Annons:
Etikettkomplikationer
Läst 3347 ggr
Tassen94
2/25/19, 4:12 PM

Mjölkstockning, sluta amma hjälp!

Gör en egen tråd om detta då jag verkligen behöver andras erfarenhet! Har haft mjölkstockning och mellan 38 och 40 graders feber sedan fredags kväll, hade även lätt feberfrossa på onsdag och torsdag nör mjölkstasen började. I lördags ringde jag BB som förklarade att det är vanligt att man får det när man använder amningsnapp och det är därför man kontrollpumpar efter varje amning (vilket jag har gjort), hon rådde mig att äta Ipren och Alvedon, värma eller kyla brösten osv. Samtidigt förklarade jag att jag inte ville använda nappen mer för bebis blir extremt gasig och får ont i magen. Han äter med nappen, sen får vi trösta honom i ca en timme, sen sover han en timme (då sitter jag och kontrollpumpar och tömmer brösten), sen är det kanske 30-40 minuter kvar tills han vaknar igen och efftersom jag är så stressad över situationen så sover jag inte den stunden. Jag tror inte jag sov något alls varken lördag eller söndag. Jag minns inte om jag fick mer råd av BB, dem bokade en telefontid till amningsmottagningen idag. Så ringde amningsmottagningen idag, barnmorskan reagerade på att jag hade haft hög feber länge och tyckte inte jag skulle gå med det mycket längre till. Jag förklarade att jag vill sluta amma, att jag är ledsen och har ångest och hon tyckte det var bra att jag tog det beslutet då jag har en bakgrund med svår depression och ångest. Hon sa att jag skulle försöka pumpa lite mer sällan än jag gör nu för att försöka dra ner på produktionen, stryka lätt över brösten mot bröstvårtorna, duscha, kyla, vitkålsblad osv (berättade även här atr jag inte vill använda amningsnappen). Hon berättade även att det fanns tabletter som stoppar produktionen men att hon inte tyckte jag skulle ta dem då dem har kraftiga biverkningar som bland annat depression och ångest. Sen bokade hon en tid åt mig till en Gyn-läkare idag. Så jag åkte till Gyn mottagningen och väntade i 45 minuter med frossa på att träffa en jourläkare, hon klämde på brösten (aj som faaan) och tog odling som vi får svar på onsdag. Men hon trodde inte det var infektion utan en kraftig inflammation som orsakade febern och ville därför inte skriva ut penicillin. Jag förklarade att jag inte ammat med nappen sen i lördags och bara pumpat för att tömma och att jag vill sluta amma. Hon ifrågasatte allt jag sa och jag fick förklara mig väldigt mycket. Tillslut sa hon att jag ska fortsätta amma med amningsnappen för den tömmer bättre, och hon sa att pumpen INTE tömmer (hörde precis tvärt om från BB). Jag frågade om det fanns nåt annat alternativ och hon sa nej. Jag bröt ihop och börja gråta, sen gick vi där ifrån. Jag har alltså fått väldigt många olika bud och jag vet inte vem jag ska lyssna på. Jag trivdes verkligen med barnmorskan på amningsmottagningen och jag avskydde gyn läkaren. Bebis mår ju bättre nu när jag pumpar bröstmjölken och ger på flaska och varvar med ersättningen. Dessutom känner jag mig något bättre idag med febern och brösten så jag måste ändå ha gjort något rätt under helgen? Amningsmottagningen ringer mig imorgon igen så ska förklara mitt missnöje över gynbesöket och hoppas på lite råd. Men jag vill gärna ha era erfarenheter om att bli av med mjölkstockning, hur länge hade ni feber, hur många dagar hade ni stockning? Har någon av er slutat amma trots mjölkstockning eller har ni hört någon som gjort det? Jag är så utmattad!!

Annons:
Ceciliaolucifer
2/25/19, 7:00 PM
#1

Stackars dig TS! Man kommer alltid att träffa idioter. Oavsett varför du har problem med brösten om det är stockning/bakterier/inflammation så är det alltid okej att sluta amma. Jag hade aldrig mjölkstockning men var väldigt nära flera gånger och det enda som hjälpte var varma duschar med lätt massage över brösten. Jag pumpade för att lätta på trycket. Men inte mer än att just trycket skulle släppa och alla knölar skulle lösa upp sig. Jag kunde inte mjölka ut ngt för hand och läckte tex aldrig mjölk oavsett hur sprängfyllda dom var. Det tog nog två veckor innan brösten fattade att det var dags att sluta producera mjölk men lättade efter 4dgr tror jag. Jag fick sluta amma för min son hade extrem kolik och problem med magen. Han reagerade på allt jag åt. Så jag slutade mitt uppe i en fungerande amning. Ring vc igen om febern och träffa en annan läkare.

mollyt
2/25/19, 7:26 PM
#2

Stackare! Rent spontant hade jag lyssnat på henne hos Amningshjälpen, de är ändå de som jobbar med just amning så de borde ha bäst koll. Jag har haft mjölkstockning en gång i ena bröstet. Ammade på när jag fick tillfälle och tömde brösten med att doppa i varmvatten och handmjölka, duschade varmt och masserade. I början (dotterns första veckor) ammade jag med amningsnapp och då gjorde jag aldrig något ”extra” för att tömma brösten men då hade jag inte heller någon mjölkstockning under den perioden med nappen.

Tassen94
2/25/19, 8:17 PM
#3

Ja funderar också på att bara pumpa ut det värsta trycket ett tag, men vet inte om det bara gör att det stockar sig mer om jag inte tömmer helt. Kommer nog lyssna rätt mycket på Amningsmottagningen. Har även hembesök av BVC på onsdag så ska rådfråga då med. Febern har varit bättre idag, inte långt över 38 grader. Men nu är mitt höger bröst mer rött och ömt och knöligt. Vänster som det var stopp i är bättre. Febern brukar öka framåt natten så får se hur det blir i natt!

Ceciliaolucifer
2/25/19, 8:21 PM
#4

Vill du sluta amma ska du inte pumpa ut helt. Bara det nödvändigaste. Det kan bli en hel del täta intervaller av pumpande men lite åt gången. Tömmer du helt säger du till produktionen att fortsätta. Testa dig fram lite?

Tassen94
2/25/19, 8:38 PM
#5

Ja, jag får göra det helt enkelt! Hoppas Amningsmottagningen eller BVC kan komma med en metod som passar mig också

[Devya]
2/26/19, 8:23 AM
#6

Då jag fick hårda knölar så masserade jag intensivt och pumpade sen ut i prrincip all mjölk fö annars blev d aldrig riktigt bra. Efteråt började jag dra ner pumpningstiden med två minuter i veckan och också längre tid emellan pumpningarna (med en timme och följande vecka en timme till emellan osv). Du kan ta bomull och blöt ner dem i alkohol (du kan köpa alkoholen från apoteket) och lägg dem runt bröstet där du har mjölkstockning. Det lindrade en hel del för mig, plus massage. Vitkål kan du också testa med. Ha vitkålen först i kylskåpet. Kylan känns ganska skönt. Undvik heta duschar eftersom det inverkar positivt på mjölkproduktionen. Synd att ingen kan guida dig igenom d här ordentligt. Jag hade en barnmorska som kom hem till mig 1-2ggr i veckan och gav mig råd om hur jag skulle gå till väga att sluta pumpa mjölk på rätt sätt. Om jag någonsin fick ont i brösten skulle jag genast meddela henne och hon kom hem till mig för att hjälpa. Hon gick även till apoteket och köpte hem grejer till mig då jag inte var i skick att gå själv. Hon va helt underbar och hennes råd fungerade utmärkt för mig.

Annons:
Tassen94
2/26/19, 11:17 AM
#7

Tack för alla tips! Jag har pratat med Amningsmottagningen igen, hon beklagade att besöket på gyn var så dåligt och hon sa att jag skulle försöka glömma det. Jag ska fortsätta pumpa ur varannan timme idag, sen dra ner till var tredje timme imorgon. Brösten är mjukare och mindre röda idag och jag har inte feber just nu, men hade 39 grader i natt. Så fort brösten är friska så ska vi börja trappa ner riktigt så mjölkproduktionen lugnar sig. Hon ringer mig på torsdag igen för uppföljning, så idag känns allt lite bättre igen!

Ceciliaolucifer
2/26/19, 11:41 AM
#8

#7 Härligt! Mjölken du pumpar ut kan du faktiskt spara och frysa alternativt ge till bebisen. Tänkte bara som tips! :)

Tassen94
2/26/19, 12:43 PM
#9

Ja just nu sparar vi i kylen, det kommer inte så mycket åt gången men det som kommer får bebis :)

Ceciliaolucifer
2/26/19, 2:27 PM
#10

Beslutet att sluta amma är så mkt tyngre att ta än att faktiskt sluta amma. För då har man ett mål och all press och stress brukar lägga sig lite. Min amning tog 2 veckor innan den kom igång ordentligt (mkt stress när sonen föddes och han hade extrem kolik) men när det sen flöt på gick det jätte bra! För mig var det lite av en sorg att sluta amma och fy vad jag mådde dåligt innan jag äntligen tog beslutet. Gjorde det för sonens skull då han reagerade på allt jag åt. Tyvärr är det här en del av föräldrarrollen, att behöva ta beslut för sig själv och sin familj trots att folk påverkar och kommer med åsikter.

Tassen94
2/26/19, 2:37 PM
#11

Jag såg verkligen fram emot att amma innan förlossningen och har varit inställd hela graviditeten på att amma läääänge. Men man har ju ingen aning om hur svårt det kan vara, finns ju ingen som förbereder en för detta liksom. Och det verkar vara relativt svårt att få bra hjälp. Under graviditeten är man så fokuserad på förlossningen. Tiden efter glöms bort lite. Det har varit en enorm psykisk påfrestning både på BB och när vi kom hem och amningen inte funkat riktigt. Jag märker ju även nu när jag slappnar av mer att brösten mår bättre. I natt har jag fått sova säkert 6 timmar sammanlagt, bara vaknat för att pumpa. På morgonen var rodnaden på brösten bättre. Så jag tror verkligen stress är en stor bov i att amningen krånglar för många!

Tassen94
2/27/19, 3:45 PM
#12

Ingen feber på hela dagen igår. Brösten kändes bra. Ingen feber på morgonen idag men kände att höger bröst gjorde ont denns gången. Vänster känns helt bra, knappt ens rött längre! Mjukt som det var innan mjölken rann till. Höger har bara blivit värre under dagen och nu på eftermiddagen här fick jag 39 graders feber igen :(

Ceciliaolucifer
2/27/19, 10:29 PM
#13

Stackare! Känns bröstet knöligt? Behöver du värma, massera och pumpa?

Annons:
Tassen94
2/28/19, 4:49 AM
#14

Det är framförallt otroligt spänt! Amningsmottagningen säger att det kan vara svårt att känna knölar om man är väldigt spänd, så jag har inte känt några knölar. Haft 39 graders feber typ var sjätte timme, en stund innan jag får ta värktabletter igen börjar frossan. Så jag hat haft vetekudde och pumpat ur. Menmen, amningsmottagningen ska ringa idag igen, får se vad dem säger!

OlgaMaria
2/28/19, 11:37 AM
#15

Åh så jobbigt.

Förstår jag dig rätt att du vill sluta amma helt? Isåfall tycker jag inte du ska använda pump alls då den stimulerar produktionen. Bästa sättet att lätta på trycket i brösten är att värma brösten så mycket man kan i bad och med duschmunstycket. Funkar både i badkar och dusch. Du kan också använda en vetekudde när du inte är i duschen. Men hur som helst - värm upp brösten så mycket du kan och tryck sedan bara försiktigt uppepå och runtom. Det kommer ut förvånansvärt mycket på detta sätt utan att man behöver pumpa eller stimulera bröstvårtorna. Så du kan få ut utan att stimulera mer produktion. När jag gjort detta under vatten i badkaret har det varit lättast att se att det faktiskt kommer ut en hel del. I duschen ser man det kanske inte lika bra men bör funka där också. Badkaret var iaf till stor hjälp för mig. Värmen från vetekudde skapar ju också som en lokal feber på dina bröst vilket kan hjälpa och så slipper hela du få feber i bästa fall. Febern skapar ju kroppen för att hjälpa dig. Tycker inte du ska kyla din bröst för övrigt.. förstår inte hur det ska hjälpa förutom kanske någon smärtlindring - men värme hjälper på riktigt och kyla kan göra det värre.

Sen rekommenderar jag dig att äta omega 3 och massor av annan typ av antiinflammatorisk mat t ex ingefära, gurkmeja, vitlök, citron, m.m. Problemen beror oftast på en inflammation - i värsta fall blir det en bakterietillväxt. Men du kan avhjälpa både och en hel del genom kosten. Bra att undvika socker också.

Stor kram! Drick kamomillte också - kan göra det lättare att somna plus att det är lite antibakteriellt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2/28/19, 11:50 AM
#16

Jag förstår för övrigt deras tanke att du ska pumpa tills brösten är friska och sedan sluta amma, men ibland är det själva pumpandet som orsakar problemen för att pumpen stimulerar men klarar inte att tömma brösten på ett tillräckligt bra sätt. Så var det för mig i alla fall… fick knappt ut något med pumpen och allt var bara hemskt. Jag fick ordning på situationen när jag gjorde så som jag skrev och slutade med pumpen, men det hjälpte mig också att tänka på detta med inflammation. Jag tänkte extra mycket på min kost då när jag skulle sluta och tror att det var till stor hjälp. Det hjälpte mig också mycket psykiskt genom att stärka mig att jag kan göra något för att motverka inflammationen. Kände mig inte lika utlämnad när jag insåg den saken.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ceciliaolucifer
2/28/19, 2:19 PM
#17

Det blir mkt olika råd här så TS testa vad som fungerar för dig. Men som ovanskrev så kyl inte brösten! Gör minsta lilla för att få ut mjölken som gör att det spänner. Sen om du kan handmjölka, pumpa eller bara låta det rinna själv så gör det som fungerar bäst för dig. Jag kunde aldrig handmjölka och jag läckte inte en droppe oavsett hur fulla brösten var. Men kyl inte. Minns när jag lämnade BB med sonen som är född i november så sa sköterskorna vid hemgång att tänk på att håll brösten varma och utsätt dom inte för kyla för då kan du få mjölkstockning.

Tassen94
2/28/19, 4:02 PM
#18

Bm på Amningsmottagningen mena på att man kan ta en fryst handduk och kyla lite för att få ner svullnaden innan pumpning. Men ja, upplever också att det är värme som gäller inte kyla. Har köpt vitkål idag med så ska göra vitkålsomslag. Sen fick jag tips att bada brösten i en bunke om jag inte orkar duscha med min feber (har fortfarande avslag så får inte bada). Vänster bröst känns fortfarande bra och det kommer nästan ingen mjölk från det så ska försöka handmjölka det endast, tycker det är lite svårt men ska se om jag lyckas. Är såå rädd nu dock att om jag inte tömmer det riktigt så kommer stockningen tillbaka :( Höger bröst får jag heller knappt ur nåt. Senaste pumpningen sammanlagt 30ml från båda brösten. Men känns ändå liite bättre nu i eftermiddag, går ju upp och ner. Ingen feber sedan i morse. Ska se om jag kan trappa ner på pumpen lite, bröstet är ofta spänt efter pumpning men så tömmer kanske inte så bra ändå.. Amningsmottagningen ringer imorgon igen så dem verkar noga med att detta inte håller på länge till!

Tassen94
3/1/19, 5:22 PM
#19

Tack igen för alla tips. Jag har fortfarande 38 graders feber, 1 vecka med feber idag. Får jag 40 grader i helgen ska jag åka in till akuten. Jag har provat bröstbad nu, handmjölkar litegrann sen rinner det på av sig själv ner i vattnet. Kom till och med ut en del små klumpar så antar det är gammal mjölk? Jag pumpar endast när det är riktigt spänt och bröstvårtorna är knöliga. Kan inte annat än hoppas att det faktiskt lägger sig nu. Brösten känns inte så hemska, men ja, det är nån knöl här och där.

OlgaMaria
3/1/19, 5:43 PM
#20

#19 Åh det måste varit en härlig känsla med bröstbadet iaf. Tror du ska fortsätta med det - hellre det än pumpa. Testa att trycka lite på bröstet runt om, uppepå, samt stryka på bröstet uppifrån och ner mot bröstvårtan. Det förvånade mig som sagt att det funkade men det gjorde det om bröstet var riktigt varmt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Tassen94
3/1/19, 7:09 PM
#21

#20 Ja, jag har gjort det en gång till med samma bra resultat så det ska jag göra några gånger om dagen :)

Tassen94
3/4/19, 2:46 PM
#22

Ingen feber lördag eller söndag, och så helt plötsligt 38 grader igen! Brösten är mjuka och i morse var det ingen rodnad. Kanske har kommit nu men svårt att säga då jag haft värmekudde i ett par timmar nu. Däremot gör vårtgårdarna ont som eld!! Och dem är småknöliga. Vänster bröst är i princip stopp, det kommer inget i bröstbadet, inget i duschen, läcker knappt. Kommer några droppar när jag pumpar och mjölken är liksom tjock och seg. Höger bröst gör precis lika ont men där kommer det i alla fall ut mjölk. En och en halv vecka har jag kämpat med detta nu! Jag orkar inte mer!! Hjälp får man inte heller, får bara höra att jag ska fortsätta som jag gör men uppenbarligen fungerar inte det. Ska till BVC imorgon, hoppas dem har lite nya råd. Amningsmottagningen verkar ha slut. 😣

Surpan
3/4/19, 3:42 PM
#23

Det finns ett medel i hälsokosten som tydligen ska vara supereffektivt för att minska mjölkproduktion. Inte testat själv men hört många som hjälpts av det. Det står till och med på paketet att det inte ska tas av de som vill amma. Jag vet som sagt inte hur effektivt det är men kanske värt att testa när du har det så jobbigt?

/Surpan

OlgaMaria
3/4/19, 3:52 PM
#24

Stackare! Men det låter som att du kanske ändå gjort något rätt, men att det blev ett litet bakslag nu? 

Tänkte på att jag gärna vill peppa dig att dricka något som kan hjälpa och tänkte då på guldmjölk som man gör med gurkmeja. Hittade faktiskt en studie nu som visar på positiv effekt av gurkmeja mot mjölkstockning. Här användes dock gurkmejan som en utvärtes kräm på brösten. Intressant att det kunde hjälpa så pass. Det skulle kanske göra susen för dina bröstvårtor och går ju att smörja hela brösten också. Du kan t ex blanda gurkmeja-pulver med kokosolja eller en annan olja och smörja in. Och använd någon mörk t-shirt som du inte är rädd om. ;-) I studien smörjde de tre gånger om dagen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4202229/

Men det är nog jättebra att dricka gurkmeja också. Ett enkelt och gott sätt är att koka upp mjölk eller grädde+vatten med gurkmeja (lite ingefära är gott och bra också) och sedan mixa i en mogen banan.  Ett toppenbra mellanmål som gör stor nytta mot inflammation.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tassen94
3/5/19, 8:15 PM
#25

Tack! Vilken berg och dalbana detta är. Var nog som du sa bara ett litet bakslag igår för idag har jag varit feberfri igen och det verkar ha lossnat i vänster bröst igen. Jag hoppas det var sista bakslaget, idag har varit en riktigt bra dag. Typ första dagen sen vi kom hem med bebis som jag känner stt jag kunnat och orkat vårda honom riktigt, vi har myst hela dagen och han har kunnat ligga på mitt bröst utan att jag får ont :)

OlgaMaria
3/6/19, 6:28 AM
#26

❤️ Så skönt! Hoppas hoppas allt det jobbigaste är över nu.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
3/11/19, 11:56 AM
#27

Hur har det gått?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Tassen94
3/11/19, 12:45 PM
#28

Varit feberfri en vecka nu. Pumpar endast ur lite när brösten blir knöliga, ca 3-4 gånger dygn. Kommer mindre och mindre mjölk så det går åt rätt håll. Så verkar äntligen ha fått bukt med det här :)

OlgaMaria
3/11/19, 1:25 PM
#29

Så skönt att höra :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: