Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 2111 ggr
Bjallstal
2019-03-08 21:23

Sex efter förlossning

Hur lång tid efter förlossning har ni väntat med att ha sex? Vet att det är väldigt individuellt, både fysiskt och psykiskt(sömnbrist osv) Tre veckor efter förlossning imorgon och fysiskt känns kroppen redo(bara pyttelite avslag nu och stygnen är borta sedan två veckor) men tajmingen med sovande bebis är obefintlig haha

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Sparven88
2019-03-08 22:39
#1

Efter första förlossningen tog det nog ungefär 8 veckor. Och efter andra väntade vi i typ 6 veckor innan vi hade sex. Tänk bara på att använda kondom, i och med avslaget och infektionsrisken, men det vet ni säkert redan :) Nej, den där tiden man ska hitta för varann är såå svårt. Det får liksom bli en snabbis medans barnen sover (jag tycker snabbisar är sååå tråkiga. Det känns som att hela syftet bara är att komma på kortast möjliga tid). Jag och sambon var iväg själva första gången på ett år, förra helgen. Och jag tänkte att vi liksom kunde ha sex lääänge och strunta i "snabbisarna". Ha, jo tjena.. en dag innan får jag mens. Tji fick vi.. :p Men vi var så löjligt trötta, så strax efter kl 22 släckte vi lampan, och somnade nog på 1 minut :p haha småbarnslivet är för härligt ändå! 😉

Livingthelife
2019-03-09 07:24
#2

Har gått 5v sedan FL nu och har fortfarande inte haft, men jag väntar på att stygnen som sitter i slid öppningen ska försvinna först. Alla andra stygn är borta förutom dom och känner att de lär ju skava gott på både mig och maken att ha sex med dom 😂 Men har efterkontroll 1 april (8v efter fl)

mollyt
2019-03-09 18:55
#3

Efter min första förlossning gjorde vi ett försök som vi avbröt och väntade 3 månader innan vi försökte igen. Men det var långt(!) ifrån skönt och började göra ont efter en liten stund så vi fick upptäcka oralsex och prova analsex istället, haha. Det tog en bra bit över ett år innan jag tyckte att det kunde kännas skönt egentligen. Vid den förlossningen sprack jag bara lite i den inre blygläppen men minsta beröring i det området gjorde väldigt ont väldigt länge. Nu har jag fött mitt andra barn och då sprack jag också lite (i slemhinnan) men jag valde att det inte skulle sys med tanke på hur det köndes efter förra gången. Vi hade vagibalt sex efter 3 veckor efter förlossningen och det har gått bra. Visst har jag blivit öm efter en stund så det har blivit mycket oralsex också men nu har det snart gått 4 månader och jag kan nu ha vaginala snabbisar (utan glidmedel) utan problem. Däremot kan jag bli öm efter en tid så det faller sig att det blir kortare sexuella aktiviteter (vilket det ändå lätt blir med två små barn hemma…).

blorp
2019-03-10 12:00
#4

Jag tror jag väntade runt tre månader efter förlossningen. Delvis för att jag hade ont väldigt länge i stygnen efter och fick även bröstböld och delvis för att jag tappade suget helt och hållet under tiden jag ammade. När vi väl försökte så var det inte så skönt och skavde mest vid ärrvävnaden men efter 3-4 gånger så var det som vanligt igen. Så tråkigt att inte ha lust bara, som tur är så ammade jag bara i 4-5 månader.

Sarah
2019-03-10 18:07
#5

Ca 8 veckor, men det har inte blivit skönt förrän jag slutat eller tappat mer ordentligt på amningen.

teezan
2019-03-11 08:16
#6

Varken sprack eller sydde någonting så vi testade två veckor efter, för att se hur det gick. Har för mig att det var lite annorlunda och för mig kändes det stressande att ha en liten plutt som kunde vakna och behöva mig när som helst, så det var svårt att slappna av. Efter detta tror jag det bara blev av en gång i månaden ungefär, ett bra tag, eftersom vår bebis hade väldigt svårt för att vara utan närkontakt.

Annons:
Surpan
2019-03-11 08:23
#7

Vi började försöka efter två veckor vill jag minnas, då var det lite obekvämt. Efter ytterligare en vecka gick det bra dock. 🙂 Stygnen var kvar men störde inte och jag kommer inte ihåg att det var stressande att bebisen sov.. Det går ju att avbryta om det skulle behövas.

/Surpan

Bjallstal
2019-03-11 09:17
#8

Tack för alla svar! Intressant att höra då det inte är något många, vad jag hört, som pratar om det. Själv har det inte blivit av än, bebis blir en månad på fredag men är så beroende av kroppskontakt. Men verkar ha fått in rutin på att sova själv från 20/21 något så ska nog försöka få till det imorgon. Ikväll är det leverans av kök till huset 6 mil från lägenheten vi bor i idag 😂 Tredje dagen helt utan avslag nu med. Har trosskydd för säkerhets skull och blir med kondom i alla fall

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Upp till toppen
Annons: