Annons:
Etiketterinhandlapreparera
Läst 1968 ggr
SevenSeas
2019-03-10 13:36

Vad mer behövs?

Jag och min sambo väntar vårt första barn (är nu i v. 17+5). Det vi har inhandlat så här långt är lite kläder i storlek 50-56, några sockar/tossor, några filtar, mössor och en skötväska. Vagn, skötbord + bädd, blöjor, ev. ersättning, babyskydd, bärsjal/-sele, nappflaskor, tvättlappar, krämer etc. har vi koll på, men vad mer behövs och hur mycket? dregel-/haklappar, i tyg? Hur många par sockar, boddys, byxor, tröjor? Vad för ytterkläder behövs (jacka, overall?!) och i vilken storlek? Strumpbyxor, behövs de? Bebis beräknas anlända i mitten av augusti. Vilka amningsinlägg kan ni rekommendera och hur många? (Ull ger tyvärr klåda), hur många amningsbhar behövs och bör man gå upp i storlek? Har ni köpt gravidtrosor eller använt era vanliga, kanske gått upp i storlek? Har vi missat något, vad? Hjärtligt tack på förhand <3

Annons:
Tassen94
2019-03-10 14:25
#1

Min bebis är 3 veckor nu och han vägde bara 2600g när han föddes, så han drunknade i strl 50. Men min mamma köpte lite pyjamasar i strl 44 medan vi låg på BB så det löste sig ändå, han har ännu inte vuxit ur strl 44. Vi har knappt använt några kläder, han har ofta bara blöja på sig och vi myser mycket hud mot hud. Men han har pyjamas på natten. En varm overall när vi ska ut på promenad eller åka någonstans. Använder mycket små frottéhandukar som kräkhanddukar och till spill vid flaskmatning (ammar inte). Babynest används flitigt också då han inte vill sova i spjälsängen, han sover i sitt nest mellan oss i sängen och vill gärna att vi ska hålla handen eller ha en hand mot honom så han känner oss när han vaknar på nätterna. Jag kunde använda mina vanliga trosor hela graviditeten men jag blev aldrig speciellt stor. Köpte amningsbhar och linnen men brösten exploderade verkligen så dem var för små! Vi har köpt och fått mycket som inte används än, men som säkert används i framtiden (typ babygym, spjälsäng, babysitter, bärsjal). Men kan säga att det ändå är skönt att ha köpt mycket saker för jag har ingen lust att shoppa just nu! Fokus ligger på att lära känna bebis. Men ja, egentligen behövs inte alls mycket första tiden. Så man behöver inte ha bråttom att köpa massa saker om man inte vill det. :)

Tassen94
2019-03-10 14:30
#2

Hur mycket kläder man behöver beror ju lite på vad man har för tvättmöjligheter också. Behöver man boka tvättstuga kanske man behöver lite fler kläder, men vi kan tvätta varje dag så vi klarar oss på mindre kläder :)

Bjallstal
2019-03-10 21:09
#3

Jag fick min dotter för 3 veckor sedan och gick över tiden, fick en väldigt stor bebis(55 cm 4982g) så blev storlek 56 direkt. Men visste att hon skulle bli stor, enligt alla tul, så köpte helt enkelt ingenting i storlek 50. Min bebis vägrar sitt babynest(till kattens stora glädje), fungerar i nödfall att lägga henne i det på golvet när jag är på toa haha längre stunder går det inte alls. Får du bebis i augusti så behöver du inte stressa med tjocka ytterkläder. Vi har bara fleeceoverall till vår(har en oanvänd åkpåse i fårskinn) men eftersom det varit milt väder sedan hon kom(södra Skåne) har vi klarat oss bra med den och täcke/tjock filt, mössa och tossor i vagnen. Hin blir grymt förbannad bär hon blir för varm. Hemma kör vi nästan enbart blöja och filt då hon har hudkontakt med någon av oss konstant. Bara pyjamas på nätterna. Man får så mycket kläder av vänner och bekanta och har man missat något plagg så finns det nog många som gärna hjälper till. Sen är det som ovanstående säger, handlar mycket om hur tvättmöjligjeterna är. Vi bor i lägenhet just nu(renoverar vårt hus och flyttar dit om va en månad) och jade det inte varit för att vi lämnar bebiskläderna på tvätt hos våra föräldrar hade vi haft för lite kläder. Vårt bästa köp(eller ja, var en present) är en wrap-filt till babyskyddet. Grymt smidigt, har en rosa från jollein(finns på babyproffsen). Samt Ikeas små tvättlappar(10 st för 29:-). Kanon när man ammar/flaskmatar och bebis kladdar, eller dreglar osv. Köpte två paket men blir nog två till då jag har dem lite överallt(skötbordet, skötväskan, soffan, sängen och i huset ) Prova gärna bekantas bärsele eller sjal. Vissa trivs med det ena och vissa med det andra. Vi har sele(jag har dåliga axlar och kan inte knyta sjal och hålla bebis samtidigt) men några vänner hatar sele men älskar sjal. Hade jag kunnat hade jag gärna haft sjal, just när jag går hemma. Bunkra upp ett litet lager blöjor, våtservetter/tvättlappar, någon salva och purlean(om du vill/kan amma). Trist att behöva springa och handla det direkt. Jag har amningsinlägg i både bomull/satin, ull och vanliga engångs. Hemma kör jag gärna med tvättbara, men de läcker betydligt fortare så ska jag iväg eller nattetid så kör jag libero/natusans. Jag köpte två(en svart och en vit) rätt dyra amningsbhs på Change i min vanliga storlek. Har 75/80 F så vanliga butiker är tyvärr uteslutna. Älskar dem verkligen, sitter klockrent och passade även dag tre när brösten svällde till rejält och underlättade så för att slippa den värsta spännande känslan/värken. Har två omlott-sport-bh antogs från hm med jag använde under graviditeten. Har inte provat dem sedan bebisen kom då jag kör stenhårt på mina från change.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Kijsen]
2019-03-12 00:25
#4

Min son kom 11 augusti och vi köpte en gosig overall från HM som han hade höst/vinter :) stressa inte med ytterkläder nu utan ta det efter hand. Lika så dreggel haklappar i tyg, jag köpte 4-5 st innan han föddes och har inte behövt använda en enda. Jag kan rekommendera att antingen köpa eller göra en ”wrap” av en filt till babyskyddet också så slipper man ha för mycket kläder på i bilen (vilket man ej ska ha pga att bältet ska sitta tight mot kroppen). Finns även åkpåsar till babyskydd om man hellre vill ha det. Jag klippte av en bit o klippte hål för bältet i en filt jag hade liggandes hemma, funkade perfekt. Vi använde den hela hösten o vintern och reglerade bara kläderna under istället. Antalet klädesplagg är ju helt beroende på era tvättmöjligheter. Men omlottbodys, byxor och strumpor är det mest nödvändiga. Tröjor bara glider upp och är bökiga tycker jag! Babynest, babybjörn babysitter, små frottéhanddukar från Ikea, muslinfiltar och babybrezza var det jag hade mest nytta av den första tiden. Trosor köpte jag både gravidtrosor och gick upp en storlek i mina vanliga. Amnings-bh köpte jag bara en 2-pack från HM. Men jag ammade ingenting, kanske annorlunda om man vill göra det :)

Surpan
2019-03-12 08:35
#5

Mitt tips är att inte överhandla kläder i små storlekar och att inte glömma pyjamaser! I min erfarenhet så får man nästan aldrig pyjamaser när man får presenter till bebisen, och ibland kan det gå åt två per natt om man har en liten bajs och kräk maskin. 😃 De är ju mysiga att bara dega omkring hemma med också. 🙂

Ytterkläder behöver du inte alls om bebis kommer i augusti. Kanske en mjukisoverall bara för väldigt kalla dagar/kvällar. Annars bör en filt räcka.

/Surpan

oh-la
2019-03-12 08:59
#6

Man kan verkligen komplettera det mesta efter bebis kommit och man vet vad för liten parvel man har. Det är supersvårt med storlekar det första, så köp inte för mycket. Jag har köpt något i storlek 50 och resten i 56. Vinterkläder i augusti är ingen idé, vänta. Man vet inte när eller i vilka storlekar man behöver så ta det när det behövs. Vår dotter kom i september för två år sedan och vi hade en hemma stickad filt och vanliga kläder i babyskyddet. Som sagts ovan ska man inte ha tjocka kläder i babyskyddet. Det du verkligen behöver är ju egentligen ganska lite. Babyskydd om ni ska köra bil med bebis, någonstans att byta. Det kan vara en jätteavanserad möbel, eller en handduk på sängen. Vagn, om ma vill ha. Den kan ju vara bra att kolla ut innan eftersom leveranstiden kan vara lång. Sedan finns barn som avskyr vagn. Någonstans att sova, även om det lika gärna kan sluta med att ni, som vi, fortfarande har bebis i egna sängen fast hon är 2,5 år. Lite kläder, pyjamas är guld! Vår dotter låg mest i blöja under filt det första. Lite blöjor, servetter, amningsskydd och liknande. Jag köpte två enkla amningsbh och två amningslinnen billigt innan dottern kom. Brösten hann väl ändra storlek 4-5 ggr innan allt stabiliserande sig, och då var linnena bra. Köpte en bättre bh när jag visste vilken storlek det blev, annars hade jag fått slänga. Det är väl det jag hade köpt i förväg. Gravidtrosor hade jag köpt om jag behöver, inte köpt innan. Jag har klarat mig med mina vanliga trosor båda graviditeterna. Mitt råd är att inte köpa på sig för mycket innan. Det går så himla fort så är saker urvuxna och i fel säsong. För stora sommarkläder är helt värdelösa i januari om man missbedömmer. Gravidkläder används ofta även de superkort tid så köp efter behov snarare än för att förbereda. Vi köpte bara det nödvändiga i klädväg och fick en kräkbebis. Vi köpte på oss i takt med att behovet uppstod ändå.

Annons:
Livingthelife
2019-03-12 09:55
#7

Köp inte för mycket säger jag bara. Men allt beror på hur ofta ni kan tvätta. Vi tvättar 1 gång i veckan och hade ca 10 bodys och 5 byxor i 50, I 56 har vi betydligt mycket mer. Passa även på att köpa 62 och 68 så ni har lite hemma, för poff så behöver bebis de och då kanske man inte är så sugen på en shoppingrunda eller har världens bästa ekonomi. Köp kräkdukar på ikea 10pack för 30kr och köp några. Här har vi 40st och alla används under 1v. Jag har en oöppnad purelan här hemma du kan få köpa om du vill? Om du har planer på att amma. Ang bh så gick jag upp en storlek, men har C kupa från början med.

fackdack
2019-03-12 10:08
#8

Det bästa köpet jag gjorde var sådan där https://lekmer.se/nature-s-way-bounce-sway/p/86936 den används flitig hos oss med alla 3 barn (alla fått en ny) men super uppfinning :) Sen banynest, mina barn var str 50 med för stort men var OK den största vägde 3000g säger bara köp inte för mycket kläder det gjorde jag fel i jag använde knappt hälften av sakerna innan dom var för små. OK nu med min sista där får jag nästan byta kläder 3 ggr om dagen ang Sabba spya osv men dom andra kunde jag ha samma kläder på en hel dag ;) men rekommenderar verkligen en babysitter :) ha det så mysigt :)

LaSadie
2019-03-12 16:04
#9

Det som jag vill tipsa om är babynest, muslinfiltar som man kan använda till typ allt. Min dotter föddes i augusti och låg mest i blöja i sitt babynest med muslinfilt över sig. En sak jag trodde jag skulle klara mig utan men inser nu att det var bland dom bästa köpen är amningskudden. Den har besparat rygg, axlar och armar enormt mycket. Mina bröst växte inte så mycket utan kunde klarat mig med mina vanliga, men köpte för att underlätta amningen. Köpte tre st sammanlagt, den jag använt mest veckan innnan beräknat bf. Jag köpte gravidtrosor på Lindex, var skönt på magen =D

SevenSeas
2019-03-12 20:34
#10

Tusen tack för alla era svar :) Muslinfilt skriver en del och jag undrar, vad är det? :) #7 vad är purelan? :) Har i vanliga fall F-kupa och svårt att hitta BHar som sitter bra (och oftast är de svindyra), någon som har tips på var man kan hitta amningsbhar i större storlek? Vad gäller gravid-/amningskläder bör man gå upp i storlek där? Jag har, och har alltid haft, väldigt känsliga bröstvårtor, tycker lätt beröring är obehagligt så föredrag lite "hårdare tag", är det en nackdel vid amning?

[Kijsen]
2019-03-12 21:04
#11

#10 Muslinfiltar är filtar av ett väldigt tunt tyg, vi har använd de som både filt på sommaren när bebis var nyfödd och sen dess som snuttefiltar. De är så pass tunna att man kan andas igenom dom, vilket passade sonen jättebra då han älskar att gosa in ansiktet i dom. :) googla annars bara ”muslinfilt” så kommer det upp flera alternativ. Vad gäller mammakläder så ska man ta sin vanliga storlek. Men mitt tips är att prova i butik! Grattis och lycka till :)

Carrosh
2019-03-12 21:37
#12

Grattis till lilla bebisen i magen! ❤️

Jag har bara snabbkollat lite i tråden, men tänkte komma med ett tips som jag inte sett här än: babyboxar! Beställ alla du kan, Liberoklubben, Apoteksgruppen osv. Där brukar man få en del användbara grejer för första tiden, lite blöjor, nappar, krämer osv.

I övrigt så behöver man inte så himla mycket i början, utan man kompletterar hela tiden istället. Köper man på sig för mkt grejer finns risken att det mesta inte blir använt. Köp bara det viktigaste, sen kan ni göra de större inköpen när ni ser att ni behöver dem.

Har du tänkt amma (vilket det låter som) så finns det amningsinlägg att köpa i barnhyllan på de flesta matvaruaffärer. Där får man väl prova sig fram lite till vad man själv tycker om för sort bäst.

Strunta i att köpa amningsbehå innan barnet kommit - du kommer inte veta hur stora dina bröst kommer vara förrän svullnaden lagt sig ett par veckor efter förlossningen, så det är absolut bättre att köpa amningslinnen, de är smidiga i början, speciellt i sommarvärmen! =) 

När det kommer till mammakläder.. köp inte en massa nya kläder som du bara kommer kunna ha en kort tid, köp istället vanliga, stretchiga kläder i kanske någon storlek större eller kika på second hand - du kommer ju iaf inte kunna ha dem särskilt länge och de pengarna vill man gärna spara undan istället till saker som blöjor och salvor och större engångsinköp i början. =)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Livingthelife
2019-03-13 10:30
#13

#10 en kräm/salva man smörjer bröstvårtor och bröst gården med efter amning för att undvika sprickor och läka ev sår :) Jag köpte hem både purelan och en från mam, men har enbart använt den från mam och ammar bara vid nattning nu. Så här står det på apotea sida PureLan används till ömma och/eller såriga bröstvårtor. PureLan består av 100% ren lanolin (ullfett). PureLan behöver inte tvättas bort före amning. Kostar 99kr nu men du kan få köpa den jag har för 70kr med frakt inräknat :)

Annons:
Tassen94
2019-03-25 09:39
#14

Har upptäckt några grejer som jag tycker jagvhaft användning för! En filt som man kan fästa i babyskyddet, så slipper man dra på overaller och grejer om man bara ska åka hem till någon t.ex (jag hittade en billig på Lidl haha). Och en "gardin" mot solen till liggdelen på vagnen. Sufletten på min vagn räckte inte som solskydd! Och en bilspegel så man kan se bebis i backspegeln om man kör med den själv, så kan man snabbt se så inte bebis har filt eller nåt i ansiktet osv. :)

Bjallstal
2019-03-25 22:51
#15

#14 Grymma grejer! Använder också dessa sakerna väldigt mycket. Filten sattes i babyskyddet när jag fick det (babyshower) och sedan dess sitter det där. Helt grymt!

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Upp till toppen
Annons: