Känsliga situationer

Graviditetsdepression

2019-02-06 11:44 #0 av: Xicilia

Någon dom haft eller har en graviditetsdepression? Jag har varit deprimerad många svängar och nu såhär i vecka 26 efter en tuff sommar och höst börjar jag ordentligt inse att de här känslorna inte kommer tvärförsvinna. Jag har känt mig deprimerad ganska länge och har problem i förhållandet som gör att vi nu dels söker oss till familjerådgivning och vi båda till varsin samtalskontakt. Sambon äter antidepressiva redan. Jag börjar fundera om jag ska måsta be om antidepressiva ändå. Hur fungerar det när man är gravid? Är det inte skadligt för barnet?

Anmäl
2019-02-06 15:11 #1 av: Bjallstal

Finns vissa antidepressiva man kan ta som gravid. Jag har själv inte gjort det, men har en vän som gör det.
Jag har medicinerat alldeles för mycket för 4-6 år sedan så är väldigt anti mediciner till mig själv efter det. Prata med din läkare och bm så hjälper dem dig

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora...
Anmäl
2019-02-06 16:28 #2 av: Tassen94

De vanligaste sorterna, såkallade SSRI preparat, är oftast säkra att äta under graviditet. Men när det gäller graviditet och psykisk ohälsa så brukar man väga lite fram och tillbaka - vad är värst, mediciner eller att mamman mår dåligt? Så jag vet flera som ätit starkare mediciner och istället fått gå på tätare kontroller under graviditeten. Men som sagt, de vanligaste anti depressiva är ingen fara. Prata med en läkare :)

Anmäl
2019-02-06 17:17 #3 av: Xicilia

Tack. Ja jag ska kolla hur vården resonerar. Är lite rädd bara att fortsätta må såhär när barnet kommer då jag åkt på en förlossningsdepression en gång för många år sedan.

Anmäl
2019-02-07 06:22 #4 av: mollyt

Bra att du tar tag i det och inte bara rullar på och fortsätter må dåligt! Jag håller tummarna!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.