Annons:
Etikettallmänt
Läst 891 ggr
messypanda
3/27/19, 7:30 AM

Resa långt gravid?

Jag har nyss fått reda på att jag är gravid. Fick senaste mens 17 februari och ägglossning hade jag 12 mars. Jag har en ganska lång cykel på 36-38 dagar.

Vi funderar på att resa långt någon gång i höst (gissningsvis att det blir september)

Hur kan vi räkna ut när vi får resa? Har läst att man får resa fram t.om v 32 i vissa fall 34-36

Annons:
Livingthelife
3/27/19, 7:46 AM
#1

Man räknar ju från mensens första dag. Och det räknas som genomsnittlig på 28 dagar även om vi har långa cykler. Tipsar om https://www.rfsu.com/sv/inspiration/graviditetskalender/ Där kan du få ut ungefär när ni beräknas. Sen så är det olika från olika bolag, vissa vill ha intyg osv tidigt medan andra skiter i det. Så där skulle jag personligen ringa bolagen och höra :)

Sarah
3/27/19, 5:03 PM
#2

Jag hade inte bokat en lång resa så långt in i en graviditet. Även om allt ser bra ut så är det skönt att vara hyfsat nära hemma. Man vet aldrig vad som kan hända. Sen kan det vara fruktansvärt att sitta still länge en bit in. Under min första graviditet klarade jag inte ens att gå på bio för att det var så hemskt att sitta stilla. En lång resa då, heeeeell no :)

mollyt
3/27/19, 7:46 PM
#3

Det skiljer mellan olika bolag hur sent man får flyga, om det behövs en nödlandning för den gravidas skull så kan hon få betala för den och det blir dyrt. Bra att ta reda på all info innan. Jag hade personligen inte bokat något i förväg, inte ens en kort resa, för man vet aldrig hur man mår under en graviditet. Hellre boka spontant en sista minuten när man gör något nära inpå och vet hur man mår för stunden.

Niini
3/30/19, 9:22 AM
#4

Jag skulle nog inte boka nån längre resa i slutet av grav, man vet aldrig hur man mår och vilka komplikationer man har. Intyget gäller ju bara om man haft en komplikationsfri graviditet. Dessutom har man en ökad risk för propp under graviditeten vilket ökar ytterligare vid flygresor (stödstrumpor och att röra på sig är ett måste!).

Upp till toppen
Annons: