Annons:
Etikettallmänt
Läst 1752 ggr
Huygens
2019-02-05 23:19

PFAS

Foster får i sej höga halter PFAS (wiki) under graviditeten visar forskning från Karolinska Institutet. Sveriges Radio

Skadliga PFAS ansamlas i barnets lever och lungor samt även i hjärnan. I Kallinge, Bleking, fick gravida i sej 6500 % högre doser av cancerframkallande och nervskadande PFAS, jämfört med Livsmedelsverkets riktlinjer.

Rekommendationen är att gravida dricker vatten med låga halter PFAS och inte sådant som har höga halter. PFAS finns idag överallt och är en kemikalie som inte bryts ner i naturen, som inte kan brinna upp eller förstöras på naturligt sätt.

Annons:
Dioramabyggare
2019-02-06 01:05
#2

Svenska Naturskyddsföreningens information om PFAS/PFOS finns att läsa här https://www.naturskyddsforeningen.se/pfas-fraga-svar.

Själv har jag aldrig kännt mig trygg med att använda kok- och stekkärl med PTFE-beläggning, och "alltid" undrat hur det kommer sig att bakplåtspapper kan ha så "glättig" yta.

Sedan många år tillbaka använder vi enbart stekpanna av gjutjärn när  vi steker mat. Kastrullerna vi använder är av den rostfria sorten.

Impregneringsmedel på sprejburk använder jag aldrig när jag impregnerar skor och kläder. Redan lukten av det gör mig lätt illamående.

LaSadie
2019-02-06 10:32
#3

Se dokumentären på SVT play om teflon som tar upp hur C8 inte försvinner. Hela jordens befolkning har nu C8 i blodet. Riktigt skrämmande.

mollyt
2019-02-06 22:19
#4

Usch ja!

Upp till toppen
Annons: