Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 2031 ggr
Tassen94
2019-02-22 21:28

Vara hemma samtidigt, föräldrapenning

Om jag tar ut 3 dagar/vecka första året med bebis, och går hemma utan betalt resten av veckan. Kan min partner då ta ut 1 dag/vecka, exempelvis varje fredag och jobba de andra dagarna, så vi kan vara hemma båda 2 på fredagar? Eller måste man nyttja dubbeldagarna för det?

Annons:
Garm
2019-02-22 22:41
#1

Så som jag förstått det kan ni göra så, förutsatt att du inte tar ut fp på hans fredagar. Då måste ni ta av dubbeldagarna.

mollyt
2019-02-23 08:42
#2

Eftersom man inte behöver ta ut dagar för att vara hemma första året så kan du vara hemma utan att ta dagar medan pappan tar ut dagar för att vara hemma från jobbet på fredagarna - således är ni hemma båda två. Men ni kan inte ansöka om att få ut ersättning för samma fredag utan dubbeldrag.

Tassen94
2019-02-23 10:29
#3

Jag kommer behöva ta ut ungefär 3 dagar i veckan, även om jag gärna hade sparat alla dagar första året. Men då verkar det ändå som han kan ta ut på fredagar då utan att vi drar dubbelt, om jag lägger t.ex måndag-onsdag :)

mollyt
2019-02-24 08:33
#4

Ja precis, om du ansöker  om ersättning för måndag, tisdag och onsdag så kan han ansöka om ersättning för fredagen. (Även om du är hemma hela veckan.)

Upp till toppen
Annons: