Annons:
Etikettallmänt
Läst 1019 ggr
[Urfokus94]
2019-03-14 13:24

hur veta förlossning är på G?

Jag är i 37:e veckan, och börjar känna kramper i livmodern påminner väldigt mycket om mensvärk också i ländryggen kommer och går dock, men blev orolig när det var mer intensivt.. men nu är det lugnt igen för tillfället.

När ska man åka in på förlossningen? (vid vilka o hur mycket symptom? vet de är individuellt säkert.. men på ett ungefär)

Annons:
[Devya]
2019-03-14 13:46
#1

Knepig fråga. Vi ringde till sjukhuset och bara genom att höra mig i bakgrunden så bad de oss att komma in. 😆 Det gick väldigt snabbt. Jag var två cm då jag kom in och vanligen skickar de hem en då men mina värkar kom snabbare och snabbare och inom två timmar var jag 7cm. Fick epidural och livet blev myckey bättre efter det. Jag rekommenderar starkt epidural.😁 För mig började det med mensliknande smärtor och kom bara oftare och oftare. Jag hade mest ont i korsryggen faktiskt. Sen på sjukhuset gjorde det ont överallt och jag var tvungen att bajsa ett par ggr blödde en del också samt spydde av smärta. Gick så otroligt snabbt! För mig kändes det som mina gamla svåra menssmärtor, som jag hade i över 16 år innan det blev bättre. Samma symptom och allt. 😆 Har dock varit med om bra mycket värre.

oh-la
2019-03-14 13:50
#2

Runt 3 värkar på tio minuter brukar man väl säga. Eller om vattnet går eller du börjar blöda. Du börjar med att ringa ner till förlossningen så guidar dom dig med om dom tycker du ska åka in. Innan kan man ha förvärkar i flera veckor innan det är dags, och de kan kännas ungefär som du beskriver och avta fram och tillbaks. Med första barnet var jag orolig innan att jag inte visste när förlossningen var igång… Kan säga att det är oro lite i onödan. Man vet när det är värkar och förlossningen startar.

[Devya]
2019-03-14 14:06
#3

#2 Nja… Jag visste inte alls och därför ringde vi och frågade.😆 För mig kändes det ju precis som menssmärtor och jag visste inte säkert om det var nu allt skulle hända eller inte, vilket det gjorde.

Tassen94
2019-03-14 14:10
#4

Jag hade riktigt onda förvärkar var tionde minut och blödde i 5 dagar innan det satte igång på riktigt för mig. Var inne på förlossningen 2 gånger och fick sovdos, först citodon med hem och andra gången morfin och bricanyl men då sov vi på förlossningen. Fick åka hem dagen efter men då gick vattnet när vi kom hem så fick åka in igen. Det är alltså svårt att veta när det är dags! Men ring förlossningen och prata med dem, dem finns till för att guida dig och göra dig trygg :)

Annette
2019-03-14 15:08
#5

För mig gick vattnet båda gångerna så det var ingen tvekan :)

[Urfokus94]
2019-03-14 18:37
#6

Så man kan ha som mensvärk veckorna innan? Det är förvärkar?

Annons:
[Urfokus94]
2019-03-14 18:37
#7

Så man kan ha som mensvärk veckorna innan? Det är förvärkar?

Missmagi
2019-03-14 18:51
#8

Min mensvärk "förvärk" kom till och från. Började när slemproppen gick i v 34 och bebis kom inte föres v 37. Men det där så otroligt olika. Vet att en kompis till mig började få mensvärkar och då kom bebis bara några dagar efter. Så svar ja på din fråga, man kan ha förvärkar/mensvärkar i några veckor innan bf #7 :)

Cilla89a
2019-03-14 19:09
#9

Det är högst individuellt. Började med diffus mensvärk för mig på fm, tilltog med oregelbundna värkar på em, hade inte dem ”3 på 10 min”, men ringde ändå för dem jag fick gjorde outhärdligt ont, fick komma in och 25 min efter att vi kom till förlossningen var hon ute. Andra jag känner gick med mensvärk i veckor innan.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Sarah
2019-03-14 22:10
#10

Man kan ha värk och förvärkar länge :( för mig har båda börjat med att slemmisen har börjat lossna. Sen har smärtan gått till mer knivskarp istället för molande mensvärk.

Sarah
2019-03-14 22:11
#11

Men de på förlossningen kommer sannolikt höra när det är dags, när du ringer

[Urfokus94]
2019-03-15 09:35
#12

Blir verkligen orolig att det vart som mensvärk nu även idag när jag vaknar upp. Och ländryggen. Men ja jag tänker inte ringa in till ngn förlossning förrän det är värre och ännu mer konstant. Om ngn mer hade så o ändå födde mer normal tid kan dem ju berätta

[Urfokus94]
2019-03-15 09:35
#13

Blir verkligen orolig att det vart som mensvärk nu även idag när jag vaknar upp. Och ländryggen. Men ja jag tänker inte ringa in till ngn förlossning förrän det är värre och ännu mer konstant. Om ngn mer hade så o ändå födde mer normal tid kan dem ju berätta

Annons:
[Urfokus94]
2019-03-15 09:35
#14

Råka bli två av misstag

mollyt
2019-03-15 12:52
#15

För mig byggdes det upp i intensitet när det var dags. Hade haft värkar (3 på 10 min) läääänge men skillnad när de började göra ont. Jag tror också det kan vara bra att prata med dem på förlossningen, rådfråga med dem och hör om och när de tycker ni ska åka in.

Sparven88
2019-03-15 15:41
#16

Jag vaknade på morgonen 5 dagar efter bf, av att jag hade ont i ryggen och i magen. Trodde att det berodde på att jag sovit på soffan. Men efter en stund märkte jag att jag fick onda sammandragningar, som jag kunde se ett mönster i. De kom och gick liksom. Allt eftersom tiden gick blev de mer intensiva och mer smärtsamma. Sen vid 21.30 på kvällen åkte vi in till fl och hon är född 01.20.

[Urfokus94]
2019-03-15 20:08
#17

Är lite förvirrad så för vissa av er startade förlossningen med svag mensvärk o inga värre värkar? Men ni fick värre värkar till slut när ni var på sjukhuset? Haft de såhär nu i cirka 2 dagar men kommer o går verkligen, ogillar när man inte vet med säkerhet men sånt är det med allt i livet Lite önsketänk vore att hon inte kom nu Men man får ju inte beställa sånt utan de blir som de blir

[Urfokus94]
2019-03-15 20:08
#18

Är lite förvirrad så för vissa av er startade förlossningen med svag mensvärk o inga värre värkar? Men ni fick värre värkar till slut när ni var på sjukhuset? Haft de såhär nu i cirka 2 dagar men kommer o går verkligen, ogillar när man inte vet med säkerhet men sånt är det med allt i livet Lite önsketänk vore att hon inte kom nu Men man får ju inte beställa sånt utan de blir som de blir

[Urfokus94]
2019-03-15 20:09
#19

Vet inte varför de blir två inlägg måste va ngn bugg me telefonen om ngn mod /admin vill kan dem radera dubbletter

Surpan
2019-03-15 20:23
#20

Men har du sammandragningar när du får mensvärk? Jag är i samma vecka som du typ och har haft rätt mycket mensvärk vissa nätter. Det är inte konstigt. Värkar är sammandragningar som gör ont. Med mitt första barn så gick vattnet hemma och jag fick tid för igångsättning två dagar senare. Under de två dagarna hade jag värkar/förvärkar som kom var 10e minut som kändes som mensvärk. Trots detta blev jag igångsatt då det inte kom igång, livmodertappen var inte ens borta när jag kom in. Lagom till jag var öppen 4 cm, då man brukar säga att förlossningen har startat, kunde jag knappt gå på toaletten utan att bli vimmelkantig. Har du inte sammandragningar när du har ont så är det mest troligt inget, och även om du har det så kan det ta långt tid innan de blir regelbundna. Och det kommer du att märka.

/Surpan

Annons:
[Devya]
2019-03-15 22:49
#21

#20 Jag hade inga sammandragningar som jag kände av åtminstone och ändå var allt på gång vid det skedet. Började som svag mensvärk som blev värre och värre, men som sagt inga sammandragningar vad jag kände. Åtminstone kände jag aldrig hur magen blev hård eller något i det området. Det gjorde endast ont där det brukar göra ont då jag har vanlig mensvärk, alltså väldigt långt nere. Jag tror det varierar väldigt mycket från person till person. :)

[Urfokus94]
2019-03-15 23:34
#22

Men smärtan gick inte över för er som de började som svag mensvärk för?

[Urfokus94]
2019-03-15 23:34
#23

Men smärtan gick inte över för er som de började som svag mensvärk för?

[Devya]
2019-03-16 05:14
#24

#22 Nej, det kom oftare och oftare efter någon timme. Sen gjorde det mer och mer ont.

Sarah
2019-03-16 08:31
#25

Om du är orolig eller osäker så kan du ju ringa förlossningen. Men det är inte ovanligt med en del smärta i flera veckor innan det drar igång. För de flesta av oss så blir skillnaden markant när det är dags. Blir det inte värre och värre och regelbundet så är det sannolikt bara allmänt graviditetsskit.

Sparven88
2019-03-16 09:09
#26

Med första barnet blev jag igångsatt, så jag var lite nojjig över hur jag skulle veta när det var dags med andra. Många säger "man märker när det är dags" och ja.. å även om jag tyckte det var ett såå drygt svar när jag var höggravid och väntade, så är det faktiskt så. Man märker det genom att man kan ana mönster i värkarna som kommer. De kan naturligtvis hålla på så i flera veckor innan, men när det bara fortsätter och kommer tätare och gör mer ont, då är det nog på gång.

Upp till toppen
Annons: