Annons:
Etikettallmänt
Läst 873 ggr
flellen
3/27/19, 12:40 PM

Orolig + byta barnmorska?

Plussade förra veckan och var idag på första hälsosamtal hos barnmorskan. Igår och i förrgår hade jag små blödningar. Färskt blod men utan att det gjorde ont. Jag känner mig verkligen jätteorolig vilket jag tog upp med barnmorskan men det kändes som att hon inte hade någon förståelse för det alls. Vi är ett samkönat par och har inseminerat vilket är ytterligare en anledning till att jag känner mig lite extra nervös/orolig. Det är ju inte bara att börja om från början utan kräver lite mer planering för att ens få till själva inseminationen. Jag frågade om det gick att remittera till gyn för ett tidigt VUL men det tyckte hon absolut inte var nödvändigt och hon tyckte inte heller att det var lönt att göra något mer gravtest varken via urin eller blodprov. Jag uppfattade henne som lite oförstående och nonchalant till min oro men eftersom det är min första graviditet har jag inte riktigt koll på hur bemötandet brukar vara eller skulle kunna vara. I mitt huvud blir det också att jag tar det väldigt personligt och tänker att det har att göra med att vi är två kvinnor osv. Vad har ni andra för erfarenheter, både kring blödningar och bemötande från barnmorska?

Annons:
Cireea
3/27/19, 4:35 PM
#1

Nu har jag inga erfarenheter som så då jag inte varit gravid, men jag tänker som så att du ska trivas med din barnmorska och känna att barnmorsan tar dig på allvar. Om du inte trivs med den du har tycker jag du ska byta, det hade jag gjort. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Busfröken
3/27/19, 7:16 PM
#2

Om du inte känner att du har förtroende så ska du absolut byta! Jag har bytt när jag inte klickat med barnmorskan, inga konstigheter 😊 Sen om du blöder sådär så förstår jag att du är orolig! Finns det någon gynakut eller privat gyn som du kan ringa till? När jag blödde i v. 8 så ringde jag en privat gyn och fick utan problem komma samma dag då de förstod min oro och kika med vaginalt ul så att allt såg bra ut och då ska det även tilläggas att jag inte ens var i närheten av att ha samma omständigheter som ni.. ❤️❤️

mollyt
3/27/19, 7:54 PM
#3

Byt absolut! Barnmorskan ska ju finnas där för dig/er hela vägen. Jag har en väninna som varit inne på flera kontroller nu då hon haft upprepade blödningar efter insemination. Klart att det är ett extra könsligt läge för er som inte ”bara” kan börja om varje månad.

flellen
3/27/19, 9:22 PM
#4

Tack för era svar! ❤️ Vi kommer ringa runt till de gynmottagningar som finns i närheten tills det nappar någonstans. Det kan ju omöjligt vara bra för varken mig eller den lilla som är där inne med all stress och oro. Sen blir det till att byta barnmorska. Bor tyvärr i en liten håla så jag får nog dessvärre söka mig till grannkommunen men precis som ni säger så ska ju barnmorskan finnas där under hela graviditeten och då är det nog värt att åka några km längre för att ta sig dit!

Sparven88
3/27/19, 9:33 PM
#5

Jag fick ett missfall för 2 år sen. Var då i vecka 8 ungefär. Direkt efter mitt missfall blev jag gravid igen, och var rätt så nojjig över om allt stod rätt till med den lilla "nya" i magen. Jag ringde gyn och berättade om mitt tidigare missfall och min oro. Men i skövde var de minsann inte tillmötesgående utan sa bara "du får vänta till RUL som alla andra får göra… " Det är så olika det där, har hört flera här som fått tidiga vul och ul bara för att stilla sin oro. Jag hoppas att ni möter någon trevligare människa med mer sympati, och att ni får göra ett ul. Och ang barnmorskan, byt! Det ska kännas bra. Det är många gånger man träffar sin BM, så det måste kännas bra, och inge förtroende! Lycka till! 💐

Upp till toppen
Annons: