omkring. Hon tittar mest runt omkring på allt annat.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
3/29/19, 12:41 PM
#10

Äta på dagtid gör hon gärna konstant, glömde jag att skriva…

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Tassen94
3/29/19, 1:21 PM
#11

Jag bär och runt på lillen hela dagarna. Så sjalen är guld värd! Vad jag har läst så ska dem sitta hårt i sjalen, är det för hårt kommer dem protestera själva. Men jag har en trikåsjal så den är väldigt elastisk :)

Bjallstal
3/29/19, 3:19 PM
#12

Detta är också en trikåsjal, och hon protesterar inte så det borde vara lugnt. :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Livingthelife
3/30/19, 1:11 PM
#13

Tösen blev 8v igår, känns så overkligt att tiden flyger iväg. Var ju nyss på g in för kontroll 😂 Hon är en riktigt envis tös och det är enormt härligt att höra henne jollra på morgonen när man vaknar och alltid får sig ett leende när man tittar ner i spjälsängen. Min tös äter 1-2ggr per natt. Allt beror på hur mycket hon äter vid sista målet, men hon somnar till 22 iallafall :) Jag gav upp amningen när hon inte fick upp produktionen trots varannan timme amning när hon var 4v, då tappade jag ner och tog först bort natten, sen under dagen och hade kvar kvällsamning till hon var 7v. Mina bröst anpassade sig snabbt, kunde känna lite ömma knutar, men inget som lite tömning inte rådde bot på :)

Annons:
Tassen94
3/30/19, 3:33 PM
#14

#13 Åh jag längtar efter första leendet! Vår lille gnäller och skriker mest när han är vaken och har ont i magen, så jag känner inte att jag får kontakt med honom 😢 Enda gången vi får ögonkontakt är under matning, händer sällan annars!

oh-la
3/30/19, 5:06 PM
#15

Amningen här går upp och ner. Igår hade jag lite hopp om det, gjorde inte alls lika ont och bröstvårtorna kändes bättre. Idag gör allt ont och jag lever på värktabletter… Idag har han till på köpet ätit konstant… Och dottern har varit helt obstinat och verkligen prövat mitt tålamod. Ingen bra dag mao ☹️ På måndag börjar min man jobba igen och jag ska vara själv med både dottern och lilleman… Vet inte alls hur det ska gå…

Surpan
3/30/19, 5:37 PM
#16

Vi är äntligen hemma från BB nu med sonen som föddes i tisdags. Det blev tre nätter borta för mig inklusive igångsättningen och det kändes inte alls bra att vara utan äldsta sonen så länge. På måndag ska vi tillbaka till sjukhuset och göra ultraljud på bebisens njurar, men eftersom vi gjorde ultraljud dagligen sista veckan i slutet av graviditeten pga att han var slö i magen så vet vi att det vidgade njurbäckenet är kvar fortfarande. Så vi får se hur de vill gå tillväga framåt. Amningen funkar bra, så nu försöker vi mest vänja oss vid att ha en tvååring och en nyfödd med alla nya rutiner. :)

/Surpan

Livingthelife
3/30/19, 5:48 PM
#17

#14 har ni provat sempers magdroppar eller miniform? Vår tös får sempers och hon skriker betydligt mycket mindre än vad hon gjorde i början 😊 Första leendet är underbart att få se 😍 att få se dom le överhuvudtaget är så värmande för själen 😁

mollyt
3/30/19, 7:50 PM
#18

Jag klänger mig kvar hos er lite trotts att Harry föddes i november -18. 😬

Tassen94
3/30/19, 8:06 PM
#19

#17 Jajjemän, vi kör både sempers magdroppar och minifom samt vattenlösliga d-droppar och nan sensitive ersättning. Jag misstänker väl känslighet mot komjölksprotein men BVC säger bara att nyfödda har ont i magen och att det går över. #18 Gör du rätt i! Hur går det att vara tvåbarnsföräldrar? :)

Livingthelife
3/31/19, 3:11 AM
#20

#19 tycker du ska stå på dig med Bvc ang det, visst man kan ju få en skrikig unge, men de kan alltid vara värt att kolla om det skulle hjälpa. Stå på dig 💕

Annons:
Tassen94
3/31/19, 6:42 PM
#21

Helt ny unge idag. Fick första leendet och han har varit nöjd och glad hela dagen! Så roligt! 😃

oh-la
4/2/19, 11:00 PM
#22

Någon mer som får vallningar på nätterna efter förlossningen? Oscar är två veckor och jag har sedan en vecka ungefär helt hemska vallningar. Vaknar och är helt genomblöt, nästa sekund fryser jag. Helt gräsligt! Vet inte om det är amningen?

Livingthelife
4/3/19, 8:02 AM
#23

#22 jag hade 1v då jag vaknade upp genomsvett i nacken 😅 mycket pga hormoner så fullt normalt, de går över även om man känner sig skit fräsch i stunden 🙈

oh-la
4/3/19, 8:08 AM
#24

#23, skönt att höra att det inte bara är jag 😁 hade det inte så med dottern så blev helt paff fösta fånge jag vaknade i en pöl. Blir ju inte bättre när man samtidigt läcker mjölk så det bara rinner från och till 😂

Tassen94
4/3/19, 9:08 AM
#25

#24 Jag hade svettningar på nätterna efter förlossningen från dag 3 när mjölken rann till. Dock fick jag ju mjölkstockning och 40 graders feber efter typ 4-5 dagar som höll i sig i 2 veckor så vet inte om det var det som spökade från början!

Livingthelife
4/3/19, 5:44 PM
#26

Jaha, inatt sov tösen 22-5.30 men slutade äta 21 05 😱 Sen åt hon bara 150ml och somnade om till strax innan 8, dumt att klaga på att inte få sova 😂 hon vaknar annars mellan 1-3 för mat 🙈

Tassen94
4/3/19, 6:02 PM
#27

#26 Lyx! Här sov bebis mellan 00-03 i natt, skrek innan dess och skrek när han vakna igen. Lyckades söva honom igen mellan 13-15, och skriket har fortsatt nu resten av kvällen… Mer missnöjd bebis får man leta efter 😴

Annons:
Surpan
4/3/19, 8:02 PM
#28

Med äldsta sonen hade jag typ frossa och toksvettades de första nätterna/dagarna efter förlossningen… Var konstant sjöblöt. Denna gång har jag inte haft det alls faktiskt, kanske har med hur mycket vätska man binder under graviditeten? Jag gick upp mycket mindre i vikt denna gång och svullnade inget. Lilleman är en vecka nu i alla fall och imorgon kommer BVC på besök. Allt funkar rätt bra rent praktiskt faktiskt men jag är fortfarande helt förvånad över att jag har två barn. Jag var mycket mer redo första gången än denna gång tycker jag, trots att man gjort det en gång. Man hade väl inte samma tid att fundera innan kanske.

/Surpan

oh-la
4/3/19, 9:16 PM
#29

#28, den här gången samlade jag mycket mer vätska, men efter förlossningen konstigt nog, så det kanske beror på det. Var supermärkligt att man kunnat haft sin vigselring ända till förlossningen och sedan när bebis var ute svullnade jag upp. Kan knappt vänta på att vallningarna ska gå över… Håller med om att man kände sig mindre förberedd den här gången också. Lilleman är två veckor och jag kan inte fatta emellanåt att vi är fyra. Lillebror är än så länge superenkel och nöjd bebis som äter och sover. Kämpar på med såren på bröstvårtorna och lever på Alvedon och Ipren. Ser i alla fall ut som det börjar läka… Hoppas det… Såren täcker typ hela bröstvårtorna på båda sidor…

Bjallstal
4/3/19, 9:38 PM
#30

Leah vaknar oftast 01, 03, 05 på nättern. Knorrar lite, mem vi ammar och samsover så går fort och enkelt att mata. Sedan sommar båda om igen. Inatt valmade hon bara 01 och sedan 05 innnan hon vaknade för dagen vid 9(!!!) kändes helt galet. Min mamm har dock fått mig att börja bli orolig för hennes syn, hon fokuserar inte gärna blicken, framförallt inte på människor, men tittar runt och tycker samma saker är intressanta(kitchenaidkartongen är stor favorit haha), så se borde hon ju göra. Hon blir 7 veckor på fredag

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Livingthelife
4/3/19, 10:23 PM
#31

#27 har ni uteslutit de oljebaserade d dropparna? Kämpar du fortfarande med amningen? Min tös skrek mycket när hon var 3v då hon inte fick tillräckligt även om det var en ökningsperiod. Jag lovar att det vänder 💕 Bvc besöket idag visade 5900g, 60,1cm och 39,5cm I huvud omfång 🙈 2 mån 2 dagar Senaste dagarna så har hon börjat studera händera något väldigt plus att hon stirrar nu även på fötterna 😁

Surpan
4/4/19, 7:48 AM
#32

#29 Ja det där med hormonerna är knäppt ibland, hade samma känsla förra gången när jag fick bristningar efter förlossningen! Kändes lite surt! Någon annan här inne som ska försöka sig på att vara hemma med två barn på heltid här i början? Vi flyttar till hus i en banan kommun nu här om en månad så vi har tagit ur äldsta sonen ur förskolan och ska sätta in honom igen i den nya i höst. Man börjar bli lite smygnervös för hur det ska gå i början.

/Surpan

Tassen94
4/4/19, 8:56 AM
#33

#31Jajjemän, han har dem vattenlösliga nu. Det blev lite bättre när han fick dem och när vi började med minifomdroppar. Men det har varit katastrof med magen sen han fick rotavaccinet i måndags. Får se hur länge det håller i sig. Verkar vara lite bättre nu på morgonen 🙏

oh-la
4/4/19, 9:02 AM
#34

#32, japp, vi är hemma med både lilleman och storasyster. När hon gått på förskola har hon varit konstant sjuk, och vi vill slippa smitta Oscar så därför blir hon hemma tills smittsäsongen är över. Det går, men det är lite tufft emellanåt att få ihop den nya vardagen med en uttråkad 2,5-åring och en 2-veckors som vill äta hela tiden. Nu har vi varit själva utan mannen sedan i måndags och vi börjar ändå ana att en rutin kanske är på gång, vilket är skönt. Alla skrivelser överallt med tips till nyblivna föräldrar om att "sova när bebis sover för att ta igen förlorad nattsömn och vila" känns ju nästan som ett hån när man är hemma med två. Det är bara att glömma 😂

Annons:
Livingthelife
4/4/19, 10:25 AM
#35

#33 hoppas det går över snart 🙏

Ceciliaolucifer
4/4/19, 2:50 PM
#36

#Tassen94 Det verkar som er sons mage strular mkt och att han är missnöjd. Jag sitter i samma situation och ska faktiskt testa akupunktur. Vilket län bor du i? Jag bor i Sthlm och har hittat en klinik som utför det på uppdrag åt landstinget dvs frikort/gratis för barn. Jag har ett barn sedan tidigare som också hade extrema problem med sin mage. Önskar att jag hade testat akupunktur på honom. Har en del bekanta som testat med mycket positiva resultat!

Tassen94
4/4/19, 7:05 PM
#37

#36 Jag bor ute på landet i västra götalands län så finns mycket begränsat med sånt här tyvärr. Men har också hört bra om akupunktur. Ska kolla med min bvc sköterska om hon vet någon i närheten som utför det. :)

Ceciliaolucifer
4/4/19, 8:00 PM
#38

#37 BVC har ofta låg kunskap om sånt här. Du bor i Gbg eller i närheten? Landstinget i Gbg erbjuder akupunktur :)

Tassen94
4/4/19, 9:13 PM
#39

#38 Jag har en timmes bilfärd till gbg ungefär. Inte jätteroligt att åka med skrikande bebis flera dagar i rad kanske. Vi får se. Ska härda några dagar, tyckte ändå magen var påväg att bli bättre innan vaccinet :)

Surpan
4/4/19, 10:29 PM
#40

#34 Spännande, några överlevartips än så länge? 9 dagar idag och BVC var här på hembesök, lilleman är uppe i födelsevikten nu, skönt med kvitto på att amning funkar bra. :)

/Surpan

Sarah
4/5/19, 12:02 AM
#41

En gammal kompis har startat en organisation som kallas kolikhjälpen. Kolla Facebook. Kanske vore ngt för er <3

Annons:
Tassen94
4/5/19, 6:19 AM
#42

#41 Läste på facebook att hon utbildat bvc i Borås i akupunktur. Har bara 30 minuter dit (födde i Borås), så dit kanske man ska vända sig :)

Tassen94
4/5/19, 6:20 AM
#43

Läste dock någonstans att dem inte behandlar om man inte fått kolik konstaterat? Vilket vi inte fått.

Sarah
4/5/19, 8:46 AM
#44

Är ju inte bara akupunktur, de hjälper till med annat oxå, avlastning mm.

Sarah
4/5/19, 8:48 AM
#45

Appen heter hello colic. Vet inte om det är en betalapp dock. Edit, den har tydligen inte kommit ännu.. Och jag blandar ihop kolikhjälpen med appen. Men kolikhjälpen finns iaf :)

mollyt
4/5/19, 7:53 PM
#46

#30 något man lätt glömmer är hur otroligt dåligt små barn ser. Jag jobbar inom ögonsjukvård och har pluggat en del om barna synutveckling. En nyfödd bebis hsr en synskärpa motsvarande ca 2% av en fullt utvecklad syn hos en vuxen, alltså fruktansvärt suddigt. När de är 1månad går de från 3%-7% nästan och vid 3 månader 7%-10%. I avrundade siffror. En tvååring har ungefär 50% av en fullt utvecklad syn och först i skolåldern förväntar man sig att barn ska kunna se lika små bokstäver som en vuxen vid en synundersökning. Jag skulle inte vara orolig om ditt barn hellre tittar runt på annat än på dig. #32 Vi är hemma, barnen och jag, på heltid. Det har varit pestigt periodvis då jag är rädd för smittor och därför undvikit all form av ”allmänna inomhusaktiviteter” såsom museum/bibliotek/öppen förskola och tyckt att det varit rätt pissigt med vinter och kallt (osugen på att byta blöja på bebis utomhus i skogen/lekpark). Meeeen vi har hankat oss fram.

Surpan
4/6/19, 12:41 PM
#47

#46 Aj då, låter inte helt roligt… Tur att det blir varmare nu! Att ha vårbarn är verkligen skönt nu när det är andra barnet. Hoppas också att flytten ska underlätta då man kan sitta på tomten och leka de dagar man inte orkar ut till parken. :) Ska ni börja med öppna förskolan och sånt nu på våren efter smittoperioden är över eller skippar ni det helt? Några praktiska tips för vardagslivet hemma?

/Surpan

Bjallstal
4/6/19, 6:46 PM
#48

Tack MollyT, alla runt mig som gör mig lite nervös över det hela. Känner ju på mig att det helt enkelt finns så mycket roligare saker att titt på.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Sarah
4/7/19, 9:29 AM
#49

#48 synen och personlighet är ju viktiga faktorer såklart. Ovilja till ögonkontakt är dock ngt man ska ha lite koll på när bebis blir lite större. Det har publicerats en del forskning om att många barn inom autimspektrat visar just den oviljan redan från några månaders ålder. Vill inte skrämma upp dig, och ber om ursäkt för det, men ovilja till ögonkontakt ska man ha lite koll på. Inte på en som bara är 7 veckor, men om det fortsätter.

mollyt
4/7/19, 8:11 PM
#50

#47 vi kommer nog våga oss ut på lite mer ”riskfyllda” grejer. Men jag har vara gått toll öppen förskola en gång och gillade det inte … men vi kommer kanske hänga mer på Junibacken och museer osv som är inomhus (= smittorisk) men ändå något jag också tycker är kul. Fast det finns kanske bättre upplevelser av öppna förskolan som jag inte sett ännu. Annars blir det andra grejer med sångstunder/dans osv. Praktiska tips är att sänka kraven, och passa på att ge storasyskonet Prio Ett när småsyskonet sover. Skit i disk och sånt som din partner kan hjälpa till med sen! Vi har haft det svajigt några veckor där storasyster var väldigt frustrerad över småsaker, började ha ”arga” lekar där leksakerna stångades och sånt, hon är ju för liten för att kunna sätta ord på känslan. Det kom upp till ytan i alla fall efter typ 3 månader, så i början blev jag lätt irriterad på henne för att hon tjurade, kissade på sig eller var allmänt motstridig, MEN när vi knäckt koden och mormor kunde börja avlasta med att ta lillebror på promenad i vagn lite då och då och jag såg till att ge storasyster mer egentid med mig så lugnade det ner sig jättemycket! Nu är hon supergo igen! PS: hon har alltså inte varit aggressiv eller elak mot lillebror alls, men hon har varit frustrerad och arg (och tjurig/motsträvig) mot mig. Jag menar mer att när småsyskon sover, passa då på att kramas och leka, läsa eller läggs pussel med storasyskonet (och låt städning/tvätt/disk komma sist, typ på kvällen när barnen sover är bättre).

Surpan
4/8/19, 10:01 AM
#51

#50 Åh jag älskade öppna förskolan, jag längtar tillbaka. Men inte de kommunala, den är rätt tråkigt här. Men kyrkans öppna förskola är kanon, de hade temadagar, gemensamma frukostar och luncher ibland, trevlig personal. Bra råd, jag läste någonstans att redan vid 30 minuter sammanhängande lek med föräldern minskar antalet konflikter avsevärt. Så efter jag läste det så sitter jag och leker en stund varje dag med sonen. Jag är ingen pedant som tur är. Haha.

/Surpan

Tassen94
4/8/19, 5:51 PM
#52

Vill bara dubbelkolla med er, visst är det okej att bada badkar nu? 7 veckor sedan förlossningen och jag slutade blöda för 2 veckor sedan!

Surpan
4/8/19, 7:03 PM
#53

#52 så länge du slutat blöda är det heeelt ok. :)

/Surpan

oh-la
4/8/19, 7:29 PM
#54

Jag börjar misstänka torsk hos mig som gått ner i brösten. Varje gång jag lägger till lilleman känns det som tusen knivhugg i brösten. Däremellan, både under och mellan amningarna bränner och sticker det i brösten och ryggen så jag bara vill gtåta. Kan inte bära vare sig lillebror eller storasyster för minsta beröring av brösten gör så vansinnigt ont. Får ringa bb och amningsmottagningen imorgon igen… Undrar om vi någonsin kommer få ordning på amningen den här gången…

mollyt
4/8/19, 9:46 PM
#55

Svarar bara snabbt nu #54, samma för mig! Blä! Mwn tycker sonen börjat vara mindre vit i munnen nu men jag har haft ont/sprickor i bröstvårtorna i 12 dagar nu. Pratat med läkare idag och ska smörja med lanolinsalva och badda med vishyvatten i munnen på sonen flera gånger om dagen. Hoppas det blir bättre snart. Ska till bvc på torsdag.

Annons:
oh-la
4/8/19, 10:07 PM
#56

#55, ja fy för detta! Jag kan inte se någon beläggning i munnen på Oscar, men jag har ju sår sedan tre veckor tillbaks som täcker nästan hela bröstvårtorna. Fick även antibiotika på förlossningen och det ökar ju också risken. För mig är det den stickande, brännande smärtan i brösten som går som ett band bak mot ryggen… Läste på, och det kunde tydligen vara ett tecken på antingen svamp som gått ner i mjölkkörtlarna eller bakterieinfektion. Får ringa bb och höra med dem. Hos oss är dom behjälpliga under hela amningsperioden och har amningsmottagningen även nära oss förutom på sjukhuset där Oscar föddes. Är så trött på att ha ont nu, men vill verkligen inte ge upp amningen. Känns som jag sitter fast emellan… Senaste vägningen hade han inte gått upp riktigt så mycket som han borde, och det beror nog på att jag drar mig lite från att amma ibland. Inte så att jag vägrar ge honom mat, men sover han går jag kanske inte och väcker honom för att äta, även om han kan sova 4h i sträck och behöver äta lite emellan. Fruktansvärt veligt inlägg, men jag är så ledsen, och har så ont att jag knappt är begriplig för mig själv.

jackiejohn
4/9/19, 8:21 AM
#57

56# Sådär fick jag det med yngsta, vhisyvatten och och vanlig bröstvårtsaöva räckte inte alls, jag fick smörj med Pevarylkräm i ca 3 veckor och dotter fick med medicin (glömt namnet) som man skulle drar runt i hela munnen på henne ett antal gånger per dag så fick vi äntligen bukt med det för fy fan rent ut sagt vad ont det gör med svamp… så ring din läkare/bvc och se till att ni får behandling.

oh-la
4/9/19, 8:38 AM
#58

#57, jag sitter och väntar på att amningsmottagningen ska ringa upp nu. Minns du hur lång tid med pevaryl innan det vände och började kännas bättre? Igår kände jag att jag bara ville ge upp, men det tar ju inte bort torsken och jag vill ju verkligen amma! Men det är som du säger, det gör så ont!!!

Sarah
4/9/19, 8:52 AM
#59

Har du fått torsk så måste bebis behandlas. Gå till bvc och få utskrivna droppar. Är ett helvete om det får ordentligt fäste. Kan även gå igenom bebis matsmältning och ge svamp under blöjan.

mollyt
4/9/19, 9:06 AM
#60

#56 usch, det låter betydligt värre än vad jag har och jag är sjukt less på att ha ont så jag föreställer mig hur du har det! Jag har bara ont på bröstvårtorna, gör inte ont att klämma på själva bröstet så jag är säker att jag vara har svamp på själva vårtan. Inga sår som vid ”sår på bröstvårtorna” jag hade i början utan nu är det sprickor, har blödigt lite men är ingen sårskorpa på. Bra att du får riktig hjälp, skönt att kunna få hjälp med amningen nära! Vi har nog inget sånt här i närheten vad jag vet, fast jag har inte behövt hjälp fören nu.

oh-la
4/9/19, 9:18 AM
#61

#59, jo, något måste vi ha. Känns surigt att behöva behandla även Oscar, men annars går det ju bara runt. #60, jag hade sprickor med storasyster, och det gjorde ju också vansinnigt ont. Nu är som sagt bröstvårtorna bara två stora sår som inte riktigt vill läka fast han har bra grepp. Jag är superglad för amningsmottagningen. Det är sköterskorna på BB i varberg som har en egen amningsmottagning i vår stad. Fick därför prata med samma sköterska på mottagningen som hade oss på BB. Är kanske fånig, men känns lite skumt att prata med vår BVC-sköterska om sådant här. Hon är nära kollega till min man på vår lilla vårdcentral. Hon hänvisar också till BB, men det är väl kanske naturligt när man är distriktssköterska om man har utbildade amningssköterskor 10 minuter bort.

Surpan
4/9/19, 9:26 AM
#62

Jag hade sår på brösten under graviditeten (eksem) och fick liknande som du, ont i hela bröstet och genom kroppen mot skulderbladet. Misstänkte svamp då jag hade det i underlivet precis innan och jag hört att man kan smitta sig själv då. Gick till VC men fick inte direkt någon hjälp. Dagen efter gjorde det betydligt ondare så jag åkte till närakuten och fick antibiotika då sänkan var väldigt hög, den hann dock inte verka snabbt nog så fick hög feber och svullnad i bröstet. Fick åka in varje dag i några dagar för ultraljud av bröstet och för att kolla sänkan och svullnad hos läkaren. Men efter antibiotikan så blev det bra. :) Så det kan ju vara mastit också tänker jag om du inte ser någon beläggning i sonens mun.

/Surpan

Annons:
jackiejohn
4/9/19, 9:34 AM
#63

58# Den värsta smärtan vände i slutet på första behandlingsveckan, men det är av stor betydelse att både mamma och barn behandlas. Och att man fortsätter behandla 1-2 veckor efter symtomfrihet. Låter bra! Jag fick hjälp via bvc och min vårdcentralsläkare.

Ceciliaolucifer
4/9/19, 10:08 PM
#64

Här hade bebis torsk deluxe precis. Han var vit i hela munnen (tunga/gom/kinder). Det första man ska behandla med är bikarbonat ett kryddmått till 1dl vatten. Koka upp och använd en luddfri kompress och rodda runt i munnen fyra ggr per dag. Har man för mkt torsk så får man nystotatin utskrivet. Den var jätte effektiv mot torsken men gick extremt hårt på bebisens mage. Men den visade resultat i munnen redan efter behandling nr 2 då stora flagor lossnade. Misstänker ni torsk börja med bikarbonaten på en gång så ni slipper nystotatinet (om det går)! Jag hade tur för det blev inte så illa på brösten.

oh-la
4/10/19, 4:21 AM
#65

Vårt problem är nog det att om någon lider av torsk är det nog jag. Oscar har inga beläggningar alls i munnen. Är det torsk är det ju främst jag som behöver hehandlas och då måste vi ju parallellbehandla ☹️ har en tid nu på morgo en vid 10, så får se vad som blir sagt. Igår var smärtan helt ok på kvällen, när den annars är som värst. La till honom och ammade länge på den sidan som gör ondast (och är mest sårig). Han knölar alltid lite på den sidan men igår gick det rätt bra, och efter 20 minuter plågsam amning släppte faktiskt mycket av smärtan. Undrar om såret gör att den sidan inte tömmer ordentligt och att det blir ansamlingar som gör ont. När jag kände igenom hade jag ett par knölar, precis under bröstvårtan typ, som gjorde helvetiskt ont. Har även svårt att handmjölka den sidan. Vi får se vad dom tycker på BB helt enkelt.

Ceciliaolucifer
4/10/19, 12:29 PM
#66

#65 Exakt samma problem fick jag med ett av mina bröst i samband med att sonen hade torsk. Slutade med att jag kletade in bröstet (särskilt där dom hårda knölarna var) med xylocain och sen knådade jag bröstet när jag duschade varmt, efter det fick sonen amma. Smärtan var obeskrivlig men mer hanterbart med xylocain. Hade då redan försökt med vetepåse och vanlig massage.

oh-la
4/10/19, 9:01 PM
#67

Sköterskan trodde inte riktigt på torsk imorse när jag träffade henne. Oscar har, som jag trodde, inga beläggningar i munnen alls och mina bröstvårtor ser "fina" ut, bortsett från såren. Hon trodde snarare att det var själva såren som spökade. All hud och en del vävnad saknas på bröatvårtan i ett stort sår, eller en krater, för det saknas såpass, ger troligtvis nervsmärtor och hemska spänningar i hela min överkropp. Alla muskler i rygg och bröstkorg krampar och ger den hemska smärtan. Hon bokade in mig på odling nu på fredag så vi i alla fall kan utesluta svamp eller bakterier. Imorgon är det vägning av lillebror igen på BVC… Hoppas han börjat gå upp… Orkar inte mer amningsmotgångar…

mollyt
4/11/19, 8:58 AM
#68

#67 usch vilken otur! Det låter inte som en bra start! Jag håller tummarna att du mirakulöst bara får vakna upp imorgon och att såren är läkta!

Bjallstal
4/11/19, 11:56 AM
#69

Blev remiss till ögonläkare. De tycker hon har lite väl svårt att fokusera blicken, men sade att det inte behöver vara något, men bättre att kolla en gång för mycket. Jag är rätt lugn, det har bli it väldigt mycket bättre sista två veckorna och skulle det bara något så får vi ta det då. Hon har dock dragit på sig en hemsk förkylning, hostar, snorar och har feber. Känner mig så maktlös när hon mår dåligt. Husmorstips och knep tas gärna emot. Bvc sade att det bara var att härda ut.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Livingthelife
4/11/19, 2:06 PM
#70

#67 låter som att du kanske skulle använda amningsnapp ett tag för att låta brösten läka om du inte redan gör det :o Hoppas du blir bättre snart!

oh-la
4/11/19, 2:15 PM
#71

#70, har testat (tror jag skrivit det tidigare) men Oscar får inget grepp och tömmer inte brösten när vi har napp. Slutar med arg, hungrig bebis, sprängande fulla bröst och amning konstant som inte ger något ☹️

oh-la
4/11/19, 3:11 PM
#72

En ljuspunkt är att lilleman i alla fall går upp i vikt som han ska nu. Han hade gått upp 390g på en vecka, så jag har ju mat i alla fall.

Tassen94
4/11/19, 3:47 PM
#73

#71 Vet inte om det gör nåhon skillnad, men finns ju olika märken på amningsnappar. Medela är la vanligast, men kanske finns nåt annat märke som passar er bättre? Men ja, amningsnapp tömmer ju generellt sämre. Här får man rådet att pumpa ur bröstet efter amning med napp för att inte få mjölkstockning. Är ju helt klart bättre om man kan klara sig utan!

Börjar_nu
4/15/19, 8:58 AM
#74

Min lilla plutt är 9 veckor nu. Tiden bara flyger iväg! Han är så ljuvlig. Haft lite problem med magknip på kvällarna men det börjar ordna till sig. Han är så underbart gosig. Min förlossning blev inte alls som jag tänkt mig… tanken var att jag skulle föda vaginalt men det blev planerat kejsarsnitt istället. Fick ett tungt cancer-besked en månad innan BF. Min lilla pojke skulle ut direkt för att man skulle röntga mig för att se om det fanns spridning. Sen blev det lite framskjutet ändå. Det var en riktigt jobbig period när man är höggravid att få ett sådant besked. Sen visade det sig att det var en godartad tumör istället vilket var en enorm lättnad ju. Önskar dock att det blev vaginalt nu såhär i efterhand :/ man börjar smälta hela mardrömmen och tänka tillbaka på hur man egentligt kan ge ett sådant besked om man inte är 100% säker. Men men allting löser sig väl och jag kan inte vara lyckligare över min fina fina lilla pojke!!

oh-la
4/17/19, 11:22 AM
#75

#74, fy vad fruktansvärt! Hoppas verkligen ni mår bra i allt nu. Här hemma kämpar vi än. Var och odlade för en vecka sedan och påbörjade en svampbehandling. Tycker såren läker sakta sakta, men det gör fortfarande fruktansvärt ont. Fick svar på odlingen idag och där fanns ingen svamp. Däremot fanns bakterier så nu blir det antibiotika.

Bjallstal
4/18/19, 8:35 PM
#76

Så, fick tid hos ögonläkaren nästa fredag. Jag är lugn, galet lugn för att vara mig själv när det gäller sådana grejer. Men hennes blick blir bättre för var dag som går och det är stor skillnad bara på senaste veckan. Och skulle det vara något fel så tar vi det därifrån. Huset börjar dessutom bli klart, i alla fall så pass klart att vi kan flytta in imorgon. Har varit med bebban där och hjälpt min pappa att få upp alla lister och foder(där vi tagit ner två väggar). Fick ihop bebbans garderobsvägg och har lagt in alla kläder vi fått med oss dit. Lite större korgar/backar att ha leksaker i så småningom fattas bara.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Tassen94
4/21/19, 7:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Har börjat inse mer och mer att våran bebis är av den lite mer missnöjda sorten. Känner mig konstant misslyckad som mamma för inget jag gör duger. Jag bär i sele, bär i sjal, vaggar, vyssar, matar, badar, drar vagnen fram och tillbaka i gruset i timmar, ger massage, cyklar med benen, leker i gymmet, gett alla sorters magdroppar, provat 1000 flaskor, åker iväg för att byta miljö och stimulera, stannar hemma i tron om att bebis är överstimulerad. Nä, inget duger. Som tur är har vi många runt oss så jag försöker be om någon form av avlastning varje dag. Här blir inte mycket sömn. Vissa dagar är bättre än andra såklart. Nu orkar jag inte gå runt och tro att jag gör fel längre, vi har helt enkelt en missnöjd bebis och vi gör så gott vi kan. Jag har offrat precis allt av mig själv. Ingenting har blivit ens i närheten av vad jag förväntade mig, men kärleken för denna lilla kille växer i alla fall varje dag. Nu kan jag sakna honom när han sover, även fast han skrikit hål i huvudet på mig i timmar och jag vet att han vaknar inom 30 minuter när han inte sover på mig 😂

oh-la
4/21/19, 9:42 PM
#78

#77, men så fin han är 😍 jag förstår hur du känner… Vi gick i tre månader med dottern på det viset, dag som natt,rint i lägenheten med vagn, på armen, amma och amma och amma och hon bara skrek och skrek. Kände mig helt värdelös! Det var så knäckande. Men det blir bättre!! Klen tröst när man är mitt i det bara ☹️ Idag var det dags att ringa bb igen. Två dagar har jag gått med rodnader och knölar i brösten och smärtor som gett tunnelseende och bara gråtit. Min man har tyckt att antibiotikadosen jag fick var supermärkligt, lyxen att vara gift med en läkare… Han sa till mig att dubbla dosen tillfälligt och ringa ner och försöka få rätt dos. Ringde gråtande ner och dom kollade genast upp antibiotikadosen och den är helt fel. Jag har fått för klen dos i för få dagar, 750mg istället för 1g och 7 dagar istället för 10… Det enda dom tror det har gjort är att ge mig en svamptillväxt och en mjölkstockning på stafylokockerinfektionen. Tack och lov lyssnade dom och höjde dosen så nu blir det mer antibiotika, plus tablett mot svamp. Äter för tillfället helt vansinnigt mycket piller, men vad gör man… Femte veckan av det här nu, av konstant smärta och ångest inför varje amning… Jag tar vad som helst! Ikväll verkar dock bli första kvällen på evigheter som jag lägger mig och mår ganska bra, utan att ha ont! Troligtvis har den dubbla dosen gjort sitt, och nu fortsätter jag ju med rätt dos. Så jäkla skit bara att det ska fortsätta vara skit på grund av klanterier istället för att bara vara rätt från början! Då hade jag sluppit må skit och äntligen fått amma utan ångest. Nu är ju inte det något man ska göra någonsin utan att prata med sin läkare, så ingen börjar dubbla några doser av något. Tack och lov är verkligen lillskrot världens enklaste bebis. Så nöjd, sover på nätterna i egen säng och vaknar bara en gång för att äta. Nöjd på dagarna och supergosig. Verkligen raka motsatsen till vår första bebisupplevelse!

Surpan
4/22/19, 7:39 AM
#79

#77 Åh, kämpa på! Du är den bästa mamman till ditt barn. :) #78 Jag kan trösta dig med att för mig gick det rätt fort när det väl vände, då blev det bra på bara ett par dagar. Jag håller tummarna för dig. :)

/Surpan

mollyt
4/22/19, 8:09 PM
#80

#77 försök att inte ta åt dig! Nu har ju jag mitt andra barn och han är också en rätt missnöjd kille - till skillnad från storasyster som var nöjd hela tiden. Jag känner mig också otillräcklig och så ibland men jag försöker tänka att det bara är så - inget jag gör fel. Jag har också mycket support av mina föräldrar och svärmor vilket är guld! Sen har det blivit bättre med lillebror nu också, han är 5 månader nu, vissa dagar är dock missnöjda rakt igenom men nu har vi dagar när han också är nöjd hela dagen så det gör det enklare att stå ut de missnöjda dagarna. Håller tummarna att det vänder snart för er med! #78 fy fan vad jag lider med dig! Hoppas det vänder nu snabbt!

mollyt
4/22/19, 8:09 PM
#81

#77 försök att inte ta åt dig! Nu har ju jag mitt andra barn och han är också en rätt missnöjd kille - till skillnad från storasyster som var nöjd hela tiden. Jag känner mig också otillräcklig och så ibland men jag försöker tänka att det bara är så - inget jag gör fel. Jag har också mycket support av mina föräldrar och svärmor vilket är guld! Sen har det blivit bättre med lillebror nu också, han är 5 månader nu, vissa dagar är dock missnöjda rakt igenom men nu har vi dagar när han också är nöjd hela dagen så det gör det enklare att stå ut de missnöjda dagarna. Håller tummarna att det vänder snart för er med! #78 fy fan vad jag lider med dig! Hoppas det vänder nu snabbt!

Tassen94
4/25/19, 2:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Kan detta vara torsk? Ser inget i munnen, bara på läpparna. Han har haft det så ganska länge nu, men man gör inget åt det om det är torsk eller? Och kan det vara en anledning till att han inte tar napp så bra? Han spottar oftast ut den.

Emmmm
4/25/19, 4:22 PM
#83

Så hade min son också och då köpte vi mineralvatten och penslade På läpparna samt kokade nappar och det han bet på ofta. Misstänker att det var torsk för det försvann fort och han hade bara vit hinna på läpparna.

Annons:
Livingthelife
4/25/19, 6:53 PM
#84

#82 det där ser ut att vara typiska sugblåsor. De kan få det när de arbetar för mycket med käkarna istället vid matning. Min tös Hade sugblåsor med och anöed9var kort tungband.

mollyt
4/25/19, 7:08 PM
#85

#82 jag tycker inte att det ser ut som det gjort när mina barn haft torsk (men det kanske kan se olika ut?). Många barn får torsk utan att man gör något åt det, ofta är de obesvärade av torken. Att ditt barn inte vill ha napp behöver inte ha med det att göra. Mitt första barn ville aldrig ha napp, trotts att vi verkligen provade alla märken och försökte länge (jag hade läst att det fanns samband mellan att suga på napp och mindre risk för psd). Mitt andra barn accepterade alla möjliga nappar från början.

Tassen94
4/25/19, 8:16 PM
#86

#84 Ahaaa! Aldrig hört talas om. Det får jag fråga bvc om! Gör man nåt åt kort tungband när dem är såhär små?

Tassen94
4/25/19, 8:18 PM
#87

#85 Ja han kanske inte är en nappkille. Han har dock stort sugbehov och det verkar ofta som att han vill ha nappen, men sen när han tagit några sug så spottar han ut den! Jag ammar ju inte heller så han har liksom inget att snutta på!

Livingthelife
4/26/19, 9:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

#87 det de kan göra är och klippa tungbandet, det är gjort på min tös och hon tar flaska och napp mycket lättare. Plus att hon inte får sugblåsor längre :) Bvc brukar vara dåligt utbildade inom ämnet, så be om remiss till öhn. Annars kan du gå med i "svensk stödgrupp för kort läpp- och tungband" på fb och lägga upp bilder enligt beskrivning och få en bedömning där. De gjorde jag med min tös och de tyckte definitivt att hennes var kort och stramt. Bild ovan på hennes tungband.

Tassen94
4/27/19, 4:40 PM
#89

Nu har bebis inte bajsat på 3 dagar! Alltid är det något man oroar sig för! Han äter ju bara ersättning så är rädd att han är förstoppad. Han verkar inte ha ont, han har inte varit hård i magen någon gång. Har som längst gått 2 dygn utan att bajsa. Läser på nätet att man kan ge rapsolja eller messmör, men det är alltid någon som säger att man inte ska ge det. På vår bvc råder dem att ge rapsolja så det har jag gjort, någon tesked i ersättningen då och då. Har Lactulos hemma men det vågar jag inte ge utan ordination från bvc. Bör jag bli orolig? Jag tänker att jag märker om bebis mår dåligt och är förstoppad? Någon som har tips på huskurer som passar en 2 månaders?

oh-la
4/27/19, 5:57 PM
#90

#89 så länge som han mår bra behöver du inte oroa dig. Ibland kan det gå flera dagar mellan bajsarna och det är ingen fara. Bebisars bajsvanor är lite av ett mysterium ibland. Så länge han äter, sover som han brukar, mår bra och är nöjd är det ingen fara. Man kan ta tempen på honom med rumptermometer om man vill få igång magen. De flesta bebisar börjar krysta och bajsar när man tempar. Hjälp till genom att hålla honom så han liksom ligger som man sitter på huk, med knäna mot magen.

Annons:
Tassen94
4/28/19, 7:13 AM
#91

#90 Bajset kom igår kväll! Det var lite löst, men inte diarre. Hoppas inte det sitter en propp där inne! Men han mår bra, äter och sover som vanligt!

oh-la
4/28/19, 11:33 AM
#92

#91 åh så skönt!! Tänk vad glad man plötsligt kan bli för lite bajs 😂 oroa dig inte. Så länge han mår bra i övrigt och är sig själv kan bebisar gå flera dagar utan att bajsa och det är i get konstigt. Man märker på dem när det blir ett problem och dom får ont. Innan dess behöver man inte vara orolig ☺️

mollyt
4/28/19, 8:00 PM
#93

Det är lurigt det där med bajs! Nu har jag ingen erfarenhet av att ge ersättning men lillebror hade för ett tag sedan en bajsfri vecka men när bajset kom såg det precis ut som vanligt?! Sen kom en period med MASSOR av bajs, flera gånger varje dag (efter en lång period med bara bajs varannan eller var tredje dag) och nu bajsar han 1-2 gånger om dagen 😂 en periodare helt enkelt.

Surpan
4/28/19, 9:02 PM
#94

Här rullar allt på. Lilleman är en månad gammal nu och jag är ensam hemma med båda barnen på dagarna. Det går tusen gånger bättre än jag trodde, dagarna rullar på fint. :) Känner mig också betydligt starkare och fräschare denna gång. Min sambo säger att det kanske är för att man redan var lite inne i det och så är det nog. På tisdag ska vi träffa en läkare som ska kolla på ett rött märke som sonen har över ögat. Jag tycker det ser ut som ett vanligt storkbett men han kan inte öppna det ögat lika mycket som det andra så en läkare ska kolla så det inte är ett smultronmärke, tydligen behövs det behandlas i så fall när det sitter vi ögat. Två ultraljud har vi gjort av njurarna också för det vidgade njurbäckenet, i maj ska vi träffa en läkare för bedömning. Imorgon får vi nycklarna till vårt hus! Flytten går på onsdag och jag hoppas vi hunnit packa allt innan dess!

/Surpan

oh-la
4/28/19, 9:16 PM
#95

#94 grattis till nya huset!! Huj vad han råkar ut för saker, lilleman. Hoppas det bara är ett storkbett och inget smultronmärke. Igår tog jag min sista antibiotikados. Såren läker sakta, och jag har fortfarande rätt ont emellanåt. Tror dock mer på nerver och spänningar nu. Oscar fyller 6 veckor imorgon och har blivit så himla tittig och nyfiken den senaste veckan. Och glad! Han ler åt allt, riktiga jättesmile. Även läkaren på senaste BVC-kontrollen fick ett jätteleende. De senaste dagarna har det även börjat komma en del ljud och små joller. Så mysigt!

mollyt
4/29/19, 7:46 PM
#96

#94 vad skönt att höra att det rullar på! Åh bra att de kollar upp märket vid ögat! Om jag minns rätt så är det bara för att man inte vill riskera att det stör utvecklingen av synen. Vad spännande med flytten, grattis!

mollyt
4/29/19, 7:49 PM
#97

#95 Vad skönt att det blir bättre! Fast tråkigt att du ändå har ont… själv har jag haft ca 2 dagar nu när det inte gör ont stt amma längre, så himla skönt! Lilla gullet då, åh vad mysigt med leenden när de kommer igång på riktigt! Min lilla (5,5mån) skrattar nu sådär kluckande härligt åt massa saker och det är så ljuvligt! Vi var i stan häromdagen och han lyckades få flera främlingar att stanna till och prata/skratta lite med honom, haha!

Annons:
Surpan
4/29/19, 8:39 PM
#98

#95 Tack! Jag kände också lite i bröstet efter jag avslutat min antibiotika kur, var livrädd att inte allt var borta och att det skulle komma tillbaka men det gjorde det inte. :) Hoppas du blir helt frisk. #96 Ja det ska tydligen vara nått sånt med synen. :) Får se vad de säger imorgon. Tack!

/Surpan

Bjallstal
4/30/19, 12:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Var på ögonmottagningen med Leah förra veckan, de kunde inte konstatera särskilt mycket så de skickade remiss till öronspecialist i lund. Där ska de söva och kolla igenom hennes ögon ordentligt. Flackandet blir bättre ocj bättre men hon är fortfarande inte glad för att fokusera blicken. Men hon är en glad skit ändå ock otroligt välmående på alla andra sätt

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Surpan
4/30/19, 2:11 PM
#100

#99 vilken sötnos! Vi träffade läkaren på BVC idag och sonen hade gått upp fint i vikt, 5400 idag vid 5 veckor (4000 vid födseln). Vi fick en remiss till ögonläkare så får se vad de säger sen.

/Surpan

mollyt
4/30/19, 8:21 PM
#101

#99 Bra att de kollar ordentligt nu så att ni kan koppla bort det sen!

#100 Härligt med viktuppgång!

Bjallstal
4/30/19, 8:46 PM
#102

Ja, till och med vi märker att något inte riktigt står rätt till. Sen hur pass ”allvarligt”det är, får vi helt enkelt vänta och se. De pratat lite om nystagmus, men hon har blivit så pass mycket bättre med flackandet så han vågade inte säga något. Sen känns det inte helt orimligt ändå då det verkar kunna bero på många saker och vara mer eller mindre behandlingsbart beroende på orsaken bakom. Vi har många i släkten som haft dålig syn redan som små barn(både min ocj sambons mamma bla)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

mollyt
5/1/19, 5:49 PM
#103

#102 okej men har hon så att det rycker i ögonrörelserna hela tiden (att de darrar) eller är det mer ointresset av att fästa blicken? Vet du varför era släktingar sett dåligt (alltså synfel med höga styrkor eller någon sjukdom)?

Bjallstal
5/1/19, 10:27 PM
#104

Synfel med höga styrkor, inga kända ögonsjukdomar. Innan flackade dem fram och tillbaka ganska konstant(typ pingismatcher). Nu är det lite då och då. Blicken är tex helt stilla när hon ammar. Men hon är rätt ointresserad av att fästa blicken på människor mer ön någon sekund. KitchenAid-kartongen, taket(speciellt när solen lyser genom persiennerna) kan hon ligga och stirra glatt på länge.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Bjallstal
5/1/19, 10:29 PM
#105

Nu flackar blicken ungefär lika lite som den var stilla för en månad sedan. Då var det svårt att få henne att ens stanna upp med ögonen. Nu flackar den lite någon gång om dagen. Mer i nya miljöer än hemma

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Livingthelife
5/3/19, 9:25 PM
#106

Då var det 2a dosen rota och 3 månaders vaccin idag. Tösen somnade mellan 18.30-19.20 och vaknade sen och de var skrik, hon brukar skrika lite på kvällen, men detta höll i sig och så fort hon lugnat sig och man ändrade position eller kom åt benen så börja hon skrika. Tog 1h innan Alvedon börja hjälpa, fick knappt I henne mat och hon däcka av utmatthet strax efter 21, I vanliga fall somnar hon vid 20.30. Jag har bara gråtit ikväll för att hon haft ont och att det delvis är vårat fel. :(

Tassen94
5/6/19, 7:25 PM
#107

#106 Åh jobbigt! Har det lugnat sig? Vi ska ta 3 månaders vaccin nästa vecka.. 😝 Här verkar vara tänder på g hos lillen redan. Han har börjat dreggla och tugga på allt sedan en vecka tillbaka. Häromdagen hade han temp på 37,8, men jag vågade inte ge alvedon. Idag var tempen 37,8 igen och han skrek otröstligt så jag gav honom en alvedon supp och tempen gick ner till 37,4 som han brukar ha, och han lugnade ner sig. Har låtit honom tugga på en bitring som legat i frysen en stund med och det verkar han gilla.

Bjallstal
5/6/19, 10:40 PM
#108

Tassen 94 Min som är exakt lika gammal dreglar också enormt och envisas med att stoppa nävarna i munnen, och allt annat hon kommer åt Haha

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Livingthelife
5/7/19, 7:57 AM
#109

#107 ja, när Alvedon börja verka så blev hon lugn, men däckade av utmattning. Dagen efter var hon väldigt trött och åt ungefär hälften av vad hon brukar i vanliga fall, tydligen inte ovanligt med dämpad matlust

oh-la
5/12/19, 8:28 PM
#110

Imorgon ska jag ner till förlossningen och prata med den gynekolog som förlöste. Vi ska väl gå igenom journalen och jag har en del frågor som snurrar som jag vill ta upp. En fråga av tusen är väl om jag kan få ett kejsarsnitt om vi skulle hamna i en situation av ett tredje barn. Jag kommer nog aldrig kunna föda ett barn utan att behöva genomgå en placentalösning, och jag vill inte bli upprullas igen med risk för stora blödningar till operation. Vill också få förklarat vad som hände, och varför det hände. En stor del av förlossningen är bara ett svart hål med små luckor av minnen. Förlossningen är så full av skam och skuld och rädsla att jag behöver få förstå vad som hände. Ska bli skönt med denna första kontakt så jag kanske kan få börja komma över det som hände.

mollyt
5/13/19, 10:04 PM
#111

#110 jag är så ledsen för din skull men samtidigt glad att du verkar få hjälp att bearbeta ert trauma!

Annons:
Surpan
5/14/19, 8:12 AM
#112

Nu är det mycket hos oss. Flyttade in i huset och första natten fick jag åka ambulans in till sjukhuset. De misstänker gallsten. Så huset får vänta lite med allt fix för nu har vi bara massa läkarbesök att fokusera på… Idag besök hos lilla sonens läkare för att prata om njurarna. På fredag ska vi till en ögonläkare för att kika på varför hans ena öga hänger lite. Nästa vecka ska jag göra ultraljud av buken, och prata mående på bvc.

/Surpan

oh-la
5/14/19, 9:34 AM
#113

#111, tack. Ja, det är skit. Verkligen inte så jag tänkte mig att sista förlossningen skulle bli. Fick träffa en otroligt fin, lyhörd och sympatisk gynekolog igår. Har inget jätteminne av henne från förlossningen men hon var urgullig. Hon gick verkligen igenom allt från hela förlossningen och jag inser nu hur lite jag faktiskt mins. Hela förloppet tog strax under en timme, vilket är snabbare än jag trodde. Jag hade i princip konstanta värkar, och värkar i värkarna som hon förklarade det. Nästa värk kom alltså innan första värken ens var halvvägs ner. Sedan såg man Oscars hjärtljud och hur dom var nere på kritiska nivåer i mer än 10 minuter. Man försökte stoppa värkarna med bricanyl, men det gick inte och han låg för högt upp för att låta det gå längre. För han kom aldrig under 10 minuter upp på ok hjärtljud. Då la man klocka och gasade på förloppet istället med värkstimulerande och han var ute på tre krystvärkar. Inget av detta kommer jag ihåg… vi kom fram till att jag skulle få smälta allt lite, så skulle hon skriva till barnmorskan dom tar emot på efterkontrollen att prata om eventuell psykologkontakt. Vi pratade även lite om hur man skulle hantera en eventuell tredje graviditet, vilket var skönt även om ett tredje barn inte finns på kartan.

Tassen94
6/24/19, 11:57 AM
#114

Hur går det för alla? Längesen nu! Måste säga att jag trivs bra just nu! Sömn funkar okej. Bebis har lugnat sig och har inte ont i magen längre. Han protesterar inte mot vagnen så vi kan äntligen gå längre promenader. Han är lätt att ta med sig överallt osv. Han är strax över 4 månader nu, och från att sova på mig dygnet runt så vägrar han sova någon annanstans än sängen eller vagnen. Nu saknar man myset kan jag säga!!

Livingthelife
6/24/19, 12:23 PM
#115

Blir snart 5 månader här! Rullar runt och kräks överallt 😂 vi har hamnat i den så kallade "4 month sleep regression" där bebisar lär sig somna om själva nattetid och inte vakna upp helt. Så är väldigt trött här när det dels ska ha mat mellan 23-01 någon gång och sen vakna varannan timme hela natten och böka 🙈😒

oh-la
6/24/19, 1:08 PM
#116

Oscar fyllde 3 månader förra veckan och är verkligen en drömbebis. Han skriker nästan aldrig utan är alltid glad och skrattar mot alla. Hand sovklocka kickar in kl 19, då är han trött och ska sova! Sedan sover han i ett svep till kl 07 på morgonen utan att vakna, i egen säng bredvid mig. Sådan har han varit sedan han var två månader så jag känner mig utvilad! Har till och med kunnat börja träna sedan de senaste 6 veckorna och ha honom med. Han är så nöjd och flirtar med alla som tittar ner i bilstolen. Amningen fungerar äntligen!!! 10 veckor tog det innan jag var helt läkt och det slutade göra ont. Jag njuter av att kunna bära min bebis mot kroppen utan smärtor, och amma honom vart och hur jag (eller han) vill utan ångest. Jag är verkligen i världens bebisbubbla just nu. Allt känns ljuvligt! Gynekologen jag pratade med var verkligen min räddning. Vilken fantastisk läkare! Som lite smogg i allt härligt har vi närstående i en hemsk kris som tär en del. Det är mycket jobbiga samtal, och mycket oro. Min man har fått nytt jobb också och jobbar både jourer och vanliga arbetsdagar. Förra veckan var det över 60h arbetsvecka för honom, och det märks hemma där jag får ta mycket med en för tillfället väldigt arg tre-åring. Det var ju väntat, och det är ju det här han vill efter 7 års plugg… men det känns tufft. huset tar också mycket energi. Vi fick avslag på vårt avlopp Mitt i all annan renovering, så nu har vi ett år att lösa nytt, en oförutsedd utgift på runt 300 000… inte riktigt vad vi tänkt oss så nu får vi lägga väldigt stora projekt på is… det känns jättetrist. #114, åh vad underbart att nätterna börjat reda ut sig!! Jag vet hur det är att gå natt efter natt utan sömn med en bebis som ör ledsen och inte vill sova… Hur otillräcklig och kass man känner sig som mamma.

Bjallstal
6/24/19, 2:00 PM
#117

Leah är en glad liten skit. Vaknar alltid super glad. Tjatar in på 66 cm och 6120g vid fyra månaders kontrollen. Så ca 11 cm och 1,150 kg upp sedan födseln. Ögonen håller vi på att utreda för fullt. Ska magnetröntgas ocj sövas för en undersökning efter sommaren. Men det har blivit så pass mycket bättre sista veckorna att de tror att det handlar om en försenad synutveckling. Så att de kommer ta sig med lite tid och träning. Sömnen går upp och ner, de flesta dagar ända rullar på som vanligt men nu har hon varit superförkyld igen och håller på att lära sig att somna om själv på nätterna. Lagom kul med en bökande bebis när man själv vaknar bara hon vrider på huvudet haha dessutom vill hon numer bara ligga på sidan eller mage. Har efter prat med bvc släppt paniken om att sova på mage. Gick inte att slåss med henne om det nätterna i ända. Men så värt det, gladare bebis får man leta efter. Amningen fick vi ge upp, det bara fortsatte att sina hur mycket vi än försökte amma och pumpade. Leah bara totalvägrade brösten(skrek som en tok efter två sug) sen en natt och jag orkade inte ta fajten längre. Så bara ersättning sedan ca 2-3 veckor tillbaka

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Tassen94
6/25/19, 11:07 PM
#118

Åh känner igen det där bökandet på natten!! Det är verkligen så här med just nu. Men vi tar varannan natt så det känns lugnt ändå. Var mycket värre innan med skriknätter! Någon som vet hur länge dem brukar hålla på med bökandet?

Annons:
Bjallstal
6/27/19, 9:33 PM
#119

Min håller på från och till. Igår sov hon 21-05 igen för första gången på flera veckor. Inatt bökade hon bara lite grann. Har fått ta bort liggdelen (lift)i min ena vagn, då hon slängde benen över kanten ocj försökte häva sig ur 😂🙈 så satt i en Inovi Large dyna idag och hon sitter nöjt i viloläge.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Livingthelife
6/28/19, 7:12 AM
#120

Igår natt fick jag sova hel natt igen på ca 3v 😅 men inatt var ett helvete istället. Tösen vakna strax efter 23 och fick vaggas om, sen vaknade hon vid 1 för mat. Efter det så sov hon och väckte mig först nu vid 7 😁

oh-la
6/28/19, 12:19 PM
#121

Var och vägde lillskrutten idag på 3-månaders. 7500 g! En stor kille 😂

mollyt
6/28/19, 8:48 PM
#122

#120 oj oj, jag har inte sovit en hel natt på över 3,5 år 😰 Försöker trösta mig med att barnen lär sova mycket som tonåringar sen 😂

Livingthelife
6/29/19, 7:24 AM
#123

#122 uh! Ja en annan njuter när det väl händer. Annars ska det vankas för mat 1 gång och just nu dessa nätter också behöva vaggas om.

Tassen94
6/30/19, 7:33 PM
#124

Här blev allt katastrof igen efter förra gången jag skrev! Han skriker hysteriskt varje gång han ska sova nu. Även på dagarna när han ska vila. Han är vaken ca 1,5-2 timmar sedan märker han att han börjar bli trött (gnuggar ögonen, gäspar, vill ha napp), men så fort vi lägger ner honom vrålskriker han. Vi har provat precis allt men han strejkar totalt. Han somnar till slut i alla fall av att vi vaggar, stoppar om, ger napp osv i typ 1 timme. Härligt att hålla på så 3-4 gånger på dagen och ännu längre när han ska somna för natten… Som tur är så somnar han om lätt på natten efter mat. Men han vill ha mat vid 19, 23, 03 och 06. Sen är det dags att gå upp igen.

Livingthelife
6/30/19, 8:06 PM
#125

#124 usch! Låter som en utvecklingsfas 😣 förhoppningsvis håller det inte länge ❤️ Min tös är i en period där jag har fått börja vagga henne vid läggning på kvällen nu tills hon börjar få tunga ögon för att sedan lägga ner henne. Och enligt växa och upptäcka appen ska hon vara i utvecklingssteg 5 nu 🙈

Annons:
mollyt
7/1/19, 7:41 PM
#126

#124 usch! Är det bara när han ska ligga ner och somna? Eller kan ni söva i sjal eller vagn utan att han blir så ledsen? Jag har under period nattat min dotter i vagn och sen lyft över henne till sängen när hon sovit djupt, om hon vaknade till vid överflyttningen somnade hon lätt om i sängen. Det kanske kan fungera för er att natta på annat sätt tills den här fasen passerat? Hoppas det går över snart!

Tassen94
7/2/19, 4:28 PM
#127

#126 Det verkar vara en fas bara, nu börjar det bli lite enklare igen. Det funkar att söva i vagn ibland, men sjal och sele blir han galen av numera. Här om dagen somna han för natten i vagnen och fick sova där tills han vaknade för att äta, då lyfte vi över han i sängen och det var inga problem. Märker att han blir trött fort så vi söver honom i vagnen när han varit vaken en timme. Då hinner han inte bli så hysterisk :)

Bjallstal
7/2/19, 9:01 PM
#128

Vi sover vår i vagnen varje kväll. Mest för att vi har bäst koll på henne då. Sedan blir det snabbt blöjbyte(kissar som tidan på nätterna) och mat när vi lägger oss, sedan sover hon vidare till hon vaknar hungrig igen. Hur mycket hon vaknar på nätterna är så olika från dag till dag. Dagarna är relativt lika, första napen beror på om hon somnar om i sängen på morgonen eller vill upp vid 06. Men hon är en så glad unge som är otroligt lätt att ha att göra med.och synen verkar komma snabbt nu. Händer så mycket varje dag. Spännande att se hur bra hon blir tills september när de ska söva och undersöka ögonen vidare.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Livingthelife
7/3/19, 7:37 AM
#129

Inatt har varit en bökig och pipig natt för tösen, hon fick 2a dosen vaccin igår. Hon slapp åtminstone ont i benen denna gång, däremot har hon varor lite varm inatt, däremot ingen feber. Försökte även få I henne mat vid 2.30, hon åt bara 50ml mot vanliga 180-210ml. Får se hur hon äter under dagen, förra gången hade hon minskad matlust I 2 dygn.

Flaeder
7/7/19, 10:18 PM
#130

Hej tjejer, har skummat igenom tråden lite för att hänga med. Så roligt att höra att alla bebisar och föräldrar verkar må hyfsat. :) Jag tror jag var först ut 2019 med att få bebis här på gravid.ifokus. Jag är dock lite osäker då min bebis kom väldigt sent efter beräknat datum. Han hann komma innan slutet av januari månad iaf. Jag blev igångsatt, och han kom ut först i mitten av gravidvecka 43. (Oh my!) Vi hade ju en extremt tuff start så jag har inte haft något sug alls att vara social eller snacka bebis. Men nu e vi mitt i familjelivet liksom. Och det e rätt skönt å snacka med andra i samma sits. Utbyta råd osv. Å de e skönt å se efter så ni har det bra såklart! :) Det går bra för oss nu iaf. Han e gudasnäll. Han har sovit hela nätter ca 6 av 7 dagar i veckan sedan han var typ 2 månader. Nu e han ju då strax över 5 månader gammal. Helt otroligt. Han gråter aldrig, mer än om maten inte kommer tillräckligt snabbt i princip. Jag ammar inte. Jag blev för sjuk efter snittet. Jag fick så mycket mediciner att jag somnade mitt i amningen, och jag hade inte muskler eller koncentration till att hålla honom mer än ungefär 1 minut på egen hand. Så nu e han flaskbarn, och det trivs vi med. Jag gav amningen ett försök, men det var inte rimligt att fortsätta pusha mig själv till att lyckas med den när situationen såg ut som den gjorde på BB. Hur som… jag har inga färdigblandade flaskor på tuttarna så.. jaaa.. ibland dröjer det innan maten är redo till att serveras haha, och då tar han i ordentligt för att visa sitt plötsliga missnöje. :D Men generellt gråter han "aldrig". Han är en otroligt glad bebis. Min gosse väger även mycket och är lång. Han har i princip maxat både vikt- och längdkurva, och är ganska bred utan att vara "tjock". (Ni förstår vad jag menar.) Det gör det svårt att hitta kläder till honom. Han har storlek 80 nu. Vissa saker funkar i storlek 74 fortfarande. Tar gärna emot tips om nån har nått vad det gäller kläder till större bebisar. Nått som funkar väldigt bra i byxväg just nu är polarn och pyrets korta leggings. Alltså leggings som inte är hellånga. Osså tar jag dem i storlek 86 (en storlek större än vad han har), så dem blir lite längre, men också större i midjan. Det blir jättebra långbyxor till honom. Behöver inte vika upp massa då. :) Han har alldeles nyligen precis som nån annan ovan nämnt, också stött på den där jobbiga perioden med bajs som inte riktigt vill ut, men han är obekymrad av det. Han får katrinplommonpure varannan dag. Och varannan dag vanlig barnmat. Vi har börjat öka mängden på hans smakportioner eftersom han älskar mat och är väldigt intresserad av den. Han har god teknik vad det gäller att faktiskt smaka och svälja maten. Och ökad mängd riktig mat innebär tydligen ofta en trög mage enligt BVC. Så just nu fungerar vår varannan dag mat rätt bra för hans mage. Det får ju inte blir för mycket katrinplommon heller. 😁

Bjallstal
7/8/19, 8:41 PM
#131

Har också klädproblem med min. Men hon har för långa ben och är för smak för de flesta byxor… Mini Rodinis är de som sitter absolut bäst. Newbie har jag gett upp(korta) och hms är alldeles för stora i midjan. Polarns har jag inte hittat några som suttit bra på henne. Har allt från 56-68 i kläder. Kortärmade bodys går en del 56 och i byxor är det bara mini rodini där 62 passar. Onesies får hon ha smala modeller i 68 och vika upp ärmarna på…

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

LaSadie
7/8/19, 11:40 PM
#132

Kollat med Geggamojas kläder?

Annons:
oh-la
7/10/19, 9:25 AM
#133

#130, vad glad jag blir av att se dig i tråden. Vet att jag fick ont i magen när du uppdaterade om att han kommit och att det inte alls blev bra, och sedan försvann. Så skönt att höra att ni kommit iordning! Jag börjar misstänka tänder på gång här hemma. Han har haft några nätter där han varit lite stökig, dreglet rinner som en flod och allt ska in i munnen.

Flaeder
7/15/19, 10:40 AM
#134

Tänderna är komna här 😂. Han har bitit mig två gånger idag, som en ilsken hamster. Fy vad ont det gör! Lillkillen har varit tidig med i princip allt sedan födseln. Något jag inte var beredd på. Trodde jag skulle få ett litet paket med bajs och gråt, men han har varit "med" sedan redan första veckan. Vi har haft ett tandontsgnäll å salivfloder sedan strax innan 4 månadersdagen. I övrigt har vi inte haft problem med feber som ju verkar vara mer regel än undantag vid tandväxt. Har ni nått knep vid ond tandväxt förutom kalla bitringar man kan kyla ned i frysen? :) han har än så länge inga större besvär med värk i munnen men kan va bra å veta om de finns fler knep ifall det eskalerar.

oh-la
7/15/19, 12:14 PM
#135

#134, alvedon… ne men dottern var också tidig med allt, första tänderna kom strax innan 4 månader, sedan hade hon konstant tandsprickning tills alla tänder var ute innan hon va 10 månader. Såg inte klokt ut med en så liten bebis och så mycket tänder 😂 hon hade aldrig feber heller, men ont! Vi har gett alvedon när det varit jobbigt och gjort ont, hellre smärtfri än konstant ont i munnen tänkte vi. Lilleman greppar allt han kommer åt just nu. Man får verkligen passa storasyster som gärna vill visa honom allt hon har, och han sträcker sig och tar det direkt. Min lille groda. Värsta är att han börjat dra mig så hemskt i håret. Jag trodde verkligen att bebissuget skulle avta med en tvåa, men jag känner mig riktigt ledsen över att han är sista bebisen. Jag älskar verkligen att vara mamma till de här små skruttarna och se dem bli små människor.

Flaeder
7/16/19, 10:03 AM
#136

#135 Kan tänka mig att det sett lite kul ut med en liten söt bebis med nästan hela tandrader haha. Alvedon, vad dum jag är. Jag har inte ens tänkt den tanken. Har Alvedon hemma till honom dock. Får skylla på den extrema tröttheten som råder nu. Jag har ett väldigt snällt barn, Gud bevare!, men tröttheten är konstant trots att vi oftast får sova hela nätter här allihop. Jag antar att jag blir trött av att aldrig ha tid för mig själv. Han ska passas upp hela tiden. Han har länge varit i en period då han ska bli underhållen hela tiden, och det är kul, men det tar något förbannat på krafterna. Jag är i helt motsatt situation. Jag är livrädd för att bli gravid, för att jag förmodligen har ett alldeles för stort hjärta och samvete att göra en abort om jag ofrivilligt skulle bli gravid med preventivmedel. Jag är rädd för att dö, eftersom att jag höll på att förlora livet i samband med pojkens födseln. Men jag är inte bara rädd för egen del. Jag är rädd att missa mitt fina barns uppväxt, och jag vill finnas där. Han ska aldrig vara utan två föräldrar. Och jag tänker på min andra hälft, han förlorade nästan oss båda samtidigt. Jag vill aldrig sätta honom i en sådan situation igen. Han mådde otroligt dåligt när både jag och pojken fick intensivvård. Han beskrev det som att han gick itu. Usch, hemska tanke att det skulle få lov att hända igen. Men jag tänker, vad är det som gör att detta bestämt måste bli sista bebisen för dig/er oh-la? Vill din gubbe inte ha fler barn? Ber om ursäkt om jag inte hängt med, och du kanske nämnt det tidigare i tråden. Jag hoppade ju in lite sent, så jag har bara skumläst lite. 🙈

oh-la
7/16/19, 11:11 AM
#137

#136, det förstår jag verkligen… att du är livrädd för att bli gravid igen. Det är ju sällan något man pratar om, hur illa det faktiskt kan gå. Och blir det bara en för er så är ju det en fantastisk liten bebis som får ha er också. Får du prata med någon? Jag tyckte det var superviktigt att få prata om mina möjligheter om jag skulle bli gravid igen och om jag kunde få ett snitt eller hur man skulle vilja lägga upp det iom att fortgick så vansinnigt fort, 45 minuter från 3 cm öppen tills han var ute. Det var fört efter det som jag kunde börja bearbeta. Är så glad att jag hade en sågen förlossningsläkare som verkligen tog sig tid även 2 månader efter förlossningen. Vår första var egentligen en kompromiss vad gäller barn. Han älskar våra barn, men är ingen barnperson, om man säger så. Oscar gick han med på för att jag så gärna ville ha ett syskon till dottern, men fler barn är tvärstopp. Jag önskar en till, älskar verkligen att vara mamma även om jag nog är rätt klar med att vara gravid och föda. Vill ha en stor familj och tycker det är viktigt med syskon så där är vi olika. Två barn är alltså mer av en kompromiss än jag någonsin kunde drömma om. Tur lilleman är en så himla snäll bebis i alla fall. Då får man mer tid att njuta av bebis och slippa vara trött och zombie som vi var med dottern. Nu vände han precis från rygg till mage för första gången! Det går för fort!! 😭

mollyt
7/16/19, 6:01 PM
#138

#134 vi har gett frusen mango i smaknapp som smärtlindring vid tandsprickning. Nu är vår lille 8 månader redan, tiden springer iväg!

Bjallstal
7/18/19, 1:07 PM
#139

Här tjatar alla om syskon, men vi som inte ens var riktigt förberedda på denna, set det inom en snar framtid. Vet inte om jag själv vill ha fler barn trots att jag är uppväxt med tre syskon och älskar att ha en stor familj. Bebban är bara fem månader så vem vet hur vi känner om några år. Är 15 års skillnad på mig och min yngsta syster(samma föräldrar) och det är helt fantastiskt det med. Världens bästa Lill-moster ❤️

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
mollyt
7/19/19, 8:13 AM
#140

Men oj, alltså detta tjat om barn och syskon?! Vi har inte direkt fått frågan om när utan mer OM vi vill ha fler barn och alla har respekterar vårt val att vi är nöjda med de två vi har. Min man är helt säker och jag är nöjd så det känns bra att vi är ense.

Bjallstal
7/19/19, 10:27 AM
#141

Ja det är helt galet. Det kommer inte bli syskon närmsta åren som det ser ut mu, om det ens blir syskon alls. Är nöjd med världens gladaste lilla bebba. Verkligen världens gladaste unge.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
7/19/19, 10:27 AM
#142

Ja det är helt galet. Det kommer inte bli syskon närmsta åren som det ser ut mu, om det ens blir syskon alls. Är nöjd med världens gladaste lilla bebba. Verkligen världens gladaste unge.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Sandiy
7/22/19, 11:20 PM
#143

Här kom bebis den 25/6. Snabb förlossning, fick helt utan förvarning värkar och tog bara 3h från första värken :) Så nöjd över denna förlossning!

Livingthelife
7/23/19, 7:24 AM
#144

#143 grattis!

mollyt
7/24/19, 9:07 AM
#145

Stort grattis!

mollyt
7/24/19, 9:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

Tiden går så himla fort tycker jag!

Annons:
Livingthelife
7/24/19, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

Säger samma. Snart 6 månader och lärde sig sitta själv runt 5,5 månad 😍😍😍

Flaeder
7/25/19, 11:33 PM
#148

Grattis Sandiy! Underbart att höra att det gick fint. ☺️

Flaeder
8/9/19, 6:31 PM
#149

Känns som att vi befinner oss i en tid där mycket händer. Den senaste månaden har bebisen här lärt sig att sitta utan stöd riktigt stadigt, och stå upp själv, med stöd för att kunna hålla balansen. Även kryp är på gång, men det dröjer nog en hel månad till innan tekniken behärskas här helt. 😂 Tänder har jag nog redan nämnt tidigare också. Dem växer så himla fort! Han ser ut som en liten busig kanin just nu haha. Han har börjat äta 1 mål med mat om dagen också. Han har riktigt bra teknik vid matbordet och är väldigt intresserad av mat, så jag ska börja införa två måltider om dagen nästa vecka redan tror jag. Han kräks inte lika häftigt av den fasta födan som av ersättningen. Hur går det för er andra? Är ni också igång med barnmat än?

oh-la
8/9/19, 11:26 PM
#150

Oscar är 4 månader fyllda och första lilla tanden sticker fram och är sylvass!!! Går bara och väntar på att han ska bita mig ordentligt när vi ammar. Vill verkligen inte ha sår igen. Mina stackars bröstvårtor kommer aldrig bli sig själva igen efter första vändan 😂 ser inte klok ut! Oscar har börjat sitta med stöd och börjar sträva uppåt när han ligger på mage och vill upp på knäna och händerna. Han är jättestark, och stor!! 8100 på förra vägningen och 67 cm. Därmed är han lika stor vid 4 månader som storasyster var vid 6. Han börjar bli tunga att bära. Maken till glad bebis i övrigt. Alltså, den bebisen… han är helt ljuvlig. Nu är han med mig och gymmar när storasyster är på dagis, och han flirtar och skrattar och stjäl uppmärksamhet. Han är verkligen alltid glad och alla tycker om honom! Älskade lille skrutits…

Livingthelife
8/10/19, 9:24 AM
#151

Min tös äter lite mat då och då, inte några portioner så vi kan byta ut mål däremot. Kräkningarna är fortfarande lika mycket här, men hon äter ju inte direkt så mycket fast föda för att vi ska se någon ev effekt. Däremot gillar hon att få hålla i bitar och undersöka och tugga själv. De gillade däremot inte BVC.

oh-la
8/10/19, 11:21 AM
#152

#151, det får Oscar också. Han har fått både morot, gurka, paprika, äpple och päron i stora bitar som han kan hålla och undersöka själv. Varför gillar inte BVC det? Vår BVC har inte sagt något, men jag har märkt att det är lite skillnad… vi har gått både i Stockholm med dottern och norra Halland med sonen nu, och med sonen har det varit väldigt avslappnat med matprovningen. Inte alls sånuppstyrt som man ville ha det med dottern. Nån mer här som ammar och tappar hår? Mitt hår, som varit superfint och tjockt under graviditeten faller av i drivor!! Kanske märker ni som flaskmatar också av det? Trist att man ska ha som finast hår när man ör gravid och att det inte vill hålla sig kvar. Va samma med dottern vill jag minnas.

Livingthelife
8/10/19, 2:22 PM
#153

#152 sskn vi hade på 6 mån kontrollen sa surt att "bitar pratar vi om vi 8 månader". Men E vill ju sitta själv och är glad när hon får det. Tösens ssk har också varit emot det och är prompt på om gröt och puré. Att tappa hår har inget med amning att göra, utan har med hormonerna i kroppen :) du tappade inget under graviditeten och det tappar du nu efter istället. Kan hålla på några månader uppåt året. Mitt hårtapp har minskat avsevärt nu, men tappar fortfarande mer än innan graviditeten.

Annons:
Bjallstal
8/10/19, 3:27 PM
#154

Är väl som att min bvc tycker jag ska försöka mata min mer. Hon hade tappat lite på femmånaderskontrollen(dags för sexmånaders på onsdag). Men hon spottar, fräser eller kräks lite om man försöker mata henne när hon inte är hungrig. Längden följer och hon är verkligen aldrig stil. Ålar och rullar runt överallt. Förflyttar sig snabbt både på golv och i sängen. Står i brygga och har sig. Riktig mat tycker hon är kul, så där går vi på magkänsla/råd från familj och vänner istället för vad Bvc säger. Satt skälv utan stöd strax innan 5,5 månad. Står med stöd nu. Man har aldrig en lugn stund med denna 😂 men en så glad liten skit till bebis alltså ❤️

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Tassen94
8/14/19, 7:54 PM
#155

Visst finns det några här som använt bärsjal mycket? Det är så att min kille på 6 månader har velat bli buren mycket sedan start. Han hade varit världens nöjdaste kille om jag kunde bära honom hela dagarna! Dock så gillar han inte trikåsjalen längre, min teori är att han känner sig instängd då han inte kan röra armarna fritt osv! Finns det något sätt att knyta som gör att jag orkar bära men att han är lite mer fri? Han väger 8kg så kanske dags att byta sjal?

mollyt
8/16/19, 5:39 PM
#156

#155 jag bär mycket, både trikå, vävd och ringsjal. Jag tycker du ska byta till vävd nu och prova annat slags knyt. Jag bär min lilla 9månaders dagligen och storasyster som blir 3,5år kan jag få bära om hon blir trött i benen.

Tassen94
8/16/19, 7:52 PM
#157

#156 Det ska jag köpa då! Hur föredrar din att bli buren? Såg att man kan knyta på höft, vilket är så jag bär honom utan sjal. Funderar på om det kan vara nåt.

mollyt
8/18/19, 3:25 PM
#158

Jag bär oftast på höften eller i alla fall mer mot höften än rakt fram om jag bär i ringsjalen. I vävd bär jag på mage eller på rygg beroende på vad jag ska göra. Barnet föredrar mage men ibland finns det fördelar med att bära på rygg så jag övar mig genom att bära så lite ibland. Om du bor i Stockholm kan vi ses om du vill prova sjalvarianter av mig innan ett eget köp.

Tassen94
8/22/19, 7:42 PM
#159

#158 tack för tips! Hade varit trevligt men jag bor strax utanför Göteborg. Jag tror jag köper både ringsjal och vävd sjal. Går ju att sälja vidare om det inte används! :)

mollyt
8/25/19, 5:53 AM
#160

Hehe ja det är lite långt för en kaffe och att prova en sjal! ;) #159 Det finns lokala bär-grupper på facebook om du har det, du kan ju söka upp en i gbg-trakten och åka på en sån och få känna och klämma och prata med de andra som bor i närheten så får du säkert tips där! Jag rekommenderar begagnat i vilket fall, andrahandsvärdet är mycket bra så (och vävda sjalar brukar bli mysigare och mjukare ju mer de används så fördel med begagnade!). 

Har man en kort sjal så kan man även köpa sjalsringar och knyta med hjälp av dem, men det blir lite mer pill så det där SUPERENKLA med en ringsjal tycker jag försvinner… Men kan vara kul ändå såklart! En liten bebis eller en stor som vill upp och ner snabbt/ofta är ringsjal supersmidigt! Men ska man bära en längre stund är det skönare att bära med tyg på båda axlarna för jämn belastning. Lycka till!

Annons:
Bjallstal
8/25/19, 8:51 PM
#161

Helt galet vad Leahs syn har förändrats sista 2 månaderna. Hon har inte sett ordentligt(står längre upp i tråden) men sade typ bara tjoff vid 4,5 månad och sedan dess blir det bättre och bättre för varje dag. Darrandet(nystagmus-aktigt) har typ försvunnit helt och hon skelar mindre och mindre

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

mollyt
8/28/19, 10:34 AM
#162

#161 vad skönt att höra!!

Bjallstal
8/30/19, 6:18 PM
#163

Ja verkligen. Var precis som ögonläkaren sade, kan vara att det bara kommer över en natt, vilket den största skillnaden gjorde. Nu blir det bättre ocj bättre för var dag. Men hon ska fortfarande sövas för en magnetröntgen och kontroll av hela ögat. Gcg eller något sådant. Ska ringa på måndag och se om de glömt skicka kallelse eller varför det dröjer längre än de sade i somras

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
9/19/19, 10:53 AM
#164

Fått tid för ERG i Lund den 16 oktober nu i alla fall. Fått ringa och jaga lite då de glömt att boka in henne och koordinatorn varit på semester. Men annars rullar allt på hemma. Hon har dock redan börjat ställa sig och balansera utan att hålla i något 🙈 så ingen rast och ingen ro om dagarna då hon bara sover totalt ca 1,5 timme från 06-21 haha Hur har ni andra börjat förbereda för höst och vinter? Första barnet så känner mig lite lost 😂

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
9/19/19, 10:53 AM
#165

Fått tid för ERG i Lund den 16 oktober nu i alla fall. Fått ringa och jaga lite då de glömt att boka in henne och koordinatorn varit på semester. Men annars rullar allt på hemma. Hon har dock redan börjat ställa sig och balansera utan att hålla i något 🙈 så ingen rast och ingen ro om dagarna då hon bara sover totalt ca 1,5 timme från 06-21 haha Hur har ni andra börjat förbereda för höst och vinter? Första barnet så känner mig lite lost 😂

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Surpan
9/19/19, 2:11 PM
#166

#164 Vi har precis gått igenom alla kläder från stora grabben hemma. Väldigt skönt att ha barn födda samma säsong. 😅 Vi har: vindfleece, mjukisoveraller, vinteroverall, och diverse mössor, vantar sockor osv. Sen har vi en tunnare vindtålig fleeceåkpåse. Till äldsta körde vi vindfleece, sockor/tossor och höståkpåsen rätt länge och sedan vinteroverall, kanske en filt över och footsacken som tillhörde vagnen. Fårskinnsfäll som underlag. Jag tillhör dom (få?) som gillar overall istället för åkpåse på vintern så man kan plocka upp barnet och bära eller ha i knät om man vill. :) Man kan alltid öppna overallen ändå om man går in i en butik som med åkpåse. Vår overall har två dragkedjor så man kan öppna hela framsidan som ett stycke.

/Surpan

Bjallstal
9/20/19, 12:33 PM
#167

Satte i en tunnare åkpåse idag när vi skulle gå ut imorse. Sedan fårskinnet i den som dyna, hon var varm och go med sweatshirtdress och mössa, här är inte så kallt än.(Skåne) Har köpt vinteroverall nu med, hon tränar hårt(ställer sig mot allt hon kan komma åt) och står längre och längre utan stöd så hon lär väl gå lite i vinter så den kommer behövas i så fall. Också modell med två dragkedjor. Jag är en sådan människa att är jag osäker så köper jag på mig mer än vad som kanske är nödvändigt. Men tradera och Facebookgrupper är guld. Inget slitage på kläderna heller när de är så små. Är barnloppis här i byn nästa helg så ska försöka dra med mig någon dit.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
jackiejohn
9/20/19, 12:48 PM
#168

Lillskruttan kommer vara drygt 4,5månad lagom till jul så kommer bädda liggdelen med en lammfäll och så får hon ha en pileoverall/varmfodrad overall, mössa och tjockare filt, allt beror sig på hur kall vinter vi får…haft två vinterbebisar innan och denna konstellation har funkat fint. Lammskinn är väldigt användbart använder dom till allt möjligt! Perfekt att lägga ett skinn i pulkan också om man drar pulka till dagis eller på promenaden istället för vagn. Har i bilen också… har enbart tvättbara skinn för då behöver man inte vara lika rädd för spill och dyl av barnen 🤗 I övrigt knallar livet på här hemma, ett tredje barn gjorde ingen större skillnad 🤷🏻‍♀️ hänger liksom bara med på de stora barnens rutiner, amningen funkar klockrent och hon växer så det knakar! När de stora är på dagis så sitter jag mycket och bara myser bebis då detta mest troligt är sista barnet här hos oss så försöker verkligen suga åt mig och ”bli mätt” på bebis 😅

oh-la
9/20/19, 3:32 PM
#169

#168, då gör du som jag och försöker verkligen bli mätt på bebis (bra uttryckt!!). Tyvärr är det enda som händer att ju mer jag myser desto mer vill jag ha en trea 😂😂 Lilleman fyllde halvåret igår och har börjat krypa. Nu går inget säkert här hemma 😂 storasyster tycker det är blandat roligt och katastrof. Han börjar ju gå att leka med, med betoning på med (som en levande docka typ) eftersom han är mer tålig och tycker allt hon gör är döspännande. Tyvärr innebär ju det också att han tar hennes saker och då blir det ju undergång här hemma 😂 Vi återanvänder otroligt mycket till grabben från dottern. I vagnen blir det fodrad fleaceåkpåse som dottern hade. Den var kanon så den får funka även den här gången. Sedan körde vi mycket lager på lager. För tillfället är Oscar kanske västsveriges mest puderrosa grabb, enbart för att jag är för snål för att köpa nytt 😂 tar emot när man har så fina kläder som i princip ser helt nya ut att bara packa undan i en låda och köpa nytt enbart för färgens skull.

jackiejohn
9/21/19, 9:17 AM
#170

169# Ja jag skulle ju gärna skaffa en fyra men maken säger stopp nu 😅 Förstår dig nu har jag tre töser men ärvt en del pojkkläder och det har de alla fått använda för som sagt det bär emot att köpa nytt bara pga färgen när allt är i superfint skick.. Min mellantjej är helt såld på dinosaurier sen ett tag så vi handlar mycket tröjor på pojkavdelningen för det är bara där det finns dinosaurietryck på kläderna så då blir det per automatik mer ”pojkiga” färger 😛

Surpan
9/21/19, 10:00 AM
#171

Ang ytterkläder, är det någon som har erfarenhet av märket nordbjörn? Funderar på en sån till äldre grabben, det är så bra priser.

/Surpan

Tassen94
9/25/19, 1:14 PM
#172

#171 Jag beställde hem Norsbjörn overall, mössa och vantar till lillen i vinter. Kan inte säga något om kvaliten eftersom det är oanvänt, men ser inget fel på den i alla fall!

Livingthelife
9/25/19, 3:12 PM
#173

Tänkte bara uppdatera att efter att ha stått och gungat på alla 4 i 2 månader så började tösen äntligen krypa när hon blev 7 mån, så snart har hon krupit i 1 månad 😁

Tassen94
9/25/19, 4:58 PM
#174

#173 Kul! Våran lille är 7,5 månad och har precis börjat krypa också!

Annons:
oh-la
9/25/19, 6:31 PM
#175

Det är så roligt när dom börjar krypa, för det blir helt plötsligt en liten självständig individ på något vis. Helt plötsligt kan dom själva. Man märker på Oscar nu när han kryper hur hans värd blir större på något vis. Själv håller jag ju på att bli tokig, han är ju överallt!!! Tycker gott att han kunde väntat en månad till… minst… Är det någon mer som bor i hus med trappor och ska köpa grind? Vi har källare och behöver ha en grind som håller Oscar från trappan men låter katterna gå ner. Deras låda står i källaren och vi kan inte flytta upp den. Vill verkligen hitta en annan lösning än grindarna med kattdörr i… dom är ju tre gånger så dyra som en vanlig grind.

jackiejohn
9/25/19, 8:23 PM
#176

175# Våra katter har också sitt krypin och låda i källaren och vi valde helt enkelt att bara sätta en hasp på dörren (se länken) perfekt glipa för katterna och samtidigt förlusten för nåt barn att ta sig igenom. Har funkat utmärkt, den sitter som berget och jag har inte lyckats slita upp dörren med haspen i och jag vill tro jag är hyfsat stark så barnen har definitivt inte kraft nog att rycka ut haspen 😊 https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/fonsterbeslag/stormhaspar-343446?gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMI-vTh4srs5AIVEpSyCh1quwZIEAQYFiABEgKv6fD_BwE

Tassen94
9/25/19, 8:50 PM
#177

#175 Vi bor i enplanshus (såå värt), men våra grannar som har trappor köpte nån grind i trä, men sågade ut en liten lucka till katten i grinden. Lite hemmasnickeri men det blev bra!

oh-la
9/25/19, 9:31 PM
#178

#177 källaren är guld! Vi har en grymt bra källare med högt i tak (samma takhöjd som ovanplan) två stora sovrum, badrum och ingång från garage så jag skulle aldrig byta mot enplan. Svalt på sommaren är det också 😂 vi var till och med inne på att bygga hus med källare innan vi hittade vårt hus. nackdelen är ju då krypbarn, men det ska man ju kunna lösa tänker jag… smart idé att kanske kunna hemmasnickra lite!! Det skulle ju va en lösning! #176 smart!!! Kommer aldrig få in det i huset dock… alla dörrar i huset är precis nya så jag tror mannen skulle begära ut skilsmässa om jag borrar fast något i en dörr. Annars är det nog den optimala lösningen. Inga klämda fingrar, inga barn i trappor och enkelt att haspa av med tanke på att man springer en del själv i trappan. Nästa stora problem då… att hitta något man kan modifiera som man spänner fast i dörrposten utan att borra…

Surpan
9/26/19, 7:27 AM
#179

Vad spännande att era börjat krypa! Min lilla är sex månader och kravlar lite lite men inte så mycket. Vi får se om han kommer krypa. Storebror kröp bara några veckor innan han började gå (väl över ett års ålder) så jag är ovan vid mobila bebisar, haha.

/Surpan

mollyt
10/1/19, 7:57 PM
#180

#175 mina föräldrar bor i hus och i källartrappan har vi satt en grind så att katterna kan smita under men barnen inte trillat ner. Ska försöka fota imorgon! H har börjat resa sig och gå med hjälp av all möjligt - även mindre lämpliga hjälpmedel… typ resa sig upp via en av katterna 😅

oh-la
10/1/19, 8:24 PM
#181

#180, åh vad gullig du är! Ser gärna bild på hur ni gjort där! Jag är mest orolig för att den fasta ramen eller vad man ska kalla den som löper längs golvet ska bli i snubbelhöjd så resten av oss stupar ner för trappan 😂

Annons:
mollyt
10/1/19, 8:31 PM
#182

#181 hm den hänger liksom som en bit upp/in och har inget nertill när man öppnar grinden.

oh-la
10/1/19, 9:17 PM
#183

#182, hmmm, nu blev jag jättenyfiken på hur ni löst det!! Om du kommer ihåg och får möjlighet skulle det vara superspännande ed en bild. Lilleman är snabb som attan nu och vill gärna krypa efter katten så jag känner att den där grinden börjar bli lite akut.

Bjallstal
10/1/19, 9:19 PM
#184

Hembesök(rutin) av bvc snart när det är dags för 8-månaderskontroll(vart tusan tog tiden vägen?). Vi hade aldrig hembesök första veckorna (standard här) då vi hade dubbelt boende och bodde på annan ort första 1,5 månaden. Vad kollar dem egentligen ? Haha jag blir helt nojig av sådant. Att de inte ska tro att man är en bra förälder. Vi barnsäkrar efter hand som vi märker att det behövs. Leah är full fräs, ställde sig upp idag utan stöd alls för första gången idag🙈 jag blev helt paff. Hon bara ställde sig upp på madrassen hon har i sin hörna i vardagsrummet, stod några sekunder, sedan satte hon sig ner igen. Hon har stått och rest sig mot stöd och sedan släppt lite sista veckorna, men idag var det rakt upp från ingenting. Dags att införskaffa gåvagn kanske. Hon vill ju helst stå och gå hela tiden. Har en gåstol jag fick av mamma för att jag skulle kunna sätta ner henne så hon var nöjd så jag kunde göra något utan henne på armen. Bor i enplans med öppen planlösning så ser henne hela tiden. Hon har alltid hatat att ligga ner. Den springer hon runt i nu. Står eller går hon i den så tar rumpan inte i sitsen. Men nu har hon försökt ställa sig mot den, vilket jag ogillar då den rullar så lätt.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Livingthelife
10/2/19, 7:32 AM
#185

#184 hade igår. De kollar hur barnet beter sig med sin miljö runt om, kollar längd och vikt. Sen pratar de lite säkerhetstänkande :)

mollyt
10/3/19, 9:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#186

Vet inte om det syns men grinden sitter liksom i trappen en bit upp/in så att katterna kan gå under men det får inte plats ett bebishuvud genom springan liksom.

oh-la
10/3/19, 11:56 PM
#187

#186, men det där ör ju helt suveränt!!!! Precis så skulle vi ha det också! Du vet inte vart grinden är köpt?? Idag var Oscar på väg ner för trappan… hans pappa sprang upp och ner för trappan och pysslade med värmepannan och jag stod i köket. Plötsligt ropar dottern ”mamma!! Oscar är på väg ner för trappan!!!” Springer ut och då dinglar Oscars händerna över första trappsteget. Gubben har glömt att stänga dörren… dottern på tre har tagit tag om lillebrors body och håller fast honom så han inte ska trilla ner. Jösses vad jag sprang, sedan fick dottern så mycket beröm!! Sa att hon var en riktig superhjälte som räddat sin lillebror. Hon va så stolt! Min duktiga, rådiga tjej.

mollyt
10/4/19, 6:31 AM
#188

Men gud vad läskigt #187!!! Vilken tur att hon såg och kunde hålla fast tills du sprungit fram! Jag minns inte säkert men jag tror att det är den här: https://www.babyland.se/babydan-multidan-sakerhetsgrind?gclid=Cj0KCQjwuNbsBRC-ARIsAAzITufEacI0rQrTgU6mGs_BOBUtzlLyXts07YwUHbnJa4c3nmkSEKj4yWIaAoWQEALw_wcB

Annons:
Tassen94
10/8/19, 8:05 PM
#189

Vi har inga trappor att oroa oss för som sagt. Men lillen ramlade ner för våran säng i fredags!! Och den är HÖG, säkert 70cm… Jag sov i ett annat rum, och sambon hade inte vaknat när lillen härjade… Snacka om ÅNGEST då jag pratat i veckor om att risken att han ramlar ner finns… Allt gick bra som tur är. Han fick lite näsblod men inte ett enda blåmärke eller bula! Tog bort underdelen av kontinentalsängen samma dag, så ligger bara madrasser på golvet nu. Inte så snyggt, men eftersom han inte sover i spälsäng så får det vara så.

LaSadie
10/8/19, 8:27 PM
#190

#189 usch, vet ångesten allt för väl. Amanda har ramlat två gånger 😭 nu är det endast spjälsäng som gäller om inte en är vaken brevid henne i vår säng.

jackiejohn
10/8/19, 9:02 PM
#191

189# Ajaj våra ungar har också trillat ur sängen ett antal gånger. Kan inte sänka våran säng. Det har gått bra alla gångerna, lite fläskläpp med blodvite men oftast helt utan skada. Speciellt om de sover när de trillar ur, avslappnad kropp = mindre/obefintlig skada 🙏🏻 min mellantös ramlad ur våran säng senast inatt då hon obemärkt smugit sig in och krupit upp bakom mig och när jag vända mig i sömnen åkte hon i golvet…hon vaknade inte ens däremot vaknade jag med ett ryck och hjärtat i halsgropen!

mollyt
10/9/19, 7:19 AM
#192

Här har både stora dottern och lilla sonen ramlat ut vår säng en gången vardera. Nu har vi dock försökt ställa grejer emot i fotändan och vi har också kontinentalsäng som står utan ben direkt på golvet.

mollyt
10/9/19, 7:19 AM
#193

Här har både stora dottern och lilla sonen ramlat ut vår säng en gången vardera. Nu har vi dock försökt ställa grejer emot i fotändan och vi har också kontinentalsäng som står utan ben direkt på golvet.

Surpan
10/9/19, 9:24 AM
#194

Vår stora har ramlat ur en gång när han började krypa omkring. Blev en fläskläpp men annars gick allt bra. :) Blödde en hel del dock kommer jag ihåg…

/Surpan

Livingthelife
10/9/19, 9:40 PM
#195

Min tös har också krypt ur sängen en gång. Hon låg still hos mig, jag dåsa till och sen vakna jag av dunk dunk, slänger mig ur sängen innan hon ens hunnit börja skrika av ren reaktion. Hon börja skrika när jag ska ta upp henne, men hon tröstade snabbt och inga skador. Så nu får hon sova på min sida med spjälsängen emot sängen om jag lyfter ner henne. Lägger sen kudde mot fötterna. Innan la jag makens kudde under madrassen på hans sida som en barriär, men den klättrade ju hon över. Mådde så dåligt, höll henne hårt mot mig och hon höll mig hårt. Jag grät och bad om ursäkt till henne tusen gånger, hon somnade efter en stund liggandes på mig då jag la mig på rygg med henne. Usch, kände mig som världens sämsta mamma då.

Annons:
Tassen94
10/10/19, 8:35 AM
#196

Såå skönt att höra att man inte är ensam om detta misstaget!! Det är konstigt ändå, vi alla vet ju att det kan hända! Tur att det gått bra för alla. ❤️ Vi har fått HEMSKA nattningar nu igen.. Senast var vid 4-5 månader, en lång period där varje sovning var en fight.. Precis likadant igen nu, hade glömt hur jobbigt det var, men mindes allt när jag satt på golvet och grät kl 7:30 i morse när lillen hade vart vaken i 3 timmar haha!

Bjallstal
11/28/19, 9:59 PM
#197

Tösen växer och utvecklas så det knakar. Helt galet, nya saker varje dag. Vi har också börjat få klarhet i vad som är vajsing med hennes ögon/syn. Gjorde sista undersökningen i tisdags(sövd och magnetröntgen av huvudet). Nystagmus kommer diagnosen med största sannolikhet bli. Handlar mest om exakt vilken sorts. Hon skelar allt mindre och ögonen darrar/flackar också allt mindre och hon ser bra, inte lika bra som en normal 9,5 månaders, men tillräckligt för att kunna plocka upp små små skräpgrejer (typ björkfrön) på golvet och stoppa i munnen i alla fall… 😂 Svårt att veta hur oss bra hennes syn är, speciellt för oss när läkare och ortoptisten säger olika saker efter besök samma dag 🤨

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
11/28/19, 9:59 PM
#198

Tösen växer och utvecklas så det knakar. Helt galet, nya saker varje dag. Vi har också börjat få klarhet i vad som är vajsing med hennes ögon/syn. Gjorde sista undersökningen i tisdags(sövd och magnetröntgen av huvudet). Nystagmus kommer diagnosen med största sannolikhet bli. Handlar mest om exakt vilken sorts. Hon skelar allt mindre och ögonen darrar/flackar också allt mindre och hon ser bra, inte lika bra som en normal 9,5 månaders, men tillräckligt för att kunna plocka upp små små skräpgrejer (typ björkfrön) på golvet och stoppa i munnen i alla fall… 😂 Svårt att veta hur oss bra hennes syn är, speciellt för oss när läkare och ortoptisten säger olika saker efter besök samma dag 🤨

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

mollyt
11/30/19, 4:01 AM
#199

#198 jobbigt att ni får olika besked. Verkar det som om nystagmusen ska försvinna? Eller är den ”bara” mindre än tidigare? Hur är det med skelningen - vad har ni fått för handlingsplan för synens utveckling?

Bjallstal
12/9/19, 6:27 PM
#200

Har inte fått reda på någonting alls. Den verkar försvinna eller blir i alla fall fortfarande betydligt bättre, mest svaga darrningar nu men vi får inte veta något alls. De har mest nämnt nystagmus i förbifarten. Skelningen blir också bättre. Träffar olika människor varje gång. Är väl bara att invänta svaret på magnetröntgen och se vad de säger då. Men har inte fått något besked alls på hur lång tid det ska ta och har ingen aning om vilken avdelning man ska ringa och fråga. Går i Lund och har nu varit två gånger var på ögonmottagningen a och b, samt neuroröntgen(mr) på barn och ungdomssjukhuset. Hon är en väldigt sprallig, social och framåt tjej som är tidig med allt annat. Vi märker dessutom att hennes syn har blivit allt bättre så är väl inte så orolig längre. Men vill ha besked så vi kanske kan få hjälp/”verktyg” för att hjälpa/träna/underlätta för henne.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

LaSadie
12/9/19, 7:43 PM
#201

Idag 9/12 så föddes vår andra dotter. Var helt inställd på att det skulle bli en kille men nopp ingen snopp 😂 nu måste vi klura på namn 🙂

oh-la
12/9/19, 8:41 PM
#202

#201 så underbart!! Grattis!! En liten luring med andra ord 😄 hoppas ni mår bra allihopa!

Annons:
mollyt
12/11/19, 7:32 PM
#203

Men åååh grattis!!!!

jackiejohn
1/4/20, 1:40 AM
#204

201# Grattis! Lurigt, hade ni tagit reda på kön eller? Vi kollade kön med trean och fick veta att det skulle vara en pojk (så sent som i v30) men nix! Ut kom en liten tösabit 😅

LaSadie
1/4/20, 9:00 AM
#205

#204 nej vi hade inte kollat 😊 jag ville ha en överraskning, men trodde det var en kille allt var annorlunda i mående, cravings osv. än när jag väntade storasyster 🙂 vad lurigt att de sa kille så sent!

jackiejohn
1/4/20, 11:17 AM
#206

205# Ja jag mådde också helt annorlunda denna graviditeten, som dag och natt mot tidigare två så när de sa kille kändes det fullt rimligt för min egen känsla var pojk och de bekräftade så säkert så säkert på ul men icke 😅 spelar ju såklart ingen roll men lite lurigt att de kan vara så säkra och så är det helt fel, nu köpte vi inget ”pojkigt” och så men äldsta dottern blev förvirrad eftersom vi sagt att vi skulle få en lillebror, hon trodde jag fått två bebisar ett bra tag för vi skulle ju ha en lillebror?! 🧐

LaSadie
1/4/20, 1:55 PM
#207

#206 Lite snopet kan jag tänka mig 😛 Förstår att det var förvirrande för er äldsta 🙂 Sjukt jobbigt ibland att ha två så tätt 😅 känns som båda får psykbryt samtidigt och alltid när man är ensam med båda 😂 yngsta har kommit i vända på dygnet fasen så vi turas om att sova på natten vilket gör det lite kämpigt på dagen istället när man är ensam.

Upp till toppen
Annons: