Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 1855 ggr
cissi_1993
3/25/19, 11:50 PM

Amma 2 Barn

Hej, 

jag har idag varit på första tillfället på föräldrautbildningen och där var det en mamma som redan hade ett barn och ville amma båda samtidigt men då kom ju frågan upp om hur hennes mjölk kommer se ut. 

kommer den att vara fetare så den äldre får i sig fetare mjölk eller är det den lilla som får tunnare mjölk från början en om hon slutat amma den äldsta? och hur blir det med immunförsvaret som följer med bröstmjölken? är det någon som har läst någon forskning på detta? 

det kan ju inte vara helt ovanligt att man ammar 2 barn samtidig då många inte har mer en 2 år mellan sina barn och man rekommenderas att amma länge. 

hoppas någon har något svar då det skulle vara intressant att läsa

Annons:
Livingthelife
3/26/19, 8:43 AM
#1

Mjölken ställer först om sig för den lilla har jag förstått det som. Så den lilla kommer få råmjölk och även den stora under de dagarna

cissi_1993
3/27/19, 1:13 AM
#2

ja på något sätt måste ju naturen ha löst det men borde man inte ha råmjölk mycket längre period då? jag tänker att annars kanske den dricks upp innan den lilla kommer?

mollyt
3/27/19, 7:41 PM
#3

Ställ frågan till Amningshjälpen. Jag har fått förklarat att mjölken ställs in efter det yngsta barnet och hormonerna som följer efter den förlossningen. En del äldre barn som ammas väljer att sluta amma eftersom mjölken ändras och smakar annorlunda. Jag har inte letat efter någon källhänvisning till detta tyvärr.

cissi_1993
4/9/19, 12:23 AM
#4

tack jag ska fråga dom det var ju som spännande.

Upp till toppen
Annons: