Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 2588 ggr
01emilia02
2/28/19, 4:13 PM

Voxra medan man är gravid?

Hej. Nu är det så att jag mår väldigt dåligt av att leva utan medicin. Min läkare vet att jag vill bli gravid och att jag nyligen varit. Jag fick missfall för ungefär två månader sen. Och är nu gravid igen. Jag avslutade medicineringen med elvanse när jag fick reda på att jag är gravid. Och nu har jag påbörjat med voxra för jag har grov adhd och depression. Läkaren vet som sagt att jag vill bli gravid igen (men vet inte att jag är! Eftersom jag inte vågar säga något ännu för är rädd för att få missfall igen som förra gången) pågrund av förra missfallet jag fick öven jag inte använde medicin tänker jag själv att det är mer värt att ta medicin så bebis inte får för mycket av mina stress och ångest hormoner vilket heller inte är bra. Vill ju helst klara mig utan medicin men VET att jag inte kan må bra utan! Så min fråga är. Är det någon här som tagit voxra samtidigt som dom varit gravida? Hur slutade det och gick allt som det skulle?

Annons:
Emki
2/28/19, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

FASS rekommenderar att inte använda voxra om man är gravid då det kan leda till ökad risk i form av komplikationer för barnet såsom fosterskador m.m. Jag tycker du ska ta kontakt med din läkare för att hitta en medicin du kan använda även vid graviditet.

01emilia02
2/28/19, 4:49 PM
#2

# FASS har ofta väldigt fel har jag fått höra av många läkare och barnmorskor och min fråga var bara till dom som använt. För att veta vad jag ska förvänta mig.

Tassen94
2/28/19, 6:49 PM
#3

Dem flesta läkare rekommenderar att fortsätta medicinera då det är bättre att mamma mår bra, risken för fosterskador finns men är LÅG. Vissa får gå på extra kontroller och ultraljud under graviditeten för att se så allt går bra. Jag har själv ingen personlig erfsrenhet av detta men jag har vänner och bekanta som ätit tyngre mediciner under graviditet. Finns en serie på SVTplay nu där man får följa gravida kvinnor, där finns en tjej som är Bipolär och medicinerar under sin graviditet. Min Mage och Jag heter den om det är av intresse. :)

Ceciliaolucifer
2/28/19, 7:23 PM
#4

Läs på janusinfo.se Jag skulle ta diskussionen med läkaren innan du blir gravid så du har en stabil grund att stå på innan du blir gravid, oavsett risk för missfall eller ej.

oh-la
2/28/19, 8:46 PM
#5

Det här är en diskussion du måste ta med din läkare och ingen annan tyvärr. Visst kan man höra om andras erfarenheter, men man ska inte låta det ligga till grund för beslut som gäller medicinering. Den enda som kan, och ska, ge dig råd i detta är din läkare.

Upp till toppen
Annons: