Annons:
Etikettkänsliga-situationer
Läst 2607 ggr
Xicilia
2019-02-06 11:44

Graviditetsdepression

Någon dom haft eller har en graviditetsdepression? Jag har varit deprimerad många svängar och nu såhär i vecka 26 efter en tuff sommar och höst börjar jag ordentligt inse att de här känslorna inte kommer tvärförsvinna. Jag har känt mig deprimerad ganska länge och har problem i förhållandet som gör att vi nu dels söker oss till familjerådgivning och vi båda till varsin samtalskontakt. Sambon äter antidepressiva redan. Jag börjar fundera om jag ska måsta be om antidepressiva ändå. Hur fungerar det när man är gravid? Är det inte skadligt för barnet?

Annons:
Bjallstal
2019-02-06 15:11
#1

Finns vissa antidepressiva man kan ta som gravid. Jag har själv inte gjort det, men har en vän som gör det. Jag har medicinerat alldeles för mycket för 4-6 år sedan så är väldigt anti mediciner till mig själv efter det. Prata med din läkare och bm så hjälper dem dig

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Tassen94
2019-02-06 16:28
#2

De vanligaste sorterna, såkallade SSRI preparat, är oftast säkra att äta under graviditet. Men när det gäller graviditet och psykisk ohälsa så brukar man väga lite fram och tillbaka - vad är värst, mediciner eller att mamman mår dåligt? Så jag vet flera som ätit starkare mediciner och istället fått gå på tätare kontroller under graviditeten. Men som sagt, de vanligaste anti depressiva är ingen fara. Prata med en läkare :)

Xicilia
2019-02-06 17:17
#3

Tack. Ja jag ska kolla hur vården resonerar. Är lite rädd bara att fortsätta må såhär när barnet kommer då jag åkt på en förlossningsdepression en gång för många år sedan.

mollyt
2019-02-07 06:22
#4

Bra att du tar tag i det och inte bara rullar på och fortsätter må dåligt! Jag håller tummarna!

Xicilia
2019-02-26 21:49
#5

Imorgon tar jag första tabletten av zoloft 25 mg. Träffat läkare och diskuterat fram och tillbaka och trots att jag absolut absolut inte vill ha medicin egentligen och är jätterädd för dom så ska jag prova. Inser att mitt mående inte får fortsätta gå åt fel håll då det (bara) är 3 månader tills bebisen kommer och livet blir än lite mer krävande med sömnbrist m.m. Är sååååååå rädd att skada barnet med de här tabletterna därför börjar jag på lägsta dosen. Ska öka till 50 mg om 2 veckor. Kontakt igen med psykiatrin om 3 veckor. Känns helt sjukt att börja med de här hemska medicinerna igen just när jag väntar barn. Har haft hemska biverkningar av dom tidigare. Usch. Risken finns att jag panikar efter några dagar och vill sluta med dom. Vi får se. Startar ju mjukt iaf.

Ceciliaolucifer
2019-02-26 22:15
#6

#5 Skuldbelägg inte dig själv. Jag har läst dina tidigare inlägg och du verkar ha det mkt tufft där hemma. Det kan verkligen tvinga vem som helst över bristningsgränsen. Jag har inte ätit antidepp under graviditet men mkt citodon och starka migränmediciner vid behov pga foglossning och migrän. Har även fått sömntabletter på sista tiden då jag är sömnstörd och har varit i princip hela mitt vuxna liv. Det fungerar inte att sova 1-2tim/dygn i flera månader så jag har inget val. Jag har också haft väldigt dåligt samvete över det men ibland handlar det nästan om att överleva. I ditt fall är det en självklarhet att du ska medicinera om du behöver det. Har du ngn plan B om det inte ordnar upp sig hemma? Så du kan få stöd och avlastning? Jag hade förlossningsdepression efter första barnet och har också en oro över att hamna där igen. Men denna gång har jag och mina anhöriga lärdomen med oss så det kommer inte att gå lika långt. Jag har en tid bokad redan som är några veckor efter förlossningen för att säkerställa att det finns hjälp om jag behöver den. Håller tummarna för att du får må bättre fort!

Annons:
Tassen94
2019-02-26 22:31
#7

Starkt av dig att ta tag i det! Ja, vet hur det är med dem där biverkningarna. Försök hitta stöd hos dina anhöriga eller kanske nån samtalskontakt. Vad gäller fosterskador behöver du inte oroa dig, riskerna är såå otroligt små! Annars hade dem inte skrivits ut så lätt :)

Xicilia
2019-02-26 23:03
#8

Tack snälla ni! Ja det blir successivt bättre och bättre hemma men det är en bra bit kvar och det går i perioder allting. För mig gick det jättebra med andra barnet vad gäller förlossningsdepression trots att jag hade det med första. Det var inga problem och jag har nog samtidigt aldrig heller tidigare varit så känslomässigt redo för ett barn som jag är nu. Det kommer nog gå bra. Det kanske hade varit lättare att intala sig själv att det är nödvändigt med medicinering om jag vore hemskt illa däran men det här blir mer för att bromsa i tid och då undrar jag om jag verkligen behöver dom. Men det gör jag. Det som vanligtvis gör mig glad är jag nästan likgiltig inför. Tack för era svar båda två. Det hjälpte mycket. Det kanske känns mindre panik när man väl kommit igång med dom och märker att barnet faktiskt inte dött där inne. Tar första imorgonbitti kl 3 tillsammans med min lergigan. Tack för städet finaste ni!

Tassen94
2019-02-27 08:11
#9

Styrkekramar till dig, du klarar detta!

OlgaMaria
2019-02-27 09:57
#10

Tänk också på att det är lätt att få näringsbrister under graviditet och att detta kan förvärra eller orsaka en depression. Tar du multivitamin? Kan också vara bra att ta extra d-vitamin och omega 3.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Xicilia
2019-02-27 11:18
#11

Tack jag tar aco gravid varje dag. Usch, fick kräkas på morgonen och känner mig stirrig av medicinen. Djävla biverkningar!

mollyt
2019-02-28 21:01
#12

Jag håller mer ovanstående, du gör ju det här för att du ska må bra - så det ska du inte ha dåligt samvete för! Kram på dig och hoppas biverkningarna blir milda och få!

Upp till toppen
Annons: