Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 2485 ggr
[Devya]
2/23/19, 6:44 PM

När börja med mat?

När börjar man introducera mat åt sin bebis? Vad är rekommendationerna i Sverige?

Annons:
oh-la
2/23/19, 6:53 PM
#1

4 månader med smaksensationer, alltså typ smaka från fingret, eller få något mos motsvarande en isbitskub. Från 6 månader kan man börja introducera mat mer ordentligt.

Sarah
2/23/19, 9:52 PM
#2

Vi har börjat med att de fått smaka på fingret lite innan 4 månader och sen ökat långsamt. Lillasyster är nu 5.5 månader och tycker att mat är det häftigaste som finns. Hon får motsvarande ca 0.5 dl om dagen av olika småsaker. Allt vi äter, utan saltet och lite smak annars. Häromdagen hade killen gett henne 1 dl soppa på linser och pumpa. Vadå skulle hon inte ha allt du lagt undan? Hon slutade ju aldrig äta. Oh well, hon äter stora portioner nu tydligen. Hon får även stavar av sådant hon inte kan få av stora bitar av. Ex selleri tycker hon om att suga på och "gnaga" lite på med sina pyttesmå tänder. Samma med en hel morot. Bara on magen inte klarar det som vi backar lite, annars har båda fått det vi äter "ish".

mollyt
2/24/19, 8:39 AM
#3

Vi fick information från BVC att vi från 4 månader kunde ge "slick på fingret" eller smakprov i storlek med ett kryddmått och att man vid 6 månader kunde ge lite mer men öka långsamt och se att bebisens mage hänger med i omställningen. 
Sonen är bara strax över 3 månader och vi väntar nog med smakrprov tills han passerat 4 månader. Sedan kommer vi erbjuda plockmat från 6 månader hade jag tänkt. Gjorde samma med dottern, hon fick då i princip smaka på allt vi åt i matväg.

JonnaB
2/26/19, 11:36 AM
#4

Vi började vid 4 mån. Sonen älskar mat. Är nu 8 mån och äter mat från 1år. Han vill va bitar o blir arg när han får mat utan.. 😂

[Devya]
3/6/19, 12:44 PM
#5

Jag frågar för jag blir lite förvirrad då jag läser överallt att man ska först börja vid 6mån och absolut inte tidigare. Om man börjar tidigare får de magproblem som ibs och chrons. Vet inte alld vad jag ska tro på mera…. Jag funders på att låta henne få smaka lite då hon är 5 månader som en kompromiss. Sen vid 6 mån så börjar vi med att introducera pureer av olika slag, som batat, blomkål och banan. Det är planen just nu åtminstone. 😆

liljegren
3/7/19, 2:42 PM
#6

Rekommendationen brukar vara att om barnet verkar intresserat kan de få smaka på något i kryddmåttsmängd från 4 månader. Sk smaksensationer. Börjar barnet klökas eller inte vill, avvakta.

Annons:
fackdack
3/12/19, 9:55 AM
#8

Jag började ge lite smak prov från burkmat från 4 månader nu är han 5 månader och äter ca 2 mat skedar varm mat och ca 5 skedar frukt på hela dagen. Min mat får han smaka äta vid ca 11 månaders ålder och vid 12 månader blir det ingen burkmat mera, så som dem andra. Till lägger har alltid i allt skit samma om ris potatis alltid krydda eller buljong i :)

[Devya]
4/21/19, 8:12 PM
#9

Tack för alla tips! Vi började den här veckan då hon blev 5 månader. Hon fick en tesked med mango som jag hade mosat ordentligt. Igår fick hon morotspuré vilket var en större hit än mangon. Idag fick hon redan två teskedar av morotspurén och imorgon blir det blomkålspuré eller mosad banan. Vi tar det långsamt men hon tycks redan veta hur man ska äta och hon skulle så velat äta mer av morotspurén då hon fortsatte att gapa.😆 Men vi går långsamt framåt. Efter en vecka kan vi öka lite på matmängden men inte med för mycket.

Upp till toppen
Annons: