Annons:
Etikettförlossningen
Läst 2179 ggr
[Urfokus94]
2019-02-12 22:48

Hur mycket blöder man vanligtvis vid förlossningen

Hur mycket blöder man "vanligtvis" vet du vad du blödde?(om du fött barn)

jag blöder mer än vanligtvis, och är rädd inför stora blödningar vid en förlossning.. fattar det är individuellt, när börjar blödningarna? kom det som en "fors" eller lite i taget? hur var det för dig?

Annons:
Sparven88
2019-02-12 23:30
#1

Alltså,vid själva förlossningen upplevde inte jag att jag blödde direkt mycket, ingen utav gångerna. Däremot blöder man ju sen från såret där moderkakan suttit, dvs avslaget. Jag blödde mer efter första förlossningen, eller jag var mer stillasittande / låg ner mycket , så när jag väl reste mig upp så kom det väldiga mängder. Andra förlossningen var jag snabbare på benen, vi åkte hem 10 timmar efter förlossningen, och hemma väntade storebror. Så då blev det automatiskt att man rörde mer på sig. Men i början kommer det mycket, men det avtar allt eftersom :)

Livingthelife
2019-02-13 07:59
#2

Jag födde för 12 dagar sedan och de första 3-4 dagarna kom det lite mer mängd, tänk dig typ som första dagarna utav mens. Men efter det så har det trappat ner avsevärt. Sitter jag stilla för länge och reser mig så kan det komma lite större mängd, men inget som svämmar över bindan. Går idag med tunna små jämfört med förlossningens egna de första dagarna 😊

jackiejohn
2019-02-13 08:01
#3

Vid själva förlossningen tror jag det står i journalen att jag har blött runt ca 0,8-1L (ett akutsnitt och en vaginal förlossning) Avslaget har varat i ca 3 veckor med båda barnen, första veckan gällde största nattbindan jag kunde hitta och åtsittande ordentliga trosor resterande två veckor har räckt med vanlig binda och på slutet trosskydd.

Sarah
2019-02-13 21:55
#4

Blödde 2-3 dl vid första förlossningen och vet inte andra, men förmodligen ungefär samma.

[Urfokus94]
2019-02-14 21:55
#5

så verkar som största blödningarna är efter barnet kommer?

LaSadie
2019-02-14 22:07
#6

Jag blödde 7 dl vid förlossningen och avslaget upplevdes som kraftig mens. Jag blödde också ganska länge för jag hade en klump av levrat blod som inte kunde lösa upp sig själv utan fick hjälp med att minska ner den och medicin (cytotec). Men blödde som typ kraftig mens i en och en halv vecka innan det lugnade ner sig.

Annons:
mollyt
2019-02-15 21:22
#7

Jag blödde lite mer än 1 dl (alltså rätt lite!) vid min senaste förlossning (andra barnet). Sen hade jag ungefär som vanlig mens första dagarna (för mig motsvarar det ungefär mini eller normal om jag skulle haft tampong) men jag bytte binda ofta för det känns fräscht. Ganska snabbt blev avslaget mer som…. färgade flytningar snarare än rött blod.

blorp
2019-02-16 22:57
#8

Jag vet inte vad som är "normalt" men jag blödde 1,25 liter vilket gjorde att jag svimmade två gånger efter förlossningen när jag försökte ställa mig upp för att gå och kissa. Fick en blodpåse senare på BB men det tog nog upp mot två veckor innan jag kunde gå mellan sängen och soffan hemma utan att känna mig helt yr och svimfärdig. Sen hade jag ganska kraftiga avslag i 5-6 veckor.

Bjallstal
2019-02-17 17:44
#9

Förlorade två liter direkt efter förlossningen, varför vet de inte helt men dem fick stopp på det fort. Sedan blödde/avslag lite mer än riklig mens första dygnet. Nu 48 h senare är det mindre än min vanliga mens. Mer att avslaget är mer rinnit än blod så läcker lite vid sidan om bindan under natten

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
2019-02-17 17:45
#10

De på förlossningen har stenkoll på hur mycket man blöder och sätter in behandling/fixar orsaken oerhört fort. Är du orolig så prata med din barnmorska och skriv ner det i ditt förlossningsbrev. Min bm pratade mycket med mig om mina förväntningar på förlossningen, men ännu mer om mina rädslor. Så var oerhört lugnad, och dem har verkligen löst allt för mig här.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Urfokus94]
2019-02-18 20:39
#11

vad innebär förlossningsbrevet, hur skriver man det?

tack

Livingthelife
2019-02-18 21:57
#12

#11 ett förlossningsbrev är ett brev där du framför önskemål eller dina rädslor. Smidigt att ta fram vid skriftbyten :) Jag gick över 3 skift, men kunde aldrig skriva ut mitt brev, däremot framförde jag de två punkter jag fann mest jobbiga för mig och det var att jag var rädd för snitt och att jag helst av allt ville undvika nålar. Snitt slapp jag, men de satte venkateter i armvecket i förebyggande plus att jag fick andra gradens bristning så de fick sy lite där nere 🙈

Upp till toppen
Annons: