Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 2809 ggr
[Devya]
3/8/19, 7:31 PM

Sex är omöjligt

Så vi försökte ännu en gång idag att vara intima med varandra men det var totalt omöjligt. Efter bara två cm in så gjorde det fruktansvärt ont. 4 timmar efteråt och det värker ännu där nere. Vi använde mycket glidmedel men det gjorde ingen skillnad alls. Jag kanske inte borde vara förvånad då jag inte längre kan använda en tampong utan att det gör olidligt ont. Det gör mer ont än att föda barn ju. Ska det vara så här? Min bästa vän har samma problem, 3 år efter att ha fött barn. Det tar två veckor för henne att återhämta sig efter att de har haft sex. Jag funderar allvarligt på att aldrig mer försöka ha sex fö smärtan är för mycket för mig. Jag går hellre till tandläkare och får en rotfyllning eller få en tand lagad utan bedövning….🙈

Annons:
OlgaMaria
3/8/19, 9:08 PM
#1

Är du gravid eller ammar du? Amningen ställer till det för slemhinnorna för många.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emmmm
3/8/19, 9:24 PM
#2

Jag hade likadant! Hade fruktansvärt ont så jag nästan grät första 8 månaderna och sedan började de successivt blir bättre. När han var strax över året gjorde det inte ont längre och nu när han är 1,5 år så är det precis som vanligt. Jag bokade tid hos BM och de penslade för det hade bildats lite ärrvävnad där jag hade sytt. Sydde bara några stygn så ingen stor bristning men hade fruktansvärt ont just vid sex. Fick pensla tre gånger. Hoppas det löser sig för dig! Vet hur jobbigt det är och jag mådde väldigt dåligt för det både psykiskt och fysiskt under det första året efter förlossningen… men boka tid hos BM för en kontroll. På min efterkontroll såg allt bra ut så krävde ny kontroll och då fick jag hjälp.

liljegren
3/8/19, 10:01 PM
#3

Har du varit på efterkontroll? Jag vet inte om jag missar det i texten men kontakta en barnmorska. En kompis syster hade problem då det läkt ihop fel.om inte kan det ju ändå vara värt att kontakta dem för rådgivning

[Devya]
3/9/19, 8:34 AM
#4

#1 Jag är inte gravid (omöjligt då jag inte har haft sex på 4mån sen lillan föddes) och jag ammar inte. Mjölken tog slut då hon var ca 5-6 veckor gammal.

OlgaMaria
3/9/19, 8:47 AM
#5

#4 ok. Kan nog ändå vara hormoner från graviditet och amning som fortfarande påverkar slidan. Kroppen har sina trix för att skydda kvinnor från att bli gravida för fort igen. Men kan nog vara bra att kolla upp ifall det är något annat också. Har du fått din mens igen?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mollyt
3/9/19, 6:44 PM
#6

Efter att dottern föddes hade jag ont lääänge, säkert över ett år. Nu har det gått tre år sedan hon föddes och jag kan fortfarande känna obehag vid beröring där jag sprack i blygläppen. Även fast jag bara sprack lite och det syddes med några få stygn och jag fick höra att ”allt var bra” på återbesöket. Nu har ju jag fött barn igen för snart 4 månader sedan och jag har hämtat mig mycket bättre denna gång. Visst är det trångt och skaver lite men går betydligt bättre nu.

Annons:
[Devya]
3/10/19, 11:36 AM
#7

#2 Åg, jag hoppas stt det inte behöver gå så långt för mig för jag vet att det isåfall blir aldrig av. Jag har alltid så fullt upp med annat att min hälsa blir aldrig en prioritering..🙈 Fint att det blev bättre för dig!♡

[Devya]
3/10/19, 11:39 AM
#8

#3 Vid efterkontrollen pratas det endast om preventivmedel och vid det skedet hade jag inte testat på att ha sex. Jag borde väl gå på en check up… men gud vet när det lär hända med mitt schema…

[Devya]
3/10/19, 11:42 AM
#9

#5 Jag har haft min mens 2 gånger redan och den tycks redan vara regelbunden. Min mens borde snart vara på kommande igen och då ska jag försöka med en tampong igen. 🙈 #6 Låter inte så positivt. 🙈

mollyt
3/10/19, 8:20 PM
#10

Jag kan rekommendera menskopp! Jag har slutar helt med tampong för flera år sedan då jag tycker de skaver och gör ont

[Devya]
3/11/19, 1:34 PM
#11

#10 Tyvärr går det inte att föra in något in där. 😆

fackdack
3/12/19, 10:16 AM
#12

Jag hade med väldigt ont efter min andra graveliteten. Men ködre på iaf efter ett tag gick det min smabo visste dock inget. Men 4 år senare och 2 till förlossningar är det bättre men kan inte så djup som förr och i bland gör det ondare en vissa dagar men jag är som jag är kör på iaf haha efter ett tag blir det ju alltid skönt ;)

[Thiah]
3/15/19, 6:00 PM
#13

Blev du klippt? Eller sydd mycket? För ärr är hårda och töjer sig inte som slidan normalt ska göra och det kan ta många år innan det ändras. Hormoner hjälper inte till…. Mitt ärr, efter klippning, bråkade ända tills 2an föddes, alltså i 4 år. Jag kände vart det inte töjdes och kan ännu märka av vart ärret är när vi har sex. Men jag märker även att maken snabbare träffar livmodern, den är liksom närmare än förut och det gör jäkla ont.

Annons:
[Devya]
3/15/19, 6:40 PM
#14

#13 Jag gick sönder lite så de sydde mig. De klipper inte så gärna här. Usch, det här med ärrvävnad låter inte alls kul.🙈 Jag får väl acceptera att jag aldrig mera lär ha sex.😆

mollyt
3/15/19, 9:09 PM
#15

#13 intressant! Jag undrar om det är därför jag hade så besvärligt efter min första förlossning! Jag tyckte att allt(!) var djävligt med de där stygnen. Jag kan fortfarande känna ärret med fingrarna… den andra förlossningen så tackade jag nej till att sys och det kan jag inte känna alls - vet inte ens var jag sprack då, trotts allt bara 4 månader sedan.

[Thiah]
3/15/19, 9:43 PM
#16

#14+15 Ärrvävnad är en annan sorts vävnad, speciellt mot slidans böjliga. När jag opererade ryggen sa dom att ärret tar 2 år på sig att läka. Innan det ska mn skydda det extra noga. Slidan, underlivet, vad du nu kallar hela området, läker otroligt bra, mycket bättre än många andra delar av kroppen. Men ändå, ärrvävnad är hård i början. Devya, första 6-12 månaderna var sex jobbigt men sen började det bli bättre. 9 månader gravid, 9 månader läkning sägs det.

Sarah
3/16/19, 8:41 AM
#17

Är inte bara ärren som ska bli bra, även hormonerna. Nu har du sagt att du fått tillbaks mensen och att du inte ammar (?) men innan kroppen är helt i ordning så är slemhinnorna inte helt som de ska enl min erfarenhet. Sex har inte varit kul så länge jag ammat/ minskat på amningen mycket. Eller så har det bara råkat sammanfalla. Men, det har tagit ca 6 månader innan det har känts ok öht. Är även då det börjat komma normala flytningar igen, innan har det varit tort där nere. Sen har jag upplevt det som att det, eh, måste töjas ut några gånger.

[Thiah]
3/16/19, 11:32 AM
#18

#17 det där med att det måste töjas håller jag med om. Svårt att beskriva men ja, nått måste liksom töjas "upp igen"

Sarah
3/16/19, 2:13 PM
#19

Ja det där om att bli slapp… Förstår inte var det kommer från :p inte min erfarenhet iaf, snarare tvärtom.

mollyt
3/16/19, 4:35 PM
#20

Haha! Jag håller med! Trängre än någonsin!

Annons:
Upp till toppen
Annons: